 |
SZACHY Szachy, zadania szachowe i nie tylko
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Śro 15:27, 25 Lip 2012 Temat postu: |
|
|
----
Autor zadan szachowych
GM kompozycji szachowych E. Pogosjanc
_2
Mat w 3 posunieciach -- #3
1. Hc5 --- Kg6
2. f8=W Kh6
3. Wf6 - mat
1. Hc5 - Ke6
2. f8=Hetman! -- Kd7
3. Hd6 - mat
-----
diagram -- 2
1. Hh3! -- Kg5
2. Hf3! --- Kh4
3. Gf6 - mat
lub 2. .. Kg6 3. Hg4 mat
----
- Autor : E. Pogosjanc ----- ----- kosmonauta -- A. Sewastjanow
_4
Mat w 3 posunieciach -- #3 ---- --- 1. Sc4 - Kxh1 - 2. Se3 - Kg1 - 3. Sf3 mat
1. 0-0-0 Kc3 2. g8=W Kc4 3. Wc8# -- -- 1. Sc4 - Kh3 2. 0-0 Kg3 3. Wf3 mat
Dwie roszady w miniaturach szachowych.
Dla szachistow nowicjuszy
zalecam pokazywanie siatek matowych na diagramach.
--
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Śro 18:42, 25 Lip 2012 Temat postu: |
|
|
---
Autor zadan szachowych
GM kompozycji szachowych E. Pogosjanc
_2
Mat w 3 posunieciach -- #3
1. Hc5 --- Kg6
2. f8=W Kh6
3. Wf6 - mat
1. Hc5 - Ke6
2. f8=Hetman! -- Kd7
3. Hd6 - mat
-----
diagram -- 2
1. Hh3! -- Kg5
2. Hf3! --- Kh4
3. Gf6 - mat
lub 2. .. Kg6 3. Hg4 mat
----
- Autor : E. Pogosjanc ----- ----- kosmonauta -- A. Sewastjanow
_4
Mat w 3 posunieciach -- #3 ---- --- 1. Sc4 - Kxh1 - 2. Se3 - Kg1 - 3. Sf3 mat
1. 0-0-0 Kc3 2. g8=W Kc4 3. Wc8# -- -- 1. Sc4 - Kh3 2. 0-0 Kg3 3. Wf3 mat
Dwie roszady w miniaturach szachowych.
Dla szachistow nowicjuszy
zalecam pokazywanie siatek matowych na diagramach.
-
_6
1. Sc4 - Kxh1 - 2. Se3 - Kg1 - 3. Sf3# --- 1. Sc4 - Kxh3 - 2. 0-0 - Kg3 - 3. Wf3 - mat
--
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Czw 21:04, 26 Lip 2012 Temat postu: |
|
|
--
Autor zadan szachowych
GM kompozycji szachowych E. Pogosjanc
_2
Mat w 3 posunieciach -- #3
1. Hc5 --- Kg6
2. f8=W Kh6
3. Wf6 - mat
1. Hc5 - Ke6
2. f8=Hetman! -- Kd7
3. Hd6 - mat
-----
diagram -- 2
1. Hh3! -- Kg5
2. Hf3! --- Kh4
3. Gf6 - mat
lub 2. .. Kg6 3. Hg4 mat
----
- Autor : E. Pogosjanc ----- ----- kosmonauta -- A. Sewastjanow
_4
Mat w 3 posunieciach -- #3 ---- --- 1. Sc4 - Kxh1 - 2. Se3 - Kg1 - 3. Sf3 mat
1. 0-0-0 Kc3 2. g8=W Kc4 3. Wc8# -- -- 1. Sc4 - Kh3 2. 0-0 Kg3 3. Wf3 mat
Dwie roszady w miniaturach szachowych.
Dla szachistow nowicjuszy
zalecam pokazywanie siatek matowych na diagramach.
-
_6
1. Sc4 - Kxh1 - 2. Se3 - Kg1 - 3. Sf3# --- 1. Sc4 - Kxh3 - 2. 0-0 - Kg3 - 3. Wf3 - mat
--
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Sob 12:12, 28 Lip 2012 Temat postu: |
|
|
------
Od - 2 sierpnia - 2012 -- do 5 sierpnia 2012
Mistrzostwa Polski Juniorow w Szachach szybkich i blyskawicznych
Warszawa -- Torwar
Wielka szansa na reklame i propagowanie Szachow!! -- tylko jest problem , Czy Polscy Dzialacze Szachowi sa przygotowani i wiedza co trzeba czynic , by spolecznosc w Polsce dowiedziala sie jak wyglada Skoczek szachowy , czy Biala Wieza z _h1
Czy juz sa przeszkoleni operatorzy telewizyjni z TV1 i TVN.
Czy juz dzialacze szachowi przestali sie wstydzic Szachow?
--
----
Autor zadan szachowych
GM kompozycji szachowych E. Pogosjanc
_2
Mat w 3 posunieciach -- #3
1. Hc5 --- Kg6
2. f8=W Kh6
3. Wf6 - mat
1. Hc5 - Ke6
2. f8=Hetman! -- Kd7
3. Hd6 - mat
-----
diagram -- 2
1. Hh3! -- Kg5
2. Hf3! --- Kh4
3. Gf6 - mat
lub 2. .. Kg6 3. Hg4 mat
----
- Autor : E. Pogosjanc ----- ----- kosmonauta -- A. Sewastjanow
_4
Mat w 3 posunieciach -- #3 ---- --- 1. Sc4 - Kxh1 - 2. Se3 - Kg1 - 3. Sf3 mat
1. 0-0-0 Kc3 2. g8=W Kc4 3. Wc8# -- -- 1. Sc4 - Kh3 2. 0-0 Kg3 3. Wf3 mat
Dwie roszady w miniaturach szachowych.
Dla szachistow nowicjuszy
zalecam pokazywanie siatek matowych na diagramach.
--
----------
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pią 7:31, 10 Sie 2012 Temat postu: |
|
|
----
Matowanie na ekranie!
--- Autor : H. Shinkman
--------------------------------------
_ Biale matuja w 3 posunieciu --- #3
Rozwiazanie -- 1. Gd4! - tempo
-- Siatka matowa - 3. Wh5xh4 mat ---- ---- siatka matowa -- 3. Wh3xh4 - mat
_3
1. Gd4! -
Kxh3 - 2. Kf3! - Kh2 - 3. Wxh4 mat -- 1. Gd4 Kxh5 2. Kf5 - Kh6 - 3. Wxh4 - mat
Dwie symetryczne siatki matowe!
---
Komputer plus intuicja
Dzisiejsi profesjonalni szachiści nie mogą się obejść bez komputerów. Komputer liczy warianty o wiele szybciej niż człowiek. A w szachach jest co liczyć: 2 króle można ustawić na 3612 sposobów, wprowadzenie na szachownicę pionka podnosi tę liczbę do 167 248 prawidłowych pozycji, natomiast 2 piony i 2 króle dają się ustawić w ponad 7 mln pozycji itd.
Liczba wariantów w szachach jest astronomiczna. Kombajn Darka Świercza jest więc włączony całą dobę. Wśród dzisiejszych szachistów są i tacy, którzy nawet do 30 ruchów od początku partii wykonują zgodnie z zaleceniami komputera (uczą się wariantów na pamięć).
Czy to oznacza, że komputery zabiją szachy? Bynajmniej. O zwycięstwie decyduje często to, co nieuchwytne dla urządzenia. – Komputer dobrze liczy schematyczne warianty. Nie potrafi jednak myśleć twórczo, strategicznie. Zdarza się, że oblicza moją przegraną, a ja i tak wiem z doświadczenia, że mam lepszą pozycję. I rzeczywiście wygrywam. Maszyna nie ma szachowej intuicji. Ja ją mam – tłumaczy Dariusz Świercz.
Dzięki Darkowi szachy w Polsce mogą zyskać na popularności. Nauczyciele przyznają: szachy rozwijają inteligencję dzieci, nawet jeśli traktuje się je tylko jako zabawę. Tomasz Sielicki (do niedawna na listach najbogatszych ludzi w Polsce) twierdzi: – Szachy uczą myślenia i podejmowania decyzji. Kształcą charakter. Szachiści bardzo często lepiej od innych radzą sobie w życiu społecznym. Mnie szachy bardzo pomogły w biznesie.
W Polsce w szachy gra dwa miliony ludzi; w turniejach uczestniczy 40 tysięcy. Według Światowej Federacji Szachów (FIDE) na świecie zasady królewskiej gry zna 600 milionów ludzi.
-----------
--- Wielochodowka z rozwiazaniem
Autor : A. Maksymowicz (1977 r.)
1___2
Mat w 5 posunieciach -- #5 ---- diagram nr.2 --- pozycja finalowa - mat
1. f6 ------ f3
2. f7 ------- f2
3. f8=W! -- f1=S+
4. Wxf1 ---- Kd3
5. Wd1 ----- mat -- diagram nr.2
====
Dwuchodowka z 8 rozwizaniami
Mat w 2 posunieciach --- #2 --- Goniec e2 gra
1. Ga6+! : 1. Gb5+ ; 1. Gc4+ ; 1. Gf1+!
1. Gf3+! ; 1. Gg4+ ; 1. Gh5+ ; 1. Gd1+!
------------
Przy sprawdzaniu wiekszej ilosci rozwiazan , uzywajmy programu szachowego [link widoczny dla zalogowanych]
Rozwiazania mamy pokazane w slupkach .... dla szachistow jest to wygoda ... do edukacji wrecz niezbedne...
--
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Nie 9:57, 12 Sie 2012 Temat postu: |
|
|
--
Wielochodowka z rozwiazaniem-- oraz bayery...
Szachy , geografia , szachy
--Mat w 12 posunieciach --- #12 ---
1. Hc3 - Kb1 2. Hd3+ - Ka1 3. Hd4 Kb1 4. He4+ itd...
--------------
-- Teraz geografia --- Mapa Polski
-- g2 -- Pion --- Przeworsk ---- akademia szachowa
--------------------
-- f2 --- Pion --- Tarnow ------ Szachy -- wegiel ---
-------------------
-- e2 --- Pion --- Krakow ------ miasto Szachistow
-----------------------
-- d2 -- Krol --- Katowice ---- Miasto mistrzow Polski
----------------------
-- c2 -- Hetman -- Hindenburg --- Moje miasto Zabrze
--------------------------
-- b2 -- Pion ----------- Prudnik -- kolo Glucholaz --
----------------------------
-- a2 -- Pion ------ Polanica Zdroj --- Mem. A. Rubinsteina
-----------------------
-- a1 -- Krol ------- Cieszyn --------- Miasto graniczne ---
---------------------------
Rozwiazanie oryginalne -- geograficzne --Trasa Hetmana przez Polske
1. Hc3 , czyli Hindenburg _c2 wykonuje ruch do Lublinca _c3 { Ka1-b1}
----------------
2. Hd3 , czyli Lubliniec _c3 wykonuje ruch do Czestochowy _d3+ { Kb1-a1}
-----------------------
3. Hd4 , czyli Czestochowa _d3 wykonuje ruch do Lodzi _d4 {Ka1-b1}
------------------------
4. He4 , czyli Lodz _d4 wykonuje ruch do Piotrkowa Trybu _e4 { Kb1-a1}
-----------------------------------
5. He5 , czyli Piotrkow Tryb._e4 wyk. ruch do Skierniewic _e5 {Ka1-b1}
------------------------------
6. Hf5 , czyli Skierniewice _e5 wykonuje ruch do Warszawy _f5 {Kb1-a1}
-----------------------
7. Hf6 , czyli Warszawa _f5 wykonuje ruch do Ostroleki _f6 {Ka1-b1}
------------------
8. Hg6 , czyli Ostroleka _f6 wykonuje ruch do Lomzy _g6 { Kb1-a1}
-----------------
9. Hg7 , czyli Lomza _g6 wykonuje ruch do Elku _g7 { Ka1- b1}
-------------------
10. Hh7 , czyli Elk _g7 wykonuje ruch do Augustowa _h7 {Kb1-a1}
-----------------------
11. Hh8 , czyli Augustow _h7 wykonuje ruch do Suwalk _h8 [ Ka1-b1}
---------------------
12. Hh1 , czyli Suwalki _h8 wykonuje ruch do....pola _h1 { szach-mat}
---------------------
-
Zadanie -- mat w 12 posunieciach -- #12 ------- pozycja finalowa mat 12. Hh1
---
---
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Nie 9:59, 12 Sie 2012 Temat postu: |
|
|
--
Komputer plus intuicja
Dzisiejsi profesjonalni szachiści nie mogą się obejść bez komputerów. Komputer liczy warianty o wiele szybciej niż człowiek. A w szachach jest co liczyć: 2 króle można ustawić na 3612 sposobów, wprowadzenie na szachownicę pionka podnosi tę liczbę do 167 248 prawidłowych pozycji, natomiast 2 piony i 2 króle dają się ustawić w ponad 7 mln pozycji itd.
Liczba wariantów w szachach jest astronomiczna. Kombajn Darka Świercza jest więc włączony całą dobę. Wśród dzisiejszych szachistów są i tacy, którzy nawet do 30 ruchów od początku partii wykonują zgodnie z zaleceniami komputera (uczą się wariantów na pamięć).
Czy to oznacza, że komputery zabiją szachy? Bynajmniej. O zwycięstwie decyduje często to, co nieuchwytne dla urządzenia. – Komputer dobrze liczy schematyczne warianty. Nie potrafi jednak myśleć twórczo, strategicznie. Zdarza się, że oblicza moją przegraną, a ja i tak wiem z doświadczenia, że mam lepszą pozycję. I rzeczywiście wygrywam. Maszyna nie ma szachowej intuicji. Ja ją mam – tłumaczy Dariusz Świercz.
Dzięki Darkowi szachy w Polsce mogą zyskać na popularności. Nauczyciele przyznają: szachy rozwijają inteligencję dzieci, nawet jeśli traktuje się je tylko jako zabawę. Tomasz Sielicki (do niedawna na listach najbogatszych ludzi w Polsce) twierdzi: – Szachy uczą myślenia i podejmowania decyzji. Kształcą charakter. Szachiści bardzo często lepiej od innych radzą sobie w życiu społecznym. Mnie szachy bardzo pomogły w biznesie.
W Polsce w szachy gra dwa miliony ludzi; w turniejach uczestniczy 40 tysięcy. Według Światowej Federacji Szachów (FIDE) na świecie zasady królewskiej gry zna 600 milionów ludzi.
-----------
--- Wielochodowka z rozwiazaniem
Autor : A. Maksymowicz (1977 r.)
1___2
Mat w 5 posunieciach -- #5 ---- diagram nr.2 --- pozycja finalowa - mat
1. f6 ------ f3
2. f7 ------- f2
3. f8=W! -- f1=S+
4. Wxf1 ---- Kd3
5. Wd1 ----- mat -- diagram nr.2
-----
Dwuchodowka z 8 rozwizaniami
Mat w 2 posunieciach --- #2 --- Goniec e2 gra
1. Ga6+! : 1. Gb5+ ; 1. Gc4+ ; 1. Gf1+!
1. Gf3+! ; 1. Gg4+ ; 1. Gh5+ ; 1. Gd1+!
------------
Przy sprawdzaniu wiekszej ilosci rozwiazan , uzywajmy programu szachowego [link widoczny dla zalogowanych]
Rozwiazania mamy pokazane w slupkach .... dla szachistow jest to wygoda ... do edukacji wrecz niezbedne...
-
-
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Nie 10:10, 12 Sie 2012 Temat postu: Re: Szachy w szkole |
|
|
--------
Krzysztof Długosz na swojej Szacharni pisał:
--- Matowanie Skoczkami
---------------
Promowany Skoczek matuje...
1---2
Mat w 1 posunieciu --- #1 --------- Rozwiazanie -- 1. e8= Skoczek -- mat
------
W Armenii inwestują w Aronianów, w Polsce – w puste boiska
Tylko niecałe pięćset tysięcy dolarów będzie kosztowało wprowadzenie do klas młodszych szkół podstawowych nauki gry w szachy w Armenii. Program wprowadzony będzie już od przyszłego roku szkolnego. Ormiański rząd wyda także ponad milion dolarów na dostosowanie ławek szkolnych i krzesełek go gry w szachy. Jest to ważny problem. Wie to każdy, kto w polskiej szkole organizował turniej. Standardowe ławki są po prosu kilkanaście centymetrów za wąskie i grające dzieci nie mają gdzie oprzeć łokci, nie mówiąc już o możliwości zapisywania partii.
W Polsce za astronomiczne pieniądze buduje się Orliki (nie żebym był przeciwny), które świecą pustkami. Nie ma pieniędzy na trenerów a dzieci nie mogą tam przebywać bez nadzoru. Na moim osiedlu są dwa. Często tamtędy przechodzę i widzę. Litość bierze, bo za kilka lat wszystko zardzewieje i pieniądze zostaną wyrzucone w … boisko. I do tego ileś tam stadionów, które po Euro 2012 ktoś przerobi na bazary. Jakie to nasze, polskie!
---------
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Wto 12:39, 14 Sie 2012 Temat postu: Re: Szachy w szkole |
|
|
--------
15 kwietnia 2011 roku
Krzysztof Długosz na swojej Szacharni pisał:
-------------------
--- Matowanie Skoczkami
---------------
Promowany Skoczek matuje...
1---2
Mat w 1 posunieciu --- #1 --------- Rozwiazanie -- 1. e8= Skoczek -- mat
-
-- Dzis na stronie [link widoczny dla zalogowanych]
Zadanie konkursowe za 10 punktow
-- Autor : Werner SPECKMANN
2
Mat w 2 posunieciach -- #2 ------ ------ Diagram nr.2 ----- #2 ---- 1. Wh5 tempo
[link widoczny dla zalogowanych]
Rozwiazuj na czas...
Rozwiazalem w 3 minuty...
----------------
--- Kompozytor szachowy -- Arthur Ford Mackenzie
[link widoczny dla zalogowanych]
---------------
-
Temat Mackenzie
- temat w dwuchodówkach. Białe posiadają baterię, która jest kontrolowana przez dwie czarne figury, głównie przez obie wieże lub wieżę i hetmana. W paru wariantach figury broniące wykonują posunięcia, odstępując jednocześnie od kontroli danego pola. Wykorzystując to osłabienie obrony, białe matują za pomocą baterii.
Mat w dwóch posunięciach
Autor : Arthur Ford Mackenzie , Leeds Mercury 1895
Mat w 2 posunieciach --- #2 --
Pozwoliłem sobie przedstawić dane zadanie w stylu Władka, stosując diagramy.
W rolę obrońców wcielają się wieże z placówek g1 i h2. Kolorem zielonym oznaczyłem pola, znajdujące się w zasięgu ich oddziaływania.
Zadanie jest o tyle ciekawe, że ów temat został przedstawiony w podwójnej formie.
Pozycja po wstepie -- 1. Hh5!! zugzwang
Pion na g7 może przykuć uwagę rozwiązującego, w wyniku czego ten będzie szukał rozwiązania, związanego z nim. Próby promocji czy innych motywów "pionowych" w praktyce nic nie dają.
Prawidłowym ruchem otwierającym 1. Hh5! białe stawiają czarnych w zugzwangu i stwarzają sobie drugą możliwość ataku, w postaci baterii H-G. Ta również znajduje się pod kontrolą dwóch czarnych figur, co oznaczyłem kolorem niebieskim.
Jakkolwiek teraz nie zagrają czarne wieże, stracą kontrolę nad którąś z baterii. I tak:
ruch wieżą po pierwszej linii (utrata kontroli nad polem g5) - białe matują gońcem na h3
ruch wieżą po kolumnie g (utrata kontroli nad polem a1) - białe matują wieżą na c2
ruch wieżą po drugiej linii (utrata kontroli nad polem h5) - białe matują gońcem na g4
ruch wieżą po kolumnie h (utrata kontroli nad polem b2) - białe matują wieżą na c1
--------------------
[link widoczny dla zalogowanych]
-- Tu mamy oryginal z wektorami
---
--
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pią 20:17, 17 Sie 2012 Temat postu: |
|
|
--
Reklama szachow w Polskich Szkolach
Zapraszamy do oglądania programu Dzień Dobry TVN
w sobotę - 8 września od 8;30 -11.00, w którym wystąpi
Darek Swiercz - zawodnik Wojtaszek Comarch Teamu i Polonii Wrocław.
Bedziemy mieli okazje zobaczyc jak na tablicy demonstracyjnej
Nasz mlody arcymistrz bedzie pokazywal posuniecia szachowe!
-----
przyklad ponizej
--- DZIS MA -- reklame szachow -- SZACHARNIA --
Biale matuja czarnego Krola -- pewno wiekszosc na tym forum
-- juz widzi mata -- bialy pion matuje
--
Proponuje zaprosic -- K. Pioruna specjaliste od matowania bialego i czarnego KROLA.
--
Oto siatka matowa --- 3. f6xg7 - mat
-----
Wielochodowka z rozwiazaniem-- oraz bayery...
Szachy , geografia , szachy
--Mat w 12 posunieciach --- #12 ---
1. Hc3 - Kb1 2. Hd3+ - Ka1 3. Hd4 Kb1 4. He4+ itd...
--------------
-- Teraz geografia --- Mapa Polski
-- g2 -- Pion --- Przeworsk ---- akademia szachowa
--------------------
-- f2 --- Pion --- Tarnow ------ Szachy -- wegiel ---
-------------------
-- e2 --- Pion --- Krakow ------ miasto Szachistow
-----------------------
-- d2 -- Krol --- Katowice ---- Miasto mistrzow Polski
----------------------
-- c2 -- Hetman -- Hindenburg --- Moje miasto Zabrze
--------------------------
-- b2 -- Pion ----------- Prudnik -- kolo Glucholaz --
----------------------------
-- a2 -- Pion ------ Polanica Zdroj --- Mem. A. Rubinsteina
-----------------------
-- a1 -- Krol ------- Cieszyn --------- Miasto graniczne ---
---------------------------
Rozwiazanie oryginalne -- geograficzne --Trasa Hetmana przez Polske
1. Hc3 , czyli Hindenburg _c2 wykonuje ruch do Lublinca _c3 { Ka1-b1}
----------------
2. Hd3 , czyli Lubliniec _c3 wykonuje ruch do Czestochowy _d3+ { Kb1-a1}
-----------------------
3. Hd4 , czyli Czestochowa _d3 wykonuje ruch do Lodzi _d4 {Ka1-b1}
------------------------
4. He4 , czyli Lodz _d4 wykonuje ruch do Piotrkowa Trybu _e4 { Kb1-a1}
-----------------------------------
5. He5 , czyli Piotrkow Tryb._e4 wyk. ruch do Skierniewic _e5 {Ka1-b1}
------------------------------
6. Hf5 , czyli Skierniewice _e5 wykonuje ruch do Warszawy _f5 {Kb1-a1}
-----------------------
7. Hf6 , czyli Warszawa _f5 wykonuje ruch do Ostroleki _f6 {Ka1-b1}
------------------
8. Hg6 , czyli Ostroleka _f6 wykonuje ruch do Lomzy _g6 { Kb1-a1}
-----------------
9. Hg7 , czyli Lomza _g6 wykonuje ruch do Elku _g7 { Ka1- b1}
-------------------
10. Hh7 , czyli Elk _g7 wykonuje ruch do Augustowa _h7 {Kb1-a1}
-----------------------
11. Hh8 , czyli Augustow _h7 wykonuje ruch do Suwalk _h8 [ Ka1-b1}
---------------------
12. Hh1 , czyli Suwalki _h8 wykonuje ruch do....pola _h1 { szach-mat}
---------------------
-
Zadanie -- mat w 12 posunieciach -- #12 ------- pozycja finalowa mat 12. Hh1
----
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Wto 14:49, 11 Wrz 2012 Temat postu: |
|
|
-
Wielochodowka z rozwiazaniem-- oraz bayery...
Szachy , geografia , szachy
--Mat w 12 posunieciach --- #12 ---
1. Hc3 - Kb1 2. Hd3+ - Ka1 3. Hd4 Kb1 4. He4+ itd...
--------------
-- Teraz geografia --- Mapa Polski
-- g2 -- Pion --- Przeworsk ---- akademia szachowa
--------------------
-- f2 --- Pion --- Tarnow ------ Szachy -- wegiel ---
-------------------
-- e2 --- Pion --- Krakow ------ miasto Szachistow
-----------------------
-- d2 -- Krol --- Katowice ---- Miasto mistrzow Polski
----------------------
-- c2 -- Hetman -- Hindenburg --- Moje miasto Zabrze
--------------------------
-- b2 -- Pion ----------- Prudnik -- kolo Glucholaz --
----------------------------
-- a2 -- Pion ------ Polanica Zdroj --- Mem. A. Rubinsteina
-----------------------
-- a1 -- Krol ------- Cieszyn --------- Miasto graniczne ---
---------------------------
Rozwiazanie oryginalne -- geograficzne --Trasa Hetmana przez Polske
1. Hc3 , czyli Hindenburg _c2 wykonuje ruch do Lublinca _c3 { Ka1-b1}
----------------
2. Hd3 , czyli Lubliniec _c3 wykonuje ruch do Czestochowy _d3+ { Kb1-a1}
-----------------------
3. Hd4 , czyli Czestochowa _d3 wykonuje ruch do Lodzi _d4 {Ka1-b1}
------------------------
4. He4 , czyli Lodz _d4 wykonuje ruch do Piotrkowa Trybu _e4 { Kb1-a1}
-----------------------------------
5. He5 , czyli Piotrkow Tryb._e4 wyk. ruch do Skierniewic _e5 {Ka1-b1}
------------------------------
6. Hf5 , czyli Skierniewice _e5 wykonuje ruch do Warszawy _f5 {Kb1-a1}
-----------------------
7. Hf6 , czyli Warszawa _f5 wykonuje ruch do Ostroleki _f6 {Ka1-b1}
------------------
8. Hg6 , czyli Ostroleka _f6 wykonuje ruch do Lomzy _g6 { Kb1-a1}
-----------------
9. Hg7 , czyli Lomza _g6 wykonuje ruch do Elku _g7 { Ka1- b1}
-------------------
10. Hh7 , czyli Elk _g7 wykonuje ruch do Augustowa _h7 {Kb1-a1}
-----------------------
11. Hh8 , czyli Augustow _h7 wykonuje ruch do Suwalk _h8 [ Ka1-b1}
---------------------
12. Hh1 , czyli Suwalki _h8 wykonuje ruch do....pola _h1 { szach-mat}
---------------------
-
Zadanie -- mat w 12 posunieciach -- #12 ------- pozycja finalowa mat 12. Hh1
-
=
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Czw 21:59, 13 Wrz 2012 Temat postu: |
|
|
----
Metody reklamy i edukacji szachowej w Polsce
Jerzy Konikowski
Znany kompozytor zadań szachowych Władysław Obierak zaproponował wprowadzenie na blogu kącika problemowego, w którym będą publikowane ciekawe pozycje. Uznałem pomysł za bardzo dobry i będę w tej serii zamieszczać problemy, które zainteresują z pewnością nie tylko solverowców, ale także szachistów-praktyków.
Pozycja 1
Autor: Barry P. Barnes
Evening News 1959 2 nagroda
--------------
1
Mat w 2 posunieciach --- #2 ---- 1. Kb3! ---- ----- 1. Kb3 - Gxf2+ 2. Sf3 - mat
Rozwiązanie:
1. Kb3! - grozi - 2. Hb4 - mat
1. ... Wb6+ -- 2. Hxb6#
1. ... Kd4 ----- 2. Sxc6#
1. ... Gxf2+ -- 2. Sf3 - mat --- Diagram --- 1
1. ... Gxg5+ --- 2. Sfd3 - mat ---- Diagram -- 2
1. ... Gd4+ ------ 2. Sed3 - mat ----- Diagram -- 3
[link widoczny dla zalogowanych]
_3
--- diagram -- 2 --
1. Kb3 - Gxg5+ 2. Sfd3 - mat ------ ---- 1. Kb3! - Gd4+ - 2. Sed3 - mat
Ciekawy i zaskakujacy wstep 1. Kb3!
Bialy Krol jest narazony na kilka szachow od Wiez.
Podanie paru siatek matowych ma na celu pokazanie
szachistom poczatkujacym jak wyglada mat na diagramie.
Problemem Polskich Szachow jest brak ludzi ktorzy rozumieja popularyzacje
szachow w Polsce . Szkoda ze polscy dzialacze o tym nie wiedza.
--
Jerzy Konikowski
Pozycja 19
Autor: G. Latzel
Berliner Morgenpost 1964
------------------
Mat w 3 posunieciach -- #3 ---- 1. Hetman - gra
Rozwiązanie
---- diagram -- 2
3. Wd2 mat
Mozna tak pokazywac zadanie i rozwiazanie ( siatke matowa )
nie pokazujac zapisu.
Szachista ( jesli jest dociekliwy ) to bedzie staral sie rozszyfrowac rozwiazanie.
lub zobaczyc rozwiazanie na stronie:
[link widoczny dla zalogowanych]
1. Hh7! - Kxa2 - 2. Hc2+! - Kxc2 - 3. Wd2 mat -- diagram -- 2
1. Hh7! -- Kb2 - 2. Hc2+ --- Ka1 - 3. Sd2 mat.
--------
Do pomocy w rozwiazywaniu zadan szachowych -- uzywaj
[link widoczny dla zalogowanych]
diagramy czarno-biale i przy drukowaniu wiekszej ilosci zadan na diagramach
--- koszty beda o 50 procent nizsze , niz na kolorowych diagramach.
----
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pią 11:17, 14 Wrz 2012 Temat postu: Re: Szachy w szkole |
|
|
15 kwietnia 2011
Krzysztof Długosz na swojej Szacharni pisał:
-------------------
--- [b]Matowanie Skoczkami
---------------
Promowany Skoczek matuje...
1---2
Mat w 1 posunieciu --- #1 --------- Rozwiazanie -- 1. e8= Skoczek -- mat
------
W Armenii inwestują w Aronianów, w Polsce – w puste boiska
Tylko niecałe pięćset tysięcy dolarów będzie kosztowało wprowadzenie do klas młodszych szkół podstawowych nauki gry w szachy w Armenii. Program wprowadzony będzie już od przyszłego roku szkolnego. Ormiański rząd wyda także ponad milion dolarów na dostosowanie ławek szkolnych i krzesełek go gry w szachy. Jest to ważny problem. Wie to każdy, kto w polskiej szkole organizował turniej. Standardowe ławki są po prosu kilkanaście centymetrów za wąskie i grające dzieci nie mają gdzie oprzeć łokci, nie mówiąc już o możliwości zapisywania partii.
W Polsce za astronomiczne pieniądze buduje się Orliki (nie żebym był przeciwny), które świecą pustkami. Nie ma pieniędzy na trenerów a dzieci nie mogą tam przebywać bez nadzoru. Na moim osiedlu są dwa. Często tamtędy przechodzę i widzę. Litość bierze, bo za kilka lat wszystko zardzewieje i pieniądze zostaną wyrzucone w … boisko. I do tego ileś tam stadionów, które po Euro 2012 ktoś przerobi na bazary. Jakie to nasze, polskie!
Gra w szachy przygotowuje do dorosłości
-------------
Katarzyna Poznańska
Z Katarzyną Poznańską, trenerką dzieci w Klubie Szachowym Polonia Wrocław, rozmawia Marta Gołębiowska
Armenia wprowadza szachy do szkół. Będzie to obowiązkowy przedmiot w podstawówkach. Warto wprowadzić taką zmianę w Polsce?
Zdecydowanie tak. Dzieci, które grają w szachy, lepiej się uczą, bo poprawia się u nich logiczne myślenie i wyobraźnia. Ale szachy rozwijają nie tylko inteligencję, ale też pożądane cechy osobowości. Uczyłam przedszkolaka z zespołem nadpobudliwości ruchowej (ADHD), którego szachy niewiarygodnie uspokoiły. Ta gra potrafi działać terapeutycznie.
Jakie zmiany obserwuje Pani w osobowości swoich podopiecznych?
Stają się bardziej cierpliwi, opanowani, uczą się podejmowania przemyślanych decyzji. Nie są impulsywni.
Poprawia się ich zdolność koncentracji i radzenia sobie z porażkami. Te dzieci potrafią przegrywać, czyli ponosić odpowiedzialność za swoje decyzje. Szachy wyciszają, bo gra się w nie w milczeniu. Natomiast szachy błyskawiczne uczą szybkiego myślenia i intuicyjnego podejmowania decyzji.
Wiele osób dziwi fakt, że szachy to dyscyplina sportowa. Przecież zawodnicy siedzą przy szachownicy.
Bo ludzie nie zdają sobie sprawy, jak duży jest to wysiłek nie tylko umysłu, ale też ciała. Partia szachów klasycznych potrafi trwać nawet 6 godzin. Do wytrzymania tak intensywnego stresu trzeba być w świetnej kondycji fizycznej. Dlatego nasi zawodnicy stosują zasady zdrowego trybu życia - mądrą dietę, odpowiednią ilość snu i regularną aktywność fizyczną.
Chodzi o możliwość koncentracji przez kilka godzin czy odporność na zmęczenie?
O obie te cechy. Praca umysłowa wymaga zwiększonego poboru tlenu, a sport poprawia pojemność płuc. Powszechnie wiadomo, że ciało i umysł wpływają na siebie nawzajem. Człowiek jest systemem.
Szachy to trudna gra. Łatwo ją nauczyć dzieci?
Dzieci bez trudu przyswajają podstawy, ale potem zaczynają się kłopoty. Nie każdy młody człowiek jest w stanie im podołać. Ważną rolę pełnią tu także rodzice, którzy, dodatkowo wspierając dziecko w rozumieniu gry, umożliwiają mu rozwój. Uczymy zawodników w wieku od 4 do 18 lat. Sama gram już od 21 lat i widzę u siebie pozytywne zmiany. Polecam to każdemu.
Na jakich zasadach działa Klub Szachowy Polonia Wrocław?
Sezon rusza we wrześniu i kończy się w czerwcu. Nasi zawodnicy ćwiczą w salach przy ulicy Wita Stwosza w trzech grupach zaawansowania: początkującej (dla najmłodszych dzieci), średniozaawansowanej (która zaczyna brać udział w turniejach) i zaawansowanej (drużyny rywalizujące na poziomie ogólnopolskim). Rodzice opłacają dzieciom roczne członkostwo. Mamy też kadrę seniorów.
Miesięczny koszt uczestnictwa w zajęciach to 10-20 złotych.
----------
Autor : Robert Lincoln [USA]
Mat w 2 posunieciach > #2
Diagram nr.1> Mat w 2 pos. > Diagram nr.2 pozycja po wstepie 1.Hf7-b7
_2 _3
-----------------------------------
_5 _6
Cztery siatki matowe > widoczne na diagramach szachowych
Siatki matowe , to diagramy nr.3 .> Nr.4 > nr.5 > nr.6
Autor Robert Lincoln [USA]
Rozwiazanie:
1. Hb7! tempo
1. ... c2 -- 2. Wa3#
1. ... Kc2 - 2. Hxb1#
1. ... Ga2 - 2. O-O-O#
1. ... Gc2 -- 2. Hd5#
Dwuchodowka > #2 oraz pozycje matowe
_2 _3
Mat w 2 posunieciach _ 5 roz.-1.Ha1 Kh2 2.Hh8 mat---1.Hb1 Kh2 2.Hh7 mat
_5 _6
-1. Hc1 Kh2 2. Hh6 mat ----1. Kf4 Kh2 2. Hh5 mat --1. He1 Kh2 2. Hh4 mat --
Diagramy z siatkami matowymi duzo wyjasniaja dla szachistow poczatkujacych.
----
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Nie 19:42, 16 Wrz 2012 Temat postu: |
|
|
------
Diagramy w Polskich Szkolach
Geografia -- Mapa Polski
Hetman ------ Hc7 --- , to miasto Szczecinek _ 40 tys. mieszkancow
-----------------
Goniec ------- Gd5 ---, to Miasto Konin _ ------ 80 tys. mieszkancow
-------------
Bialy Krol ---- Kg6 --- , to miasto Lomza _----- 65 tys. mieszkancow
----------
Czarny Krol -- Kh8 -- , to miasto Suwalki _ --- 75 tys. mieszkancow
----------
Matematyka --- Tabliczka mnozenia
Hetman ------ Hc7 --- 7 razy 3 = 21
----------
Goniec ------- Gd5 --- 5 razy 4 = 20
------------
Bialy Krol ---- Kg6 --- 6 razy 7 = 42
---------
Czarny Krol -- Kh8 --- 8 razy 8 = 64
-----------
Szachy -- matowanie Hetmanem
Posunięcie białych , mat w 1 posunieciu -- #1 --
Ilość rozwiązań: 8
Rozwiązanie:
1. Hb8X
1. Hc8X
1. Hd8X
--------
1. Hh7X
1. Hh2X
-------
1. Hg7X
1. He5X
1. Hc3X
Trzychodowe zadanie -- #3
_
Biale matuja w 3 ruchu -- #3 ----- 1. 0-0-0! - Kf4 - 2. Wg1 - Ke4 - 3. Wg4 mat
-----------Tabliczka mnozenia ( przy okazji )
Skoczek ------ Sb4 -- 4 razy 2 = 8
---------
Skoczek ------ Sc4 -- 4 razy 3 = 12
----------
Skoczek ----- Sd4 --- 4 razy 4 = 16
---------
Krol czarny -- Ke4 --- 4 razy 5 = 20
---------
Wieza biala -- Wa1 -- 1 razy 1 = 1
-------------
Bialy Krol ---- Ke1 --- 1 razy 5 = 5
------------
maly diagram ( pozycja matowa )
--------
Biala Wieza -- Wg4 --- 4 razy 7 = 28
Opanowanie tabliczki mnozenia na diagramie szachowym jest wazne :
jesli jeszcze szachisto masz problemy , to nie odkladaj na pozniej , bo siedmio-latek moze zapytac jaki wynik bedzie na polu _g6 i tu trzeba wiedziec ze liczymy tak > 6 razy 7 jest 42 dla pewnosci mamy jeszcze pole symetryczne { oddalone od punktu a1 }
pole _f7 rowniez ma liczbe 42 , a liczy sie tak > 7 razy 6 rowna sie 42.
----------------
Szachisci wiec maja rozne sposoby , by reklamowac Szachy.
--
--
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pią 17:15, 05 Paź 2012 Temat postu: |
|
|
-
Matowanie na Ekranie!
3 - P1054956
Autor : Werner Speckmann
Tagesspiegel 1995
Mat w 4 posunieciach -- #4
Rozwiazanie
Odgadnij jak byla pozycja startowa ( poczatkowa)
analizujac rozwiazanie szachowe.
1. Gh7! - Ke5
2. Kf7! -- e6
3. Kg6! - Ke4
4. Kf6 - mat ---- Diagram -- 2
----- diagram -- 2
1. Gh7 - Ke5 - 2. Kf7! - e6 - 3. Kg6 - Ke4 - 4. Kf6 - mat
--
---------------
Diagramy w Polskich Szkolach
Geografia -- Mapa Polski
Hetman -- Hc7 --- , to miasto Szczecinek _ 40 tys. mieszkancow
-----------------
Goniec --- Gd5 --- , to Miasto Konin _ 80 tysiecy mieszkancow
-------------
Bialy Krol --- Kg6 -- , to miasto Lomza _ 65 tys. mieszkancow
----------
Czarny Krol --Kh8 -- , to miasto Suwalki _ 75 tys. mieszkancow
----------
===========
Matematyka --- Tabliczka mnozenia
Hetman -- Hc7 --- 7 razy 3 = 21
----------
Goniec --- Gd5 --- 5 razy 4 = 20
------------
Bialy Krol --- Kg6 --- 6 razy 7 = 42
---------
Czarny Krol -- Kh8 --- 8 razy 8 = 64
-----------
==============
Szachy -- matowanie Hetmanem
Posunięcie białych , mat w 1 posunieciu -- #1 --
Ilość rozwiązań: 8
Rozwiązanie:
1. Hb8X
1. Hc8X
1. Hd8X
--------
1. Hh7X
1. Hh2X
-------
1. Hg7X
1. He5X
1. Hc3X
---
===
Trzychodowe zadanie -- #3
_
Biale matuja w 3 ruchu -- #3 ----- 1. 0-0-0 ! Kf4 2. Wg1 Ke4 3. Wg4 mat
----------------Tabliczka mnozenia ( przy okazji )
Skoczek -- Sb4 -- 4 razy 2 = 8
---------
Skoczek -- Sc4 -- 4 razy 3 = 12
----------
Skoczek -- Sd4 --- 4 razy 4 = 16
---------
Krol czarny -- Ke4 --- 4 razy 5 = 20
---------
Wieza biala --- Wa1 -- 1 razy 1 = 1
-------------
Bialy Krol ---- Ke1 --- 1 razy 5 = 5
------------
maly diagram ( pozycja matowa )
--------
Biala Wieza -- Wg4 --- 4 razy 7 = 28
Opanowanie tabliczki mnozenia na diagramie szachowym jest wazne :
jesli jeszcze szachisto masz problemy , to nie odkladaj na pozniej , bo siedmio-latek moze zapytac jaki wynik bedzie na polu _g6 i tu trzeba wiedziec ze liczymy tak > 6 razy 7 jest 42 dla pewnosci mamy jeszcze pole symetryczne { oddalone od punktu a1 }
pole _f7 rowniez ma liczbe 42 , a liczy sie tak > 7 razy 6 rowna sie 42.
----------------
Szachisci wiec maja rozne sposoby , by reklamowac szachownice i przez to Szachy
-------
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 17:23, 05 Paź 2012, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|