 |
SZACHY Szachy, zadania szachowe i nie tylko
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Nie 19:06, 18 Mar 2012 Temat postu: Wirtualne szkolenie i reklama Szachow! |
|
|
-----
Wirtualne szkolenie w szachach!
Szachy w Polsce, Szkolenie 17 marca 2012
- Jerzy Konikowski
Dzięki Internetowi mamy teraz szybki dostęp do ogromnej informacji na całym świecie. Ostatnio przeglądając różne witryny natrafiłem na aktualny temat „Wartości edukacyjne gry w szachy i komputerowych programów szachowych”.
W temacie „Wirtualne szkolenie” opisano moje propozycje i doświadczenia w unowocześnieniu metod szkolenia młodzieży polskiej. Oto tekst:
[link widoczny dla zalogowanych]
////
W wywiadzie dla „Panoramy szachowej” (1/99) Jerzy Konikowski zwrócił uwagę na możliwość treningu poprzez Internet. Pierwsze doświadczenia na tym polu polegało na wymianie z kolegami analiz dotyczących różnych zagadnień z zakresu teorii szachów. Kontakty bezpośrednie byty niemożliwe, gdyż każdy mieszkał w innym mieście. Połączył ich komputer i dzięki temu mogli szybko wyjaśnić wiele wątpliwości i problemów.
Na sesji Akademii Szachowej PZSzach w Zakopanem (w październiku 1999), trener Konikowski zajął się szkoleniem na odległośc. Do swojego eksperymentu wybrał czołowego zawodnika kraju do lat 14 Radostawa Wojtaszka z Kwidzyna. Można już stwierdzić, iż ta forma treningu zmusiła ucznia do systematycznej pracy i większej samodzielności w podejmowaniu decyzji.
Aby trening wirtualny mógł zostać przeprowadzony, muszą być oczywiście spełnione pewne wymagania. Przede wszystkim każdy z uczestników szkolenia musi mieć odpowiedniej klasy komputer z modemem i możliwość połączenia z Internetem. Konieczne jest posiadanie odpowiedniego programu, za pomocą którego można wysyłać i odbierać materiały do treningu.
Propozycja zajęć, które można przeprowadzić w czasie treningu drogą internetową:
opracowanie repertuaru debiutowego
Trener zleca swojej grupie zbadanie jakiegoś wariantu debiutowego. Podopieczni opracowują go, wykorzystując bazę dostępnych materiałów. Przeprowadzają analizę krytycznych pozycji i dokonują końcowej oceny. Trener sprawdza otrzymane potem analizy i wystawia oceny. W ten sposób można przygotować lub wzbogacić o nowe elementy indywidualny repertuar debiutowy swych podopiecznych. Trener pomaga w zebraniu tematycznych materiałów, wzorcowych partii, analiz arcymistrzów itd. Pomaga w wyborze wariantów lub debiutów. Udziela praktycznych rad, proponuje nowe rozwiązania itd.
rozwiązywanie testów
Trener przygotowuje serię ćwiczeń w zakresie gry środkowej i końcowej. Zadaniem podopiecznych jest rozwiązanie testów w żądanym terminie, udzielenie odpowiedzi na dodatkowe pytania trenera itd. Następnie trener powinien podsumować przeprowadzone ćwiczenia i wyciągnąć odpowiednie wnioski. Uczniowie, którzy w sposób niedostateczny opracowali te tematy, powinni otrzymać nowe zadania.
analiza partii
Uczestnicy szkolenia otrzymują do skomentowania jakąś interesującą partię. W zależności od siły gry, trener może zadać dodatkowe pytania, które będą pomocne w rozwiązaniu istotnych problemów tkwiących w analizowanej partii. Po otrzymaniu komentarzy od swych podopiecznych, trener sprawdza analizy, porównuje ze swoimi notatkami i dokonuje następnie końcowej oceny. Analogiczne ćwiczenia można przeprowadzać z własnymi partiami. Obowiązkiem każdego uczestnika szkolenia jest nadesłanie trenerowi rozegranych partii z własnymi uwagami i analizami. Następnie trener po ich sprawdzeniu dzieli się z podopiecznymi swymi spostrzeżeniami.
trening praktyczny
Zawodnicy rozgrywają z trenerem partie treningowe. Mogą to być także partie tematyczne lub zaczynające się od jakieś ciekawej pozycji z gry środkowej, czy nawet końcowej. W rachubę wchodzą także partie konsultacyjne.
materiały szkoleniowe
Trener opracowuje materiały szkoleniowe według własnego uznania lub na indywidualne życzenie podopiecznych. Zakres tematyczny powinien odpowiadać poziomowi wiedzy i gry uczestników szkolenia.
Trening poprzez Internet jest znakomitą formą szkolenia, którą warto rozpowszechnić. Dzięki tej metodzie można dotrzeć do utalentowanej młodzieży, która żyje z dala od głównych ośrodków szachowych i praktycznie nie ma możliwości częstego kontaktu z doświadczonym trenerem.
Wirtualne szkolenie może wnieść wiele nowych impulsów w pracy szkoleniowej (nie tylko w szachach), zmobilizować trenerów do oryginalnych doświadczeń i tym samym być bodźcem do podniesienia ogólnego poziomu w Polsce.
Mimo pozytywnych aspektów wirtualnego szkolenia należy przestrzec przed eliminowaniem bezpośrednich kontaktów nauczycieli z podopiecznymi. Wydaje się, że te dwie formy szkolenia powinny iść w parze.
-------------
Internet jest potrzebny do reklamy Szachow!
Internet potrzebny jest do nauki szachow na podstawowym poziomie....
poziom do 1800 elo.
Majac kilka tysiecy takich szachistow robimy selekcje najzdolniejszych dla ktorych przesylamy codziennie po 50 roznych kombinacji szachowych.
Dla najbardziej aktywnych szachistow organizujemy turnieje w kilku rejonach w Polsce.
Tak mobilizujemy chetnych do treningu szachowego.
--- Mobilizacja rowniez jest potrzebna u instruktorow szachowych i trenerow.
Wladek.
--
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Nie 19:08, 18 Mar 2012, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pon 9:27, 19 Mar 2012 Temat postu: |
|
|
----
Przemyślany trening
Szachy w Polsce, Szkolenie
Jerzy Konikowski
Przemyślany trening: metody mistrzów szachowych
Jednym z najlepszych przykładów „przemyślanego treningu” (ang. deliberate practice) jest chyba nauka gry w szachy. Opanowanie podstaw to kwestia kilku wieczorów. Osiągnięcie poziomu mistrzowskiego to dziesięć i więcej lat wytężonej pracy. Słynna reguła dziesięciolecia (czas potrzebny na osiągnięcia mistrzostwa w dowolnej dziedzinie) została ukuta właśnie podczas badań najlepszych światowych graczy. Trening szachistów jest bardzo wymagający jak każdy inny „przemyślany trening”, ale w swych założeniach jest bardzo prosty i łatwo daje się zastosować w innych dziedzinach życia. Nie tylko w szachach.
Zacznijmy od ogólnego wyjaśnienia w jaki sposób trenują przyszli mistrzowie. Metodyka szkolenia może różnić się w pewnych szczegółach np. niektórzy trenerzy koncentrują się na końcówkach, podczas gry inni skupiają się na otwarciach a szkoła rosyjska różni się od amerykańskiej, itp. Przemyślany trening szachowy nie polega na zwyczajnym rozgrywaniu dziesiątek/setek/tysięcy partii, choć stanowią one jego nieodzowny fragment. W najbardziej ogólnym ujęciu można powiedzieć, że wszyscy przyszli mistrzowie rozwijają swoje umiejętności na dwa zasadnicze sposoby:
Analiza cudzych sukcesów i porażek, a więc poprzez pieczołowite studia pozycji szachowych z rozgrywek wybitnych graczy wszystkich epok (odkąd upowszechniło się zapisywanie przebiegu partii). Materiałów do studiów nie brakuje, bo dostępne jest multum książek i chyba jeszcze więcej różnych darmowych tekstów w internecie. Najpierw należy zastanowić się nad własnym rozwiązaniem danej pozycji, a następnie sięgnąć po rozwiązanie zastosowane przez arcymistrza i porównać. Jeśli odpowiedzi się różnią, należy zastanowić się, który ruch jest lepszy oraz dlaczego. Jest to doskonały sposób uczenia się od najlepszych – zrozumieć ich tok myślenia.
Wyciąganie wniosków z własnych doświadczeń, co w przypadku szachów oznacza analizę własnych partii, przede wszystkim tych przegranych. Odnalezienie błędów we własnym rozumowaniu oraz zidentyfikowanie przyczyn ich popełnienia. Szukanie powodu porażki oraz przeoczonych sposobów jej uniknięcia. W tym punkcie zawiera się także bliższe przyjrzenie się sukcesom (zwycięstwom), w poszukiwaniu sposobu jeszcze szybszej wygranej oraz przegapionych okazji dania mata. Własne pomyłki/porażki czasami drogo kosztują (różnie: czas, pieniądze, reputacja, szacunek, zdrowie… itp.). Często towarzyszą im olbrzymie emocje oraz stres, dzięki którym zapamiętuje się wydarzenie na lata, a bywa, że jest to lekcja na całe życie.
[link widoczny dla zalogowanych]
Metody treningu stosowane przez szachowych mistrzów dają się zastosować wszędzie tam, gdzie nauka obejmuje analizę różnych case studies, a więc w biznesie, prawie, medycynie, ale przyda się także inżynierom (jak coś zrobić lepiej, szybciej, taniej…). Systematyczny i zdeterminowany trening ostatecznie doprowadzi bowiem do ziszczenia się słów Williama Jamesa: „Z absolutną pewnością któregoś pięknego dnia obudzi się jako jeden z wysoce kompetentnych przedstawicieli swojego pokolenia, jakiejkolwiek kategorii wiedzy by nie wybrał. Cichcem, pośród szczegółów prowadzonych spraw, w jego umyśle narodzi się i już na zawsze już pozostanie ta specyficzna umiejętność ‘właściwego osądu’.”
Dalszy ciąg artykułu [link widoczny dla zalogowanych]
---
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 9:44, 19 Mar 2012, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pon 9:34, 19 Mar 2012 Temat postu: |
|
|
-----
Efektywny trening pamięci krótkotrwałej
Kategoria: nauka Tagi: koncentracja, pamięć, przemyślany trening, trening
KOMENTARZE: Jeden komentarz
Pamięć krótkotrwała (operacyjna), ma istotne znaczenie w procesach nauki i zapamiętywania. To właśnie tam odbywa się przetwarzanie informacji, ich sortowanie i analiza, zanim zostaną zarejestrowane w pokładach pamięci długotrwałej. To w pamięci krótkotrwałej informacje łączą się w logiczną strukturę i tworzą całość umożliwiającą wyciąganie wniosków, tj. zrozumienie. Obok trudności w koncentracji to właśnie problemy z pamięcią krótkotrwałą są częstą przyczyną trudności w nauce.
[link widoczny dla zalogowanych]
-------------
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Śro 18:11, 21 Mar 2012 Temat postu: |
|
|
-----
Program "Szachy w szkole" poparł Parlament Europejski
Program Szachy w szkole zyskał poparcie Parlamentu Europejskiego. Oświadczenie pisemne rekomendujące unijnym krajom wprowadzenie tego programu do systemów oświaty podpisało 415 europosłów - poinformował PAP prezes polskiego związku Tomasz Sielicki.
Uchwała 50/2011 została przeprowadzona w formie oświadczenia pisemnego. Do jej przyjęcia potrzeba było 378 podpisów, czyli 50 proc. plus jeden z całkowitej liczby 754 europosłów.
- Zatwierdzenie programu jest wielkim sukcesem. Zazwyczaj tylko 10-15 proc. oświadczeń zyskuje wymaganą liczbę głosów. Z prowadzonych równolegle 15 postępowań tylko dwa otrzymały wystarczające poparcie, przy czym największe Szachy w szkole - dodał Sielicki, pełniący także funkcję wiceprezydenta Europejskiej Unii Szachowej (ECU).
Jak zaznaczył, przeprowadzenie tej uchwały jest też zasługą Fundacji Kasparowa i osobistego zaangażowania mistrza świata w latach 1985–1993, jak również zarządu ECU, w szczególności jej prezydenta, mieszkającego w Hiszpanii Bułgara Sylwio Danaiłowa.
Wszystkie działania promujące program "Szachy w szkole" odbywały się pod patronatem prof. Jerzego Buzka , poprzedniego przewodniczącego Parlamentu Europejskiego.
- Nasz związek włączył się także w tę kampanię. Warto nadmienić, że polscy europosłowie niemal w komplecie podpisali się pod wprowadzeniem programu do systemów oświaty - wspomniał Sielicki.
Przyjęcie uchwały oznacza, że już od tego roku królewska gra zyska wsparcie finansowe od Unii Europejskiej.
W oświadczeniu pisemnym w jednym z punktów zaznaczono, że bez względu na wiek dziecka szachy mogą poprawić jego koncentrację, zwiększyć cierpliwość i wytrwałość, a także rozwinąć zmysł twórczy, intuicję, pamięć oraz umiejętności analitycznego myślenia i podejmowania decyzji. Ta gra uczy też determinacji, motywacji i sportowego zachowa
-----
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pią 23:15, 23 Mar 2012 Temat postu: |
|
|
---
Efektywny trening pamięci krótkotrwałej
Kategoria: nauka Tagi: koncentracja, pamięć, przemyślany trening, trening
KOMENTARZE: Jeden komentarz
Pamięć krótkotrwała (operacyjna), ma istotne znaczenie w procesach nauki i zapamiętywania. To właśnie tam odbywa się przetwarzanie informacji, ich sortowanie i analiza, zanim zostaną zarejestrowane w pokładach pamięci długotrwałej. To w pamięci krótkotrwałej informacje łączą się w logiczną strukturę i tworzą całość umożliwiającą wyciąganie wniosków, tj. zrozumienie. Obok trudności w koncentracji to właśnie problemy z pamięcią krótkotrwałą są częstą przyczyną trudności w nauce.
[link widoczny dla zalogowanych]
----------
[link widoczny dla zalogowanych]
Dwuchodowka z trzema rozwiazaniami
Mat w 2 posunieciach --- 1. Hg7! ---- 1. Hg6! --- 1. Hg5!
Rozwiazanie
:
1. Hg7! -- tempo
1. ... Gh3/f5/e6/d7/c8/h5 -- 2. Wxf4#
1. ... Kg3/g2, Wf1/xe1/h1 -- 2. Hxg4#
1. ... Wg2 [a] -- 2. Hc3 [A] #
1. ... Wg3 b] - 2. Hb7 #
Rozwiazanie: [b]1. Hg6! -- tempo
1. ... Gh3/f5/e6/d7/c8/h5 -- 2. Wxf4#
1. ... Kg3/g2, Wf1/xe1/h1 -- 2. Hxg4#
1. ... Wg2 [a] -- 2. Hd3 [C] #
1. ... Wg3 b] -- 2. He4 [D] #
Rozwiazanie: 1. Hg5! --- tempo
1. ... Gh3/f5/e6/d7/c8/h5 2. Wxf4#
1. ... Kg3/g2, Wf1/xe1/h1 2. Hxg4#
1. ... Wg2 [a] -- 2. Hxf4 [E] #
1. ... Wg3 b] -- 2. Hd5 [F] #
Bialy Hetman szesc razy matuje...
Po tych samych posunieciach obronnych Wieza -- Wg2 - Wh3
Hetman matuje:
Hc3 i Hb7
Hd3 i He4
Hxf4 i Hd5
------------
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pon 21:04, 26 Mar 2012 Temat postu: |
|
|
------
-- GEOGRAFIA Polski
Mapa Polski --- miasta
KROL ----- Kd6 --- Bydgoszcz
Goniec --- Ga5 --- Glogow
Skoczek -- Se5 ---- KUTNO
KROL ----- Kd4 ---- Kalisz
Pion ------- f4 ------ Radom
Skoczek -- Se1 ---- Nowy Sacz
Mat w 6 posunieciach --- #6 ---- 1. Ga5- Gd8!
Rozwiązanie:
1. Gd8! --- tempo ---- Gdansk
1. ... Ke6 -- 2. Ke4 -- tempo ---- Lodz
2. ... Kd6 -- 3. S1d3 -- tempo --- Czestochowa
3. ... Ke6 -- 4. Sc5+ ------- Gniezno
4. ... Kd6 -- 5. Sb7+ ------- Stargrad Szczecinski
5. ... Ke6 -- 6. f5 - mat --- Warszawa
-----------
Pion - 6. f5 matuje -- Pole f5 -- to Warszawa!
----
----
Pozycje szachowe --- Mapa Polski --- Tabliczka mnozenia
\
Mat w 3 posunieciach -- #3 --- 1. Hc3! -- tempo
1. Hc3! - Ke6 2. Hc8+
2. ... Kd5 3. Sf6 - mat ---- Diagram -- 2
2. ... Kf7 3. Se5 - mat ----- Diagram -- 3
-----
Pozycja szachowa --- Miasta ----- Tabliczka mnozenia
KROL ------ Kf5 ------ WARSZAWA ------- 5 razy 6 = 30
Skoczek -- Sh5 ---- Biala Podlaska ----- 5 razy 8 = 40
Hetman --- Hc4 ---- Ostrow Wielkop. -- 4 razy 3 = 12
Goniec ---- Ga3 ---- Walbrzych --------- 3 razy 1 = 3
Skoczek --- Sf3 ---- KIELCE ------------- 3 razy 6 = 18
KROL ------- Ke1 --- ZAKOPANE --------- 1 razy 5 = 5
Pozycja startowa --- mat w 3 posunieciach
Pozycje miast na mapie Polski
Pozycje figur szachowych i wyniki mnozenia np: Warszawa -- 5 razy 6 = 30
---------
------- Siatka matowa --- Diag. 2 -------- ------ Siatka matowa --- diag. 3
_3
/
1. Hc3 - Ke6 - 2. Hc8 - Kd5 - 3. Sf6# -- 1. Hc3 - Ke6 2. Hc8+ Kf7 3. Se5 - mat
---
Pozycja szachowa ---- miasto ---- Tabliczka mnozenia
Hetman --- Hc8 ----- SLUPSK ------- 8 razy 3 = 24
Skoczek -- Sf6 ---- Ostroleka ------- 6 razy 6 = 36
KROL ------ Kd5 ----- Konin ---------- 5 razy 4 = 20
Goniec ---- Ga3 ----- Walbrzych ----- 3 razy 1 = 3
Skoczek -- Sf3 ------ KIELCE --------- 3 razy 6 = 18
KROL ------ Ke1 ----- ZAKOPANE ----- 1 razy 5 = 5
--------------
Diagram nr. 3 -- po prawej stronie
Pozycja szach. ----- Miasto ------ Mnozenie
Hetman --- Hc8 ----- SLUPSK --------- 8 razy 3 = 24
KROL ------ Kf7 ----- OLSZTYN -------- 7 razy 6 = 42
Skoczek -- Se5 ----- KUTNO ----------- 5 razy 5 = 25
Skoczek -- Sh5 ---- Biala Podlaska -- 5 razy 8 = 40
Goniec ---- Ga3 ----- Walbrzych ------ 3 razy 1 = 3
KROL ------ Ke1 ----- ZAKOPANE ----- 1 razy 5 = 5
-----------------
Szachy na obrazkach Diagramach
Miasta polskie na Diagramie szachowym
Tabliczka mnozenia na Diagramie szachowym
Oraz reklama pozycji matowej na diagramie szachowym.
---
Dwa rozne diagramy szachowe , co widac w liczbach i w nazwach Polskich Miast.
---
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Wto 6:43, 27 Mar 2012 Temat postu: |
|
|
-----
Tomek rozwiązuje (wychowanek Szkoły szachowej SzachMistrz) po kilkadziesiąt kombinacji szachowych dziennie. Mówi się, żeby dziecko na trwałe zapamiętało jakiś motyw szachowy, powinno rozwiązać go sześć razy. Wytrwałej pracy Tomku!
Dodane 25 Mar 2012 przez Maciej Sroczyński
-- GEOGRAFIA Polski
Mapa Polski --- miasta
KROL ----- Kd6 --- Bydgoszcz
Goniec --- Ga5 --- Glogow
Skoczek -- Se5 ---- KUTNO
KROL ----- Kd4 ---- Kalisz
Pion ------- f4 ------ Radom
Skoczek -- Se1 ---- Nowy Sacz
Mat w 6 posunieciach --- #6 ---- 1. Ga5- Gd8!
Rozwiązanie:
1. Gd8! --- tempo ---- Gdansk
1. ... Ke6 -- 2. Ke4 -- tempo ---- Lodz
2. ... Kd6 -- 3. S1d3 -- tempo --- Czestochowa
3. ... Ke6 -- 4. Sc5+ ------- Gniezno
4. ... Kd6 -- 5. Sb7+ ------- Stargrad Szczecinski
5. ... Ke6 -- 6. f5 - mat --- Warszawa
-----------
Pion - 6. f5 matuje -- Pole f5 -- to Warszawa!
----
----
Pozycje szachowe --- Mapa Polski --- Tabliczka mnozenia
\
Mat w 3 posunieciach -- #3 --- 1. Hc3! -- tempo
1. Hc3! - Ke6 2. Hc8+
2. ... Kd5 3. Sf6 - mat ---- Diagram -- 2
2. ... Kf7 3. Se5 - mat ----- Diagram -- 3
-----
Pozycja szachowa --- Miasta ----- Tabliczka mnozenia
KROL ------ Kf5 ------ WARSZAWA ------- 5 razy 6 = 30
Skoczek -- Sh5 ---- Biala Podlaska ----- 5 razy 8 = 40
Hetman --- Hc4 ---- Ostrow Wielkop. -- 4 razy 3 = 12
Goniec ---- Ga3 ---- Walbrzych --------- 3 razy 1 = 3
Skoczek --- Sf3 ---- KIELCE ------------- 3 razy 6 = 18
KROL ------- Ke1 --- ZAKOPANE --------- 1 razy 5 = 5
Pozycja startowa --- mat w 3 posunieciach
Pozycje miast na mapie Polski
Pozycje figur szachowych i wyniki mnozenia np: Warszawa -- 5 razy 6 = 30
---------
------- Siatka matowa --- Diag. 2 -------- ------ Siatka matowa --- diag. 3
_3
/
1. Hc3 - Ke6 - 2. Hc8 - Kd5 - 3. Sf6# -- 1. Hc3 - Ke6 2. Hc8+ Kf7 3. Se5 - mat
---
Pozycja szachowa ---- miasto ---- Tabliczka mnozenia
Hetman --- Hc8 ----- SLUPSK ------- 8 razy 3 = 24
Skoczek -- Sf6 ---- Ostroleka ------- 6 razy 6 = 36
KROL ------ Kd5 ----- Konin ---------- 5 razy 4 = 20
Goniec ---- Ga3 ----- Walbrzych ----- 3 razy 1 = 3
Skoczek -- Sf3 ------ KIELCE --------- 3 razy 6 = 18
KROL ------ Ke1 ----- ZAKOPANE ----- 1 razy 5 = 5
--------------
Diagram nr. 3 -- po prawej stronie
Pozycja szach. ----- Miasto ------ Mnozenie
Hetman --- Hc8 ----- SLUPSK --------- 8 razy 3 = 24
KROL ------ Kf7 ----- OLSZTYN -------- 7 razy 6 = 42
Skoczek -- Se5 ----- KUTNO ----------- 5 razy 5 = 25
Skoczek -- Sh5 ---- Biala Podlaska -- 5 razy 8 = 40
Goniec ---- Ga3 ----- Walbrzych ------ 3 razy 1 = 3
KROL ------ Ke1 ----- ZAKOPANE ----- 1 razy 5 = 5
-----------------
Szachy na obrazkach Diagramach
Miasta polskie na Diagramie szachowym
Tabliczka mnozenia na Diagramie szachowym
Oraz reklama pozycji matowej na diagramie szachowym.
---
Dwa rozne diagramy szachowe , co widac w liczbach i w nazwach Polskich Miast.
---
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Śro 21:10, 28 Mar 2012 Temat postu: |
|
|
-
Piekne zadania szachowe.
Dwie super dwuchodowki na stronie [link widoczny dla zalogowanych]
_2
Mat w 2 posunieciach > #2
Diagram nr.1 rozwiazanie
Thomas Taverner
Dubuque Chess Journal, 1889 (1st Prize)
Rozwiazanie: 1. Wh1! --- tempo
1. ... Ge7, Ge6 ---- 2. e3#
1. ... Gf6, Wf5, Gf7 - 2. Hf5#
1. ... Gg5 --- 2. Hh2#
1. ... Gh4/xc7, We7, Wf6 -- 2. W(x)h4#
1. ... We6, Wf7, Gxh7/d5 -- 2. S(x)d5#
1. ... We5 --- 2. Hg4#
1. ... We4 -- 2. fxe4#
1. ... We3 --- 2. Gh2#
1. ... Wxe2+ - 2. Sxe2#
1. ... c3 -------- 2. Sd3#
10 siatek matowych , wspanialy wstep
1. Wh1!! -- perla szachow!
------------------
Diagram nr.2 rozwiazanie
Godfrey Heathcote
Hampstead and Highgate Express, 1905-06 (1st Prize)
Rozwiazanie: 1. Wcc7! ----- [2. Sc3#]
1. ... Wc5/xa4, Sb5 2. W(x)c5#
1. ... Sc6 -- 2. Wcd7#
1. ... Se6 -- 2. Wed7#
1. ... Sf5 --- 2. We5#
1. ... Sxb3 - 2. Hd3#
1. ... Sf3 --- 2. He4#
1. ... Sc2 --- 2. b4#
1. ... Se2 -- 2. Hxh5#
Czarna roza skoczkowa , skoczek 5 razy przeslania linie
figur dalekobieznych i dwa razy blokuje pole krolewskie (e6,c6)
Tylko jeden bialy pion na polu g7.jest malym mankamentem.
--
Trzy dwuchodowki na stronie Kasparowa
_2 _3
Mat w 2 posunieciach > #2 __diagram nr.3 <to> #3
Rozwiazania nr.1
Rozwiazanie: 1. Hf3! --- tempo
1. ... d1=H/G, Kf1 2. Hxf2#
1. ... d1=W -- 2. Hxf2/e2#
1. ... d1=S --- 2. He2#
1. ... f1=H/W - 2. Gxd2#
1. ... f1=G --- 2. Gf2/xd2#
1. ... f1=S --- 2. Gf2#
----------------
Diagram nr.2
Autor: W. A. Shinkman
Rozwizanie: 1. Hh1! --- tempo
1. ... Gf7/xg6 2. Sxd7#
1. ... dxe6 -- 2. Sxe6#
1. ... dxc6 -- 2. Hh5#
1. ... d6 ---- 2. Gf2#
1. ... d5 --- 2. Hc1#
-----------------------
Diagram nr.3 -- trzychodowka
Autor: P. A. Larsen, Tijdskrift för Schack 1896
1. Wa4! ---- tempo
1. ... Kxc5 -- 2. c4 tempo
2. ... Kd4 -- 3. He3#
1. ... Kxa4 -- 2. Hb6 tempo
2. ... Ka3 -- 3. Hb3#
------
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 21:17, 28 Mar 2012, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pią 14:19, 30 Mar 2012 Temat postu: |
|
|
-----
Właśnie moim zdaniem chodzi o całkiem co innego.
1) Nauczyciele mają mieć SOLIDNE podstawy dotyczące danego zakresu materiału - jeśli na pierwszym półroczu nauczamy wszystko co się wiąże z ruchami figur, zapisem, historią gry, właściwościami szachownicy oraz specjalnymi posunięciami, jak też podstawowe matowanie, to dany nauczyciel nie musi (chociaż może, a nawet powinien) mieć wiedzy o tym jaki jest cel gry w końcówkach albo w grze środkowej.
2) Gdyby tak było, że każde z dzieci zna zasady gry w szachy, to klubowiczów w Polsce byłoby jakieś 100-300x więcej niż obecnie. Poza tym jeśli dobrze obserwujesz - coraz mniej czasu rodzice poświęcają swoim dzieciom, więc na pewno chwila wolnego nie będzie przeznaczana na szachy (zwłaszcza jeśli nie znają ich potęgi rozwojowej).
3) Szachy mają być w szkołach uczone od TOTALNYCH podstaw, a jeśli już uczeń będzie miał poziom 4 czy 3 kategorii (po 2-3 latach nauczania), wtedy poszukuje klubu... i tam się dalej szkoli. Chyba, że kolejny projekt będzie opierał się o Szkoły Mistrzostwa Sportowego (w szachach), ale to mało realne
Poza tym ja bym w szkole postawił na połączenie wartości szachów z innymi przedmiotami - i dopiero w ostatnim roku szkolenia pokazałbym sportowy wymiar szachów. Szachy są różnorodne i zadaniem szkoły nie jest produkowanie mistrzów czy nawet zawodników - lecz nauka myślenia i kształtowanie ważnych cech... właśnie poprzez szachy. Natomiast kluby mogą (powinny) zająć się wymiarem sportowym - w końcu głównie temu służą, prawda?
Zapraszam na bloga dla amatorów szachowych: [link widoczny dla zalogowanych]
=======
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pią 14:20, 30 Mar 2012 Temat postu: |
|
|
---
Efektywny trening pamięci krótkotrwałej
Kategoria: nauka Tagi: koncentracja, pamięć, przemyślany trening, trening
KOMENTARZE: Jeden komentarz
Pamięć krótkotrwała (operacyjna), ma istotne znaczenie w procesach nauki i zapamiętywania. To właśnie tam odbywa się przetwarzanie informacji, ich sortowanie i analiza, zanim zostaną zarejestrowane w pokładach pamięci długotrwałej. To w pamięci krótkotrwałej informacje łączą się w logiczną strukturę i tworzą całość umożliwiającą wyciąganie wniosków, tj. zrozumienie. Obok trudności w koncentracji to właśnie problemy z pamięcią krótkotrwałą są częstą przyczyną trudności w nauce.
[link widoczny dla zalogowanych]
----------
[link widoczny dla zalogowanych]
Dwuchodowka z trzema rozwiazaniami
Mat w 2 posunieciach --- 1. Hg7! ---- 1. Hg6! --- 1. Hg5!
Rozwiazanie
:
1. Hg7! -- tempo
1. ... Gh3/f5/e6/d7/c8/h5 -- 2. Wxf4#
1. ... Kg3/g2, Wf1/xe1/h1 -- 2. Hxg4#
1. ... Wg2 [a] -- 2. Hc3 [A] #
1. ... Wg3 b] - 2. Hb7 #
Rozwiazanie: [b]1. Hg6! -- tempo
1. ... Gh3/f5/e6/d7/c8/h5 -- 2. Wxf4#
1. ... Kg3/g2, Wf1/xe1/h1 -- 2. Hxg4#
1. ... Wg2 [a] -- 2. Hd3 [C] #
1. ... Wg3 b] -- 2. He4 [D] #
Rozwiazanie: 1. Hg5! --- tempo
1. ... Gh3/f5/e6/d7/c8/h5 2. Wxf4#
1. ... Kg3/g2, Wf1/xe1/h1 2. Hxg4#
1. ... Wg2 [a] -- 2. Hxf4 [E] #
1. ... Wg3 b] -- 2. Hd5 [F] #
Bialy Hetman szesc razy matuje...
Po tych samych posunieciach obronnych Wieza -- Wg2 - Wh3
Hetman matuje:
Hc3 i Hb7
Hd3 i He4
Hxf4 i Hd5
-------
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Czw 22:03, 12 Kwi 2012 Temat postu: Re: Wirtualne szkolenie i reklama Szachow! |
|
|
-----
Wirtualne szkolenie w szachach!
Szachy w Polsce, Szkolenie 17 marca 2012
- Jerzy Konikowski
Dzięki Internetowi mamy teraz szybki dostęp do ogromnej informacji na całym świecie. Ostatnio przeglądając różne witryny natrafiłem na aktualny temat „Wartości edukacyjne gry w szachy i komputerowych programów szachowych”.
W temacie „Wirtualne szkolenie” opisano moje propozycje i doświadczenia w unowocześnieniu metod szkolenia młodzieży polskiej. Oto tekst:
[link widoczny dla zalogowanych]
////
W wywiadzie dla „Panoramy szachowej” (1/99) Jerzy Konikowski zwrócił uwagę na możliwość treningu poprzez Internet. Pierwsze doświadczenia na tym polu polegało na wymianie z kolegami analiz dotyczących różnych zagadnień z zakresu teorii szachów. Kontakty bezpośrednie byty niemożliwe, gdyż każdy mieszkał w innym mieście. Połączył ich komputer i dzięki temu mogli szybko wyjaśnić wiele wątpliwości i problemów.
Na sesji Akademii Szachowej PZSzach w Zakopanem (w październiku 1999), trener Konikowski zajął się szkoleniem na odległośc. Do swojego eksperymentu wybrał czołowego zawodnika kraju do lat 14 Radostawa Wojtaszka z Kwidzyna. Można już stwierdzić, iż ta forma treningu zmusiła ucznia do systematycznej pracy i większej samodzielności w podejmowaniu decyzji.
Aby trening wirtualny mógł zostać przeprowadzony, muszą być oczywiście spełnione pewne wymagania. Przede wszystkim każdy z uczestników szkolenia musi mieć odpowiedniej klasy komputer z modemem i możliwość połączenia z Internetem. Konieczne jest posiadanie odpowiedniego programu, za pomocą którego można wysyłać i odbierać materiały do treningu.
Propozycja zajęć, które można przeprowadzić w czasie treningu drogą internetową:
opracowanie repertuaru debiutowego
Trener zleca swojej grupie zbadanie jakiegoś wariantu debiutowego. Podopieczni opracowują go, wykorzystując bazę dostępnych materiałów. Przeprowadzają analizę krytycznych pozycji i dokonują końcowej oceny. Trener sprawdza otrzymane potem analizy i wystawia oceny. W ten sposób można przygotować lub wzbogacić o nowe elementy indywidualny repertuar debiutowy swych podopiecznych. Trener pomaga w zebraniu tematycznych materiałów, wzorcowych partii, analiz arcymistrzów itd. Pomaga w wyborze wariantów lub debiutów. Udziela praktycznych rad, proponuje nowe rozwiązania itd.
rozwiązywanie testów
Trener przygotowuje serię ćwiczeń w zakresie gry środkowej i końcowej. Zadaniem podopiecznych jest rozwiązanie testów w żądanym terminie, udzielenie odpowiedzi na dodatkowe pytania trenera itd. Następnie trener powinien podsumować przeprowadzone ćwiczenia i wyciągnąć odpowiednie wnioski. Uczniowie, którzy w sposób niedostateczny opracowali te tematy, powinni otrzymać nowe zadania.
analiza partii
Uczestnicy szkolenia otrzymują do skomentowania jakąś interesującą partię. W zależności od siły gry, trener może zadać dodatkowe pytania, które będą pomocne w rozwiązaniu istotnych problemów tkwiących w analizowanej partii. Po otrzymaniu komentarzy od swych podopiecznych, trener sprawdza analizy, porównuje ze swoimi notatkami i dokonuje następnie końcowej oceny. Analogiczne ćwiczenia można przeprowadzać z własnymi partiami. Obowiązkiem każdego uczestnika szkolenia jest nadesłanie trenerowi rozegranych partii z własnymi uwagami i analizami. Następnie trener po ich sprawdzeniu dzieli się z podopiecznymi swymi spostrzeżeniami.
trening praktyczny
Zawodnicy rozgrywają z trenerem partie treningowe. Mogą to być także partie tematyczne lub zaczynające się od jakieś ciekawej pozycji z gry środkowej, czy nawet końcowej. W rachubę wchodzą także partie konsultacyjne.
materiały szkoleniowe
Trener opracowuje materiały szkoleniowe według własnego uznania lub na indywidualne życzenie podopiecznych. Zakres tematyczny powinien odpowiadać poziomowi wiedzy i gry uczestników szkolenia.
Trening poprzez Internet jest znakomitą formą szkolenia, którą warto rozpowszechnić. Dzięki tej metodzie można dotrzeć do utalentowanej młodzieży, która żyje z dala od głównych ośrodków szachowych i praktycznie nie ma możliwości częstego kontaktu z doświadczonym trenerem.
Wirtualne szkolenie może wnieść wiele nowych impulsów w pracy szkoleniowej (nie tylko w szachach), zmobilizować trenerów do oryginalnych doświadczeń i tym samym być bodźcem do podniesienia ogólnego poziomu w Polsce.
Mimo pozytywnych aspektów wirtualnego szkolenia należy przestrzec przed eliminowaniem bezpośrednich kontaktów nauczycieli z podopiecznymi. Wydaje się, że te dwie formy szkolenia powinny iść w parze.
-------------
Internet jest potrzebny do reklamy Szachow!
Internet potrzebny jest do nauki szachow na podstawowym poziomie....
poziom do 1800 elo.
Majac kilka tysiecy takich szachistow robimy selekcje najzdolniejszych dla ktorych przesylamy codziennie po 50 roznych kombinacji szachowych.
Dla najbardziej aktywnych szachistow organizujemy turnieje w kilku rejonach w Polsce.
Tak mobilizujemy chetnych do treningu szachowego.
--- Mobilizacja rowniez jest potrzebna u instruktorow szachowych i trenerow.
Wladek.
--
Reklama siatek matowych!
20 - P1145169
Autor : Henri Gerard Maria Weenink
1576 Good Companion -- 12/1917
-------------------
_2
Mat w 2 posunieciach --- #2 ---- -- 1. Hc4! - Gc6 ( przeslona c7 ) - 2. Hb4 - mat
Rozwiązanie
1. Hc4! - grozi -- 2. Hxc7 - mat
1. ... Gc6 -- 2. Hb4 - mat ---- Diagram --- 2
1. ... Gd5 - 2. Hxd5#
1. ... c6 -- 2. Hd4 -- mat --- diagram -- 3
1. ... c5 - 2. He6 -- mat --- diagram -- 4
---------
_4
1. ... c6 ( przeslona Ga8 ) 2. Hd4 - mat --- 1. ... c5 ( Blokada pola c5 ) 2. He6 - mat
Miniatura ( siedem bierek ) 5 siatek matowych!
Takie proste zadania sa wskazane do reklamy i edukacji szachowej.
-----
--------------
Dwuchodowki --- trzychodowki
[link widoczny dla zalogowanych]
---------------------
_2
Mat w 2 posunieciach -- #2 ---- --- Mat w 2 posunieciach --- #2 --- --- 1. Hg8!
1. Gd1!
------
Autor : Kaseev --- #2
---------------
_4
Mat w 2 posunieciach -- #2 ---- ---- 1. Se2 - Kf3 - 2. 0-0! (mala roszada) - mat
---
--
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Sob 18:42, 14 Kwi 2012 Temat postu: Re: Wirtualne szkolenie i reklama Szachow! |
|
|
---
Wirtualne szkolenie w szachach!
Szachy w Polsce, Szkolenie 17 marca 2012
- Jerzy Konikowski
Dzięki Internetowi mamy teraz szybki dostęp do ogromnej informacji na całym świecie. Ostatnio przeglądając różne witryny natrafiłem na aktualny temat „Wartości edukacyjne gry w szachy i komputerowych programów szachowych”.
W temacie „Wirtualne szkolenie” opisano moje propozycje i doświadczenia w unowocześnieniu metod szkolenia młodzieży polskiej. Oto tekst:
[link widoczny dla zalogowanych]
////
W wywiadzie dla „Panoramy szachowej” (1/99) Jerzy Konikowski zwrócił uwagę na możliwość treningu poprzez Internet. Pierwsze doświadczenia na tym polu polegało na wymianie z kolegami analiz dotyczących różnych zagadnień z zakresu teorii szachów. Kontakty bezpośrednie byty niemożliwe, gdyż każdy mieszkał w innym mieście. Połączył ich komputer i dzięki temu mogli szybko wyjaśnić wiele wątpliwości i problemów.
--
Matowanie na ekranie!
Autor : Philip Hamilton Williams
----------------
_2
Biale
matuja w 3 posunieciu -- #3 --- 1. Wg5 - Ke4 - 2. Gg2+- Kd4 - 3. Wg4 -mat
Rozwiazanie -- 1. Wg5! - tempo
----- Siatka matowa -- 3. Wf1 - mat ---- --- siatka matowa --- 3. Ga7 - mat
_4
1. Wg5!
Kf2 - 2. Wf5+ - Kg1 - 3. Wf1 - mat -- 1. Wg5 - c4 - 2. Gg2+ - Kf2 - 3. Ga7 - mat
Przy 6 bierkach mamy trzy siatki matowe. -
Najciekawsza -- 1. Wg5 - Ke4 - 2. Gg2+ - Kd4 - 3. Wg4 - mat
-----
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pon 17:55, 16 Kwi 2012 Temat postu: Re: Wirtualne szkolenie i reklama Szachow! |
|
|
----
Wirtualne szkolenie w szachach!
Szachy w Polsce, Szkolenie 17 marca 2012
- Jerzy Konikowski
Dzięki Internetowi mamy teraz szybki dostęp do ogromnej informacji na całym świecie. Ostatnio przeglądając różne witryny natrafiłem na aktualny temat „Wartości edukacyjne gry w szachy i komputerowych programów szachowych”.
W temacie „Wirtualne szkolenie” opisano moje propozycje i doświadczenia w unowocześnieniu metod szkolenia młodzieży polskiej. Oto tekst:
[link widoczny dla zalogowanych]
////
---
Tylko dla kobiet!
Mrs. T. B. Rowland
Wesiey College Quarterly - 1889
-------------------
Biale matuja w 2 posunieciu -- #2 ---- 1. e4!
Rozwiązanie:
1. e4! - grozi -- 2. Wd5 - mat
1. ... Kd7 --- 2. Wd5#
1. ... We8+ - 2. fxe8=S#
1. ... We5 ---- 2. Wa6#
1. ... Wxe4 --- 2. Sxe4#
1. ... dxe3 e.p.- 2. Hd1#
1. ... fxe3 e.p. - 2. Hxd4#
Dwa bicia w przelocie -- Promocja Skoczka!
Jeszcze tylko brakuje Roszady!
Takie zadanie ulozone przez kobiete -- 123 lata temu!
--------
W wywiadzie dla „Panoramy szachowej” (1/99) Jerzy Konikowski zwrócił uwagę na możliwość treningu poprzez Internet. Pierwsze doświadczenia na tym polu polegało na wymianie z kolegami analiz dotyczących różnych zagadnień z zakresu teorii szachów. Kontakty bezpośrednie byty niemożliwe, gdyż każdy mieszkał w innym mieście. Połączył ich komputer i dzięki temu mogli szybko wyjaśnić wiele wątpliwości i problemów.
Na sesji Akademii Szachowej PZSzach w Zakopanem (w październiku 1999), trener Konikowski zajął się szkoleniem na odległośc. Do swojego eksperymentu wybrał czołowego zawodnika kraju do lat 14 Radostawa Wojtaszka z Kwidzyna. Można już stwierdzić, iż ta forma treningu zmusiła ucznia do systematycznej pracy i większej samodzielności w podejmowaniu decyzji.
Aby trening wirtualny mógł zostać przeprowadzony, muszą być oczywiście spełnione pewne wymagania. Przede wszystkim każdy z uczestników szkolenia musi mieć odpowiedniej klasy komputer z modemem i możliwość połączenia z Internetem. Konieczne jest posiadanie odpowiedniego programu, za pomocą którego można wysyłać i odbierać materiały do treningu.
Propozycja zajęć, które można przeprowadzić w czasie treningu drogą internetową:
opracowanie repertuaru debiutowego
Trener zleca swojej grupie zbadanie jakiegoś wariantu debiutowego. Podopieczni opracowują go, wykorzystując bazę dostępnych materiałów. Przeprowadzają analizę krytycznych pozycji i dokonują końcowej oceny. Trener sprawdza otrzymane potem analizy i wystawia oceny. W ten sposób można przygotować lub wzbogacić o nowe elementy indywidualny repertuar debiutowy swych podopiecznych. Trener pomaga w zebraniu tematycznych materiałów, wzorcowych partii, analiz arcymistrzów itd. Pomaga w wyborze wariantów lub debiutów. Udziela praktycznych rad, proponuje nowe rozwiązania itd.
rozwiązywanie testów
Trener przygotowuje serię ćwiczeń w zakresie gry środkowej i końcowej. Zadaniem podopiecznych jest rozwiązanie testów w żądanym terminie, udzielenie odpowiedzi na dodatkowe pytania trenera itd. Następnie trener powinien podsumować przeprowadzone ćwiczenia i wyciągnąć odpowiednie wnioski. Uczniowie, którzy w sposób niedostateczny opracowali te tematy, powinni otrzymać nowe zadania.
analiza partii
Uczestnicy szkolenia otrzymują do skomentowania jakąś interesującą partię. W zależności od siły gry, trener może zadać dodatkowe pytania, które będą pomocne w rozwiązaniu istotnych problemów tkwiących w analizowanej partii. Po otrzymaniu komentarzy od swych podopiecznych, trener sprawdza analizy, porównuje ze swoimi notatkami i dokonuje następnie końcowej oceny. Analogiczne ćwiczenia można przeprowadzać z własnymi partiami. Obowiązkiem każdego uczestnika szkolenia jest nadesłanie trenerowi rozegranych partii z własnymi uwagami i analizami. Następnie trener po ich sprawdzeniu dzieli się z podopiecznymi swymi spostrzeżeniami.
trening praktyczny
Zawodnicy rozgrywają z trenerem partie treningowe. Mogą to być także partie tematyczne lub zaczynające się od jakieś ciekawej pozycji z gry środkowej, czy nawet końcowej. W rachubę wchodzą także partie konsultacyjne.
materiały szkoleniowe
Trener opracowuje materiały szkoleniowe według własnego uznania lub na indywidualne życzenie podopiecznych. Zakres tematyczny powinien odpowiadać poziomowi wiedzy i gry uczestników szkolenia.
Trening poprzez Internet jest znakomitą formą szkolenia, którą warto rozpowszechnić. Dzięki tej metodzie można dotrzeć do utalentowanej młodzieży, która żyje z dala od głównych ośrodków szachowych i praktycznie nie ma możliwości częstego kontaktu z doświadczonym trenerem.
Wirtualne szkolenie może wnieść wiele nowych impulsów w pracy szkoleniowej (nie tylko w szachach), zmobilizować trenerów do oryginalnych doświadczeń i tym samym być bodźcem do podniesienia ogólnego poziomu w Polsce.
Mimo pozytywnych aspektów wirtualnego szkolenia należy przestrzec przed eliminowaniem bezpośrednich kontaktów nauczycieli z podopiecznymi. Wydaje się, że te dwie formy szkolenia powinny iść w parze.
-------------
Internet jest potrzebny do reklamy Szachow!
Internet potrzebny jest do nauki szachow na podstawowym poziomie....
poziom do 1800 elo.
Majac kilka tysiecy takich szachistow robimy selekcje najzdolniejszych dla ktorych przesylamy codziennie po 50 roznych kombinacji szachowych.
Dla najbardziej aktywnych szachistow organizujemy turnieje w kilku rejonach w Polsce.
Tak mobilizujemy chetnych do treningu szachowego.
--- Mobilizacja rowniez jest potrzebna u instruktorow szachowych i trenerow.
Wladek.
---
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Śro 11:28, 25 Kwi 2012 Temat postu: |
|
|
--
-
Rewia zadan
Pozycja 7
Autor: Sam Loyd
Chess Monthly 1857
-----------------
Mat w 3 posunieciach --- #3
Rozwiązanie
1. Sg4!+
1. ... Kh1 - 2. Hh2+- gxh2 - 3. Sf2 - mat --- diagram -- 2
1. ... Kf1 - 2. Wa8 -- Ke1 - 3. Wa1 - mat --- diagram -- 3
1. ... Kf3 - 2. Hc2! --- g2 -- 3. Hd3 - mat --- diagram -- 4
1. ... Kh3 - 2. Sh2! -- g2 -- 3. Hh8 - mat --- diagram -- 5
[link widoczny dla zalogowanych]
_3
_5
1. Sg4+ - Kf3 - 2. Hc2! - g2 - 3. Hd3# --- 1. Sg4+ - Kh3 - 2. Sh2! - g2 - 3. Hh8#
Trzychodowka - 16-letniego S. Loyda
---
Efektywny trening pamięci krótkotrwałej
Kategoria: nauka Tagi: koncentracja, pamięć, przemyślany trening, trening
KOMENTARZE: Jeden komentarz
Pamięć krótkotrwała (operacyjna), ma istotne znaczenie w procesach nauki i zapamiętywania. To właśnie tam odbywa się przetwarzanie informacji, ich sortowanie i analiza, zanim zostaną zarejestrowane w pokładach pamięci długotrwałej. To w pamięci krótkotrwałej informacje łączą się w logiczną strukturę i tworzą całość umożliwiającą wyciąganie wniosków, tj. zrozumienie. Obok trudności w koncentracji to właśnie problemy z pamięcią krótkotrwałą są częstą przyczyną trudności w nauce.
[link widoczny dla zalogowanych]
----------
[link widoczny dla zalogowanych]
Dwuchodowka z trzema rozwiazaniami
Mat w 2 posunieciach --- 1. Hg7! ---- 1. Hg6! --- 1. Hg5!
Rozwiazanie
:
1. Hg7! -- tempo
1. ... Gh3/f5/e6/d7/c8/h5 -- 2. Wxf4#
1. ... Kg3/g2, Wf1/xe1/h1 -- 2. Hxg4#
1. ... Wg2 [a] -- 2. Hc3 [A] #
1. ... Wg3 b] - 2. Hb7 #
Rozwiazanie: [b]1. Hg6! -- tempo
1. ... Gh3/f5/e6/d7/c8/h5 -- 2. Wxf4#
1. ... Kg3/g2, Wf1/xe1/h1 -- 2. Hxg4#
1. ... Wg2 [a] -- 2. Hd3 [C] #
1. ... Wg3 b] -- 2. He4 [D] #
Rozwiazanie: 1. Hg5! --- tempo
1. ... Gh3/f5/e6/d7/c8/h5 2. Wxf4#
1. ... Kg3/g2, Wf1/xe1/h1 2. Hxg4#
1. ... Wg2 [a] -- 2. Hxf4 [E] #
1. ... Wg3 b] -- 2. Hd5 [F] #
Bialy Hetman szesc razy matuje...
Po tych samych posunieciach obronnych Wieza -- Wg2 - Wh3
Hetman matuje:
Hc3 i Hb7
Hd3 i He4
Hxf4 i Hd5
------
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Sob 21:46, 28 Kwi 2012 Temat postu: |
|
|
----
Tomek rozwiązuje (wychowanek Szkoły szachowej SzachMistrz) po kilkadziesiąt kombinacji szachowych dziennie. Mówi się, żeby dziecko na trwałe zapamiętało jakiś motyw szachowy, powinno rozwiązać go sześć razy. Wytrwałej pracy Tomku!
Dodane 25 Mar 2012 przez Maciej Sroczyński
-- GEOGRAFIA Polski
Mapa Polski --- miasta
KROL ----- Kd6 --- Bydgoszcz
Goniec --- Ga5 --- Glogow
Skoczek -- Se5 ---- KUTNO
KROL ----- Kd4 ---- Kalisz
Pion ------- f4 ------ Radom
Skoczek -- Se1 ---- Nowy Sacz
Mat w 6 posunieciach --- #6 ---- 1. Ga5- Gd8!
Rozwiązanie:
1. Gd8! --- tempo ---- Gdansk
1. ... Ke6 -- 2. Ke4 -- tempo ---- Lodz
2. ... Kd6 -- 3. S1d3 -- tempo --- Czestochowa
3. ... Ke6 -- 4. Sc5+ ------- Gniezno
4. ... Kd6 -- 5. Sb7+ ------- Stargrad Szczecinski
5. ... Ke6 -- 6. f5 - mat --- Warszawa
-----------
Pion - 6. f5 matuje -- Pole f5 -- to Warszawa!
----
----
Pozycje szachowe --- Mapa Polski --- Tabliczka mnozenia
\
Mat w 3 posunieciach -- #3 --- 1. Hc3! -- tempo
1. Hc3! - Ke6 2. Hc8+
2. ... Kd5 3. Sf6 - mat ---- Diagram -- 2
2. ... Kf7 3. Se5 - mat ----- Diagram -- 3
-----
Pozycja szachowa --- Miasta ----- Tabliczka mnozenia
KROL ------ Kf5 ------ WARSZAWA ------- 5 razy 6 = 30
Skoczek -- Sh5 ---- Biala Podlaska ----- 5 razy 8 = 40
Hetman --- Hc4 ---- Ostrow Wielkop. -- 4 razy 3 = 12
Goniec ---- Ga3 ---- Walbrzych --------- 3 razy 1 = 3
Skoczek --- Sf3 ---- KIELCE ------------- 3 razy 6 = 18
KROL ------- Ke1 --- ZAKOPANE --------- 1 razy 5 = 5
Pozycja startowa --- mat w 3 posunieciach
Pozycje miast na mapie Polski
Pozycje figur szachowych i wyniki mnozenia np: Warszawa -- 5 razy 6 = 30
---------
------- Siatka matowa --- Diag. 2 -------- ------ Siatka matowa --- diag. 3
_3
/
1. Hc3 - Ke6 - 2. Hc8 - Kd5 - 3. Sf6# -- 1. Hc3 - Ke6 2. Hc8+ Kf7 3. Se5 - mat
---
Pozycja szachowa ---- miasto ---- Tabliczka mnozenia
Hetman --- Hc8 ----- SLUPSK ------- 8 razy 3 = 24
Skoczek -- Sf6 ---- Ostroleka ------- 6 razy 6 = 36
KROL ------ Kd5 ----- Konin ---------- 5 razy 4 = 20
Goniec ---- Ga3 ----- Walbrzych ----- 3 razy 1 = 3
Skoczek -- Sf3 ------ KIELCE --------- 3 razy 6 = 18
KROL ------ Ke1 ----- ZAKOPANE ----- 1 razy 5 = 5
--------------
Diagram nr. 3 -- po prawej stronie
Pozycja szach. ----- Miasto ------ Mnozenie
Hetman --- Hc8 ----- SLUPSK --------- 8 razy 3 = 24
KROL ------ Kf7 ----- OLSZTYN -------- 7 razy 6 = 42
Skoczek -- Se5 ----- KUTNO ----------- 5 razy 5 = 25
Skoczek -- Sh5 ---- Biala Podlaska -- 5 razy 8 = 40
Goniec ---- Ga3 ----- Walbrzych ------ 3 razy 1 = 3
KROL ------ Ke1 ----- ZAKOPANE ----- 1 razy 5 = 5
-----------------
Szachy na obrazkach Diagramach
Miasta polskie na Diagramie szachowym
Tabliczka mnozenia na Diagramie szachowym
Oraz reklama pozycji matowej na diagramie szachowym.
---
Dwa rozne diagramy szachowe , co widac w liczbach i w nazwach Polskich Miast.
--
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|