|
SZACHY Szachy, zadania szachowe i nie tylko
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Śro 22:39, 02 Maj 2012 Temat postu: Szachy warcaby i filozofia |
|
|
----------
maj -- 02
Polemika Marcina Zimermana
Polemiki, Publicystyka
Jerzy Konikowski
Będę pisał w punktach, żeby się nie pogubić:
1. Warcaby na 100 i 64 polach są do siebie podobne, ale nie takie same. Te mniejsze są nawet bardziej nasycone taktycznie. Taktyka w warcabach jest naprawdę piękna, czasami trzeba poświęcić prawie wszystkie kamienie, żeby wygrać. Oto filmik z symultany byłego mistrza świata w warcabach 100-polowych, Baby Sy-nazywano go warcabowym Fischerem z uwagi na to, że pochodzi z mało warcabowego kraju i Talem z uwagi na piękny kombinacyjny styl gry: polecam obejrzenie warcaby w youtube. Proszę zwrócić uwagę na kombinację przeprowadzaną od 1:20. Prawda, że ciekawa? Warcaby stupolowe są bardzo popularne w Holandii i to ten kraj ma największą ilość silnych zawodników i turniejów. Co weekend odbywa się na terenie tego małego państewka wiele turniejów, jest w czym wybierać!
2. GO jest przede wszystkim „długie” i mało pasuje do europejskiej kultury i mentalności.
3. Proponuję spróbować pograć w Rummikub. Zabawa jest naprawdę przednia. Dużo logicznego myślenia i zauważyłem, że ludzie lubią tę grę. Nawet, jeśli nie lubią szachów to raczej polubią Rummikub.
4. Co do szachów w szkołach to mam bardzo negatywne zdanie. Jest to czysty socjalizm, rozdawnictwo i działanie na szkodę społeczeństwa. Osoby odpowiedzialne za ten nieudany projekt dołożą swoje 3 grosze do powolnej śmierci polskiej edukacji. Czemu ma właściwie służyć nauka gry w szachy w szkołach? Jeśli ma być to zabawa, to powinna odbywać się w klubach a nie w szkołach finansowanych z podatków. Jeśli ma być to coś poważnego, to skąd wziąć odpowiednich instruktorów? Dzisiaj w Polsce jest ich naprawdę niewielu! Ostatecznie skończy się to tak, że szachów uczyć będą nauczyciele po krótkich kursach. Będzie to wyrzucanie kasy w błoto bo tacy ludzie nie nauczą nikogo grać. Na szczęście unia jedynie zaleciła szachy dla szkół a nie je wymusiła. Oznacza to, że i tak ich w nich nie będzie. Kolejna sprawa to ogromne koszta. Trzeba by płacić instruktorom, ale również kupować sprzęt. Dzisiaj w polskiej edukacji na nic nie ma pieniędzy. Na nic! Zamyka się szkoły i zwalnia nauczycieli przedmiotów przydatnych w życiu bardziej niż szachy np. matematyki. W moich okolicach masowo likwiduje się i łączy placówki. Bo nie ma forsy. W takiej sytuacji optowanie za wydaniem dziesiątek milionów złotych na wprowadzenie szachów do szkół to działanie przeciwko społeczeństwu. W szkołach w PL nie ma kasy nawet na naukę języków. Uczy się ich w wielkich grupach. Jest niewiele godzin. Powodem znów jest brak kasy. Jestem szachistą ale przede wszystkim CZŁOWIEKIEM i sprzeciwiam się publicznemu rozdawnictwu kasy na cele do niczego niepotrzebne. Szachami powinny zająć się kluby i związki. Te są jednak nieudolne i swoją nieudolność chcą przenieść na ramiona podatników. Bardzo to przykre. Do tego szachy jak staną się masowe to stracą swoją wartość postrzeganą i więcej im to przyniesie szkody niż pożytku. Znam setki podobnych przypadków biznesowych, to się nigdy nie udaje. Marka raz stracona najczęściej jest nie do uratowania.
5.Szachy mają poparcie parlamentu EU bo są najbardziej zakorzenione w kulturze i najpopularniejsze z gier w Europie. Federacje szachowe zorganizowane są tragicznie (bo są subsydiowane z podatków, co zawsze oznacza kolesiostwo, brak odpowiedzialności i rozdawnictwo publicznej forsy) ale i tak o niebo lepiej niż federacja warcabowa.
Natomiast w moim mieście lokalny klub brydżowy uczy w szkołach brydża. Można go wybrać zamiast WFu i chętnych jest sporo-dzieciaki nie chcą nosić stroju i butów na WF a karty są lżejsze. Póki co całość nieźle działa.
Myślę, że federacja brydżowa nie starała się o wprowadzenie brydża jako gry oficjalnej w szkołach, bo brydż jest raczej grą dorosłych. Wielu zawodników – łącznie ze światową czołówką-zaczyna grę na studiach, po nich, albo już po 30tce. W szachach to niespotykane.
Marcin Zimerman
[link widoczny dla zalogowanych]
------------
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Czw 8:41, 03 Maj 2012 Temat postu: |
|
|
----
Tabela po 8 Rundzie
Wyniki - runda 9
M-ce Tytuł Nazwisko Imię Woj. Ranking Klub Pkt. MBch. Bch. Wins Prog. Norma
--------------
1 II Adamczyk, Zuzanna SL 1600 UKS Pionier Jastrzębie Zdrój 7.0 41.00 53.00 7 38.0
2 II Marcińczyk, Monika PL 1600 UKS Żak Łomża 7.0 39.50 50.50 7 40.0
----------------
3 II Mucha, Marta MP 1600 UKS przy SP 8 Chrzanów 6.0 42.00 52.50 6 35.0
4 III Wikar, Martyna MP 1400 UKS Hetman Koronny Trzebinia 6.0 37.50 48.50 6 34.0
----------------
5 III Górna, Julia ZP 1400 Pałac Młodzieży Koszalin 5.0 41.50 51.00 5 33.0
6 III Bieńko, Jagoda ZP 1400 UKS REFLEKS Gościno 5.0 37.00 47.50 5 29.0
7 III Dadełło, Barbara DS 1400 KSz Polonia Wrocław 5.0 36.50 45.00 5 30.0
8 III Szewczyk, Malwina PL 1400 UKS Żak Łomża 5.0 34.50 43.50 5 29.0
9 III Mirowska, Oliwia PK 1400 GKSz Hetman Pilzno 5.0 33.00 44.00 5 27.0
10 III Chmielewska, Julia PL 1400 KSz. Javena Hańcza Suwałki 5.0 29.50 38.00 5 25.0
-------------------------
11 III Chrobot, Patrycja OP 1400 UKS Rodło Opole 4.5 34.50 45.00 4 27.0
12 IV Polakowska, Agnieszka ZP 1250 Pałac Młodzieży Koszalin 4.5 33.00 42.50 4 23.0 III
13 III Pieczewska, Gabriela WP 1400 OTSz Ostrów Wielkopolski 4.5 28.50 35.00 4 22.0
14 IV Duban, Karolina MA 1250 UKS Łady Raszyn 4.5 27.50 34.50 4 20.0
----------
15 III Czernikowska, Laura PK 1400 LKSz GCKiP Czarna 4.0 35.50 46.00 4 24.0
16 IV Ślusarczyk, Milena MP 1250 UKS Hetman Koronny Trzebinia 4.0 35.50 42.00 4 25.0 III
17 III Dyląg, Emilia MP 1400 UKS przy SP 8 Chrzanów 4.0 35.00 46.00 4 24.0
18 IV Gawrońska, Izabela MP 1250 UKS przy SP 8 Chrzanów 4.0 32.00 40.50 4 22.0
19 III Wysocka, Edyta PL 1400 KSz. Javena Hańcza Suwałki 4.0 31.50 40.00 4 22.0
20 IV Króliczek, Gabriela SL 1250 MKSz Rybnik 4.0 30.50 41.00 4 22.0
-----------------------
21 IV Czerwonka, Emilia MP 1250 UKS przy SP 8 Chrzanów 4.0 30.00 38.50 3 20.0
22 IV Jezierska, Emilia MP 1250 UKS Czarny Koń Olkusz 4.0 29.00 37.50 3 18.0
23 IV Czerwińska, Oliwia SL 1250 UKS Pionier Jastrzębie Zdrój 4.0 29.00 36.50 4 20.0
24 IV Gawrońska, Zuzanna MP 1250 UKS przy SP 8 Chrzanów 4.0 24.00 30.50 4 17.0
-------------
----
Trening dla dziewczynek --- matowanie!
Matowanie na Ekranie!
18 - P1237844
Autor : Ulrich Auhagen
3881 Freie Presse 06/02/1998 -- Lob
----------
Mat w 4 posunieciach --- 4
Rozwiązanie
1. Sd6! -- tempo
1. ... Kxd6 --- 2. Se5 tempo
2. ... Kxe5 --- 3. Gc5 tempo
3. ... Kxf4 --- 4. Gd6 - mat --- diagram -- 2
lub tak
3. ... Kf6 ---- 4. Gd4 - mat --- diagram -- 3
_3
Do sprawdzania rozwiazania zalecam -- Szachy diagramowe
[link widoczny dla zalogowanych]
--------
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Czw 9:07, 03 Maj 2012 Temat postu: Re: Szachy warcaby i filozofia |
|
|
------
maj -- 02
Polemika Marcina Zimermana
Polemiki, Publicystyka
Jerzy Konikowski
Będę pisał w punktach, żeby się nie pogubić:
1. Warcaby na 100 i 64 polach są do siebie podobne, ale nie takie same. Te mniejsze są nawet bardziej nasycone taktycznie. Taktyka w warcabach jest naprawdę piękna, czasami trzeba poświęcić prawie wszystkie kamienie, żeby wygrać. Oto filmik z symultany byłego mistrza świata w warcabach 100-polowych, Baby Sy-nazywano go warcabowym Fischerem z uwagi na to, że pochodzi z mało warcabowego kraju i Talem z uwagi na piękny kombinacyjny styl gry: polecam obejrzenie warcaby w youtube. Proszę zwrócić uwagę na kombinację przeprowadzaną od 1:20. Prawda, że ciekawa? Warcaby stupolowe są bardzo popularne w Holandii i to ten kraj ma największą ilość silnych zawodników i turniejów. Co weekend odbywa się na terenie tego małego państewka wiele turniejów, jest w czym wybierać!
2. GO jest przede wszystkim „długie” i mało pasuje do europejskiej kultury i mentalności.
3. Proponuję spróbować pograć w Rummikub. Zabawa jest naprawdę przednia. Dużo logicznego myślenia i zauważyłem, że ludzie lubią tę grę. Nawet, jeśli nie lubią szachów to raczej polubią Rummikub.
4. Co do szachów w szkołach to mam bardzo negatywne zdanie. Jest to czysty socjalizm, rozdawnictwo i działanie na szkodę społeczeństwa. Osoby odpowiedzialne za ten nieudany projekt dołożą swoje 3 grosze do powolnej śmierci polskiej edukacji. Czemu ma właściwie służyć nauka gry w szachy w szkołach? Jeśli ma być to zabawa, to powinna odbywać się w klubach a nie w szkołach finansowanych z podatków. Jeśli ma być to coś poważnego, to skąd wziąć odpowiednich instruktorów? Dzisiaj w Polsce jest ich naprawdę niewielu! Ostatecznie skończy się to tak, że szachów uczyć będą nauczyciele po krótkich kursach. Będzie to wyrzucanie kasy w błoto bo tacy ludzie nie nauczą nikogo grać. Na szczęście unia jedynie zaleciła szachy dla szkół a nie je wymusiła. Oznacza to, że i tak ich w nich nie będzie. Kolejna sprawa to ogromne koszta. Trzeba by płacić instruktorom, ale również kupować sprzęt. Dzisiaj w polskiej edukacji na nic nie ma pieniędzy. Na nic! Zamyka się szkoły i zwalnia nauczycieli przedmiotów przydatnych w życiu bardziej niż szachy np. matematyki. W moich okolicach masowo likwiduje się i łączy placówki. Bo nie ma forsy. W takiej sytuacji optowanie za wydaniem dziesiątek milionów złotych na wprowadzenie szachów do szkół to działanie przeciwko społeczeństwu. W szkołach w PL nie ma kasy nawet na naukę języków. Uczy się ich w wielkich grupach. Jest niewiele godzin. Powodem znów jest brak kasy. Jestem szachistą ale przede wszystkim CZŁOWIEKIEM i sprzeciwiam się publicznemu rozdawnictwu kasy na cele do niczego niepotrzebne. Szachami powinny zająć się kluby i związki. Te są jednak nieudolne i swoją nieudolność chcą przenieść na ramiona podatników. Bardzo to przykre. Do tego szachy jak staną się masowe to stracą swoją wartość postrzeganą i więcej im to przyniesie szkody niż pożytku. Znam setki podobnych przypadków biznesowych, to się nigdy nie udaje. Marka raz stracona najczęściej jest nie do uratowania.
5.Szachy mają poparcie parlamentu EU bo są najbardziej zakorzenione w kulturze i najpopularniejsze z gier w Europie. Federacje szachowe zorganizowane są tragicznie (bo są subsydiowane z podatków, co zawsze oznacza kolesiostwo, brak odpowiedzialności i rozdawnictwo publicznej forsy) ale i tak o niebo lepiej niż federacja warcabowa.
Natomiast w moim mieście lokalny klub brydżowy uczy w szkołach brydża. Można go wybrać zamiast WFu i chętnych jest sporo-dzieciaki nie chcą nosić stroju i butów na WF a karty są lżejsze. Póki co całość nieźle działa.
Myślę, że federacja brydżowa nie starała się o wprowadzenie brydża jako gry oficjalnej w szkołach, bo brydż jest raczej grą dorosłych. Wielu zawodników – łącznie ze światową czołówką-zaczyna grę na studiach, po nich, albo już po 30tce. W szachach to niespotykane.
Marcin Zimerman
[link widoczny dla zalogowanych]
---------
--
Trening dla dziewczynek --- matowanie!
Matowanie na Ekranie!
18 - P1237844
Autor : Ulrich Auhagen
3881 Freie Presse 06/02/1998 -- Lob
----------
Mat w 4 posunieciach --- 4
Rozwiązanie
1. Sd6! -- tempo
1. ... Kxd6 --- 2. Se5 tempo
2. ... Kxe5 --- 3. Gc5 tempo
3. ... Kxf4 --- 4. Gd6 - mat --- diagram -- 2
lub tak
3. ... Kf6 ---- 4. Gd4 - mat --- diagram -- 3
_3
Do sprawdzania rozwiazania zalecam -- Szachy diagramowe
[link widoczny dla zalogowanych]
Szachy juz teraz sa w Polskich Szkolach -- w kazdym komputerze.
Tylko nauczyciele nie chca o tym wiedziec... lub nie potrafia wlaczyc komputera?
Ps.
Szachy mozemy juz wprowadzic do Polskich Szkol -- koszty beda minimalne ( tylko kserowanie diagramow i czasem drukowanie)
To wystarczy by uczniowie poznali Szachy....
Do szachow potrzeba myslenia i szachisci najpierw mysla a nastepnie wykonuja dobre posuniecia... tak samo jest z edukacja.
Do Polskich szkol nie ma potrzeby zakupu Szachow i zegarow , gdyz w kazdym komputerze sa Szachy i zegary... prosze zobaczyc na [link widoczny dla zalogowanych]
Ten program szachowy jest uniwersalny do edukacji szachowej ( II kat.)
[link widoczny dla zalogowanych] --- Nauka obslugi jest wazniejsza , niz chodzenie 2 lata na kolko szachowe, poniewaz tu w [link widoczny dla zalogowanych] wiecej zrozumiemy z Szachow.
W szachach wazne jest myslenie , a dopiero pozniej dzialanie!
-------
----
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 9:18, 03 Maj 2012, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Sob 20:59, 05 Maj 2012 Temat postu: |
|
|
---
Tabela po 8 Rundzie
Wyniki - runda 9
M-ce Tytuł Nazwisko Imię Woj. Ranking Klub Pkt. MBch. Bch. Wins Prog. Norma
--------------
1 II Adamczyk, Zuzanna SL 1600 UKS Pionier Jastrzębie Zdrój 7.0 41.00 53.00 7 38.0
2 II Marcińczyk, Monika PL 1600 UKS Żak Łomża 7.0 39.50 50.50 7 40.0
----------------
3 II Mucha, Marta MP 1600 UKS przy SP 8 Chrzanów 6.0 42.00 52.50 6 35.0
4 III Wikar, Martyna MP 1400 UKS Hetman Koronny Trzebinia 6.0 37.50 48.50 6 34.0
----------------
5 III Górna, Julia ZP 1400 Pałac Młodzieży Koszalin 5.0 41.50 51.00 5 33.0
6 III Bieńko, Jagoda ZP 1400 UKS REFLEKS Gościno 5.0 37.00 47.50 5 29.0
7 III Dadełło, Barbara DS 1400 KSz Polonia Wrocław 5.0 36.50 45.00 5 30.0
8 III Szewczyk, Malwina PL 1400 UKS Żak Łomża 5.0 34.50 43.50 5 29.0
9 III Mirowska, Oliwia PK 1400 GKSz Hetman Pilzno 5.0 33.00 44.00 5 27.0
10 III Chmielewska, Julia PL 1400 KSz. Javena Hańcza Suwałki 5.0 29.50 38.00 5 25.0
-------------------------
11 III Chrobot, Patrycja OP 1400 UKS Rodło Opole 4.5 34.50 45.00 4 27.0
12 IV Polakowska, Agnieszka ZP 1250 Pałac Młodzieży Koszalin 4.5 33.00 42.50 4 23.0 III
13 III Pieczewska, Gabriela WP 1400 OTSz Ostrów Wielkopolski 4.5 28.50 35.00 4 22.0
14 IV Duban, Karolina MA 1250 UKS Łady Raszyn 4.5 27.50 34.50 4 20.0
----------
15 III Czernikowska, Laura PK 1400 LKSz GCKiP Czarna 4.0 35.50 46.00 4 24.0
16 IV Ślusarczyk, Milena MP 1250 UKS Hetman Koronny Trzebinia 4.0 35.50 42.00 4 25.0 III
17 III Dyląg, Emilia MP 1400 UKS przy SP 8 Chrzanów 4.0 35.00 46.00 4 24.0
18 IV Gawrońska, Izabela MP 1250 UKS przy SP 8 Chrzanów 4.0 32.00 40.50 4 22.0
19 III Wysocka, Edyta PL 1400 KSz. Javena Hańcza Suwałki 4.0 31.50 40.00 4 22.0
20 IV Króliczek, Gabriela SL 1250 MKSz Rybnik 4.0 30.50 41.00 4 22.0
-----------------------
21 IV Czerwonka, Emilia MP 1250 UKS przy SP 8 Chrzanów 4.0 30.00 38.50 3 20.0
22 IV Jezierska, Emilia MP 1250 UKS Czarny Koń Olkusz 4.0 29.00 37.50 3 18.0
23 IV Czerwińska, Oliwia SL 1250 UKS Pionier Jastrzębie Zdrój 4.0 29.00 36.50 4 20.0
24 IV Gawrońska, Zuzanna MP 1250 UKS przy SP 8 Chrzanów 4.0 24.00 30.50 4 17.0
-------------
----
-
-- Wirtualne szkolenie --- dla wszystkich!
Kompozycja szachowa --- wielochodowka -miniatura!
9 - P1118376
Autor : Nikolai I. Kralin
132 Smena (Moskwa) 12/1995
Mat w 6 posunieciach --- #6 --- 1. Hg2+!
Rozwiązanie
1. Hg2!+
1. ... Wb7 - 2. Ka3 - tempo
2. ... a4 --- 3. Ka2 - tempo
3. ... a3 --- 4. Ka1 - tempo
4. ... a2 --- 5. Gc7 - tempo
5. ... Kxa7 - 6. Hxa2! - mat --- diagram -- 2
Pozycja finalowa --- 6. Hxa2 - mat
Ladna siatka matowa.
----
Shrek1953
04/05/2012 - 23:52 | Permalink
Andrzeju!
Moja ocena nie bazuje na porównaniu rankingów tylko codziennej pracy z dziećmi. Pogarszająca się w zastraszający sposób pamięć, próby pomijania w szkoleniu pewnych „nudnych” stopni, skłonność do skrótów i uczenia się tylko debiutów. Mógłbym tu wyliczać jeszcze długo ale dam spokój. Każdy obserwujący dzieci na przestrzeni wielu lat zauważył to bez trudu. Cierpi na tym jakość gry przede wszystkim. Samo porównanie rankingów nie daje właściwego obrazu.
----------
Trening dla dziewczynek --- matowanie!
Matowanie na Ekranie!
18 - P1237844
Autor : Ulrich Auhagen
3881 Freie Presse 06/02/1998 -- Lob
----------
Mat w 4 posunieciach --- 4
Rozwiązanie
1. Sd6! -- tempo
1. ... Kxd6 --- 2. Se5 tempo
2. ... Kxe5 --- 3. Gc5 tempo
3. ... Kxf4 --- 4. Gd6 - mat --- diagram -- 2
lub tak
3. ... Kf6 ---- 4. Gd4 - mat --- diagram -- 3
_3
Do sprawdzania rozwiazania zalecam -- Szachy diagramowe
[link widoczny dla zalogowanych]
-------
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pon 11:29, 07 Maj 2012 Temat postu: |
|
|
----
-- Wirtualne szkolenie --- dla Wszystkich szachistek!
-- Sprawdz sie w koncowkach taktycznych
Autor : Furio Slepjan -- 1981
----
-2
----------------------- Diagram --- 1 ---- -- ---- 5. Sg4! - mat --diagram -- 2
Biale zaczynaja i wygrywaja -- ( + ) --- Pozycja finalowa - 5. Sg4 - mat
Rozwiazanie
1. Hf1+!! - Kxf1
2. Gb5+ -- Hc4
3. Sxc4!! - fxe1=H
4. Se3+ -- Kf2
5. Sg4! - mat --- diagram -- 2
__2
5. Sg4! - mat --- diagram -- 2
--------
---
Przyklad z partii:
Iwanow - Grigorow , ZSRR 1987
---
Biale zaczynaja i wygrywaja ( + )
Rozwiazanie
1. Wh4+! - Kxh4
2. Hh7+! -- Hh5
3. fxg3+ -- Kg4
4. Hd7+ -- Wf5
5. Hd1+ -- diagram -- 2
Czarne poddaly sie -- 1-0
-- gdyz po 5. .. Wf3 - 6. Hxf3 - mat
Iwanow - Grigorow , ZSRR 1987
---
Dwie ciekawe koncowki z ksiazki Jerzego Konikowskiego.
Ps.
Proponuje przerobienie tych zadan sposobem diagramowym
, czyli pozycje poczatkowa i koncowa umiescic na diagramach.
Szachista ma mozliwosc do kilkakrotnego przegladania tych zadan
przez co bedzie je pamietal nie tylko ustawienie , ale i dokladne rozwiazania.
--
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Czw 16:53, 10 Maj 2012 Temat postu: |
|
|
--
Kompozycja szachowa -- gorna polka!
75 - P1238436
Autorzy : Valery Kopyl i Gennady Kozyura - Ukraina
Schachmatnaja Komposizija 104 11-12/2011
Moskauer Turnier 2011
1. Nagroda
------------------
_2
Samomacik w 5 posunieciach -- S#5 --- 1. Wc3! --- 5. He6+ - Hxe6 - mat
-- Rozwiazanie
1. Tc3! De4 2. Sb4+ Kxd4 - 3. Tc4+ - Ke5 - 4. Dd6+ - Kf5 - 5. De6+ Dxe6# -- 2
1. ... Dxg2 - 2. Ke8+ Ke4 - 3. Sxg3+ Dxg3 - 4. De6+ De5 - 5. f8=T - Dxe6# -- 3
1. ... Ke4 - 2. Dd3+ - Kd5 - 3. Ke8+ - Ke6 - 4. Dg6+ - Df6 - 5. f8=L - Dxg6# -- 4
D -- to Hetman
T -- to Wieza
L -- to Goniec
S -- to Skoczek
K -- to KROL
_4
---- 5. f8=Wieza - Hxe6 - mat ---- ----- 5. f8=Goniec - Hxg6 - mat
Super siatki matowe!!
Dwie slabe promocje -- 5. f8=W! -- i -- 5. f8=Goniec!
---
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Nie 13:31, 13 Maj 2012 Temat postu: |
|
|
-
Kompozycja szachowa --- Leonid Kubbel
38 - P1238875
Autor : Karl Arthur Leonid Kubbel
150 150 Endspielstudien 1925
EG17 Arbeiter-Zeitung (Wien) 28/11/1926
-------------
Biale zaczynaja i wygrywaja ( + ) ------ 1. Se3+!
Rozwiazanie
1. Se3+ -Kg3 - 2. Dg4+ Kf2 -- 3. Df4+ - Ke1
4. Df1+ -Kd2 - 5. Dd1+ Kc3 -- 6. Dc2+ - Kb4
7. Db2+ Sb3 - 8. Da3+ Kxa3 - 9. Sc2 - mat ---- diagram -- 2
D -- to Hetman
S -- to Skoczek
K -- to KROL
Takie zakonczenie w szachach jest najbardziej oczekiwane - Sc2#
Szachista nie musi sie wiele gimnastykowac by kibicom i przyszlym szachistom
udawadniac czemu jest gra szachowa zakonczona.
Pokazanie mata na tablicy szachowej to najlepsza reklama szachow!
[link widoczny dla zalogowanych]
-
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Nie 7:03, 17 Cze 2012 Temat postu: Re: Szachy warcaby i filozofia |
|
|
--
Wirtualny trening w matowaniu Wiezami!
Trzychodowki #3 miniatury ( 7 bierek )
1____2_
Mat w 3 posunieciach - #3 ---- ---- mat w 3 posunieciach -- #3
Rozwiazanie diagramu nr.1
1. Se4! - g5+ - 2. Sxg5 - Kg6 - 3. We6 - mat
1. Se4 - Kh7 - 2. Sf6+ - Kh6 - 3. g5 - mat
1. Se4 - Kh7 - 2. Sf6+ - Kh8 - 3. We8 - mat
--------------
Rozwiazanie - diagramu nr.2
1. d8=W! - Kf6 - 2. We8 - Kg6 - 3. We6 - mat
1. d8=W - Ke7 - 2. Wd8-d6 - Ke8 - 3. We5 - mat
Elementarna edukacja poczatkujacego szachisty ... poznawanie siatek matowych!
----
Polemika Marcina Zimermana
Polemiki, Publicystyka
Jerzy Konikowski
Będę pisał w punktach, żeby się nie pogubić:
1. Warcaby na 100 i 64 polach są do siebie podobne, ale nie takie same. Te mniejsze są nawet bardziej nasycone taktycznie. Taktyka w warcabach jest naprawdę piękna, czasami trzeba poświęcić prawie wszystkie kamienie, żeby wygrać. Oto filmik z symultany byłego mistrza świata w warcabach 100-polowych, Baby Sy-nazywano go warcabowym Fischerem z uwagi na to, że pochodzi z mało warcabowego kraju i Talem z uwagi na piękny kombinacyjny styl gry: polecam obejrzenie warcaby w youtube. Proszę zwrócić uwagę na kombinację przeprowadzaną od 1:20. Prawda, że ciekawa? Warcaby stupolowe są bardzo popularne w Holandii i to ten kraj ma największą ilość silnych zawodników i turniejów. Co weekend odbywa się na terenie tego małego państewka wiele turniejów, jest w czym wybierać!
2. GO jest przede wszystkim „długie” i mało pasuje do europejskiej kultury i mentalności.
3. Proponuję spróbować pograć w Rummikub. Zabawa jest naprawdę przednia. Dużo logicznego myślenia i zauważyłem, że ludzie lubią tę grę. Nawet, jeśli nie lubią szachów to raczej polubią Rummikub.
4. Co do szachów w szkołach to mam bardzo negatywne zdanie. Jest to czysty socjalizm, rozdawnictwo i działanie na szkodę społeczeństwa. Osoby odpowiedzialne za ten nieudany projekt dołożą swoje 3 grosze do powolnej śmierci polskiej edukacji. Czemu ma właściwie służyć nauka gry w szachy w szkołach? Jeśli ma być to zabawa, to powinna odbywać się w klubach a nie w szkołach finansowanych z podatków. Jeśli ma być to coś poważnego, to skąd wziąć odpowiednich instruktorów? Dzisiaj w Polsce jest ich naprawdę niewielu! Ostatecznie skończy się to tak, że szachów uczyć będą nauczyciele po krótkich kursach. Będzie to wyrzucanie kasy w błoto bo tacy ludzie nie nauczą nikogo grać. Na szczęście unia jedynie zaleciła szachy dla szkół a nie je wymusiła. Oznacza to, że i tak ich w nich nie będzie. Kolejna sprawa to ogromne koszta. Trzeba by płacić instruktorom, ale również kupować sprzęt. Dzisiaj w polskiej edukacji na nic nie ma pieniędzy. Na nic! Zamyka się szkoły i zwalnia nauczycieli przedmiotów przydatnych w życiu bardziej niż szachy np. matematyki. W moich okolicach masowo likwiduje się i łączy placówki. Bo nie ma forsy. W takiej sytuacji optowanie za wydaniem dziesiątek milionów złotych na wprowadzenie szachów do szkół to działanie przeciwko społeczeństwu. W szkołach w PL nie ma kasy nawet na naukę języków. Uczy się ich w wielkich grupach. Jest niewiele godzin. Powodem znów jest brak kasy. Jestem szachistą ale przede wszystkim CZŁOWIEKIEM i sprzeciwiam się publicznemu rozdawnictwu kasy na cele do niczego niepotrzebne. Szachami powinny zająć się kluby i związki. Te są jednak nieudolne i swoją nieudolność chcą przenieść na ramiona podatników. Bardzo to przykre. Do tego szachy jak staną się masowe to stracą swoją wartość postrzeganą i więcej im to przyniesie szkody niż pożytku. Znam setki podobnych przypadków biznesowych, to się nigdy nie udaje. Marka raz stracona najczęściej jest nie do uratowania.
5.Szachy mają poparcie parlamentu EU bo są najbardziej zakorzenione w kulturze i najpopularniejsze z gier w Europie. Federacje szachowe zorganizowane są tragicznie (bo są subsydiowane z podatków, co zawsze oznacza kolesiostwo, brak odpowiedzialności i rozdawnictwo publicznej forsy) ale i tak o niebo lepiej niż federacja warcabowa.
Natomiast w moim mieście lokalny klub brydżowy uczy w szkołach brydża. Można go wybrać zamiast WFu i chętnych jest sporo-dzieciaki nie chcą nosić stroju i butów na WF a karty są lżejsze. Póki co całość nieźle działa.
Myślę, że federacja brydżowa nie starała się o wprowadzenie brydża jako gry oficjalnej w szkołach, bo brydż jest raczej grą dorosłych. Wielu zawodników – łącznie ze światową czołówką-zaczyna grę na studiach, po nich, albo już po 30tce. W szachach to niespotykane.
Marcin Zimerman
[link widoczny dla zalogowanych]
-------
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Sob 11:49, 21 Lip 2012 Temat postu: |
|
|
-
Kompozycja szachowa --- Leonid Kubbel
38 - P1238875
Autor : Karl Arthur Leonid Kubbel
150 150 Endspielstudien 1925
EG17 Arbeiter-Zeitung (Wien) 28/11/1926
-------------
Biale zaczynaja i wygrywaja ( + ) ------ 1. Se3+!
Rozwiazanie
1. Se3+ -Kg3 - 2. Dg4+ Kf2 -- 3. Df4+ - Ke1
4. Df1+ -Kd2 - 5. Dd1+ Kc3 -- 6. Dc2+ - Kb4
7. Db2+ Sb3 - 8. Da3+ Kxa3 - 9. Sc2 - mat ---- diagram -- 2
D -- to Hetman
S -- to Skoczek
K -- to KROL
Takie zakonczenie w szachach jest najbardziej oczekiwane - Sc2#
Szachista nie musi sie wiele gimnastykowac by kibicom i przyszlym szachistom
udawadniac czemu jest gra szachowa zakonczona.
Pokazanie mata na tablicy szachowej to najlepsza reklama szachow!
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
--
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pon 15:43, 30 Lip 2012 Temat postu: |
|
|
--
Wirtualne szkolenie --- dla instruktorow szachowych!
10 - P1012713
Autor : Max Benninger
Schweizer Schachzeitung 1944
-----------
Biale matuja w 2 posunieciu -- 2. Sg6 mat
------------
Rozwiazanie jest na ponizszym linku
[link widoczny dla zalogowanych]
--
-- Wirtualne szkolenie --- dla wszystkich!
Kompozycja szachowa --- wielochodowka -miniatura!
9 - P1118376
Autor : Nikolai I. Kralin
132 Smena (Moskwa) 12/1995
Mat w 6 posunieciach --- #6 --- 1. Hg2+!
Rozwiązanie
1. Hg2!+
1. ... Wb7 - 2. Ka3 - tempo
2. ... a4 --- 3. Ka2 - tempo
3. ... a3 --- 4. Ka1 - tempo
4. ... a2 --- 5. Gc7 - tempo
5. ... Kxa7 - 6. Hxa2! - mat --- diagram -- 2
Pozycja finalowa --- 6. Hxa2 - mat
Ladna siatka matowa.
----
Shrek1953
04/05/2012 - 23:52 | Permalink
Andrzeju!
Moja ocena nie bazuje na porównaniu rankingów tylko codziennej pracy z dziećmi. Pogarszająca się w zastraszający sposób pamięć, próby pomijania w szkoleniu pewnych „nudnych” stopni, skłonność do skrótów i uczenia się tylko debiutów. Mógłbym tu wyliczać jeszcze długo ale dam spokój. Każdy obserwujący dzieci na przestrzeni wielu lat zauważył to bez trudu. Cierpi na tym jakość gry przede wszystkim. Samo porównanie rankingów nie daje właściwego obrazu.
----------
Trening dla dziewczynek --- matowanie!
Matowanie na Ekranie!
18 - P1237844
Autor : Ulrich Auhagen
3881 Freie Presse 06/02/1998 -- Lob
----------
Mat w 4 posunieciach --- 4
Rozwiązanie
1. Sd6! -- tempo
1. ... Kxd6 --- 2. Se5 tempo
2. ... Kxe5 --- 3. Gc5 tempo
3. ... Kxf4 --- 4. Gd6 - mat --- diagram -- 2
lub tak
3. ... Kf6 ---- 4. Gd4 - mat --- diagram -- 3
_3
Do sprawdzania rozwiazania zalecam -- Szachy diagramowe
[link widoczny dla zalogowanych]
----
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Czw 12:12, 02 Sie 2012 Temat postu: Re: Szachy warcaby i filozofia |
|
|
-
Reklama Szachow w TVN
Autor : Max Benninger
-----------
Biale --- matuja w 2 posunieciu -- 2. Sg6 mat
--
Skoczek matuje na polu _g6
Od 2 sierpnia 2012 -- do 5 sierpnia -- Mistrzostwa Polski Juniorow w Szachach Blyskawicznych oraz w szachach szybkich
Torwar - Warszawa
Przyjazd na impreze zapowiedzialo 800 szachistow i szachistek
Bedzie duzo osob towarzyszacych .... Rodzice .opiekunowie . trenerzy...
Politycy, artysci oraz duzo osob ktorzy nie potrafia grac w szachy.
Telewizja bedzie nagrywac najciekawsze posuniecia szachowe.
Tam trzeba byc....
-------------
Natomiast w moim mieście lokalny klub brydżowy uczy w szkołach brydża. Można go wybrać zamiast WFu i chętnych jest sporo-dzieciaki nie chcą nosić stroju i butów na WF a karty są lżejsze. Póki co całość nieźle działa.
Myślę, że federacja brydżowa nie starała się o wprowadzenie brydża jako gry oficjalnej w szkołach, bo brydż jest raczej grą dorosłych. Wielu zawodników – łącznie ze światową czołówką-zaczyna grę na studiach, po nich, albo już po 30tce. W szachach to niespotykane.
Marcin Zimerman
[link widoczny dla zalogowanych]
---------
--
Trening dla dziewczynek --- matowanie!
Matowanie na Ekranie!
18 - P1237844
Autor : Ulrich Auhagen
3881 Freie Presse 06/02/1998 -- Lob
----------
Mat w 4 posunieciach --- 4
Rozwiązanie
1. Sd6! -- tempo
1. ... Kxd6 --- 2. Se5 tempo
2. ... Kxe5 --- 3. Gc5 tempo
3. ... Kxf4 --- 4. Gd6 - mat --- diagram -- 2
lub tak
3. ... Kf6 ---- 4. Gd4 - mat --- diagram -- 3
_3
Do sprawdzania rozwiazania zalecam -- Szachy diagramowe
[link widoczny dla zalogowanych]
Szachy juz teraz sa w Polskich Szkolach -- w kazdym komputerze.
Tylko nauczyciele nie chca o tym wiedziec... lub nie potrafia wlaczyc komputera?
Ps.
Szachy mozemy juz wprowadzic do Polskich Szkol -- koszty beda minimalne ( tylko kserowanie diagramow i czasem drukowanie)
To wystarczy by uczniowie poznali Szachy....
Do szachow potrzeba myslenia i szachisci najpierw mysla a nastepnie wykonuja dobre posuniecia... tak samo jest z edukacja.
Do Polskich szkol nie ma potrzeby zakupu Szachow i zegarow , gdyz w kazdym komputerze sa Szachy i zegary... prosze zobaczyc na [link widoczny dla zalogowanych]
Ten program szachowy jest uniwersalny do edukacji szachowej ( II kat.)
[link widoczny dla zalogowanych] --- Nauka obslugi jest wazniejsza , niz chodzenie 2 lata na kolko szachowe, poniewaz tu w [link widoczny dla zalogowanych] wiecej zrozumiemy z Szachow.
W szachach wazne jest myslenie , a dopiero pozniej dzialanie!
--
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Czw 14:25, 02 Sie 2012 Temat postu: |
|
|
---------
Panie Krzysztofie, żeby komuś coś dać (w tym przypadku szachistom), to trzeba komuś zabrać (innym podatnikom, w tym warcabistom, brydżystom, baletnicom czy biegaczom). Takie projekty powinny być finansowane z kasy sponsorów a nie z podatków. My mamy w europie socjalizm na wielką skalę, wraz z przerośniętym aparatem biurokratycznym. Jeśli państwo zabierze Panu 100 zł rocznie na „przedmiot szachy”, to na nauczanie tych szachów trafi może 20-30% tej kwoty. Bo żeby Panu te pieniądze zabrać, trzeba zatrudnić masę ludzi od rozliczeń w urzędzie skarbowym, następnie trzeba przelać kasę do MENIS, gdzie trzeba zapłacić jakiemuś urzędasowi, żeby ją przelał kolejnemu urzędasowi szczebel niżej. I tak po kilku szczeblach ze 100 zł robi się np 20 bo reszta jest przeżarta przez administrację. Dzisiaj przeciętny Polak 80% swoich zarobków zostawia w podatkach. Jak zarabia 3000 zł, to państwo zabierze mu połowę w postaci podatku i ZUSu. Pozostałe 1500 wyda na życie. Jak kupi jogurt, to zapłaci od niego podatek, jak włączy TV to zapłaci nie tylko za prąd, ale i za akcyzę. Dzieje się tak, ponieważ podatki z natury są przerzucalne i jak ja miałbym np piekarnię a panstwo podniesie mi podatek to ja przerzucę ten podatek na konsumenta poprzez podniesienie jego ceny. Wiedział Pan, że w cenie samochodu 60 % to podatki? I teraz żeby dać szachistom to trzeba będzie albo znów podatki podnieść, albo komuś zabrać. W czasach, gdy nie ma pieniędzy na naukę języków i likwiduje się kolejne szkoły nei powinno się myśleć o wprowadzaniu do programu nauczania gier planszowych. To jest absurd i takie absurdy wpływają na spadek wydajności naszej gospodarki bo przekładają się pośrednio lub bezpośrednio na wysokość podatków i ilość zatrudnionych urzędasów ( i nauczycieli szachów – ktoś w końcu musi im płacić!). I właśnie dlatego uważam, że wprowadzenie szachów do szkół to chory projekt.
--------
Krzysztof Kledzik
-------------
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Sob 8:24, 15 Wrz 2012 Temat postu: |
|
|
--------
Kompozycja szachowa --- Leonid Kubbel
38 - P1238875
Autor : Karl Arthur Leonid Kubbel
150 150 Endspielstudien 1925
EG17 Arbeiter-Zeitung (Wien) 28/11/1926
-------------
Biale zaczynaja i wygrywaja ( + ) ------ 1. Se3+!
Rozwiazanie
1. Se3+ -Kg3 - 2. Dg4+ Kf2 -- 3. Df4+ - Ke1
4. Df1+ -Kd2 - 5. Dd1+ Kc3 -- 6. Dc2+ - Kb4
7. Db2+ Sb3 - 8. Da3+ Kxa3 - 9. Sc2 - mat ---- diagram -- 2
D -- to Hetman
S -- to Skoczek
K -- to KROL
Takie zakonczenie w szachach jest najbardziej oczekiwane - Sc2#
Szachista nie musi sie wiele gimnastykowac by kibicom i przyszlym szachistom
udawadniac czemu jest gra szachowa zakonczona.
Pokazanie mata na tablicy szachowej to najlepsza reklama szachow!
[link widoczny dla zalogowanych]
--
-
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|