SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Rejestracja
Profil
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zaloguj
Forum SZACHY Strona Główna
->
O Szachach
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
TAK
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz HTML w tym poście
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
Szachy
----------------
O Szachach
Polscy Problemiści
Konkursy
Problemistyka Szachowa
Puzzle
Turnieje szachowe na Śląsku
Szachy w Kraju
Szachy na Świecie
Linki
Wszystko oprócz szachów
----------------
Perpetuum Mobile
Chicago me Chicago
Pogaduchy
Humor
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
wladek
Wysłany: Pon 8:18, 22 Gru 2014
Temat postu:
---
European Rapid Chess Championship -- 2014
Wrocław
---> 2014-12-20/2014-12-21
Rate of play 15'+10''/move
Arbiter: IA Aleksander Sokólski
http://www.chessarbiter.net/turnieje/2014/ti_4165/final_standings&11.html
TABELA -- wyniki --
Rapid...
Standings - round 11
Place Title Name Fed. ELO (Rpd) Total Rn-1 CBch Bch. Wins Chg (Ru)
1
GM DUDA, Jan-Krzysztof POL POL R 2467 9,5 2540 81,50 86,50 9
4,63
2 GM VOLOKITIN, Andrei UKR UKR R 2643 9,5 2455 78,00 84,00 9
1,42
3 GM GAJEWSKI, Grzegorz POL POL R 2633 9,5 2445 79,50 84,00 9
1,42
4 GM KOVALEV, Vladislav BLR BLR R 2618 9,5 2370 73,50 79,50 9
1,44
5
GM WOJTASZEK, Radoslaw POL POL R 2684 9,0 2513 78,50 84,00 9
1,18
6 IM WARAKOMSKI, Tomasz POL POL R 2491 9,0 2432 70,50 76,00 8
2,49
7 GM KOROBOV, Anton UKR UKR R 2673 9,0 2375 73,50 79,50 8
0,09
8 GM LYSYJ, Igor RUS RUS R 2613 9,0 2366 75,50 80,50 9
0,30
9 GM NEIKSANS, Arturs LAT LAT R 2581 9,0 2341 67,50 72,50 8
0,35
10 IM BORTNYK, Olexandr UKR UKR R 2559 8,5 2514 76,50 82,50 7
2,25
11 GM KOVALENKO, Igor LAT LAT R 2721 8,5 2509 81,50 88,00 8
0,21
12 GM VALLEJO PONS, Francisco ESP ESP R 2689 8,5 2509 75,00 80,00 6
0,02
13 GM MOISEENKO, Alexander UKR UKR R 2670 8,5 2473 75,50 81,50 7
0,36
14 FM ALEKSEENKO, Kirill RUS RUS R 2520 8,5 2468 74,50 80,00 8
2,19
15 GM INARKIEV, Ernesto RUS RUS R 2653 8,5 2458 74,50 80,50 7
0,36
16 GM FEDORCHUK, Sergey A. UKR UKR R 2664 8,5 2454 77,50 83,00 7
0,20
17
GM NAVARA, David CZE CZE R 2633 8,5 2453 78,00 82,50 8
0,53
18 GM DEVIATKIN, Andrei RUS RUS R 2587 8,5 2441 73,50 78,50 7
0,99
19 GM MATLAKOV, Maxim RUS RUS R 2684 8,5 2429 72,00 77,00 8
-0,42
20 GM BARTEL, Mateusz POL POL R 2674 8,5 2417 72,50 77,50 8
-0,32
21 GM SWIERCZ, Dariusz POL POL R 2609 8,5 2406 71,00 75,50 8
0,17
22 GM KEMPINSKI, Robert POL POL R 2584 8,5 2397 69,00 74,00 7
0,40
23
GM SOCKO, Monika POL POL R 2441 8,5 2384 72,50
78,00 8
2,03
24 GM KANEP, Meelis EST EST R 2464 8,5 2364 70,50 75,50 8
1,49
25 IM BERZINSH, Roland LAT LAT R 2470 8,5 2347 71,00 76,50 8
1,14
26 GM AZAROV, Sergei BLR BLR R 2611 8,5 2331 71,50 76,50 7
-0,28
27 IM KANTANS, Toms LAT LAT R 2477 8,5 2313 71,00 76,00 7
0,78
28 GM BINDRICH, Falko GER GER 2610 8,5 2284 70,50 76,00 7
-0,58
29 GM KRASENKOW, Michal POL POL R 2559 8,5 2221 64,50 68,00 7
-0,47
30 GM MORANDA, Wojciech POL POL R 2587 8,0 2529 77,00 81,50 7
1,60
-----------------
31 IM CZAKON, Jakub POL POL 2479 8,0 2515 79,00 84,50 7
2,67
32 GM POPOV, Valerij RUS RUS R 2558 8,0 2468 76,00 82,00 6
1,24
33 GM VITIUGOV, Nikita RUS RUS R 2701 8,0 2452 74,00 79,50 7
-0,74
34 GM BOSIOCIC, Marin CRO CRO R 2615 8,0 2436 78,00 84,00 8
0,03
35 IM CHIGAEV, Maksim RUS RUS R 2581 8,0 2436 72,50 78,00 7
0,09
36 GM SAVCHENKO, Boris RUS RUS R 2574 8,0 2429 72,50 77,00 8
0,98
37 GM RIAZANTSEV, Alexander RUS RUS R 2697 8,0 2417 74,50 79,50 6
-0,96
38 GM EFIMENKO, Zahar UKR UKR R 2695 8,0 2407 77,00 83,00 7
-1,03
39 GM RAGGER, Markus AUT AUT R 2701 8,0 2406 73,00 78,50 7
-0,98
40 GM PIORUN, Kacper POL POL R 2536 8,0 2399 75,50 80,50 8
0,62
41 GM ALEKSEEV, Evgeny RUS RUS R 2679 8,0 2395 75,00 80,50 7
-0,93
42 IM BODNARUK, Anastasia RUS RUS R 2424 8,0 2386 75,00 80,00 7
1,95
43 IM GEORGIADIS, Nico SUI SUI 2465 8,0 2386 74,50 79,00 7
1,21
44 GM BELOUS, Vladimir RUS RUS R 2557 8,0 2383 71,50 77,50 8
0,17
45 GM GULIYEV, Namig AZE AZE R 2588 8,0 2381 72,00 77,50 7
-0,33
46 GM ANTON GUIJARRO, David ESP ESP R 2618 8,0 2375 75,50 79,50 7
-0,33
47
GM MITON, Kamil POL POL R 2609 8,0 2372 71,00
76,50 7
-0,58
48 GM GRIGORIANTS, Sergey RUS RUS R 2552 8,0 2360 72,00 77,00 6
-0,06
49 GM JARACZ, Pawel POL POL R 2498 8,0 2348 72,50 77,50 8
0,12
50 IM STOPA, Jacek POL POL 2521 8,0 2337 71,00 76,00 8
0,05
51 IM SIVUK, Vitaly UKR UKR R 2526 8,0 2334 68,50 73,50 7
-0,12
52 FM MESKOVS, Nikita LAT LAT R 2433 8,0 2305 72,00 77,00 8
0,94
53 GM SALGADO LOPEZ, Ivan ESP ESP R 2685 8,0 2297 68,50 74,00 7
-1,52
54 GM DJURIC, Stefan SRB SRB R 2476 8,0 2266 69,50 74,50 7
-0,07
55 GM STOCEK, Jiri CZE CZE R 2522 8,0 2213 68,00 73,50 6
-0,47
56 IM KASHLINSKAYA, Alina RUS RUS R 2359 8,0 2142 66,00 70,50 7
-0,28
57 BIELINSKI, Dariusz POL POL R 2233 8,0 2130 66,00 70,50 8
1,19
58 IM NAGY, Gabor HUN HUN R 2435 8,0 2125 62,50 67,00 8
-1,07
59 GM SHIMANOV, Aleksandr RUS RUS R 2558 7,5 2501 78,50 83,50 7
1,07
60 GM TOMCZAK, Jacek POL POL R 2534 7,5 2474 79,00 85,00 7
1,09
61 GM ALEKSANDROV, Aleksej BLR BLR R 2550 7,5 2462 77,50 82,00 6
0,68
62 GM SOCKO, Bartosz POL POL R 2689 7,5 2420 73,50 79,00 7
-1,39
63 GM LOGINOV, Valery A RUS RUS 2486 7,5 2415 72,50 77,00 7
0,79
64 GM EDOUARD, Romain FRA FRA R 2651 7,5 2389 73,00 77,50 6
-1,36
65 IM MKRTCHIAN, Lilit ARM ARM R 2445 7,5 2382 75,00 80,50 7
0,97
66 GM HEBERLA, Bartlomiej POL POL R 2539 7,5 2382 70,50 76,00 6
-0,17
67 GM MASTROVASILIS, Dimitrios GRE GRE 2608 7,5 2380 69,50 75,00 5
-1,08
68 GM BOLOGAN, Viktor MDA MDA R 2647 7,5 2364 76,00 82,50 7
-1,22
69 IM PAKLEZA, Zbigniew POL POL R 2465 7,5 2332 71,50 76,50 7
0,05
70 GM KOSYREV, Vladimir RUS RUS 2520 7,5 2327 70,00 75,00 6
-0,29
71 FM PRZYBYLSKI, Wojciech POL POL R 2328 7,5 2319 66,50 70,50 6
1,47
72 FM LICZNERSKI, Lukasz POL POL R 2394 7,5 2310 71,00 76,00 7
0,67
73 GM KULAOTS, Kaido EST EST R 2523 7,5 2308 69,00 74,00 6
-1,24
74 IM SKYTTE, Rasmus DEN DEN 2424 7,5 2304 68,50 73,50 7
0,40
75 GM ABERGEL, Thal FRA FRA 2400 7,5 2301 67,50 72,00 6
0,53
76 IM KONOPKA, Michal CZE CZE R 2392 7,5 2300 68,50 72,50 7
0,65
77 BERNOTAS, Arturs LAT LAT R 2348 7,5 2292 69,50 73,50 6
0,89
78 IM PLAT, Vojtech CZE CZE R 2577 7,5 2291 69,00 74,00 6
-1,42
79 FM DRAGICEVIC, Drazen SWE SWE 2289 7,5 2291 68,50 73,00 7
1,27
80 IM BUTKIEWICZ, Lukasz POL POL R 2366 7,5 2278 69,50 74,50 6
0,65
81 IM WIECZOREK, Oskar POL POL R 2368 7,5 2277 68,00 73,00 6
0,81
82 IM STACHOWIAK, Kamil POL POL R 2446 7,5 2276 69,50 75,00 6
-0,44
83 EGGINK, Mateusz POL POL R 2094 7,5 2269 63,50 66,50 7
3,54
84 WGM BERZINA, Ilze LAT LAT R 2310 7,5 2223 69,50 74,50 7
0,47
85 IM SIECIECHOWICZ, Marcin POL POL R 2406 7,5 2219 67,50 71,00 7
-0,07
86 JANCOVIC, Peter SVK SVK R 2229 7,5 2215 69,50 74,00 7
1,51
87 GM MISTA, Aleksander POL POL R 2599 7,5 2210 67,50 73,00 7
-2,16
88 KUKULA, Pawel POL POL R 2206 7,5 2203 66,00 70,50 7
1,53
89 IVEKOVIC, Zvonimir CRO CRO R 2302 7,5 2185 67,00 70,50 7
0,23
90 IM MIHOK, Oliver HUN HUN R 2443 7,5 2174 67,50 73,00 7
-1,25
91 KOWALCZYK, Rafal POL POL R 2130 7,5 2158 62,50 66,50 7
1,97
92 FM NURI, Kambez SUI SUI R 2295 7,5 2099 65,50 70,50 7
-0,57
93 WFM WARAKOMSKA, Anna POL POL R 2052 7,5 2081 64,00 67,50 6
2,03
94 FM PLICHTA, Kamil POL POL R 2297 7,5 2073 63,00 67,50 6
-0,68
95 GM JUSSUPOW, Artur GER GER R 2584 7,0 2375 74,00 79,50 6
-1,07
96 GM GDANSKI, Jacek POL POL R 2456 7,0 2350 72,00 77,00 6
-0,06
97 IM DOBROWOLSKI, Piotr POL POL R 2420 7,0 2336 72,50 78,00 7
0,47
98 IM KUZMICZ, Krystian POL POL R 2430 7,0 2329 71,00 75,50 5
0,07
99 IM KRZYZANOWSKI, Marcin POL POL R 2366 7,0 2321 71,00 76,00 6
0,71
100 KANICKI, Krzysztof POL POL R 2013 7,0 2321 64,00 68,50 5
2,14
101 FM LADVA, Ottomar EST EST R 2444 7,0 2309 71,50 77,00 6
-0,45
102 FM BARTEL, Michal POL POL R 2312 7,0 2298 70,50 75,50 7
0,98
103 WCM DMOCHOWSKA, Agnieszka POL POL R 1867 7,0 2296 66,00 71,00 7
4,86
104 IM WEICHHOLD, Pawel POL POL R 2397 7,0 2293 68,50 73,50 6
-0,51
-------------
Kibicowanie w szachach
---
wladek
Wysłany: Nie 8:55, 14 Gru 2014
Temat postu:
-
Ciekawa partia 134
Bazy szachowe, partie, Ciekawe partie --- 3 sierpnia 2014
Jerzy Konikowski
Jeśli ktoś decyduje się na ostrą grę w partii włoskiej, to znajomość teorii jest niezbędna.
W dzisiejszym meczu kobiet Polska-Republika Czeska na olimpiadzie
w
Tromso nasza zawodniczka Klaudia Kulon
zagrała wariant,
którego nie znała i dlatego doznała strasznego pogromu.
To powinno być nauczką dla utalentowanej naszej zawodniczki,
że trzeba poświęcić czas na studiowanie debiutów!
Wariantu tego również nie znał arcymistrz Bartłomiej Macieja, który w
pojedynku z Vescovi (Bermudy 2004) został efektownie pokonany w fazie debiutowej.
Tę interesującą partię zamieściłem w książce
Atak na króla
.
Olimpiada 2014
II Runda
Kulon, Klaudia - Olsarova, Tereza
--- 0-1
41st World Chess Olympiad Tromsø 2014 Women round 02
1. e4 e5 2. Nf3 Nc6 3. Bc4 Bc5 4. c3 Nf6 5. d4 exd4 6. e5 d5
7. Bb5 Ne4 8. cxd4 Bb6 9. Nc3 O-O 10. Be3 Bg4 11. Bxc6 bxc6
12. Qa4 Qd7 13. Qa3 Qf5 14. Ng1 Bh5 15. Nce2 f6 16. exf6 Rxf6
17. Nf4 Re8 18. Nxh5 Qxh5 19. Nf3 Rxf3
20. gxf3 -- Qxf3 - 21. Rg1 -- Nxf2
22. Rg3 --- Qf5 -- 23. Ke2 -- Bxd4
24. Rf3 --- Qc2+ 25. Kf1 --- Bxb2
26. Qxa7 - Ng4 -- 27. Rg3 -
Rf8+
--- 0-1 ---
diagram - 1
--
Diagram --- 1
Białe poddały się
-- 0-1
--
wladek
Wysłany: Śro 22:54, 05 Lis 2014
Temat postu:
--
Hetman
------ 11 sierpnia 2014 o godz. 22:20
Nie mam nic przeciwko akcji Długosza
(warto popularyzować szachy wśród wszystkich osób),
jedynie mam różne wątpliwości. Generalnie co do popularyzacji
szachów to oczywiście jestem za.
Problemem może być negatywne nastawienie dzieci jak będą słyszeć stwierdzenia:
szachy=matematyka, szachy=nauki ścisłe, szachy=przedmiot szkolny na ocenę.
Gdyby to przedstawiać jako fajną grę uczącą wyobraźni, przewidywania
i rywalizacji przy planszy, to dzieci na pewno lepiej by się do niej nastawiły.
Ale przedstawiać to jako grę – rywalizację sportową, a nie jako zaplecze dla matematyki.
PS
W szkole nie beda decydowac uczniowie czy szachy tam maja byc czy nie...
Tak jak w szkole nie decyduja uczniowie czy matematyka ma byc czy z niej rezygnujemy.
Proste jak drut.
Wniosek jest prosty nauczyciele beda za szachami jesli szachisci udowodnia
ze gra w szachy , to droga do lepszego zrozumienia matematyki , fizyki czy Chemii.
--
komentarz
---> na diagramach
--
Szkolna Edukacja -- Geografii -- matematyki --- Szachow!
Matowanie -- na Ekranie --- diagramy -- 1 -- 2 -- 3 --- 4
1
Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach -- #2
-- ------- ------ 1.
Hb4!
- grozi --
2. Se7!
-- mat
1.
Hb4!
-- grozi -- 2.
Se7
-- mat
1. Hb4 --- Kc6 -- 2. Hb5 -- mat --------- Diagram ---
2
1. Hb4 --- c6 --- 2. Sb6 --- mat --------- Diagram ---
3
1. Hb4 --- c5 --- 2. He4 --- mat --------- Diagram ---
4
3
4
------- Siatka matowa ------- ------ siatka matowa -------- ------- siatka matowa
1.
Hb4 - Kc6 - 2. Hb5 mat -- 1. Hb4 - c6 - 2. Sb6 mat -- 1. Hb4 - c5 - 2. He4 mat
-------------------
Mapa Polski ---- Wieksze miasta na diagramie.
Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1.
Hb4! -- grozi -- 2. Se7
-- mat
Mapa Geograficzna Polski.
Pozycja szachowa ----- miasta ------- tabliczka mnozenia
Skoczek _Sc8 ----------- SLUPSK ----------- 8 razy 3 = 24 -----
Bialy Skoczek
Wieza _ Wa7 ----------- SZCZECIN --------- 7 razy 1 = 7 -----
Czarna Wieza
PION _c7 ---------------- Chojnice ---------- 7 razy 3 = 21
KROL _Kd5 -------------- KONIN ------------- 5 razy 4 = 20 ----
Czarny KROL
KROL _Kf5 -------------- WARSZAWA ------- 5 razy 6 = 30 ----
Bialy KROL
PION _a4 --------------- JELENIA Gora ------ 4 razy 1 = 4
Hetman _Hc3 ---------- OPOLE -------------- 3 razy 3 = 9 -----
Bialy Hetman
-------------
Zycze wiecej obserwacji i logiki w wypowiedziach.
Ponizej na diagramie
przesuniete wszystko o dwie kolumny w prawo
Efekt jest taki , ze tabliczka mnozenia inna --- miasta inne ( wyjatek Szczecin
_a7
-------------------------------------
Edukacja --- Matematyki - Geografii i poznawanie Siatek Matowych w szachach
Mat w 2 posunieciach --- #2 --- 1.
Hd4! -- grozi -- 2. Sg7
-- mat
1. Hd4!
--- e6 --- 2. Sd6 --- mat --- blokowanie pola krolewskiego --
_e6
1. Hd4 --- e5 ---- 2. Hg4 --- mat --- blokowanie pola krolewskiego --
_e5
1. Hd4 --- Ke6 --- 2. Hd5 -- mat
------------------
Pozycja szachowa ----- miasta ----- tabliczka mnozenia
Skoczek _Se8 -------- ELBLAG -----------
8 razy 5 = 40
Wieza _ Wa7 -------- SZCZECIN --------- 7 razy 1 = 7
Pion _e7 ------------- Grudziadz ---------- 7 razy 5 = 35
KROL _ Kf5 ---------- Warszawa --------- 5 razy 6 = 30
KROL _ Kh5 --------- Biala Podlaska ----
5 razy 8 = 40
Pion _c4 ------------- KALISZ -------- ----- 4 razy 3 = 12
Hetman _He3 ---- -- Piotrkow Tryb. ----- 3 razy 5 = 15
----
wladek
Wysłany: Śro 22:00, 29 Paź 2014
Temat postu:
-
Hetman
------ 11 sierpnia 2014 o godz. 22:20
Nie mam nic przeciwko akcji Długosza
(warto popularyzować szachy wśród wszystkich osób),
jedynie mam różne wątpliwości. Generalnie co do popularyzacji
szachów to oczywiście jestem za.
Problemem może być negatywne nastawienie dzieci jak będą słyszeć stwierdzenia:
szachy=matematyka, szachy=nauki ścisłe, szachy=przedmiot szkolny na ocenę.
Gdyby to przedstawiać jako fajną grę uczącą wyobraźni, przewidywania
i rywalizacji przy planszy, to dzieci na pewno lepiej by się do niej nastawiły.
Ale przedstawiać to jako grę – rywalizację sportową, a nie jako zaplecze dla matematyki.
PS
W szkole nie beda decydowac uczniowie czy szachy tam maja byc czy nie...
Tak jak w szkole nie decyduja uczniowie czy matematyka ma byc czy z niej rezygnujemy.
Proste jak drut.
Wniosek jest prosty nauczyciele beda za szachami jesli szachisci udowodnia
ze gra w szachy , to droga do lepszego zrozumienia matematyki , fizyki czy Chemii.
--
komentarz
---> na diagramach
--
Szkolna Edukacja -- Geografii -- matematyki --- Szachow!
Matowanie -- na Ekranie --- diagramy -- 1 -- 2 -- 3 --- 4
1
Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach -- #2
-- ------- ------ 1.
Hb4!
- grozi --
2. Se7!
-- mat
1.
Hb4!
-- grozi -- 2.
Se7
-- mat
1. Hb4 --- Kc6 -- 2. Hb5 -- mat --------- Diagram ---
2
1. Hb4 --- c6 --- 2. Sb6 --- mat --------- Diagram ---
3
1. Hb4 --- c5 --- 2. He4 --- mat --------- Diagram ---
4
3
4
------- Siatka matowa ------- ------ siatka matowa -------- ------- siatka matowa
1.
Hb4 - Kc6 - 2. Hb5 mat -- 1. Hb4 - c6 - 2. Sb6 mat -- 1. Hb4 - c5 - 2. He4 mat
-------------------
Mapa Polski ---- Wieksze miasta na diagramie.
Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1.
Hb4! -- grozi -- 2. Se7
-- mat
Mapa Geograficzna Polski.
Pozycja szachowa ----- miasta ------- tabliczka mnozenia
Skoczek _Sc8 ----------- SLUPSK ----------- 8 razy 3 = 24 -----
Bialy Skoczek
Wieza _ Wa7 ----------- SZCZECIN --------- 7 razy 1 = 7 -----
Czarna Wieza
PION _c7 ---------------- Chojnice ---------- 7 razy 3 = 21
KROL _Kd5 -------------- KONIN ------------- 5 razy 4 = 20 ----
Czarny KROL
KROL _Kf5 -------------- WARSZAWA ------- 5 razy 6 = 30 ----
Bialy KROL
PION _a4 --------------- JELENIA Gora ------ 4 razy 1 = 4
Hetman _Hc3 ---------- OPOLE -------------- 3 razy 3 = 9 -----
Bialy Hetman
-------------
Zycze wiecej obserwacji i logiki w wypowiedziach.
Ponizej na diagramie
przesuniete wszystko o dwie kolumny w prawo
Efekt jest taki , ze tabliczka mnozenia inna --- miasta inne ( wyjatek Szczecin
_a7
---
Edukacja --- Matematyki - Geografii i poznawanie Siatek Matowych w szachach
Mat w 2 posunieciach --- #2 --- 1.
Hd4! -- grozi -- 2. Sg7
-- mat
1. Hd4!
--- e6 --- 2. Sd6 --- mat --- blokowanie pola krolewskiego --
_e6
1. Hd4 --- e5 ---- 2. Hg4 --- mat --- blokowanie pola krolewskiego --
_e5
1. Hd4 --- Ke6 --- 2. Hd5 -- mat
------------------
Pozycja szachowa ----- miasta ----- tabliczka mnozenia
Skoczek _Se8 -------- ELBLAG -----------
8 razy 5 = 40
Wieza _ Wa7 -------- SZCZECIN --------- 7 razy 1 = 7
Pion _e7 ------------- Grudziadz ---------- 7 razy 5 = 35
KROL _ Kf5 ---------- Warszawa --------- 5 razy 6 = 30
KROL _ Kh5 --------- Biala Podlaska ----
5 razy 8 = 40
Pion _c4 ------------- KALISZ -------- ----- 4 razy 3 = 12
Hetman _He3 ---- -- Piotrkow Tryb. ----- 3 razy 5 = 15
---
wladek
Wysłany: Śro 18:27, 13 Sie 2014
Temat postu:
-
Krzysztof Kledzik
--- 13 sierpnia 2014 o godz. 18:14
No cóż, zobaczymy jakie będą efekty wprowadzenia szachów do szkół.
Oby tylko nie skończyło się tak, jak obecnie z lekcjami WF-u, na które
nie chodzi chyba połowa dzieci, bo robią wszystko żeby omijać te zajęcia.
Lekcje WF-u na ocenę, testy sprawności na ocenę, a wiadomo że jak ktoś
grubszy, słabszy, to woli przynieść zwolnienie od lekarza żeby uniknąć
otrzymania gorszej oceny i wstydu przed rówieśnikami.
Niestety to jest błędne koło, bo przez to dzieci stają się
coraz bardziej otyłe, niesprawne ruchowo, itd.
Może szachy pomogą w rozwoju intelektu, ale jeżeli będą to
zajęcia obowiązkowe i może jeszcze na ocenę, to kiepsko to widzę.
Z fajnej gry zrobi się coś czego dzieci będą unikać. Do mnie na zajęcia
przychodzą studenci chemii, który nie potrafią wykonać w pamięci
działania
10 razy 100 = 1000
- bo do tego potrzebują kalkulatora.
Niektórzy z nich mają problemy z zapisaniem kartki papieru
w miarę poprawnym i zrozumiałym tekstem w języku polskim.
Nie myślą logicznie, nie potrafią przewidywać.
Czy wprowadzenie szachów do szkół naprawi to?
---
---
Nasi dyskutanci maja czas na pisanine , a brak im czasu na reklame szachow...
To jest moja obserwacja szachowa -- srodowiska szachowego w Polsce.
---
Dwuchodowka edukacyjna _
nauka matowania
Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach -- #2 --- --
osiem ( 8 ) rozwiazan.
-------------
Figura szachowa ------ miasto ------
Tabliczka mnozenia
Wieza ----- Wb8 ----- KOSZALIN ------ 8 razy 2 = 16
Skoczek --- Sf8 ----- Bartoszyce ------ 8 razy 6 = 48
KROL ------ Kd6 ----- Bydgoszcz ------ 6 razy 4 = 24
Pionek ----- g6 ------ LOMZA ---------- 6 razy 7 = 42
Goniec ---- Gb5 ------ POZNAN ------- 5 razy 2 = 10
Pionek ----- f5 ------ Warszawa ------ 5 razy 6 = 30
Pionek ----- e4 ------- LODZ ----------- 4 razy 5 = 20
KROL ------ Kf3 ------- Kielce ---------- 3 razy 6 = 18
Goniec ---- Gd2 ----- KATOWICE ----- 2 Razy 4 = 8
WIEZA ---- Wd1 ---- Bielsko Biala --- 1 RAZY 4 = 4
------------
wladek
Wysłany: Śro 14:16, 13 Sie 2014
Temat postu:
---
Nasi dyskutanci maja czas na pisanine , a brak im czasu na reklame szachow...
To jest moja obserwacja szachowa -- srodowiska szachowego w Polsce.
---
Dwuchodowka edukacyjna _
nauka matowania
Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach -- #2 --
osiem ( 8 ) rozwiazan.
-------------
Rozwiazania
1. Gh6+ --- Kc5 --- 2. Gxf8 --- mat
------------
1. Ge1+ --- Kc5 --- 2. Wd5 --- mat
-------------
1. Gc1+ --- Kc5 --- 2. Ga3 --- mat
--------------
1. Gg5+ --- Kc5 --- 2. Ge7 --- mat
-------------
1. Gf4+ ---- Kc5 --- 2. Gd6 --- mat
------------
1. Gc3+ --- Ke7 --- 2. We8 --- mat
------------
1. Ga5+ --- Ke7 --- 2. Gd8 --- mat
------------
1. Gb4+ --- Kc7 --- 2. Gd6 --- mat
--------
Siatka matowa 1. Ga5+ Ke7 2.
Gd8
- mat --- siatka matowa --- 2.
Ge7
-- mat
2_3
------ diagram ----------- nr.2 ----------- ---------- diagram -------- nr.3
Siatka matowa - 1. Gb4+ Kc7 2.
Gd6
# --- siatka matowa - 1. Gf4+ Kc5 2. Gd6 mat
4_5
------------- diagram ---------- nr.4 ------------- -------- diagram ------ nr.5 ---
----- Siatka matowa --
We8
-- mat ------ ------ siatka matowa ---
Wd5
-- mat
6_7
------------ diagram ---------- nr.6 ------------- ---------- diagram ----- nr.7 ---
Siatka matowa - 1. Gc1+ Kc5 2.
Ga3
-- mat ---- siatka matowa -- 2.
Gxf8
-- mat
8_9
--------- -- diagram ----------- nr.8 ------------- ----------- diagram ---- nr.9 ---
8 siatek matowych na diagramach --- reklama szachow -- edukacja szachowa.
------
wladek
Wysłany: Wto 19:54, 12 Sie 2014
Temat postu:
-
kreonX
---> 12 sierpnia 2014 o godz. 17:41
Niestety, Marcinie, Twoja argumentacja nie ma sensu, gdyż kluby również
utrzymywane są w zdecydowanej większości z pieniędzy publicznych,
a więc każdego z nas – dotacje na szkolenie młodzieży,
pieniądze za punkty we współzawodnictwie itd.
Jeśli zaś płaci sponsor, to w jakiś sposób najczęściej wrzuci to sobie
w koszta (np. jako reklamę) albo odliczy darowiznę od podatku,
więc państwo również zubożeje. Dlaczego więc, skoro wymieniasz tyle rzeczy
źle funkcjonujących w Polsce, chcesz akurat poświęcać grę w szachy
w szkołach na ołtarzu naszych oszczędności.
Do Tomasza71
-- – gdzie napisałem, że „zamiast”?
Według was tysiące pracowników oświatowych i działaczy szachowych
na całym świecie mylą się. Gry w szachy w szkole uczą się nie tylko,
jak pisze pogardliwie Marcin, „biedaki” z Armenii.
Szachy właśnie „na dniach” wchodzą do szkół całego świata – powoli
wprowadzają je lub wprowadziły już na masową skalę takie kraje, jak:
Francja, Włochy, USA, Chiny, Indie, Brazylia, Wielka Brytania,
Dania, Słowacja, Słowenia, Węgry, Rosja, Armenia, Turcja, Rumunia,
Gruzja, Grecja, Austria, Izrael, Azerbejdżan, Paragwaj, Meksyk,
Urugwaj, Puerto Rico, Trynidad i Tobago, Cypr, a nawet malutkie
„państewka” – Andorra, Jersey (+19 państw afrykańskich).
Nie wymieniłem jeszcze wszystkich.
Odpowiednia zakładka
Chess in school
jest w łatwy sposób do odnalezienia na stronie FIDE.
http://www.blog.konikowski.net/2014/08/10/wszystkie-dzieci-graja-w-szachy/comment-page-1/#comment-77727
Nie napisałem jeszcze wcześniej o korzyściach zdrowotnych – szachy pomagają w walce z demencją czy zmniejszają ryzyko choroby Alzheimera w dojrzałym wieku.
Marcinie, nie porównuj ich historii i kultury do zwykłej nic nie wartej planszówki (a przynajmniej nie wartej dofinansowania przez państwo), bo obrażasz tym samym tradycję liczącą ponad 1500 lat i całe pokolenia szachistów oddanych szachom.
---
wladek
Wysłany: Wto 11:51, 12 Sie 2014
Temat postu:
--
KreonX
--- 12 sierpnia 2014 o godz. 10:35
Uważam argumenty Marcina za populistyczne i emocjonalne
(zresztą widać to po stylu, ilości błędów i wykrzykników w jego wypowiedzi).
Można by wymienić pewnie tysiące rzeczy, na które
państwo polskie wydaje niepotrzebnie pieniądze.
Pytanie, czy warto uczyć dzieci gry w szachy w warunkach szkolnych?
Nie będę tracił czasu na wymienianie korzyści, jakie dzieci i młodzież uzyskują poprzez grę w szachy, bo wiedza ta jest ogólnie dostępna, przynajmniej od kilkudziesięciu lat. W ostatnich latach co najwyżej pojawiają się wyspecjalizowane badania tomografem komputerowym, które tylko potwierdzają wcześniejsze spostrzeżenia. Są, rzecz jasna, również korzyści socjalizacyjne. Moim zdaniem prawdziwy miłośnik szachów będzie się cieszył, gdy nasza dyscyplina stanie się masowa i popularna w Polsce. Spowoduje to zwiększenie prestiżu, a co za tym idzie – większe pieniądze od sponsorów, czy wsparcie ze strony państwa, a przez to także rozwój reprezentacji, czyli najsilniejszych szachistów w kraju (może doszłoby do jakiejś zmiany pokoleń i nowe supertalenty zastąpiłyby obecnych reprezentantów, którzy raczej, za wyjątkiem Dudy i Wojtaszka, stanęli w miejscu!?). Dlatego uważam, że należy popierać inicjatywy, jak przedstawione we wpisie, czy też ogólnie projekt „Szachy w szkole”. Środowisko szachistów powinno działać razem w takich wypadkach. Przy okazji chciałbym zauważyć, że z inicjatywy PZSZach mogłyby wyjść jakieś pomysły na uatrakcyjnienie takich zajęć – np. nagrody od związku, wprowadzenie jakiejś konkurencji między szkołami, ogólnie dostępne materiały szkoleniowe itp.
--
PS
Taka wypowiedz jest super
-
Marcin
--- 12 sierpnia 2014 o godz. 11:07
kreonX powinien nauczyc sie czytac ze zrozumieniem –
wykrzykniki sa przede wszystkim w cytatach z wypowiedzi K. Dlugosza.
Szachy moze i rozwijaja, ale populizmem to jest wlasnie
wstawianie ich do szkol za publiczne pieniadze w sytuacji kiedy
Polacy zostali zadluzeni na bilion zlotych, brakuje na lekcje jezykow
obcych, cala edukacja sie wali, sluzba zdrowia to fikcja
a ZUS wg raportu NIK bedzie bankrutem do 2020 roku.
To sa fakty a nie populizm.
Populizmem jest rzadanie publicznej kasy na gre planszowa i wmawianie ludziom, ze „to tak pomaga w rozwoju” w sytuacji gdy z kraju z uwagi na dziadowska polityke i brak perspektyw zwialo juz 2,5 miliona mlodych ludzi. Jako szachista chce, zeby szachy byly popularyzowane, ale za pianiadze sponsorow i zawodnik a nie poprzez zmuszanie do lozenia na nie calego spoleczenstwa. To rozdawnictwo ktore mamy w polskim sporcie teraz jest winne posrednio sytuacji w kraju, bo zeby dac na jakis sport forse, to panstwo musi podniesc podatki. Jak podnosi podatki to ceny ida w gore a Polacy sa coraz biedniejsi. Jak sa coraz biedniejsi to pokazuja gest kozakiewicza i wyjezdzaja do Niemiec czy na wyspy . i nie maja zamiaru wracac. Wy chcecie dawac forse na szachy, ale zaraz przyjda brydzysci i warcabisci a jak powprowadza sie te wszystkie przedmioty do szkol, to ja bede musial za to placic, jednoczesnie jezdzac po dziurawych drogach, zdychajac w zasyfionym szpitalu i zarabiajac jakies grosze, bo rpzeciez normalnie by czlowiek zarobil wiecej, ale mu beda zabierac w podatkjach na rozne pierdoly typu gry planszowe czy karciane. Ogarnijcie sie ludzie, panstwo nie jest od dofinansowania gier plansozwych. Ludzie zakladali pierwsze panstwa dla systemu obrony, wojska, policji i sadownictwa. Nawet edukacja byla kiedys (calkiem niedawno – np jeszcze w dwudziestoleciu miedzywojennym) w duzej mierze w rekach rodzicow. Teraz nie dosc ze panstwo zmusza ludzi do placenia na panstwowa edukacje, to jeszcze jest to edukacja DZIADOWSKA i niesamowicie droga – co moze sobie sprawdzic chocby w necie kazdy zainteresowany. Popularyzacja szachow – tak, ale przez kluby. Nie z mojej forsy,b o ja chce miec normalne drogi i sluzbe zdrowia. Jak mnie panstwo przestanie okradac i dawac moja ciezko zarobiona kase nauczyciela ktorzy ledwo odrozniaja pionka od gonca, to sam swoje dzieci zapisze na szachy. I sam za nie zaplace. Albo na kurs zeglarstwa, wspinaczki czy kregle. Sam chce decydowac na co wydaje swoje pieniadze. I nie chce ich wydawac na gry planszowe, a przynajmniej dopoki nie dostane sluzby zdrowia, drog i szkol z prawdziwego zdazenia. Potem mozemy pogadac.
----
wladek
Wysłany: Pon 23:14, 11 Sie 2014
Temat postu:
--
Hetman
------ 11 sierpnia 2014 o godz. 22:20
Nie mam nic przeciwko akcji Długosza
(warto popularyzować szachy wśród wszystkich osób),
jedynie mam różne wątpliwości. Generalnie co do popularyzacji
szachów to oczywiście jestem za.
Problemem może być negatywne nastawienie dzieci jak będą słyszeć stwierdzenia:
szachy=matematyka, szachy=nauki ścisłe, szachy=przedmiot szkolny na ocenę.
Gdyby to przedstawiać jako fajną grę uczącą wyobraźni, przewidywania
i rywalizacji przy planszy, to dzieci na pewno lepiej by się do niej nastawiły.
Ale przedstawiać to jako grę – rywalizację sportową, a nie jako zaplecze dla matematyki.
PS
W szkole nie beda decydowac uczniowie czy szachy tam maja byc czy nie...
Tak jak w szkole nie decyduja uczniowie czy matematyka ma byc czy z niej rezygnujemy.
Proste jak drut.
Wniosek jest prosty nauczyciele beda za szachami jesli szachisci udowodnia
ze gra w szachy , to droga do lepszego zrozumienia matematyki , fizyki czy Chemii.
--
komentarz
---> na diagramach
--
Szkolna Edukacja -- Geografii -- matematyki --- Szachow!
Matowanie -- na Ekranie --- diagramy -- 1 -- 2 -- 3 --- 4
1
Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach -- #2
-- ------- ------ 1.
Hb4!
- grozi --
2. Se7!
-- mat
1.
Hb4!
-- grozi -- 2.
Se7
-- mat
1. Hb4 --- Kc6 -- 2. Hb5 -- mat --------- Diagram ---
2
1. Hb4 --- c6 --- 2. Sb6 --- mat --------- Diagram ---
3
1. Hb4 --- c5 --- 2. He4 --- mat --------- Diagram ---
4
3
4
------- Siatka matowa ------- ------ siatka matowa -------- ------- siatka matowa
1.
Hb4 - Kc6 - 2. Hb5 mat -- 1. Hb4 - c6 - 2. Sb6 mat -- 1. Hb4 - c5 - 2. He4 mat
-------------------
Mapa Polski ---- Wieksze miasta na diagramie.
Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1.
Hb4! -- grozi -- 2. Se7
-- mat
Mapa Geograficzna Polski.
Pozycja szachowa ----- miasta ------- tabliczka mnozenia
Skoczek _Sc8 ----------- SLUPSK ----------- 8 razy 3 = 24 -----
Bialy Skoczek
Wieza _ Wa7 ----------- SZCZECIN --------- 7 razy 1 = 7 -----
Czarna Wieza
PION _c7 ---------------- Chojnice ---------- 7 razy 3 = 21
KROL _Kd5 -------------- KONIN ------------- 5 razy 4 = 20 ----
Czarny KROL
KROL _Kf5 -------------- WARSZAWA ------- 5 razy 6 = 30 ----
Bialy KROL
PION _a4 --------------- JELENIA Gora ------ 4 razy 1 = 4
Hetman _Hc3 ---------- OPOLE -------------- 3 razy 3 = 9 -----
Bialy Hetman
-------------
Zycze wiecej obserwacji i logiki w wypowiedziach.
Ponizej na diagramie
przesuniete wszystko o dwie kolumny w prawo
Efekt jest taki , ze tabliczka mnozenia inna --- miasta inne ( wyjatek Szczecin
_a7
-------------------------------------
Edukacja --- Matematyki - Geografii i poznawanie Siatek Matowych w szachach
Mat w 2 posunieciach --- #2 --- 1.
Hd4! -- grozi -- 2. Sg7
-- mat
1. Hd4!
--- e6 --- 2. Sd6 --- mat --- blokowanie pola krolewskiego --
_e6
1. Hd4 --- e5 ---- 2. Hg4 --- mat --- blokowanie pola krolewskiego --
_e5
1. Hd4 --- Ke6 --- 2. Hd5 -- mat
------------------
Pozycja szachowa ----- miasta ----- tabliczka mnozenia
Skoczek _Se8 -------- ELBLAG -----------
8 razy 5 = 40
Wieza _ Wa7 -------- SZCZECIN --------- 7 razy 1 = 7
Pion _e7 ------------- Grudziadz ---------- 7 razy 5 = 35
KROL _ Kf5 ---------- Warszawa --------- 5 razy 6 = 30
KROL _ Kh5 --------- Biala Podlaska ----
5 razy 8 = 40
Pion _c4 ------------- KALISZ -------- ----- 4 razy 3 = 12
Hetman _He3 ---- -- Piotrkow Tryb. ----- 3 razy 5 = 15
-----
wladek
Wysłany: Nie 19:51, 10 Sie 2014
Temat postu:
Wszystkie dzieci grają w szachy!
Szachy w Polsce, Szkolenie --- 10 sierpnia 2014
Jerzy Konikowski
Problem?
Dzieci mają problemy z przedmiotami ścisłymi.
Przykładem są wyniki matur z matematyki.
Rozwiązanie!
Nauczanie gry w szachy w najstarszych klasach przedszkola. Po roku dziecko winno rozegrać samodzielną partię. Najzdolniejsi powinni kontynuować naukę pod okiem instruktorów w 2 szkołach podstawowych.
Opis projektu:
Realizacja takiego projektu wymaga ścisłej współpracy rodziców i nauczycieli. Celem są nie tylko wyniki sportowe, ale także pokazanie reguł i mechanizmów rządzących szachami. Mają one przełożenie na zachowania, sposoby nauki i rozwiązywania problemów młodych ludzi. Do realizacji niniejszego zadania niezbędny jest sprzęt szachowy (koszt kompletu ok. 200 złotych). Potrzebnych jest dwóch instruktorów, którzy uczyliby dzieci i przeszkolili chętnych nauczycieli z podstawowej wiedzy szachowej. W przyszłości może to być doskonała kadra prowadząca zajęcia z dziećmi. Bazą lokalową będą placówki oświatowe. Niezbędne będą środki na organizację lokalnych turniejów szachowych, takich klasówek, w których dzieci same wystawiają sobie oceny. Posiadam doświadczanie przy prowadzeniu takiego projektu. Byłem instruktorem PTC. Zawodniczka, którą prowadziłem zdobyła mistrzostwo Polski do lat 14. Uczniowie szkoły podstawowej w Bychlewie, których uczyłem, zdobyli czwarte miejsce w województwie łódzkim.
////////////////////////////////////////////
Krzysztof Długosz z Pabianic – znany trener szachowy oraz blogier –
prosi o wsparcie swoimi głosami oraz promocję tematu:
Wszystkie dzieci grają w szachy!
http://www.blog.konikowski.net/2014/08/10/wszystkie-dzieci-graja-w-szachy/comment-page-1/#comment-77230
Szczegóły na stronie: Link.
wladek
Wysłany: Nie 6:47, 10 Sie 2014
Temat postu:
Runda 6
Turniej open
Polska- Peru 2,5:1,5
Drużyna Peru, tak jak się spodziewaliśmy, postawiła nam zaciekły opór. Wynik całego spotkania nie był jasny aż do samego, wyjątkowo emocjonującego, końca. Radek nie dostał specjalnej przewagi po debiucie i partia dość szybko zakończyła się remisem. W partiach Grześka i Mateusza mieliśmy pewne kłopoty, ale nasi zawodnicy poradzili sobie z przejściowymi trudnościami, osiągając remisy.
Ostatni na placu boju został nasz najmłodszy zawodnik,
Janek Duda
,
który po pięciu godzinach gry „zamęczył” swojego rywala i został
bohaterem naszej drużyny. Takiej nerwowej końcówki nie mieliśmy
jeszcze w tym turnieju! Po uzyskaniu przewagi w debiucie wydawało się,
że Janek stopniowo powiększać będzie przewagę, ale jego rywal,
Jorge Cori, bronił się bardzo dobrze. W pewnym momencie, po paru
niedokładnościach ze strony Janka, przeciwnik - mimo znacznego
niedoczasu - zaczął nawet przejmować inicjatywę i grać na wygraną!
Nadmierny optymizm okazał się jednak zgubny, a Janek skutecznie wykorzystał swoje szanse. Dzięki temu zwycięstwu okazaliśmy się minimalnie lepsi od rywali i jutro, podbudowani dzisiejszą wygraną, postaramy się o kontynuowanie dobrej passy w meczu z Bośnią i Hercegowiną.
Turniej kobiet
Holandia – Polska 1:3
Dobrze, że z reprezentacją Holandii graliśmy w szachy, a nie w piłkę nożną . Używając terminologii piłkarskiej „mecz był do jednej bramki”. Jako pierwsza wygrała Marta, która po bardzo dobrej partii pokonała byłą reprezentantkę Gruzji Lanchavę.
Na 2:0 wynik podwyższyła Jola precyzyjnie rozgrywając końcówkę ciężkofigurową.
Karina zbyt optymistycznie poświęciła pionka ruchem -
17. …Sd4
- i Holenderka
dokładną grą zrealizowała przewagę materialną w końcówce czterowieżowej.
Monika od początku kontrolowała przebieg partii, zdobyła pionka
i bez problemów odniosła zwycięstwo.
Po 6 rundach Polki awansowały na 3 miejsce.
Jutro czeka nas ważny mecz z Francją.
Dzisiaj nasze reprezentacje miały dodatkowe wsparcie w osobie wiernego kibica -
Tomasza Sielickiego Wiceprezydenta ECU, byłego Prezesa PZSzach,
dlatego były nie do pokonania. Mecz Polek obserwowali również
Prezydent FIDE Kirsan Iljumżynow i były mistrz świata Garry Kasparow.
wladek
Wysłany: Czw 13:49, 07 Sie 2014
Temat postu:
Runda 5
Turniej open
Zjednoczone Emiraty Arabskie – Polska 0:4
Wczorajszy blamaż podziałał na nas mobilizująco i dzisiaj po prostu rozgromiliśmy naszych przeciwników! Co prawda ekipa Emiratów Arabskich do faworytów Olimpiady nie należy, ale wygrana 4:0, nawet z taką drużyną, dodaje skrzydeł.
Dominowaliśmy na wszystkich szachownicach. Najszybciej, bo już w drugiej godzinie gry wygrał Grzesiek, który zagrał bardzo agresywnie. W tym czasie Janek zdobył przewagę jakości i pewnie doprowadził partię do zwycięstwa. Mój przeciwnik od samego debiutu wpadł w kłopoty, z których nie zdołał się wydostać i przed trzydziestym ruchem poddał partię. Najdłużej "męczył się" Radek, ale w końcu klasa gry dała o sobie znać i rywal musiał uznać jego wyższość.
Jutro dzień wolny i okazja do zregenerowania sił. W piątek gramy z Peru, które mimo braku tradycji szachowych, posiada bardzo solidny skład. Czeka nas trudny pojedynek, ale dzisiejszy mecz nastraja nas optymistycznie!
Turniej kobiet
Polska – Kazachstan 3:1
Kolejny dobry mecz Polek. Po trzech godzinach prowadziliśmy 2:0 dzięki wygranych na trzeciej i czwartej szachownicy. Rywalką Kariny była kreowana na przyszłą mistrzynię świata 14-letnia arcymistrzyni Zhansaya Abdumalik. Polka już po debiucie miała przewagę, następnie precyzyjną grą systematycznie ją powiększała i po zdobyciu figury zmusiła przeciwniczkę do kapitulacji. Niewiele dłużej trwała partia Klaudii, która szybko przechwyciła inicjatywę i rywalka wobec dużych strat materialnych poddała się po wykonaniu 40 posunięć. Także dobrą partię rozegrała Jola, która grając czarnymi, już w debiucie uzyskała lepszą pozycję. Mimo pomysłowej, manewrowej gry Polka niestety przeoczyła wygrywające posunięcie i partia zakończyła się remisem. Aż 5 i pół godziny trwał pojedynek na pierwszej desce. Monika w poszukiwaniu inicjatywy poświęciła pionka, ale rywalka broniła się dokładnie i powstała teoretycznie remisowa końcówka wieża na gońca.
Zawodniczki zgodziły się na remis po wykonaniu 110 posunięć.
Po pięciu rundach Polki znajdują się na piątym miejscu.
W piątek zagramy z Holandią.
-----
Zadanie ulozone przy pomocy programu ---
www.problemist.com
--
1_2
Diagram --- 1
Biale matuja w
6 posunieciach -- #6
-- 1. Kc2 - Gg8 - 3. Ge6 - Kd2 - 5. f3+ -
6. Wd5#
Rozwiązanie
1. Kc2!
--- tempo
1. ... Kd4 -- 2. Gg8 -- tempo
2. ... Ke4 -- 3. Ge6 -- tempo
3. ... Kd4 --
4. Kd2
- tempo
4. ... Ke4 -- 5. f3+
5. ... Kd4 --
6. Wd5#
- mat ---
diagram -- 2
--
wladek
Wysłany: Śro 20:20, 06 Sie 2014
Temat postu:
--
Problem
Dzieci mają problemy z przedmiotami ścisłymi.
Przykładem są --
wyniki matur z matematyki.
http://lodzkiemapomysl.pl/projekt/wszystkie-dzieci-graja-w-szachy
Rozwiązanie
Nauczanie gry w szachy w najstarszych klasach przedszkola.
Po roku dziecko winno rozegrać samodzielną partię.
Najzdolniejsi powinni kontynuować naukę pod okiem
instruktorów w 2 szkołach podstawowych.
Opis projektu
Realizacja takiego projektu wymaga ścisłej współpracy rodziców i nauczycieli.
Celem są nie tylko wyniki sportowe, ale także pokazanie reguł i
mechanizmów rządzących szachami. Mają one przełożenie na zachowania,
sposoby nauki i rozwiązywania problemów młodych ludzi.
Do realizacji niniejszego zadania niezbędny jest sprzęt szachowy
(koszt kompletu ok. 200 złotych). Potrzebnych jest dwóch instruktorów,
którzy uczyliby dzieci i przeszkolili chętnych nauczycieli z podstawowej
wiedzy szachowej. W przyszłości może to być doskonała kadra
prowadząca zajęcia z dziećmi. Bazą lokalową będą placówki oświatowe.
Niezbędne będą środki na organizację lokalnych turniejów szachowych,
takich klasówek, w których dzieci same wystawiają sobie oceny.
Posiadam doświadczanie przy prowadzeniu takiego projektu.
Byłem instruktorem PTC. Zawodniczka, którą prowadziłem zdobyła
mistrzostwo Polski do lat 14. Uczniowie szkoły podstawowej w Bychlewie,
których uczyłem, zdobyli czwarte miejsce w województwie łódzkim.
Autor :
Erich Brunner
--- 1864
----------
1_2
------ diagram -- 1
Mat w 4 posunieciach -- #4
-- -- pozycja po 4 posunieciach --
4. Kd3 mat
1. Ga3! -- Kf4
2. Gc1+ - Ke4
3. Kd2 --- Kf4
4.
Kd3 - mat --- diagram -- 2
--
wladek
Wysłany: Śro 11:15, 06 Sie 2014
Temat postu:
Runda 4
Turniej open
Norwegia – Polska 2,5:1,5.
Bardzo bolesna porażka - tak w skrócie można opisać nasz
dzisiejszy mecz przeciwko Norwegii. Drużyna gospodarzy okazała
się dla nas zbyt silna i przegraliśmy 2,5 : 1,5. Na pierwszej szachownicy
Radek nie postawił oporu mistrzowi świata Magnusowi Carlsenowi
i uległ dość szybko. W tym samym czasie Mateusz, który był naszą
największą nadzieją na punkt w tym meczu, rozegrał debiut bezbarwnie
i partia szybko zakończyła się remisem.
A to nie wróżyło nic dobrego, ponieważ ani Janek ani Grzesiek nie mieli zbyt obiecujących pozycji. Na szczęście przeciwnik Janka zaczął grać zbyt ryzykownie więc pojawiły się szanse, które niestety Janek zaprzepaścił jedną słabą kontynuacją i musiał ratować się w końcówce. Grzesiek walczył przez całą partię jak lew, ale jego rywal, doświadczony Simen Agdestein, stanął na wysokości zadania i zapewnił norweskiej drużynie pół punktu i tym samym wygraną w całym meczu.
Mecz nie ułożył się dla nas zbyt szczęśliwie, ale nadal walczymy. To dopiero początek turnieju i w następnych rundach będziemy się starali nadrobić stracone punkty!
Turniej kobiet
Bułgaria – Polska 1,5:2,5.
Dobry mecz zagrały Polki z silną drużyną Bułgarii.
Mecz był niezwykle zacięty i każda ze stron chciała rozstrzygnąć go na swoją korzyść, nikt nie myślał o remisie. Jako pierwsza na czwartej szachownicy zwyciężyła Klaudia, wykorzystując niepoprawną ofiarę figury przeciwniczki. Stan meczu wyrównała była mistrzyni świata Antoaneta Stefanowa pokonując naszą liderkę Monikę Soćko. Dwie pozostałe partie były niesłychanie emocjonujące i rozstrzygnęły się w obustronnych niedoczasach. Jola zademonstrowała precyzyjną grę i zrealizowała przewagę pionka w końcówce. Natomiast Marta, po bardzo interesującej walce zremisowała swoją partię i zapewniła zwycięstwo Polkom.
Jutro zagramy na siódmym stole z Kazachstanem.
A więc powoli zbliżamy się do pierwszego sektora, w którym
sędziuje Prezes PZSzach Tomasz Delega. Warto nadmienić,
że na Olimpiadzie jest ponad 150 arbitrów wśród których nasz
Prezes został szczególnie wyróżniony. Powierzono mu bowiem
sędziowanie pojedynków na prestiżowym pierwszym stole.
Fakt ten może świadczyć o wysokim poziomie sędziowania w naszym kraju.
---
wladek
Wysłany: Śro 10:28, 06 Sie 2014
Temat postu:
-- --
WROCLAW - 2014
W dniach 5-8 sierpnia w pięknej Hali Stulecia we Wrocławiu
odbywa się jedna z największych imprez sportowych w Polsce -
Mistrzostwa Polski Juniorów w Szachach --
Szybkich i Błyskawicznych.
Na liście zgłoszeń figuruje niespełna 900 zawodników.
Na stronie organizatora w zakładce live
znajdują się linki do transmisji na żywo.
http://mpjbis.pl/live/
-
http://serwer1311891.home.pl/mbis/c18/tfd.htm
V Runda
Ryszard Eggink - Eggink Mateusz
-- 1-0
---
Diagram -- 1
Pozycja po 16 posunieciach --
16. Hg4+
Czarne poddaly sie
-- 1-0
Po
16. ... Kb8 - 17. Sd7+ - Wxd7 - 18. Hxd7
Biale maja Wieze wiecej.
---
Po V rundzie -
K. Ulanowski ma 5 z 5
---
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin