|
SZACHY Szachy, zadania szachowe i nie tylko
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pią 13:41, 05 Gru 2014 Temat postu: |
|
|
-
Bądź tu mądry
[link widoczny dla zalogowanych]
Życie przynosi takie rozwiązania ... Obstawiałem, że Giri spokojnie
z dużą przewagą wygra ten turniej a on wcale nie wygra.
Tak to już jest - widocznie nie potrafi wytrzymać psychicznie.
Nadchodzący turniej w Gnieźnie zapowiada się ... bardzo ciekawie
i bardzo oddala się perspektywa walki o podium (dla mnie).
Jednak nie można się poddawać -
przecież z każdym z tych zawodników jestem w stanie wygrać.
-
Dzisiaj udało mi się rozwiązać problem z brakiem internetu w szkolnej sieci. Trafnie zdiagnozowałem awarię switcha i udało mi się uruchomić jeden z routerów prywatnych (moich) w trybie switch (znów czegoś się nauczyłem) i udało mi się przywrócić sieć do porządku. Oczywiście dla niektórych było to moim obowiązkiem a prawda jest taka, że mogłem nawet nie ruszyć palcem a poświęciłem: mój sprzęt, mój czas i moje nerwy.
W GOPS-ie po dwóch dniach udało mi się zmusić nowy laptop do współpracy z drukarką sieciową i kolejne doświadczenie. Tylko dlaczego nie można było zrobić zwykłym microsoftowym kreatorem dodawania drukarki. No po co to dodają jak nic tym zrobić nie można. Kolejna lekcja. Chcąc znów móc prowadzić dziennik YALA z projektu CDEW na moim Mac'u - wymyśliłem, że "podniosę" wersję IE. Na stronie MS poszukałem wersji IE8 ale był komunikat, że ściągnąć to mogę ale nie zadziała i nie zadziałało ale pamiętałem, iż gdzieś czytałem o wersji IE8 dla XP. Poszukałem jeszcze, ściągnąłem i ... zainstalował się. Cóż z tego, skoro i tak YALA nie działa na tym. Jednak sam fakt.
Dzisiaj były pierwsze fachowe zajęcia kursu komputerowego, gdzie na początku nie szło zebrać składu i właściwie nie wierzyłem, że uda się skompletować grupę. Teraz jest dużo za dużo chętnych i nie wiadomo kogo "wyrzucić" a gdy dojdzie do zajęć praktycznych, to trzeba będzie.
---
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Sob 12:48, 06 Gru 2014 Temat postu: |
|
|
sobota, 6 grudnia 2014
Poczytaj mi mamo, naucz mnie tato
– czyli jak rodzice mogą pomagać dziecku w edukacji szachowej (4)
[link widoczny dla zalogowanych]
Jest wiele sposobów dzięki którym możemy wspierać nasze szachowe pociechy. W tej serii wpisów postaram się przedstawić najprostsze z nich – takie, które nie wymagają niemal żadnych nakładów poza dobrymi chęciami (decyzją) oraz poświęceniem odrobiny czasu naszemu dziecku.
Tym razem zajmiemy się nauką (wsparciem) rozpoznawania, które pola są niedostępne dla króla. Zawsze są to pola na które król nie może wykonać (prawidłowego) ruchu z uwagi na to, że są one atakowane. Jest to o tyle istotne, że ułatwi w przyszłości uniknąć podstawiania figur (i pionów) za darmo czy też matowanie króla (tak, aby był to mat, a nie jedynie szach).
Naszym zadaniem jest ustawiać poszczególne figury (względnie figury i piony) i za każdym razem zadaniem dziecka (ucznia) jest wskazanie lub wypowiedzenie (względnie oznaczenie na kartce znakiem X) tych pól, które są odcięte (niedostępne) dla króla. W przypadku dziecka, które jeszcze niezbyt dobrze opanowało pola szachownicy - można poprosić o zaznaczanie tych pól pionami tego samego koloru co odcięty król.
W jaki sposób stopniujemy poziomy trudności? Zaczynamy od ustawienia króla w rogu, następnie na bandzie, a w ostatnim etapie na środku szachownicy i w dowolnym położeniu, jednak w taki sposób, aby król nie miał kontaktu z bandą (linią skrajną szachownicy).
Na co należy zwracać uwagę? Przede wszystkim na to, aby nasz uczeń coraz bardziej poprawnie (jak i szybko) dostrzegał pola atakowane wokół króla i równocześnie widział, która z figur odcina konkretne pola. W przypadku piona odcina on tylko pole bezpośrednio przed nim na ukos (po lewej jak i po prawej). Pamiętajmy, aby wyjaśniać dzieciom, że król również jest figurą atakującą, więc może odcinać pola ucieczki nieprzyjacielskiemu królowi. No i przypominajmy o zasadzie: "żaden król NIGDY nie może stanąć bezpośrednio przy drugim królu".
Jeśli nasze dziecko potrafi liczyć (wystarczy, aby umiało od 1 do , wówczas za każdym razem pytamy ile pól zostało odciętych królowi. W ten oto sposób sprawdzamy zarówno rozpoznawanie
atakowanych pól jak i umiejętność szybkiego ich zliczania (dodawania).
----------
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pią 23:03, 12 Gru 2014 Temat postu: |
|
|
---
Konkurs rozwiązaniowy -- Bydgoszcz -- 2012
Autor : Pogosjanc
-------------
2
Diagram -- 1
Białe wygrywają Wieże ----> Pozycja po 3 posunięciach - 3. Kb3! - grozi - 4. Wc1#
Rozwiązanie na diagramie -- 2
1. Gd4+ - Wxd4 - 2. Kc2 - Wa4 - 3. Kb3! --- diagram - 2 --> wygrana
Podwójny atak -->
Biały Król atakuje Wieże _a4 - Wieza _c8 - grozi matem na _c1
--------
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 23:05, 12 Gru 2014, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Śro 10:04, 24 Gru 2014 Temat postu: |
|
|
---
Szachy pomocnicze -- Polskie miasta --- tabliczka mnożenia
1. Kf5 Ge6
2. Kg6 Kf8
3. Kh7 Gg8- mat
--
1_2
Diagram --- 1
Białe matują w 3 posunięciach - h#3 ---- 1. Kf5 - Ge6 - 2. Kg6 - Kf8 - 3. Kh7 - Gg8#
diagram -1 -- miasta polskie -- mnożenie ---- Diagram -2 --- miasta --- mnożenie
Król -- --- Ke8 --- Elbląg ---- 8 razy 5 = 40 ---- Król -- Kf8 -- Ketrzyn -- 8 razy 6 = 48
Goniec -- Gg8 -- Giżycko ---- 8 razy 7 = 56
Skoczek - Sh8 - Suwałki ---- 8 razy 8 = 64
Goniec - Gb6 --Gorzów W.-- 6 razy 2 = 12
Wieża -- Wc6 --- Piła -- ----- 6 razy 3 = 18
Pionek - b5 - Świebodzin -- 5 razy 2 = 10
Pionek - b4 --- Głogów ----- 4 razy 2 = 8
Król ----- Ke4 --- Łódź ----- 4 razy 5 = 20 ---- Król - Kh7 -- Augustów - 7 razy 8 = 56
Trasa czarnego Króla --
Ke4 -- Łódź ---- Kf5 - Warszawa --- Kg6 - Łomża --- Kh7 - Augustów
---
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 11:34, 24 Gru 2014, w całości zmieniany 11 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Nie 8:43, 25 Sty 2015 Temat postu: |
|
|
-
Reklama Szachów
Autor: Isidor Gross , 1928 rok
---
1___2
Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach -- #2 --- -- 1. Ke7! -- -- 1. Ke7 - Ke5 - 2. Sd3 mat
------------ siatka matowa --------------------------- siatka matowa
___3_3_____4
Diagram ---- 3
----- 1. Ke7 - Wd2 - 2. Hf6 - mat ---- ---- 1. Ke7 - Sd2 - 2. Hb8 - mat
Rozwiązanie ---> diagramowe
1. Ke7 -- Ke5 -- 2. Sd3 - mat --> Mat ze związaniem Wieży d4 i Pionka _e4
1. Ke7 -- Wd2 -- 2. Hf6 - mat
1. Ke7 -- Sd2 -- 2. Hb8 - mat
----
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 13:15, 11 Mar 2015, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Sob 6:11, 05 Wrz 2015 Temat postu: Re: Nauka dzieci... |
|
|
---
Wirtualne szkolenie --- dla 9-latków
Autor : Werner Speckmann
Shakhmaty v SSSR 1969
-----------------------------
1_2
Diagram -- 1
Mat w 4 posunięciach - #4 -- -- 1. Kb2! - d3 - 2. Ka2! - d2 - 3. Sa3 - d1=S - 4. Sc4#
Rozwiązanie
1. Kb2! -- d3 - 2. Ka2 -- d2
3. Sa3 - d1=S - 4. Sc4 - mat --- diagram -- 2
Ważne posuniecia -- 1. Kb2! -- oraz -- 2. Ka2!
-----
Duża roszada matuje!
-
1_2
Diagram -- 1
Mat w 2 posunięciach - #2 --- ---- 1. He6! - tempo - Kd3 - 2. 0-0-0 - szach - mat
Rozwiązanie: 1. He6! - tempo
1. ... b3 -- -- 2. He2# --> diagram - 4
1. ... Gxb2 - 2. Sxb4 - mat -- diagram - 3
1. ... c3xb2 - 2. Hc4#
1. ... Kxb2 - 2. Ha2#
1. ... Kd3 -- 2. O-O-O - duża roszada - mat -- diagram -- 2
--
3_4
diagram - 3
1. He6! - Gxb2 - 2. Sxb4 - szach - mat --- ---- 1. He6! - b3 --- 2. He2 - mat
Do zapamiętania -- Trzy siatki matowe na diagramach.
-
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Sob 6:59, 05 Wrz 2015, w całości zmieniany 8 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pon 21:58, 14 Wrz 2015 Temat postu: |
|
|
----
Dziwna gra wykonaniu białych...
------------ Władek -- Połaniec 2012
Diagram -- 1
Po 5 posunieciach mamy na diagramie -- 5. He1 -- f2xe1=H - mat
Kariera - pionka _e7
2_3
Diagram -- 2
1. d4 - e5 - 2. Ge3 --- diagram -- 2 -----> e5xd4 - 3. Kd2 - d4xe3+ -- diagram - 3
4. Kc1 - e3xf2 - 5. Hd1-e1 - f2xe1=H - mat --- diagram - 1
-
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Śro 7:52, 07 Paź 2015 Temat postu: |
|
|
1 grudzien 2014
Specjalne posunięcia w szachach (mini przewodnik) -
czyli w końcu to rozumiem
Istnieje kilka posunięć w szachach, które są zwane specjalnymi. Co w nich takiego niezwykłego? Otóż przede wszystkim są to ruchy, które mają specjalne znaczenie w grze i jednocześnie sprawiają trudności wielu początkującym. Przyjrzyjmy się im nieco bliżej i odkryjmy ich tajemnice. Oto nasze trzy bardzo niezwykłe posunięcia:
1. Promocja piona.
Promocja piona jest przemianą piona, który dojdzie do przeciwległego krańca szachownicy na dowolną figurę tego samego koloru (za wyjątkiem "dorobienia króla").
Teraz kilka pytań i odpowiedzi, które pozwolą uniknąć nieporozumień:
a) Czy pion zawsze musi być zamieniany na hetmana? -
Nie, piona można zamieniać na dowolną figurę jaką zechcemy.
Musi być ona tego samego koloru co pion i nie może być królem.
Wynika z tego, iż możemy zamienić piona na hetmana, wieże,
skoczka czy gońca - zawsze na jedną (dowolną) figurę naszego koloru.
b) Czy można zamienić piona na hetmana jeśli nasz hetman jest jeszcze na szachownicy? (tzn. nie został zbity) - Tak, można. W ten sposób możliwe jest posiadanie 9 hetmanów, 10 wież bądź skoczków czy też gońców (oczywiście o ile uda nam się zamienić wszystkie nasze piony na figury wymienione przed chwilą)
c) Czy promocję robimy w ten sposób, że najpierw pion dochodzi do ostatniego pola, a następnie go zdejmujemy i stawiamy wybraną przez nas figurę czy też stawiamy figurę przed pionem na ostatniej linii, a następnie zdejmujemy naszego piona, którego w ten sposób zamieniliśmy na figurę? Obecnie OBA sposoby są uznawane za poprawne. Logika jednak wskazuje na to, że promocja dotyczy "piona, który dojdzie do ostatniej linii", więc ten drugi sposób jest pewnym naciągnięciem przepisów, wszak w nim pion realnie nie dochodzi do ostatniej linii. Oba sposobu są jednak uznawane za poprawne z uwagi na praktyczny wymiar. Istotne jest to, że w obu wypadkach pozycja końcowa (po przemianie) jest identyczna.
d)
Czy pion, który doszedł do pola przemiany może NIE być zamieniony na figurę? Otóż, nie - pion ZAWSZE musi zostać zamieniony na figurę jeśli dojdzie do ostatniej linii. Jeśli spotkacie się z inną interpretacją tego przepisu, to bądźcie świadomi, że ktoś robi z was idiotę (durnia). Szachy mają być spójną grą na poziomie przepisów - bez względu na to jakiego rodzaju dotyczą (szachy błyskawiczne, szybkie czy klasyczne).
e) Czy sposób dotarcia do ostatniej linii ma znaczenie dla możliwości (ograniczenia) w jego promocji? Nie. Tak długo jak przejście piona na ostatnią linię jest prawidłowym ruchem, tak długo nie ma znaczenia czy dotarł tam ruchem prostym (bez bicia) czy ruchem ze zbiciem. Musi to być jedynie prawidłowy (legalny) ruch naszym pionem na ostatnią linię. Tylko tyle i aż tyle.
f)
Czy robiąc promocję na hetmana można postawić odwróconą
(do góry nogami) wieżę? Nie, nie można. A ściślej: można, ale ta
odwrócona WIEŻA nadal jest wieżą (nawet jeśli krzykniemy, że to hetman!).
Oczywiście wiąże się to z dalszymi konsekwencjami - jeśli tą wieżą wykonamy ruch na ukos (tak jak może hetman), to gdy przepis stanowi, że wykonanie nieprawidłowego kończy partię... to sędzia ma obowiązek (nie prawo!) uznać reklamację i ogłosić porażkę zawodnika, który postawił wieżę (stworzoną dzięki promocji piona) do góry nogami i wykonał nią nieprawidłowy ruch. Pamiętajmy, że jeśli mamy bardzo mało czasu, a nie mamy w zasięgu ręki figury do promocji, to mamy prawo zatrzymać zegar i zażądać od sędziego takiej figury na jaką chcemy zamienić. W momencie jej otrzymania (do ręki) przełączamy zegar (względnie sędzia lub przeciwnik mogą to uczynić) i dokańczamy promocję.
2. Bicie w przelocie.
Bicie w przelocie polega na zbiciu piona, który wykonał posunięcie
o 2 pola (i "przeskoczył" pole bicia naszego piona), tak jakby
zrobił zwykły ruch o jedno pole.
Teraz kilka pytań i odpowiedzi, które pozwolą uniknąć nieporozumień:
a)
Czy bicie w przelocie dotyczy sytuacji: pion-pion czy pion-figura?
Tutaj sprawa jest oczywista: wyłącznie chodzi o biciem pionem przeciwnego pionka
b)
Jakie są ograniczenia związane z biciem w przelocie?
Są trzy zasady, które musimy pamiętać (i stosować).
Pion przeciwnika musi wykonać ruch o dwa pola
, oba piony muszą stanąć na poziomej linii bezpośrednio obok siebie i bicie w przelocie musi być wykonane od razu, gdy zaszła taka możliwość
("bij albo zapomnij").
Oczywiście zawsze musi to być ruch prawidłowy (legalny) i związany z biciem piona przeciwnika.
c)
Jaka jest technika (procedura) bicia w przelocie? W tym przypadku mamy znowu dwa sposoby: pierwszy polega na tym, że przechodzimy na pole bicia naszym pionem ("za plecami piona przeciwnika"), a następnie zbijamy (ściągamy) piona przeciwnika. Natomiast drugi sposób to zdjęcie piona przeciwnika (tego, którego możemy zbić w ten sposób), a potem postawienie naszego na polu na którym normalnie dokonywalibyśmy pobicia (gdyby pion przeciwnika ruszył o jedno pole). Oba sposoby były, są i prawdopodobnie zawsze będą uznawane za poprawne.
d)
Czy pion, który stracił raz prawo do pobicia w przelocie już nigdy w danej partii nie będzie mógł dokonać takiego pobicia? Tak, ale tylko wtedy, gdy mamy na myśli piony bandowe. W przypadku innych pionów może dojść do sytuacji, że będziemy mieli jeszcze "drugą szansę" na pobicie w przelocie, gdy pion z drugiej strony przeskoczy w jednym ruchu o dwa pola, a my natychmiast zdecydujemy się wykorzystać specjalne posunięcie jakim jest bicie w przelocie.
e) Czy wykonując taki ruch można dać lub uniknąć (obronić się od) szacha? Tak. Jeśli jest to ruch prawidłowy, wówczas można odeprzeć ruch szachujący, a nawet w niektórych sytuacjach dać mata!
3. Roszada.
Roszada jest definiowana jako ruch KRÓLA i WIEŻY. Warto dobrze zapamiętać kolejność wymienionych figur, a więc zaczynać roszadę od króla i następnie dokończyć ją za pomocą wieży. Ten ruch specjalny polega na przesunięciu króla o DWA POLA (zawsze tylko o dwa pola - w szachach klasycznych) w stronę wieży (z tą z którą robimy roszadę), a następnie wieża "przeskakuje" króla i staje na polu obok niego.
Teraz kilka pytań i odpowiedzi, które pozwolą uniknąć nieporozumień:
a) Jakie są ograniczenia dotyczące roszady? (ograniczenia (a) "zwykłe" i (b) "szachowe")
a1) Król wykonał dowolny ruch (żadna roszada w tej partii nie jest już dozwolona)
a2) Wieża (z którą chcemy wykonać roszadę) wykonała dowolny ruch (wówczas roszada z tą wieżą do końca partii nie jest już dozwolona)
a3) Pomiędzy królem a wieżą (z którą chcemy wykonać roszadę) stoi dowolna figura (nasza bądź przeciwnika). Tak długo jak nie będzie pustej przestrzeni pomiędzy nimi - tak długo roszada nie będzie dozwolona
b) Jakie są ograniczenia dotyczące roszady? (ograniczenia "szachowe")
b1) Król w momencie wykonywania roszady nie może być atakowany (szachowany), czyli nie można się obronić od szacha robiąc roszadę
b2) Król nie może wykonać roszady, jeśli po jej wykonaniu znajdzie się na polu atakowanym (szachowanym)
b3) Król nie może wykonać roszady, jeśli w trakcie jej wykonywania (czyli przechodzenia o dwa pola w stronę wieży) przechodzi przez dowolne pole atakowane (szachowane)
c) Czy istnieją inne ograniczenia poza zwykłymi i szachowymi? Nie. Tak długo jak wykonujemy prawidłowy ruch i nie łamiemy co najmniej jednego ograniczenia (zakazu) dotyczącego roszady - tak długo jest ona dozwolona.
d) Czy wolno roszadę wykonywać zaczynając od wieży? Moim zdaniem NIE. Dlaczego? Ponieważ jeśli zaczniemy roszadę od wieży, wówczas drugą częścią jej wykonywania będzie ruch królem. Natomiast król nigdy NIE PRZESKAKUJE wieży w procesie wykonywania roszady! Tak więc ta druga część ruchu jest traktowana jako nieprawidłowy ruch. Stąd tak ważne jest zapamiętanie, że ten specjalny ruch, to przywilej KRÓLA i WIEŻY (a nie odwrotnie). I tym razem nie ma znaczenia, że pozycja po wykonaniu roszady jest taka sama jak przy jej wykonaniu w sposób prawidłowy. Wyjątkiem od tego może (ale nie musi) być sytuacja, gdy gramy z osobą, która rozpoczyna przygodę z szachami (np. małe dziecko) lub też dość starą (np. pan w wieku lat 70 czy 80). Można wówczas zezwolić na taką "dziwną" roszadę, ale natychmiast po partii warto uświadomić tę osobę (bądź jej opiekuna czy trenera), że inni zawodnicy mogą nie mieć tyle wyrozumiałości.
e) Czy można wykonać roszadę jeśli wieża (z którą chcemy zrobić roszadę) jest atakowana? Jest to bardzo częsty dylemat graczy początkujących. Przypominam, że na temat atakowania wieży nie ma NIC w wymienionych powyżej ograniczeniach dotyczących roszady. Oznacza to, że nie ma znaczenia czy wieża jest czy też nie jest atakowana - tak długo jak inne zasady są spełnione, dotąd roszada jest dozwolona.
f) Czy robiąc roszadę można królem zbić figurę? Nie, nie można. Dlaczego? Otóż oznaczałoby to złamanie punktu mówiącego, że nie można robić roszady, gdy między wieżą (z którą chcemy zroszować) a królem stoi jakakolwiek figura.
g) Czy roszadę można robić obiema rękami? Tak, jest to możliwe. Niemniej zalecam najpierw złapać za króla jedną ręką, a następnie wieżę drugą, tak aby przeciwnik nie zareklamował, iż wzięliśmy wieżę do ręki jako pierwszą i teraz nią musimy wykonać ruch (a więc z tą wieżą roszada nam przepada). Idealnie jest po prostu jedną ręką wykonywać roszadę, zawsze biorąc do ręki najpierw króla, a potem wieżę. W takim przypadku przeciwnik nie ma żadnego "haka", aby nas na niego złapać.
h) Czy roszadę można wykonać z pionem, który doszedł do linii promocji i został zamieniony na wieżę? Nie, nie można! Kiedyś jednak doszło do takiej kuriozalnej sytuacji, że jeden z szachistów wykorzystał nieścisły przepis i wykonał roszadę "w pionie" z dorobioną wieżą. Czy mógł?! Oczywiście! Przepis mówił o tym, że wieża nie mogła wykonać ruchu, a jeśli została stworzona z promowanego piona, zatem ruchu nie wykonała. Jeśli reszta ograniczeń nie została naruszona... to zawodnik znalazł dziurę w przepisach i ją wykorzystał. Obecnie jest dopisek o tym, że dozwolone jest wykonywanie roszady wyłącznie z wieżą na linii poziomej.
Mam nadzieję, że ten krótki i wyczerpujący przewodnik po ruchach specjalnych, pozwoli na to, aby bez problemu poruszać się w szachowych bataliach. Na przestrzeni kilkunastu lat gry w szachy udało mi się spotkać (lub przeczytać) wszystkie najbardziej popularne sytuacje oraz pytania i wątpliwości, na które tutaj udzieliłem wyczerpujących odpowiedzi. Jak możecie odwdzięczyć się za tę moją pomoc (przewodnik)? To bardzo proste. Wystarczy, że będziecie informowali innych o tym czego tutaj się dowiedzieliście. Dzięki temu próbujcie "prostować" nieprawidłowe podejście i wiedzę, tych którzy nie mają do niej dostępu bądź są zbyt leniwi, aby poszukać (czy też znaleźć) odpowiedzi na tego typu pytania i problemy.
----
[link widoczny dla zalogowanych]
Promocja ---> Skoczka
---
Diagram -- 1
1. d4 - e5 - -----
5. Kb2 - e2xd1=Skoczek - mat
--
--
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Sob 21:51, 31 Paź 2015 Temat postu: |
|
|
-
Trening -- rozwiązywania dwuchodówek
---
2
Diagram -- 1
Mat w 2 posunięciach - #2 --- tylko - duża Roszada --- 1. 0-0-0 - Ke4 - 2. Se1 - mat
Rozwiązanie ---> duża roszada
1. 0-0-0! - Ke4 - 2. Se1! - mat -- mały diagram - 2
-
--
3_4
Diagram -- 3
1. 0-0-0! -- fxe6 - 2. Se5 - mat ---- ----- 1. 0-0-0 -- Kxe6 -- 2. Sc5 - mat
---
Siatka matowa na diagramie - 2 dowodzi że roszada jest
potrzebna w pierwszym posunięciu... ( pole _e1 dla białego Skoczka )
--
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Sob 21:55, 31 Paź 2015, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Wto 21:31, 24 Lis 2015 Temat postu: |
|
|
---
Kombinacja -- 14-letniego G. Kasparowa
Kasparov - West , 1977
-
-- Diagram -- 1
Rozwiazanie
1. Sxe6 - Hb6
2. Sc7+ - Hxc7
3. exd6+ ( szach - szech) - kariera pionka - _e5 -- diagram -- 2
1. Sxe6 - fxe6
2. Hh5+ - Ke7
3. Gg5+ - Sf6
4. exf6+ - Kd7
5. exg7 -- kariera pionka _e5 -- diagram -- 3
-
2_3
-- Diagram -- 2
Pozycja po -- 3. exd6+ wygrana -- -- Pozycja po - 5. fxg7 -- wygrana.
-
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Sob 12:07, 02 Sty 2016 Temat postu: |
|
|
------
Dwuchodówki z rozwiazaniem
1____2
diagram - 1
Mat w 2 posunięciach --#2 -- 1. Ga4!! ------ mat w 2 pos. --- 1. Kd6!
1. Ga4 --- Gxa4 ---- 2. Hd3 - mat ---------- ---- 1. Kd6 --- grozi --- 2. Hb7 - mat
1. Ga4 ---- Gxe4 ---- 2. Gd1 - mat -------- ----- 1. Kd6 --- Wg6+ -- 2. Ge6 - mat
1. Ga4 ----- Kxe4 ---- 2. Gc6 - mat ------- ----- 1. Kd6 --- Wd3+ -- 2. Gd5 - mat
1. Ga4 ------ hxg4 ---- 2. We3 - mat ------ ---- 1. Kd6 --- Kb4 ---- 2. Kxc6 - mat
1. Ga4 ---- Sb1- dow. --- 2. Sd2 mat
1. Ga4 ---- Se6- dow. --- 2. Hf4 mat
---
Poznaj matowanie dwoma --> Skoczkami
--
1_2
diagram -- 1
Mat w 3 posunięciach -- #3 --- -- --- --- 1. He8 - Kg4 - 2. Hh5+ - Kxh5 - 3. Sf6 - mat
Rozwiązanie: 1. He8! - grozi - 2. Hg6#
1. He8 - Kg4 - 2. Hh5+ - Kxh5 - 3. Sf6#
--
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 17:56, 29 Sty 2016, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Czw 21:53, 07 Sty 2016 Temat postu: |
|
|
--
Na 3 diagramach - Trzy blokowania pól królewskich --> d6 - f6 - f5
[link widoczny dla zalogowanych]
39 - P1315091
Autor - Werner Holler
16B Schach-Echo , p. 198, 05/ -- 1986
--
1_2
diagram - 1
Mat w 2 posunięciach -- #2 -- -- 1. Wd6! - grozi - 2.He6# -- po Wf5 - 2. Hd4 - mat
--
3_4
diagram -- 3
1. Wd6 - Wf6 - 2. Wxd5 - mat --- -- ---- 1. Wd6 - Hxd6 - 2. Gd4 - mat
1. Wd6 - Hxc5 -- 2. We6#
1. Wd6 - We7 -- 2. Hf4#
1. Wd6 - grozi - 2. He6 mat
--
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 22:00, 07 Sty 2016, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pon 9:35, 08 Lut 2016 Temat postu: |
|
|
--
Promocja Gońca! -- Końcówka na [link widoczny dla zalogowanych]
----
1_2
diagram - 1
Białe zaczynają i wygrywają -- ( + ) --- --- 1. Wc8+! - Kxc8 - 2. b7+ - Kb8 - 3. d5!
--
3_4
diagram - 3
3. d5 - Kc7 - tylko --> 4. b7xa8=Goniec -- -- Kb8 - 5. Gb7! - Kc7 - 6. Kxa7 - wygrana
6. ... Kd8 - 7. Kb6 - Ke8 - 8. Kc7 - Ke7
9. Gc8 - Ke8 - 10. Kxd6 - Kd8 - 11. Gxd7 pat -- diagram -- 5
-
diagram - 5
Ten pat - to ostrzeżenie , że zawsze możemy popełnić gafe w szachach.
---
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 9:42, 08 Lut 2016, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Nie 8:57, 21 Lut 2016 Temat postu: |
|
|
--
-- Nauka matowania -- dla II Kat.
-- Matowanie na Diagramie
4 - P1023696
Autor : Comins Mansfield
The Problemist 1926-1927
-- FIDE Album 1914-1944 -- 1. Preis
__2
diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach --- #2 --------- ---> po wstepie - 1. He7!
Rozwiązanie:
1. He7! -- grozi -- 2. Wxe6 - mat
1. ... Sb8 --- 2. Sf6 --- mat
1. ... Sc7 ---- 2. Wxc7 - mat
1. ... Sxg7 --- 2. Wf6 - mat --- Diagram -- 3
1. ... Sec5 ---- 2. Wxc5 -- mat
1. ... Sxd4 ----- 2. Wc4 --- mat
1. ... Sxf4 ------ 2. Wc3 -- mat --- Diagram - 4
1. ... Wd5 ------- 2. Gxg5 -- mat
1. ... Kd5+ ------ 2. Wc2 --- mat
-----------
___3____4
diagram -- 3
1. ... Sxg7 -- 2. Wf6 -- mat --- ---- 1. ... Sxf4 --- 2. Wc3 -- mat
Tu proponuje nauke matowania dla II Kat.
--
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pią 23:58, 01 Wrz 2017 Temat postu: |
|
|
---
Konkurs rozwiązaniowy -- Bydgoszcz -- 2012
Autor : Pogosjanc
-------------
2
Diagram -- 1
Białe -- wygrywają Wieże ----> Pozycja po 3 posunieciach - 3. Kb3! - grozi - 4. Wc1#
Rozwiązanie na diagramie -- 2
1. Gd4+! - Wxd4 - 2. Kc2 - Wa4 - 3. Kb3! --- diagram - 2 --> wygrana
Podwójny atak -->
Biały Król atakuje Wieże _a4 --- Wieża _c8 - grozi matem na
_c1
----
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|