Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Promocja Skoczka

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 12:21, 14 Lut 2014    Temat postu: Promocja Skoczka

--- Stalowa Wola --

Spojrzenie na najbardziej istotne zasady i reguły gry w szachy okiem nauczyciela (2)

Ta krótka seria wpisów będzie poświęcona wyjaśnieniu najbardziej istotnych podstawowych zasad i reguł gry w szachy. Postaram się także dać pewne wskazówki związane z tym, co należy robić, aby unikać prostych błędów na najwcześniejszym etapie nauki. Mam nadzieję, że pomimo pozornej prostoty zagadnień... będą one mogły dać nieco do myślenia bądź też wyjaśnić wszelkie wątpliwości związane z regułami gry (nie mylić z przepisami gry!). A więc zaczynamy kolejną lekcję!

4. Promocja piona - czyli magiczna przemiana.

Pion, który dotrze do przeciwległego brzegu szachownicy
(biały z linii 2 do 8, a czarny z 7 do 1) musi zamienić się na dowolną
figurę (poza królem) tego samego koloru. Taki ruch nazywa się promocją
lub też przemianą piona. Jak wykonujemy taki ruch? Są dwa sposoby -
obecnie oba z nich poprawne (dopuszczalne).

Sposób 1: dochodzimy pionem do ostatniego pola, a następnie zdejmujemy go i stawiamy na nim figurę, którą chcemy (najczęściej jest to hetman).
Sposób 2: stawiamy figurę na ostatnim polu przed pionem i natychmiast (w ramach tego samego ruchu) zdejmujemy piona, którego chcieliśmy zamienić (czyli tego, który stał na przedostatnim polu).

Można powiedzieć, że w ostatniej sytuacji promocji robimy to samo co w sposobie pierwszym, tyle, że w odwrotnej kolejności. Wyjątek stanowi sytuacja w której promocję dokonujemy poprzez pobicie figury stojącej na ostatniej linii. Wówczas promowaną figurę stawiamy nie przed naszym pionem, lecz na miejscu zbijanej figury. Reszta zostaje taka sama (trzeba po dorobieniu figury zdjąć piona, który miał dotrzeć na miejsce promocji).

W praktyce turniejowej niemal zawsze spotyka się realizowanie promocji za pomocą drugiego sposobu: głównie z uwagi na to, że jest bardziej naturalny. Niemniej warto wiedzieć, że oba są prawidłowe (chociaż pierwszy jest bardziej logiczny i dokładniejszy).

Jakie trudności napotykamy w przypadku promocji piona? Otóż w zasadzie najczęściej spotyka się tylko jeden problem. Jest nim błędne przekonanie o tym, że można dorobić (przemienić piona) jedynie na taką figurę, która została zbita (czyli nie znajduje się na szachownicy). Tak naprawdę jednak można ZAWSZE zamienić piona na dowolną figurę tego samego koloru. W praktyce oznacza to, że możemy mieć 4 hetmany, 5 skoczków, 3 wieże czy nawet 6 gońców - o ile posiadamy wystarczającą ilość pionów do przemiany (które dojdą do końca planszy). Warto pamiętać, że nie ma znaczenia sposób w jaki dotrze pion do końca szachownicy - czy z biciem czy też bez bicia - promocja zawsze jest tym samym.

[link widoczny dla zalogowanych]

Bywają oczywiście inne śmieszne sytuacje, ale są one związane raczej z całkowitym brakiem świadomości lub wiedzy dotyczącej gry w szachy (czasem także dużego stresu czy bardzo krótkiego czasu na wykonanie ruchu). Widziałem bowiem wiele przypadków w których pionek zamieniał się na figurę innego koloru bądź też ktoś zamieniał piona na hetmana (krzycząc "hetman!")... stawiają wieżę "do góry nogami". W przypadku małych dzieci może dochodzić do tego, że dojdą pionem do końca... i nie zamienią go na żadną figurę (nie wiedzą bowiem o tej magicznej przemianie). Najbardziej kuriozalnym przypadkiem jest jednak to, gdy gracz dochodzi królem do ostatniej linii - i twierdzi, że może dostawić sobie dodatkową figurę (bo doszedł królem "do końca").

Jednak najbardziej rozpowszechnionym i stale powielanym błędem jest to, że dany gracz (bądź jego przeciwnik) twierdzi, że "nie możesz dorobić sobie figury, ponieważ nie można mieć dwóch takich samych" bądź też "nie została jeszcze zbita". W tym wypadku warto dzieci uświadamiać, że nie ma ŻADNEGO znaczenia to jakie figury zostały zbite czy jakie stoją na szachownicy - nie wolno zamieniać jedynie na "dodatkowego" króla czy też zostawić piona na ostatniej linii (lub też "zamienić piona na piona") .

o 12/25/2013 05:35:00 PM
---------
Autor: Tomasz
--

--- Promocja Skoczka i Hetmana -- ponizej..

Podstawowa edukacja szachowa__ matowanie

_2
Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach ---- #2 --- --- 1. He4 tempo - 1. ... d1=H+ 2. Sf1 mat


_4_5

1. He4 - d1=S - 2. Hc2 mat -- 1. He4 - Sb-d1 - 2. Hc4 mat -- 1. He4 - Sd3 - 2. Hxg4 mat


---- Najciekawsza siatka matowa --- 2. Sf1 - mat


1. He4 - d1=H+ - 2. Sf1 - mat ---- promocja Hetmana


Hetman matuje na polach -- Hc4# -- Hg4# -- Hc2# -- He4 mat
Nauka szachow na diagramach jest bardziej efektywna , niz
na zwyklej szachownicy z bierkami szachowymi ... wiecej widac
---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 13:07, 14 Lut 2014, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 12:34, 14 Lut 2014    Temat postu:

--
Mala i duza Roszada

Edukacja i propaganda szachow w Polsce.

Autor : Mirko Degenkolbe
13 Troll 1991
--------


Mat w 2 posunieciach -- #2

Rozwiazanie

1. He6! - grozi - 2. Hxe7 -- mat
1. ... 0-0-0 --- 2. Hc4 --- mat --- duza Roszada
1. ... Kd8 ---- 2. Hxd7 - mat
1. ... Kf8 ---- 2. Hxf7 - mat
1. ... 0-0 --- 2. Hg6 - mat --- mala Roszada

Do tej pory pokazywali rozwiazania Samomatow i pomocnikow...
teraz
nawet na stronach internetowych pokazuja rozwiazania dwuchodowek

[link widoczny dla zalogowanych]


Roszady --- 1. ... 0-0-0 - 2. Hc4 - mat ---- --- 1. ... 0-0 - 2. Hg6 - mat
2_3
---- diagram -- 2

Przy takich dwuchodowkach poznajemy wykonywanie Roszad
, oraz jest szansa poznac 5 siatek matowych.
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 16:23, 20 Lut 2014    Temat postu:

-------
TYLKO
Promocja Skoczka -- wygrywa

Wielochodowka z rozwiazaniem - diagramowym

------------

Diagram -- 1
Biale matuja w 13 posunieciach --- #13

Rozwiazanie

1. Kxe1 - Ha2 --- 2. h4! --- Ha1
3. h5 ---- Ha2 --- 4. h6 ---- Ha1
5. h7 ---- Ha2 -- 6. h8=S - Ha1
7. Sf7 --- Ha2 --- 8. Sd6 --- Ha1
9. Sxb5 - Ha2 -- 10. Sd6 -- Ha1
11. Sxc4 - Ha2 - 12. Sa5 -- Ha1
13. Sxb3 - mat ----- diagram -- 3
--
2_3
Diagram -- 2
Promocja Skoczka -- 6. h8=S! --- -- Mat po 13 posunieciach --- 13. Sxb3 - mat
---

Ustawiajac czarnego Hetmana na polu _a2 --> patrz diagram -1
, powstaje zadanie --> mat w 14 posunieciach - #14
W grze -- tylko taka mala zmiana bedzie -- 2. h3 - i -- 7. h8=S!
-- 14. Sxb3 - mat
-
[link widoczny dla zalogowanych]
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 19:33, 20 Lut 2014, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin