Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Mix szachowy
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> Problemistyka Szachowa
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 13:23, 12 Lut 2014    Temat postu:

--

Nauka matowania --- lekcja I --- matowanie Skoczkiem


Autor: Horatio L. MUSANTE --- [link widoczny dla zalogowanych]

2
Diagram --- 1
Mat w 2 posunieciach --- #2 -- diagram nr.2 -- pierwsze posuniecie 1. Sxd6! zugzwang

1. Sxd6! tempo ( zugzwang )
1. ...
1. ...
1. ...

---------------------
45

Trzy siatki matowe ---- Skoczek w glownej roli!!

1. ...
1. ...
1. ...

To jest praca trenera ... uczen wypisuje rozwiazanie
i wszystkie siatki ma zakodowac.(zapamietac}
-----------

678

Trzy siatki matowe ----

Do rozwiazywania i edukacji -- proponuje uzywac Szachow Diagramowych

---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 17:58, 15 Maj 2014    Temat postu:

--
Edukacja szachowa S. Tkaczenki ---> system diagramowy

[link widoczny dla zalogowanych]

Autor : M. Aizensztat - 1930
-
1_2
Diagram -- 1
Biale wygrywaja - (+) --- -- 1. Wa6! - Gb7 - 2. We6!! - grozi - 3. We8+ - 4. We7+

Teraz
po 2. ... - Gd5
3. Wh6+ - Kg7
4. Wh5!
--- diagram -- 3
---

Diagram -- 3
Teraz wisi Gd5 -

Po - 4. ... Gf7
5. Wg5+ - Kf6 -
6. Wxg3
--- wygrana bialych.
---

----
Matowanie Hetmanem w trzech posunieciach

Matowanie hetmanem na srodku szachownicy w trzech posunieciach...

1>2>


4>5>

Na srodku szachownicy , to znaczy w obrebie pol c6-f6-f3-c3 i do srodka szachownicy. Czyli kwadrat 16 centralnych pol szachownicy
------------------
Bialy nie jest wstanie zamatowac czarnego krola w [b]centrum szachownicy
w trzech posunieciach...[/b] moze jest tylko ja nie widze..
--- [link widoczny dla zalogowanych] > wiecej ciekawostek

----------------------------------------

--- Ciekawa pozycja

Studia --- 14 grudnia 2011--- Jerzy Konikowski

Już od wielu lat żadne polskie pismo szachowe nie organizuje konkursów problemowych. Zniknęła też z sieci strona -- Problemista -- poświęcona kompozycji. Ta dziedzina szachów w Polsce powoli upada. Nie ma narybku , układaniem zadań zajmuje się tylko niewielka grupka osób w podeszłym wieku. Natomiast Polski Związek Szachowy propaguje tylko tzw. solving. Jest to smutne, ponieważ kompozycja ma w Polsce duże tradycje i sukcesy.

Od czasu do czasu piszą do mnie sympatycy układania zadań i proszą o rady. Przysyłają mi także swoje utwory do ceny.
Niedawno otrzymałem od Andrzeja Babiarza z Jasła ciekawą pozycję. Temat jest znany, ale zadanie to świetnie nadaje się do zajęć z młodzieżą, ponieważ ten taktyczny motyw trzeba znać!

-- Autor : Andrzej Babiarz -- Jaslo..
2
Diagram -- 1
-- Biale zaczynaja i wygrywaja ( + ) -------- ---- pozycja finalowa --- 9. Hxf3 -- mat

Rozwiązanie:

Do celu prowadzi jedynie 1. Wa1+! Inne ruchy są słabe: 1.e5? dxe5 2.Kf3 e4+ 3.Kg3 h1S+ 4.Kf4 Sf2 z remisem, 1.Kd3? h1H 2.Wa1+ Kg2 3.Wxh1 Kxh1 4.Kd4 Kg2 5.Kd5 Kf3 z remisową pionkówką lub 1.Kf3? h1H+ 2.Kg3 Hh8 z wygraną czarnych.
1. Wa1!+ -- Kg2
2. Wh1! --- Kxh1
3. Kf2! Tylko tak. Po 3.Kf1? d5! czarne ratuja się. 3. …d5
4. e5 --- d4
5. e6 ---- d3
6. e7 ----- d2
7. e8=H! -- d1=H
8. Hc6+ ---- Hf3
9. Hxf3 --- mat! ---- Diagram --- 2
-----------------
---
-- Szachy Diagramowe ( portfelowe )

[link widoczny dla zalogowanych]
Trening --- pamieci i bystrosci
----
------------ Edukacja
Solving to tylko świetna zabawa!---- Dla dzieci i doroslych

Lekcje nauki gry w szachy w jednej z niemieckich szkół podstawowych rozpoczynam od rozdania czerwonych kredek i arkuszy papieru z kilkoma jednochodówkami do rozwiązania. W ten sposób wygospodarowuję sobie czas na sprawdzenie obecności i spokojną obserwację zaangażowania i umiejętności moich podopiecznych.

Również bardzo często ustawiam na szachownicy demonstracyjnej pozycje-zagadki w celu wspólnego omówienia techniki gry w debiucie i końcówce oraz uderzeń taktycznych w grze środkowej. Z zadowoleniem obserwuję jak dzieci prześcigują się w rozwiązywaniu tych zagadek, jak wiele radości przeżywają w momencie przebłysku intelektualnego i jak rośnie w nich entuzjazm do szachów.

Muszę jednak przyznać, że jeszcze więcej emocji wyzwala w nich gra praktyczna, mająca charakter pojedynku, w której chodzi o pokonanie przeciwnika.

Osobiście też lubię rozwiazywać zagadki szachowe i często uprzyjemniam sobie nimi czas podróży. Zauważyłem jednak, że łamanie głowy nad skomplikowanymi studiami nic mi nie daje. Dlatego w takich przypadkach sięgam od razu po rozwiązanie i raczej podziwiam arcydzieło wysiłku umysłowego kompozytora.

Za to przekonałem się, że bardzo pożyteczne dla praktycznej gry jest rozwiązywanie zagadek opartych na autentycznych partiach szachowych. Przeważnie chodzi o ten moment gdy jednemu z graczy udało się przeprowadzić niespodziewaną, rozstrzygającą kombinację. W ten sposób utrwalają mi się skojarzenia, które później podczas gry w szachy zachęcają mnie do ustawicznego szukania i często ułatwiają znalezienie tego jednego posunięcia po którym przeciwnik, ku mojej radości, spada z krzesła.

Natomiast specjalizowanie się w tzw. solvingu kojarzy mi się z namiętnym rozwiązywaniem krzyżówek słownych z przekonaniem, że w ten sposób zdobywa się wiedzę ogólną z całego świata.

Instruktor szachowy Jan Jüngling
Fürth, 31.

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 23:08, 21 Paź 2014    Temat postu:

--
Poznaj siatki matowe --- Wystarczy tylko 3 minuty...

Autor zadania : W. Bron , "64" 1964

_2_3
Diagram ---1
Mat w 4 posunieciach -- #4 ---- diagramy po prawej , to siatki matowe

Rozwiazanie

1. We1! - Kf4 - 2. Wf1+ - Ke5
3. Wg6! - Kd5 - 4. Wf5 - mat


1. We1 -- Kf6 - 2. Wf2 _ Kg7
3. Wg1+ - Kh8 - 4. Wh2 - mat

-


----
Matowanie Hetmanem w trzech posunieciach

Matowanie hetmanem na srodku szachownicy w trzech posunieciach...

1>2>


4>5>

Na srodku szachownicy , to znaczy w obrebie pol c6-f6-f3-c3 i do
srodka szachownicy.
Czyli kwadrat 16 centralnych pol szachownicy
------------------
Bialy nie jest wstanie zamatowac czarnego krola w [b]centrum szachownicy

w trzech posunieciach...[/b] moze jest tylko ja nie widze..
--- [link widoczny dla zalogowanych] > wiecej ciekawostek

----------------------------------------

--- Ciekawa pozycja

Studia --- 14 grudnia 2011--- Jerzy Konikowski

Już od wielu lat żadne polskie pismo szachowe nie organizuje konkursów problemowych. Zniknęła też z sieci strona -- Problemista -- poświęcona kompozycji. Ta dziedzina szachów w Polsce powoli upada. Nie ma narybku , układaniem zadań zajmuje się tylko niewielka grupka osób w podeszłym wieku. Natomiast Polski Związek Szachowy propaguje tylko tzw. solving. Jest to smutne, ponieważ kompozycja ma w Polsce duże tradycje i sukcesy.

Od czasu do czasu piszą do mnie sympatycy układania zadań i proszą o rady. Przysyłają mi także swoje utwory do ceny.
Niedawno otrzymałem od Andrzeja Babiarza z Jasła ciekawą pozycję. Temat jest znany, ale zadanie to świetnie nadaje się do zajęć z młodzieżą, ponieważ ten taktyczny motyw trzeba znać!

-- Autor : Andrzej Babiarz -- Jaslo..
2
-- Biale zaczynaja i wygrywaja ( + ) -------- ---- pozycja finalowa --- 9. Hxf3 -- mat

Rozwiązanie:

Do celu prowadzi jedynie 1. Wa1+! Inne ruchy są słabe: 1.e5? dxe5 2.Kf3 e4+ 3.Kg3 h1S+ 4.Kf4 Sf2 z remisem, 1.Kd3? h1H 2.Wa1+ Kg2 3.Wxh1 Kxh1 4.Kd4 Kg2 5.Kd5 Kf3 z remisową pionkówką lub 1.Kf3? h1H+ 2.Kg3 Hh8 z wygraną czarnych.
1. Wa1!+ -- Kg2
2. Wh1! --- Kxh1
3. Kf2! Tylko tak. Po 3.Kf1? d5! czarne ratuja się. 3. …d5
4. e5 --- d4
5. e6 ---- d3
6. e7 ----- d2
7. e8=H! -- d1=H
8. Hc6+ ---- Hf3
9. Hxf3 --- mat! ---- Diagram --- 2
-----------------
---
-- Szachy Diagramowe ( portfelowe )

[link widoczny dla zalogowanych]
Trening --- pamieci i bystrosci
----
------------ Edukacja
Solving to tylko świetna zabawa!---- Dla dzieci i doroslych

Lekcje nauki gry w szachy w jednej z niemieckich szkół podstawowych rozpoczynam od rozdania czerwonych kredek i arkuszy papieru z kilkoma jednochodówkami do rozwiązania. W ten sposób wygospodarowuję sobie czas na sprawdzenie obecności i spokojną obserwację zaangażowania i umiejętności moich podopiecznych.

Również bardzo często ustawiam na szachownicy demonstracyjnej pozycje-zagadki w celu wspólnego omówienia techniki gry w debiucie i końcówce oraz uderzeń taktycznych w grze środkowej. Z zadowoleniem obserwuję jak dzieci prześcigują się w rozwiązywaniu tych zagadek, jak wiele radości przeżywają w momencie przebłysku intelektualnego i jak rośnie w nich entuzjazm do szachów.

Muszę jednak przyznać, że jeszcze więcej emocji wyzwala w nich gra praktyczna, mająca charakter pojedynku, w której chodzi o pokonanie przeciwnika.

Osobiście też lubię rozwiazywać zagadki szachowe i często uprzyjemniam sobie nimi czas podróży. Zauważyłem jednak, że łamanie głowy nad skomplikowanymi studiami nic mi nie daje. Dlatego w takich przypadkach sięgam od razu po rozwiązanie i raczej podziwiam arcydzieło wysiłku umysłowego kompozytora.

Za to przekonałem się, że bardzo pożyteczne dla praktycznej gry jest rozwiązywanie zagadek opartych na autentycznych partiach szachowych. Przeważnie chodzi o ten moment gdy jednemu z graczy udało się przeprowadzić niespodziewaną, rozstrzygającą kombinację. W ten sposób utrwalają mi się skojarzenia, które później podczas gry w szachy zachęcają mnie do ustawicznego szukania i często ułatwiają znalezienie tego jednego posunięcia po którym przeciwnik, ku mojej radości, spada z krzesła.

Natomiast specjalizowanie się w tzw. solvingu kojarzy mi się z namiętnym rozwiązywaniem krzyżówek słownych z przekonaniem, że w ten sposób zdobywa się wiedzę ogólną z całego świata.

Instruktor szachowy Jan Jüngling
Fürth, 31.
-----


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 23:10, 21 Paź 2014, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> Problemistyka Szachowa Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Strona 7 z 7

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin