|
SZACHY Szachy, zadania szachowe i nie tylko
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Śro 13:23, 12 Lut 2014 Temat postu: |
|
|
--
Nauka matowania --- lekcja I --- matowanie Skoczkiem
Autor: Horatio L. MUSANTE --- [link widoczny dla zalogowanych]
2
Diagram --- 1
Mat w 2 posunieciach --- #2 -- diagram nr.2 -- pierwsze posuniecie 1. Sxd6! zugzwang
1. Sxd6! tempo ( zugzwang )
1. ...
1. ...
1. ...
---------------------
45
Trzy siatki matowe ---- Skoczek w glownej roli!!
1. ...
1. ...
1. ...
To jest praca trenera ... uczen wypisuje rozwiazanie
i wszystkie siatki ma zakodowac.(zapamietac}
-----------
678
Trzy siatki matowe ----
Do rozwiazywania i edukacji -- proponuje uzywac Szachow Diagramowych
---
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Czw 17:58, 15 Maj 2014 Temat postu: |
|
|
--
Edukacja szachowa S. Tkaczenki ---> system diagramowy
[link widoczny dla zalogowanych]
Autor : M. Aizensztat - 1930
-
1_2
Diagram -- 1
Biale wygrywaja - (+) --- -- 1. Wa6! - Gb7 - 2. We6!! - grozi - 3. We8+ - 4. We7+
Teraz
po 2. ... - Gd5
3. Wh6+ - Kg7
4. Wh5! --- diagram -- 3
---
Diagram -- 3
Teraz wisi Gd5 -
Po - 4. ... Gf7
5. Wg5+ - Kf6 -
6. Wxg3 --- wygrana bialych.
---
----
Matowanie Hetmanem w trzech posunieciach
Matowanie hetmanem na srodku szachownicy w trzech posunieciach...
1>2>
4>5>
Na srodku szachownicy , to znaczy w obrebie pol c6-f6-f3-c3 i do srodka szachownicy. Czyli kwadrat 16 centralnych pol szachownicy
------------------
Bialy nie jest wstanie zamatowac czarnego krola w [b]centrum szachownicy w trzech posunieciach...[/b] moze jest tylko ja nie widze..
--- [link widoczny dla zalogowanych] > wiecej ciekawostek
----------------------------------------
--- Ciekawa pozycja
Studia --- 14 grudnia 2011--- Jerzy Konikowski
Już od wielu lat żadne polskie pismo szachowe nie organizuje konkursów problemowych. Zniknęła też z sieci strona -- Problemista -- poświęcona kompozycji. Ta dziedzina szachów w Polsce powoli upada. Nie ma narybku , układaniem zadań zajmuje się tylko niewielka grupka osób w podeszłym wieku. Natomiast Polski Związek Szachowy propaguje tylko tzw. solving. Jest to smutne, ponieważ kompozycja ma w Polsce duże tradycje i sukcesy.
Od czasu do czasu piszą do mnie sympatycy układania zadań i proszą o rady. Przysyłają mi także swoje utwory do ceny.
Niedawno otrzymałem od Andrzeja Babiarza z Jasła ciekawą pozycję. Temat jest znany, ale zadanie to świetnie nadaje się do zajęć z młodzieżą, ponieważ ten taktyczny motyw trzeba znać!
-- Autor : Andrzej Babiarz -- Jaslo..
2
Diagram -- 1
-- Biale zaczynaja i wygrywaja ( + ) -------- ---- pozycja finalowa --- 9. Hxf3 -- mat
Rozwiązanie:
Do celu prowadzi jedynie 1. Wa1+! Inne ruchy są słabe: 1.e5? dxe5 2.Kf3 e4+ 3.Kg3 h1S+ 4.Kf4 Sf2 z remisem, 1.Kd3? h1H 2.Wa1+ Kg2 3.Wxh1 Kxh1 4.Kd4 Kg2 5.Kd5 Kf3 z remisową pionkówką lub 1.Kf3? h1H+ 2.Kg3 Hh8 z wygraną czarnych.
1. Wa1!+ -- Kg2
2. Wh1! --- Kxh1
3. Kf2! Tylko tak. Po 3.Kf1? d5! czarne ratuja się. 3. …d5
4. e5 --- d4
5. e6 ---- d3
6. e7 ----- d2
7. e8=H! -- d1=H
8. Hc6+ ---- Hf3
9. Hxf3 --- mat! ---- Diagram --- 2
-----------------
---
-- Szachy Diagramowe ( portfelowe )
[link widoczny dla zalogowanych]
Trening --- pamieci i bystrosci
----
------------ Edukacja
Solving to tylko świetna zabawa!---- Dla dzieci i doroslych
Lekcje nauki gry w szachy w jednej z niemieckich szkół podstawowych rozpoczynam od rozdania czerwonych kredek i arkuszy papieru z kilkoma jednochodówkami do rozwiązania. W ten sposób wygospodarowuję sobie czas na sprawdzenie obecności i spokojną obserwację zaangażowania i umiejętności moich podopiecznych.
Również bardzo często ustawiam na szachownicy demonstracyjnej pozycje-zagadki w celu wspólnego omówienia techniki gry w debiucie i końcówce oraz uderzeń taktycznych w grze środkowej. Z zadowoleniem obserwuję jak dzieci prześcigują się w rozwiązywaniu tych zagadek, jak wiele radości przeżywają w momencie przebłysku intelektualnego i jak rośnie w nich entuzjazm do szachów.
Muszę jednak przyznać, że jeszcze więcej emocji wyzwala w nich gra praktyczna, mająca charakter pojedynku, w której chodzi o pokonanie przeciwnika.
Osobiście też lubię rozwiazywać zagadki szachowe i często uprzyjemniam sobie nimi czas podróży. Zauważyłem jednak, że łamanie głowy nad skomplikowanymi studiami nic mi nie daje. Dlatego w takich przypadkach sięgam od razu po rozwiązanie i raczej podziwiam arcydzieło wysiłku umysłowego kompozytora.
Za to przekonałem się, że bardzo pożyteczne dla praktycznej gry jest rozwiązywanie zagadek opartych na autentycznych partiach szachowych. Przeważnie chodzi o ten moment gdy jednemu z graczy udało się przeprowadzić niespodziewaną, rozstrzygającą kombinację. W ten sposób utrwalają mi się skojarzenia, które później podczas gry w szachy zachęcają mnie do ustawicznego szukania i często ułatwiają znalezienie tego jednego posunięcia po którym przeciwnik, ku mojej radości, spada z krzesła.
Natomiast specjalizowanie się w tzw. solvingu kojarzy mi się z namiętnym rozwiązywaniem krzyżówek słownych z przekonaniem, że w ten sposób zdobywa się wiedzę ogólną z całego świata.
Instruktor szachowy Jan Jüngling
Fürth, 31.
--
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Wto 23:08, 21 Paź 2014 Temat postu: |
|
|
--
Poznaj siatki matowe --- Wystarczy tylko 3 minuty...
Autor zadania : W. Bron , "64" 1964
_2_3
Diagram ---1
Mat w 4 posunieciach -- #4 ---- diagramy po prawej , to siatki matowe
Rozwiazanie
1. We1! - Kf4 - 2. Wf1+ - Ke5
3. Wg6! - Kd5 - 4. Wf5 - mat
1. We1 -- Kf6 - 2. Wf2 _ Kg7
3. Wg1+ - Kh8 - 4. Wh2 - mat
-
----
Matowanie Hetmanem w trzech posunieciach
Matowanie hetmanem na srodku szachownicy w trzech posunieciach...
1>2>
4>5>
Na srodku szachownicy , to znaczy w obrebie pol c6-f6-f3-c3 i do
srodka szachownicy. Czyli kwadrat 16 centralnych pol szachownicy
------------------
Bialy nie jest wstanie zamatowac czarnego krola w [b]centrum szachownicy
w trzech posunieciach...[/b] moze jest tylko ja nie widze..
--- [link widoczny dla zalogowanych] > wiecej ciekawostek
----------------------------------------
--- Ciekawa pozycja
Studia --- 14 grudnia 2011--- Jerzy Konikowski
Już od wielu lat żadne polskie pismo szachowe nie organizuje konkursów problemowych. Zniknęła też z sieci strona -- Problemista -- poświęcona kompozycji. Ta dziedzina szachów w Polsce powoli upada. Nie ma narybku , układaniem zadań zajmuje się tylko niewielka grupka osób w podeszłym wieku. Natomiast Polski Związek Szachowy propaguje tylko tzw. solving. Jest to smutne, ponieważ kompozycja ma w Polsce duże tradycje i sukcesy.
Od czasu do czasu piszą do mnie sympatycy układania zadań i proszą o rady. Przysyłają mi także swoje utwory do ceny.
Niedawno otrzymałem od Andrzeja Babiarza z Jasła ciekawą pozycję. Temat jest znany, ale zadanie to świetnie nadaje się do zajęć z młodzieżą, ponieważ ten taktyczny motyw trzeba znać!
-- Autor : Andrzej Babiarz -- Jaslo..
2
-- Biale zaczynaja i wygrywaja ( + ) -------- ---- pozycja finalowa --- 9. Hxf3 -- mat
Rozwiązanie:
Do celu prowadzi jedynie 1. Wa1+! Inne ruchy są słabe: 1.e5? dxe5 2.Kf3 e4+ 3.Kg3 h1S+ 4.Kf4 Sf2 z remisem, 1.Kd3? h1H 2.Wa1+ Kg2 3.Wxh1 Kxh1 4.Kd4 Kg2 5.Kd5 Kf3 z remisową pionkówką lub 1.Kf3? h1H+ 2.Kg3 Hh8 z wygraną czarnych.
1. Wa1!+ -- Kg2
2. Wh1! --- Kxh1
3. Kf2! Tylko tak. Po 3.Kf1? d5! czarne ratuja się. 3. …d5
4. e5 --- d4
5. e6 ---- d3
6. e7 ----- d2
7. e8=H! -- d1=H
8. Hc6+ ---- Hf3
9. Hxf3 --- mat! ---- Diagram --- 2
-----------------
---
-- Szachy Diagramowe ( portfelowe )
[link widoczny dla zalogowanych]
Trening --- pamieci i bystrosci
----
------------ Edukacja
Solving to tylko świetna zabawa!---- Dla dzieci i doroslych
Lekcje nauki gry w szachy w jednej z niemieckich szkół podstawowych rozpoczynam od rozdania czerwonych kredek i arkuszy papieru z kilkoma jednochodówkami do rozwiązania. W ten sposób wygospodarowuję sobie czas na sprawdzenie obecności i spokojną obserwację zaangażowania i umiejętności moich podopiecznych.
Również bardzo często ustawiam na szachownicy demonstracyjnej pozycje-zagadki w celu wspólnego omówienia techniki gry w debiucie i końcówce oraz uderzeń taktycznych w grze środkowej. Z zadowoleniem obserwuję jak dzieci prześcigują się w rozwiązywaniu tych zagadek, jak wiele radości przeżywają w momencie przebłysku intelektualnego i jak rośnie w nich entuzjazm do szachów.
Muszę jednak przyznać, że jeszcze więcej emocji wyzwala w nich gra praktyczna, mająca charakter pojedynku, w której chodzi o pokonanie przeciwnika.
Osobiście też lubię rozwiazywać zagadki szachowe i często uprzyjemniam sobie nimi czas podróży. Zauważyłem jednak, że łamanie głowy nad skomplikowanymi studiami nic mi nie daje. Dlatego w takich przypadkach sięgam od razu po rozwiązanie i raczej podziwiam arcydzieło wysiłku umysłowego kompozytora.
Za to przekonałem się, że bardzo pożyteczne dla praktycznej gry jest rozwiązywanie zagadek opartych na autentycznych partiach szachowych. Przeważnie chodzi o ten moment gdy jednemu z graczy udało się przeprowadzić niespodziewaną, rozstrzygającą kombinację. W ten sposób utrwalają mi się skojarzenia, które później podczas gry w szachy zachęcają mnie do ustawicznego szukania i często ułatwiają znalezienie tego jednego posunięcia po którym przeciwnik, ku mojej radości, spada z krzesła.
Natomiast specjalizowanie się w tzw. solvingu kojarzy mi się z namiętnym rozwiązywaniem krzyżówek słownych z przekonaniem, że w ten sposób zdobywa się wiedzę ogólną z całego świata.
Instruktor szachowy Jan Jüngling
Fürth, 31.
-----
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 23:10, 21 Paź 2014, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|