SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Rejestracja
Profil
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zaloguj
Forum SZACHY Strona Główna
->
O Szachach
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
TAK
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz HTML w tym poście
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
Szachy
----------------
O Szachach
Polscy Problemiści
Konkursy
Problemistyka Szachowa
Puzzle
Turnieje szachowe na Śląsku
Szachy w Kraju
Szachy na Świecie
Linki
Wszystko oprócz szachów
----------------
Perpetuum Mobile
Chicago me Chicago
Pogaduchy
Humor
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
wladek
Wysłany: Pią 12:12, 01 Lut 2019
Temat postu:
--
Władysław Obierak -- Sposób na reklamę szachów w Polskiej Telewizji
-- Mat w jednym posunięciu -- #1 -- Hetman matuje w Bieszczadach --
1 x 8 = 8 -- Drugi mat nastąpi po wykonaniu _
Dużej Roszady_ Powodzenia w edukacji szachowej.
---
diagram - 1
Roszada matuje
-> czarnego Krola -- 1.
0-0-0
- mat
--
wladek
Wysłany: Czw 10:43, 09 Mar 2017
Temat postu:
-
Matowanie - widoczne na --->
2 diagramie
Polskie znane miasta - oraz nauka tabliczki -->
mnożenia dla 8 latków
Autor -
Władek
- z Połańca
---
1_2
diagram - 1
Mat
w 4 posunięciach --
#4
-- --
1. Gg3
- f5 -
2.g5
- f4 -
3. Gh2
- Ke5 -
4. We3
- mat
Goniec - Gd6 - Bydgoszcz -- 6 razy 4 = 24 --- Goniec - Gh2 - Przemyśl -- 2 razy 8 = 16
Pionek --- f6 - Ostrołęka --- 6 razy 6 = 36 ---- Pionek -- f4 --
RADOM
--- 4 razy 6 = 24
Król --- Kc5 ----
Poznań
---- 5 razy 3 = 15
Król -- Ke4 - Piotrków Tryb. 4 razy 5 = 20 -- -- Król -- Ke5 ---
KUTNO
--- 5 razy 5 = 25
Pionek -- g4 ---
LUBLIN
--- 4 razy7 = 28 -- --- Pionek - g5 --
Siedlce
--- 5 razy 7 = 35
Skoczek - Sh4 -- Chełm --- 4 razy 8 = 32
Wieża -- Wf3 --- KIELCE -- 3 razy 6 = 18 --- Wieża - We3 - Radomsko -- 3 razy 5 = 15
Solution: 1. Bg3! waiting
1. ... f5 -- 2. g5 - waiting
2. ... f4 -- 3. Bh2 waiting
3. ... Ke5 - 4. Re3#
Dominacja Polaków w solvingu!
Szachy i rozrywki --- 6 sierpnia 2016 -- Jerzy Konikowski
W dniach 30.07-6.08.2016 r. w Belgradzie (Serbia) odbyły się Drużynowe oraz
Indywidualne Mistrzostwa Świata w rozwiązywaniu zadań szachowych (solvingu).
Polska ekipa w składzie: Kacper Piorun, Piotr Murdzia i
Aleksander
Miśta
zdobyła tytuł Mistrza Świata!
Indywidualnie złoty medal zdobył
Kacper Piorun
, a srebro
Piotr Murdzia.
Gratulacje!
Strona turnieju
-- wyniki - zadania - rozwiazania -- konkursy kompozycji szachowej
http://wccc2016.matplus.net/wcsc.php
---
wladek
Wysłany: Sob 14:57, 03 Gru 2016
Temat postu:
--
Potężne matowanie jest dla każdego wyzwaniem (13)
I oto kolejny zestaw pozycji do rozwiązania – w postaci dwóch diagramów:
początkowego (pozycji wyjściowej w której dana strona zaczyna)
i końcowego (pozycji w której jest mat)
----
diagram -- 1
Białe
matują w 3 posunieciach --
#3
--
diagram - 2
Na diagramie podwójny szach --
2. Sf5
++
Teraz po -
2. ... Kg8 -- 3. Se7
- mat - lub --
3. Sh6
- mat
http://beginnerchessimprovement.blogspot.com/
--
wladek
Wysłany: Wto 8:25, 22 Lis 2016
Temat postu:
--
Wielochodówki miniatury
i pozycje matowe
I. Gabowicz
"Schach" 1957 ----- ---- siatka matowa
--
1___2
diagram -- 1
Mat w 5 posunięciach - #5
---- Finał -
5. g7
mat -- siatka matowa
Rozwiązanie --
1. Gf1!
- tempo
N. Wiesturs
, 1955 ---------- -------- siatka matowa
--
1___2
diagram -- 1
Mat
w 8 posunięciach --
#8
------ siatka matowa
1. Kb6
- 2. Wb4+ -
3. Kb5
! - 4. Kc4 -
5. Kc3
!
6. Kc2
+ - Ka2 -
7. Wb1
- b4 -
8. Wa1
- mat
---
3_4
diagram -- 3
1. Kb6
! - a3 -
2. Wb4
+ - Ka2 --- ---
3. Kb5
- b6 -
4. Kc4
-- b5+ -
5. Kc3 - Ka1
Teraz już proste --
6. Kc2
+ - Ka2 -
7. Wb1
- b4 -
8. Wa1
- mat --
diagram - 2
Cały sens kombinacji leży w kolejnych posunięciach białego Króla.
By to zrozumieć trzeba kilka razy poćwiczyć rozwiązanie...
dla ułatwienia mamy
właśnie
- te dwa dodatkowe diagramy -
3
i
4
---
wladek
Wysłany: Nie 11:01, 06 Lis 2016
Temat postu:
---
Szachy jako gra symetryczna
---- Pozycja symetryczna --
diagram - 1
Mat w 1 posunięciu --- #1
Dwie pary matów symetrycznych. ---
zobacz poniżej
-
2_3
-- diagram - 2
----
1. Sc6
- mat ---
1. Sf3
- mat --- ---
1. Sd7
- mat ----
1. Sg4
- mat
Na podkreślenie pozycji symetrycznych ... jest pokazanie tabliczki mnożenia -
- wynik - iloczyn jest również równy.
Diagram -- 2
Skoczek -- Sc6 ---- 6 Razy 3 =
18
----- ---- Skoczek --- Sd7 ---- 7 Razy 4 =
28
Skoczek -- Sf3 ---- 3 Razy 6 =
18
----- ---- Skoczek --- Sg4 ---- 4 Razy 7 =
28
Na szachownicy możemy ustawiać dużo symetrii
, ponieważ
szachownica jest kwadratem.
--
wladek
Wysłany: Pią 12:16, 12 Sie 2016
Temat postu:
--
Diagramowa szkoła -
S. Tkaczenki
http://chesspro.ru/details/tkachenko_studies138
273
- Autor -
H. Kondratiuk
- 1997
--
1_2
diagram -- 1
Białe wygrywają -- #6
---- ---
1. Wb6
!+ - Sd6+ -
2. Wxd6+
- Kg7
--
3_4
diagram - 3
3. h6
!!+ - Wxh6 -
4. g6xf7
- Gh5 --- ---
5. Wg6
!+ Gxg6 -
6. Ge5
! - szach -
mat
--
wladek
Wysłany: Sob 21:14, 23 Lip 2016
Temat postu:
--
Nauka matowania w 2 posunięciach!
---
1_2
Diagram --- 1
Mat w 2 posunięciach --- #2
--- ---- wstęp --
1. g8=H
etman - grozi -
2. Hg6
- mat
Rozwiązanie:
1. g8=H!
- grozi - mat -->
2. Hg6#
1. ... Wdg7 --- 2. Sd5#
1. ... Whg7 -- 2. Sh5#
1. ... Wh6 -- 2. Sxd7#
1. ... Se6 - 2. Wxe6#
Cztery obrony - cztery siatki matowe...
Promocja Hetmana na polu -
_g8
Dla szachistów mało-zaawansowanych szachowo polecam:
w dwuchodówkach podawać pierwsze posunięcie -- na diagramie.
Przykład powyżej.
Nasi instruktorzy szachowi nie za bardzo potrafią propagować szachy
i tym samym mają mało szachistów do edukacji szachowej.
--
wladek
Wysłany: Czw 8:17, 14 Lip 2016
Temat postu:
--
Autor :
C. Mansfield
- arcymistrz kompozycji szachowej -
W. Brytania
Meredith Ty 1964
-
2
Diagram -- 1
-
Białe
- matują w -
2 posunieciu -- #2
--- --- ---
1. Hh4!
- e6 -
2. Ge4
- mat
Rozwiązanie
1. Hh4!
--- tempo
1. ... cxd6 --
2. Sd4
- mat --
diagram - 3
1. ... c6, ---- 2. Hd4 - mat
1. ... Ke5 --- 2. Hd4 - mat
1. ... c5 ----- 2. He4 - mat
1. ... exd6 --
2. Gd7
- mat --
diagram - 4
1. ... e6 ----
2. Ge4
- mat --
diagram - 2
1. ... e5 ---- 2. Hc4 - mat
1. ... Kc5 --- 2. Hc4 - mat
-
3_4
Diagram -- 3
-
1. Hh4
-- cxd6 -
2. Sd4
- mat --- --- ---
1. Hh4!
- exd6 -
2. Gd7
- mat
--
wladek
Wysłany: Śro 22:04, 06 Lip 2016
Temat postu:
--
Nauka matowania
Wieżami!
----->- dla Polskich Szkół
Autor :
Wolfgang Pauly
Neues Illustriertes Blatt 07/ --
1904
- rok!
1522 Bohemia 06/09/1914
----
1_2
Diagram -- 1
Mat w 3 posunięciach - #3
--- --- 1.
h8=W
ieża! - Kf7 -
2. Kh6
! - Kf6 -
3. Wf8
- mat
Rozwiązanie
1. h8=W!
-- tempo
1. ... Kf7 -- 2. Kh6 - tempo
2. ... Kf6 --
3. Wf8
- mat --
Diagram - 2
1. ... Kf6 -- 2. Wh7 - tempo
2. ... Kf5 --
3. Wf7
- mat --
diagram - 3
1. h8=W - Kxh8 - 2. Kg6 - Kg8 - 3.
We8
- mat -
diagram - 4
3_4
-- diagram - 3
1.
h8=W
- Kf6 - 2. Wh7 - Kf5 -
3. Wf7
mat -- 1.
h8=W
- Kxh8 - 2. Kg6 - Kg8 -
3. We8#
Trzy siatki matowe w prostej pozycji szachowej. Tylko 4 bierki!
--
wladek
Wysłany: Pią 12:59, 24 Cze 2016
Temat postu:
Re:
Dlaczego nauczyciel, a nie instruktor
Post - przez
thinkerteacher
Bardzo dobrzy nauczyciele poradzą sobie niemal w każdych (sensownych)
warunkach. Przykładem (dla mnie wzorem do naśladowania) takiego
Nauczyciela jesteś Ty Zosiu. Naprawdę jak czytam twoje wypowiedzi
w tematach dotyczących szachów, to bije od ciebie POSTAWA
odpowiedzialności, solidności oraz troski o rozwój dzieci
(a nie tylko odklepania godzin szachowych, aby dyrektor się nie czepiał).
Pozwól, że zacytuję to co napisałaś (dla mnie to najpiękniejsze zastosowanie
szachów w życiu dzieci z jakimi się stykałem; a dodam, że dawniej sporo
czytałem na ten temat). Powinno to być złotymi literami wyryte
w każdej klasie (szkole) w której nauczyciele chcą szachami rozwijać dzieci:
Rolą nauczyciela właśnie jest takie pokierowanie kształceniem,
żeby zaszczepić bakcyla i sprowokować jak najwięcej uczniów do rywalizacji
na 64 polach. Spowodować u nich rozwój zdrowej ciekawości i chęci
samodzielnego pogłębiania wiedzy, odkrywania nowych aspektów
poznawanego przedmiotu (np. zwiedzanie świata),
pokazania nieskończoności kombinacji i możliwości drewnianego wojska.
Jednocześnie należy to robić bardzo przystępnymi, prostymi narzędziami,
oraz posługiwać się zrozumiałymi i różnorodnymi środkami przekazu.
Dlatego praca tylko z chętnymi nie daje tyle satysfakcji jak praca z całą
klasą, gdzie dzięki szachom uczeń równocześnie uczy się poznawania siebie,
odkrywa głęboko dotychczas ukryte swoje oczekiwania od życia,
co może kształtować jego przyszłość, wybór drogi życiowej, zawodu itp.
Naprawdę piękne i wartościowe słowa (treści),
więc tym bardziej dziękuję za podzielenie się nimi! :*
==
wladek
Wysłany: Śro 18:17, 22 Cze 2016
Temat postu:
Dlaczego nauczyciel, a nie instruktor
Odpowiedz
Re: Dlaczego nauczyciel, a nie instruktor
http://www.szachowe.pl/viewtopic.php?f=72&t=6174&start=45
Postprzez krzysio » dzisiaj, 14:24
Nie wiem czy to najlepsza linia podziału - dzieci uczone w przedszkolu vs dzieci uczone w warunkach klubowych. Wydaje mi się że sensowniejsza byłaby linia podziału - dzieci uczone przez instruktorów/szachistów vs dzieci uczone przez nauczycieli po kursie. Często bywa że jakiś instruktor obskakuje jakieś przedszkola i uczy dzieci szachów, tam "szczepi" i często wyłapuje tych najlepszych do dalszej "obróbki". Tu dzieci będą uczone w przedszkolu ale ja bym to podciągał pod szkolenie "klubowe".
Odbiegając nieco od samego programu wydaje mi sie że podział byłby jeszcze ciut inny:
1. Typowe kluby, działające w oderwaniu od szkół
2. Szkółki szachowe czy kluby umocowane w szkołach, tu bym zaliczył np UKS Chrzanów a też MUKS Białystok (o ile dobrze orientuje się w specyfice tego klubu/szkółki). Nawet niech to będą szkoły z programu ale mające instruktorów szachowych/szachistów.
3. I te "typowe" z programu. Nauczyciel (który zazwyczaj nie grał wcześniej) idzie na szybkie szkolenie a później uczy dzieci w gry w szachy.
"1" i "2" funkcjonowało już przed programem, jedno i drugie ma swoje zalety oraz wady, jedno i drugie szkoliło konkretnych szachistów. Pytanie jak na tym tle wypada "3". Obawiam się ze lanie będzie solidne. A gdyby iść krok dalej, zapytać co dalej z tymi którzy załapią bakcyla to będzie chyba jeszcze gorzej. Szkółki szachowe (te dobre) dla takich uczniów zazwyczaj mają u siebie instruktorów z tytułami międzynarodowymi, instruktorów mających ogromną wiedzę i szachową i dydaktyczną. Szkółki z programu mogą nie mieć nic poza "eksternistycznym nauczycielem".
krzysio
---
wladek
Wysłany: Czw 12:55, 16 Cze 2016
Temat postu:
piątek, 16 stycznia 2015
Taktyka i jej ćwiczenie:
czyli słów kilka o efektywnym treningu taktycznego
oka (2)
http://pl.wikipedia.org/wiki/Kompozycja_szachowa
W poprzednim odcinku pisałem o tym, aby na początku zająć się rozwiązywaniem zadań typu mat w 1 i 2 ruchach, a następnie wygrywaniem figur. To oczywiście pierwszy etap dzięki któremu nie będziemy sami robili grubych podstawek i przy okazji będziemy w stanie wykorzystywać prezenty, które czasami będą pojawiały się na szachownicy.
Jeśli już przeszliśmy etap wygrywania figur (najpierw ciężkich, potem lekkich), to nadchodzi najwyższa pora, aby przejść na wyższy poziom. Na czym polega ów poziom? Jest nim opanowanie umiejętności matowania w 3 i 4 ruchach oraz wygrywanie piona (względnie zyskiwanie jakości - tj. oddanie lekkiej figury za wieżę) czy też zabezpieczenie wolnemu pionowi drogi dojścia do pola przemiany.
Zadania na matowanie w 3 i 4 ruchach zwykle bywają stosunkowo łatwe.
Dlaczego? Otóż głównie z uwagi na to, że niemal wszystkie
zaczynają się od ruchu szachującego. Nieliczne zadania wymagają
znalezienia tak zwanego "cichego" ruchu (bez szacha), po którym
strona broniąca się nie będzie w stanie wydostać się z matowej sieci.
Dużo trudniejsze są zadania na wygrywanie drobnego materiału. W nich trzeba bowiem dużo mocniej popracować. Wynika to z tego, że konieczne jest nie tylko rozpoznawanie wielu motywów taktycznych, ale także sprawdzanie wariantów. Tutaj już nie warto się spieszyć, zaś każde "podejrzane" zagranie ze strony przeciwnika musi być przeanalizowane i sprawdzone.
http://beginnerchessimprovement.blogspot.com/
Tego typu zadania (taktyczne uderzenia) wymagają niekiedy wizualizacji
na głębokość około 3-5 ruchów*. Cała trudność polega na tym, że zwykle
jest kilka możliwości, zaś tylko jedna (rzadko kiedy dwie) prowadzą do celu.
--
wladek
Wysłany: Czw 12:14, 16 Cze 2016
Temat postu:
-
Nauka kombinacji szachowych ---> na
dużych
diagramach
--
2
diagram -- 1
Mat w 5 posunięciach - #5
-- -- 1.
Sf7
+- jeśli - Kg8
?
- to
2. Wh8
+ Sxh8 -
3. Sh6
- mat
Rozwiązanie: -
1. Sf7
!+
1. ... Hh4 -- 2. Wxh4+
2. ... Sh5 -- 3. Wxh5+
3. ... Kg8 -- 4. Wh8+
4. ... Sxh8 --
5. Sh6
- mat ---
diagram - 3
--
diagram -- 3
Mat
po 5 posunięciach ---
5. Sh6
- szach -
mat
Prosty sposób na edukacje i reklamę szachów w polskich szkołach...
--
wladek
Wysłany: Czw 11:17, 16 Cze 2016
Temat postu:
--
Reklamę szachów prowadzimy w prosty sposób - jak poniżej na
dwóch diagramach!
--
1_2
diagram -- 1
Białe matują w 4 posunięciach --- #4
--- --- Oto finał --
4. Hd8
- szach -
mat
Reklama szachów i edukacja szachowa muszą się wzajemnie uzupełniać!!!
Po kilku dniach
podajemy rozwiązanie -->
1. Wc8+
- 2. Hxb6+ -
3. Sc6
+! -
4. Hd8
mat
Kombinacja szachowa dlatego się udała - ponieważ czarny Hetman jest
sprowadzony na pole
b7
i służy jako bloker na polu
_b7
-
wladek
Wysłany: Czw 5:06, 09 Cze 2016
Temat postu:
-
Szachy potrzebują odpowiedniej prezentacji na obrazkach ,
tak jak obrazy namalowane --- na wystawach.
Zadanie nr.
45
Autor :
Pogosianc
- 1970 rok
--
1_2
Diagram -- 1
Efektowna wygrana białych -- (+)
--- ----
1. Kh5!!
- Wf5+ -
2. Kh4!
- Ge7+
1. Kh5!!
- Wf5+ -
2. Kh4!
- Ge7+ ---
diagram - 2
3. Hg5+!! - Gxg5+ -
4. Kh3
---- diagram --
3
4. ... Ge2 -
5. Wf3+!
- Gxf3 -
6. g3
- mat ---
diagram - 4
-
3_4
- Diagram -- 3
----
3. Hg5+!!
- Gxg5+ -
4. Kh3
----- --- 4. ... Ge2 - 5. Wf3+ - Gxf3 -
6. g3
- mat
Najprościej jest pokazanie szachów na diagramach szachowych.
Tylko nauczyciel musi mieć czas
--> na SZACHY
Czas i chęci
--> to podstawa do efektywnej edukacji szachowej.
http://www.chesspro.ru/details/tkachenko_studies23
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin