 |
SZACHY Szachy, zadania szachowe i nie tylko
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Sob 10:52, 22 Paź 2011 Temat postu: |
|
|
------
----Korekta --- poprawka
14 - P1020211
Autor : Arthur Ford Mackenzie
[link widoczny dla zalogowanych]
Rozwiazanie dwuchodowki proste ---- 1.Se6!
1. Se6! zugzwang --
1. Se6 -- Kxe6 -- 2. He4 - mat
1. Se6 -- Gxh5 -- 2. Hxh5 - mat
1. Se6 -- Wd8! -- 2. e4! --- mat ------- Diagram ----- 3
1. Se6 -- Se3+ - 2. Sd4 -- mat --- Dwie czarne figury
-- zwiazanie Wd7 , Sb5 ----- Diagram ponizej
---------------
--- Siatka matowa -- 2. Sd4#---------- --------- siatka matowa ---- 2. g4#
2-----3
1. Se6! -- Se3+ -- 2. Sd4! -- mat ------ -------- 1. Se6 -- Wd8 -- 2. g4 - mat
Prosta dwuchodowka okazala sie nierozwiazalna , poniewaz osoba umieszczajaca zadanie Mackenzie na stronie -- [link widoczny dla zalogowanych]
Zamienila kolory piona _g3 ---- Mial byc bialy , umieszczono czarnego piona.
Troche gimnastyki szachowej wykonalem by odszukac poprawna wersje autorska...
Mam nadzieje ze taka ona jest , ta wersja..
--------
-- Specyficzne zadania --- #2
Mat w 2 posunieciach -- #2
5 Rozwiazan
-- siatka matowa -- 3 Gonce ---- ---- siatka matowa --- 4 Skoczki ---
___ 2------3
1. g8=G! - Kxe6 -- 2. f8=G! - mat ---- 1. f8=S! - Kf6 -- 2. g8=S! - mat
Na szkoleniach mamy jedna tablice demonstracyjna i jak tu pokazac siatke matowa z 4 Skoczkami , czy z 3 Goncami?
Nic tylko ... kupic dwie tablice demo.! bedzie praktycznie ... drugi instruktor szachowy bedzie rowniez mial szanse wypromowania sie...
------
Proponuje wykonac tablice demo. samemu , lub zlecic osobie ktora ma zlota, Raczke i wykona prace na Nasze specjalne zapotrzebowania.
Tablica demo. moze sluzyc jako Nasze logo i reklamowac szachy w Naszym miescie , klubie...
--
-------- Dwuchodowka ---ze zludami
1---2
Mat w 2 posunieciach -- #2------ Proba rozwiazania ---- 1. f8=W zugzwang
1. f8=W!? zugzwang
1. ... Sc7 -- 2. Gd7 - mat
1. ... Sb6 -- 2. Gb7 - mat
1. ... Sd6 -- 2. Gd5 - mat
1. ... Sc5 -- 2. Gb5 - mat
1. --- Sf6 -- 2. Wxf6 - mat
Ale jest 1. ... Sg5! -- brak mata
------------
Pierwsze rozwiazanie -- 1. f8=H! -- grozi - 2.He8#
1. f8=H! -- grozi -- 2. He8 - mat
1. ... Sc7 -- 2. Gd7 - mat
1. ... Sb6 -- 2. Gb7 - mat
1. ... Sd6 -- 2. Gd5 - mat
1. ... Sc5 -- 2. Gb5 - mat
1. ... Sf6 -- 2. Hxf6 - mat
-----------------
Piata Wieza na diagramie nierozwiazuje zadania...
a tak dobrze zarlo... Jednak Hetman jest potrzebny 1. f8=Hetman!
-----------
Drugie rozwiazanie -- 1. Wd-d5! -- zugzwang
1. Wd-d5! zugzwang
1. Wd5 -- Sc5 -- 2.Waxc5 -- mat
1. Wd5 -- Sb6 -- 2.Gb7 -- mat
1. Wd5 -- Sc7 -- 2. Gd7 -- mat
-----------
Zludne rozwiazania
1.We7-Wd7? -- Sc7!
1. Wb-b7? --- Sg5!
1. Wa-b5? --- Sc5!
---------------
Dwuchodowka -- dwa rozwiazania -- cztery zludy.
Dwuchodowka -- dwa Gonce -- cztery Wieze
Jak na 11 bierek na diagramie , to wystarczajaco duzo tego jest!
--------
Polskie - miniatury ---- 540 zadan
- Studium
208. Autor : Grzegorz Grzeban
Problemista 1962
2 pochwala
1 ------ 2
Biale wygrywaja --- (+ ) ---- siatka matowa --- 7. Sc1 -- a2 -- 8. Sb3#
Rozwiazanie
1. a4! -- bxa4 -- 2.Sb4! -- a3
3. ....
7. Sc1! -- a2 -- 8. Sb3 -- mat --- Diagram -- 2
[link widoczny dla zalogowanych]
Tu jest wiecej zadan -- polskich kompozytorow
Tu mozna potrenowac rozwiazywanie zadan szachowych
--
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Wto 9:20, 25 Paź 2011 Temat postu: |
|
|
---------------------------------
---- Czterochodowka --- #4
1 - P1124203
Autorzy : Werner Speckmann
Erich Zepler
5060 The Problemist 05/1968
----------
-
Biale -- Kb3 -- Hd5 --b4
Czarne --- Ka6
[link widoczny dla zalogowanych]
Biale matuja w 4 posunieciu --- #4
[link widoczny dla zalogowanych]
Pozycja koncowa
Kb3 -- Hb7 -- b4
Czarne -- Kb5 -------- mat na diagramie
Po czterech posunieciach --- biale zamatowaly ---- 4. Hc7 - b7 mat
-----------
[link widoczny dla zalogowanych] , [link widoczny dla zalogowanych]
----------
Konkurs samomatow ---> [link widoczny dla zalogowanych]
---------
---
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Śro 18:21, 26 Paź 2011 Temat postu: Re: Szachowy Relaks |
|
|
---------
Szachowy relaks
Plany na następne wydania newslettera zwanego Szachowym Relaksem dla każdego chętnego
Powoli gromadzę pomysły oraz sprawdzam wszystkie dostępne materiały, które będę mógł wykorzystać. Planuję, że na pewno zwiększy się ilość zadań z dziedziny kombinacji oraz kompozycji (prawdopodobnie będzie ich w każdym numerze ok. 30-40) oraz kilka ciekawych studiów szachowych. Dodatkowo jeśli doby mi wystarczy, to spróbuję także zrobić coś w rodzaju mini-kursu podstawowych końcówek oraz wszystkich motywów kombinacyjnych - omawianych pojedyczno. Do tego jeszcze jakieś ciekawostki i ciekawe cytaty oraz porady szachowe. Kolejny numer planuję zrobić na ok. 20-25 stron, więc z pewnością czeka mnie dużo pracy. Niemniej mam pomysły, materiały oraz świadomość tego po co (i dla kogo) to robię, więc dam radę. Najwyżej trzeba będzie lekko poszerzyć dobę .
Chcę poinformować, że biuletyn będzie także zawierał polemiczne artykuły dotyczące szachów oraz rozwoju szachowego i treningu. Wszystko wskazuje również na pojawienie się treści o charakterze promocyjnym - czyli korzyści z szachów i dlaczego warto grać oraz rozwijać się dzięki szachom. No i powinno także pozostać to co obecnie czyli schematy matowe, porady szachowe jak też opisy książek. Rzecz jasna będzie także szachowy deser - czyli dwuchodówki. Zapraszam i zachęcam do tego, aby się przyzwyczajać do ich rozwiązywania, bo zamierzam w niedalekiej przyszłości dawać także trzychodówki! No i wypróbuję także nowy sposób przekazywania wiedzy - za pomocą mniejszej ilości słów, a większej ilości diagramów, obrazów i znaków. Mam nadzieję, że będzie to z pewnością bardziej stymulujące i zachęcające do własnych poszukiwań i odkrywania tego co już dawno zostało zapisane na kartach historii szachowej.
Przy okazji podkreślę jeszcze, że nasz newsletter (biuletyn) szachowy ma być i będzie różnych od pozostałych, które się ukazywały i ukazują. I to zarówno w treści jak i formie (sposobie przekazu). Osoby, które będą na bieżąco go czytywały i zastanawiały się nad tym co (i dlaczego) jest w nim (w takiej formie) zawarte... mogą liczyć na ciekawą intelektualną oraz także emocjonalną przygodę. Niektóre osoby mogą zostać pobudzone emcjonalnie po tym jak dowiedzą się kto, jak i dlaczego wydaje ten biuletyn, a tym bardziej wtedy, gdy przeczytają kilka artykułów polemicznych związanych z szachami. Na pewno będzie kilku sympatyków tego pomysłu (newslettera), a także wielu zagorzałych przeciwników, malkonentów oraz nieudaczników, którzy w myśl przysłowia "sami nie zrobią i innemu też nie będą dawali zrobić". Ogólnie będzie dobra zabawa jak i wiele (kontrowersyjnych) dyskusji związanych z tą publikacją.
Wszystkich pomysłów nie będę zdradzał, ponieważ wówczas nie byłoby wyczekiwania i zastanawiania się nad tym co będzie następnym razem . Mogę tylko powiedzieć, że gdybym chciał przekazywać wyłącznie wiedzę (w czystej postaci), wówczas musiałbym wydawać publikację objętości 1 lub 2 stron... w której byłyby zawarte linki i adresy do źródeł w których można się wszystkiego dowiedzieć. Obecnie jest dostępnych około co najmniej 6-8 tysięcy pozycji szachowych (angielskich, rosyjskich, polskich, niemieckich, francuskich, hiszpańskich, włoskich), a prócz tego kilka tysięcy stron szachowych oraz kilkaset z blogami i forami. Wystarczyłoby zatem podawać tylko namiary na konkretne źródła w Internecie lub miejsca w pozycjach drukowanych (książkach, czasopismach, zbiorach zadań i innego rodzaju).
------------------------
[link widoczny dla zalogowanych]
Tu wiecej
-------
Dwuchodowki > #2 , proste i pouczajace
_2 _3
Mat w 2 posunieciach rozwiazywanie w zadan przy kazdej okazji...
w tramwaju , w kawiarni ...
_5 _6
Mat w 2 posunieciach > #2
_8
Mat w 2 posunieciach
------------
--------------------------------------------------------------------
środa, 26 października 2011---
Czy silny szachista naprawdę inaczej widzi dowolną pozycję na szachownicy?!
Czy silny szachista inaczej widzi dowolną pozycję na szachownicy?
Zastanówmy się nad tym czy jest (a jeśli tak to jaka) różnica w tym co widzi gracz początkujący oraz średniozaawansowany. Czy obaj widzą to samo czy też wyróżnia ich nieco inne spojrzenie?
Na początek ważne zastrzeżenie - w tym wątku będziemy przypatrywali się jedynie pozycjom, które nie mają charakteru losowego.
Wyróżnijmy 3 typy graczy:
1) nowicjusz A (poziom 800-1000)
2) podstawiacz B (poziom 1200-1400)
3) średniak C (poziom 1800-1900)
Teraz bierzemy dowolną pozycję (a w przypadku testów: najlepiej kilkanaście lub kilkadziesiąt) - niechaj będzie z gry środkowej w której jest jeszcze nieco możliwości:
Gracz A: niekiedy chce wykonywać nieprawidłowe ruchy (np. widzi "bicie" skoczkiem który jest całkowicie związany) nie do końca zdając sobie sprawę, że "nie można". Poza tym zwykle liczy on na to, aby dać mata w 1 ruchu lub zbić hetmana. Jeśli nie widać tego typu ruchów to szuka ruchów, które "coś zbiją" albo natychmiast znajduje ruchy, które jak najdalej wyprowadzają figury liniowe (najczęściej hetmana). Nie jest w stanie on liczyć wariantów, gdyż w swojej grze opiera się na macie (w 1 ruchu) lub biciach (także w 1 ruchu). Zwykle czeka na to, aby przeciwnik podstawił coś pod bicie (nie ważne czy będzie ono korzystne czy nie).
Gracz B: zna on już wartość figur, więc wie, że należy szanować materiał. Potrafi w miarę szybko ocenić to, kto materialnie stoi lepiej. Wie także, że należy wykonać roszadę, aby zabezpieczyć króla. Nie zwraca większej uwagi na różne elementy, lecz stara się policzyć "jakieś warianty" (najlepiej forsowne - czyli ze wzajemnymi biciami lub szachem). Jeśli trochę rozwiązywał kombinacje, to zwykle jego uwaga skupiona jest na ataku i kombinacjach. Najlepiej chciałby, aby partia skończyła się poświęceniem 2-3 figur i daniem mata za pomocą pięknej kombinacji. Przy czym nie ma większego znaczenia to, czy jego piony są w dobrym stanie, a już rzadko kiedy koncentruje się na tym, aby zajmować linie czy uważnie patrzyć na centrum i współpracę swoich figur (i jej brak u przeciwnika). Planem dla niego najczęściej jest mat albo wygranie figury. Końcówki bywają nudne a tym bardziej trudne. Jeśli jeszcze trwają dłużej niż 10-15 ruchów, to taki gracz zwykle traci cierpliwość i coś podstawia.
Gracz C: patrzy na pozycję z innej perspektywy. Pomimo tego, że widzi to co gracz B, to jednak jego widzenie oraz ocena pozycji jest znacząco różna od powyższych. Dlaczego? Oto powody:
- koncentruje się najpierw na materialnej stronie (błyskawicznie potrafi rozpoznać kto jest stratny w materiale)
- natychmiast sprawdza bezpieczeństwo własnego króla (także u przeciwnika)
- ocenia to kto ma zajęte ważne linie (pionowe czy przekątne)
- przygląda się centrum: temu czy jest ono zamknięte czy otwarte i kto go kontroluje oraz ile pionów zawiera
- natychmiast rozpoznaje proste zagrożenia taktyczne (widełki, groźby matowe, szpile, rentgen, itp.)
- sprawdza jak wygląda współpraca figur w jego obozie i które u przeciwnika nie mają dobrej harmonii
- patrzy na strukturę pionową: zwłaszcza jeśli są widoczne defekty, które mogą mieć długotrwały (a więc istotny) wpływ
- próbuje szybko znaleźć prosty plan przerzucenia figur i wzmocnienia pozycji albo pozbycia się słabości
- jeśli jest to pozycja, która zmierza do "czystej" końcówki, wówczas natychmiast przypomina sobie podobnego typu pozycje i porównuje z tym co widzi przed sobą; ponadto stara się szybko ocenić, które z figur należy wymienić, zaś które zostawić.
- po chwili próbuje ocenić plusy i minusy pozycji i dokonać oceny w kierunku: najpierw trzeba polepszyć pozycję poprzez pozbycie się słabości lub też starać się jak najszybciej przydusić pozycję przeciwnika i wymusić na nim kolejne ustępstwa
- dopiero na samym końcu (!!!) poszukuje i ocenia konkretne ruchy (tzw. ruchy kandydaty), które mogą być dobre w tej pozycji (wówczas zajmuje się tzw. liczeniem wariantów)
Myślę, że teraz powinno być widać DUŻĄ różnicę między "podstawiaczami" a "średniakami". Nie jest to jedynie różnica ilościowa, ale raczej jakościowa. Gracz poziomu 1800-1900 będzie grał znacznie "czyściej" (bez podstawek) aniżeli "podstawiacz", a dodatkowo będzie w stanie wcześniej i dokładniej ocenić zalety i wady pozycji. Jeśli będzie konieczne, to średniak przejdzie natychmiast do obrony i wyszuka głęboki plan, aby "zaprzeć się". Natomiast podstawiacz zwykle nie będzie zadawał sobie trudu, aby zrozumieć, że już najwyższa pora na obronę. Najczęściej zwali winę na podstawkę, zamiast zobaczyć, że ŹLE ocenił pozycję i nie potrafił znaleźć dobrego planu (obrony). W tym wypadku podstawka jedynie przyspiesza (!) porażkę, a nie jej zapobiega.
Tak więc Magnus Carlsen (obecnie najsilniejszy szachista według światowej listy rankingowej FIDE - 2810 pkt) miał całkowitą rację, gdy na pytanie "czy Ty i amator widzicie to samo (oraz - tak samo) na szachownicy... odpowiedział: "tak, ale tylko wtedy, gdy jest mowa o pustej szachownicy!".
W przypadku wyższych poziomów 2000, 2200, 2400 różnica nie polega na głębokości liczenia wariantów, lecz przede wszystkim na ZNACZNIE większej bazie danych (wczytanych do pamięci w głowie) i tym, że silni zawodnicy (zawodowcy) oceniają (i łączą) znacznie więcej elementów na poziomie nieświadomym! Innymi słowymi: bardzo silny zawodnik (mistrz) nie widzi tego "co powinien", lecz koncentruje się JEDYNIE na tym co "go razi" - czyli na najbardziej istotnym elemencie (lub ich połączeniu) wystającym z pozycji. Dlatego właśnie zamiast analizować 5-6 ruchów (tak jak analizują gracze poziomu 1500-1700), to interesują go najczęściej 2 lub 3. Oczywiście w pozycjach, które doskonale zna... nie analizuje niczego, tylko "od ręki jedzie z koksem". Są pewne pozycje, które jest w stanie grać jak automat - takie, które najczęściej gracze poziomu 1600-1700 muszą analizować i nieco dłużej szukać planu.
Podsumowując: im silniejszy szachista tym bardziej specyficznie postrzega pozycję. Podkreślę wyraźnie, że WCALE NIE CHODZI o LICZENIE WARIANTÓW*, gdyż badania wykazały, że od poziomu 2000 nie ma istotnych różnic w tym zakresie. Jest jednak spora różnica, gdyż mistrz dobrze wie i czuje co i jak głęboko należy liczyć, zaś silny amator będzie próbował nieco bardziej forsownie "obejmować" pozycje przed nim.
[* - liczenie wariantów, czyli głębokość liczenia wariantów, która zwykle waha się od 2 do 8-9 półruchów]
Mam nadzieję, że tym artykułem zachęcę do przyjrzenia się sobie i swoim procesom postrzegania, oceniania oraz liczenia. Szczerze mówiąc, to gdybym coś takiego przeczytał 13-15 lat temu, to też bym nie uwierzył, że "pomimo posiadania takich samych kamer (oczu), rejestrują (odbierają i przetwarzają) zupełnie co innego". Jeśli będzie taka możliwość to postaram się pokazać na przykładzie kilku pozycji jak postrzegają je gracze w zależności od poziomu i zrozumienia gry. Dodam tylko, że ekspertem w tego typu zagadnieniach jest IM Jeremy Silman - trener i autor szachowy, który od ponad 20 lat zajmuje się pomocą amatorom szachowym.
Poniżej strona Jeremy Silmana , poświęcona szachom: można na niej znaleźć ciekawe recenzje książek oraz artykuły dla początkujących i średniozaawansowanych (1000-1500). Strona jest niestety bardzo słabej jakości, lecz jest kilkanaście materiałów, które są naprawdę ciekawe i pożyteczne.
[link widoczny dla zalogowanych]
---------------------------
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Czw 17:29, 27 Paź 2011 Temat postu: |
|
|
-----------
Solving to tylko świetna zabawa (7)!
Solving Dodaj komentarz Kilka lat temu – w czasie seminarium dla niemieckich trenerów w Berlinie – zaprezentowałem moją książkę “Kompozycja w szkoleniu szachisty” i tym samym spowodowałem dyskusję na temat “Znaczenie kompozycji w szkoleniu zawodników”.
Zagadnienie było niektórym trenerom już dobrze znane, bowiem kilka lat wcześniej mieliśmy spotkanie z Markiem Dworeckim, który na bazie pouczających studiów pokazał plusy korzystania z takiej formy treningu.
Moją intencją było pokazanie, że inne kompozycje mogą mieć również kolosalne znaczenie w procesie szkolenia. Ale to musi być dobrze wybrany zbiór zadań, w których centralną rolę odgrywa przede wszystkim trudny do wykrycia wstęp. Większość uczestników było jednak zdania, iż tylko studia mają aspekt szkoleniowy.
Nagle dyskusja rozszerzyła się o solving. Tutaj byli wszyscy zgodni, że to nie ma nic wspólnego ze szkoleniem w szachach. Trudno jest bowiem propagowanie czegoś, co jest sprzeczne z zasadami królewskiej gry. Dokładnie chodzi o to, że samomaty i maty pomocnicze nie mają nic wspólnego z normalną grą w szachy.
Jeden z uczestników dalej kontynuował dyskusję: Kiedyś zainteresowałem się rzucającym w oczy zjawiskiem, że w zawodach solvingowych na czele są ciągle te same nazwiska. Wielkich zmian praktycznie się nie widzi. To zdopingowało mnie do wyjaśnienia tego przypadku. Zacząłem analizować uczestników najbliższych mistrzostw świata i Europy. Okazało się, że około 80% to osoby pochodzące głównie z szeregów problemistów. Natomiast 20% to zawodnicy. Niekoniecznie aktywni, ale posiadający wysokie tytuły w grze praktycznej, np. arcymistrz Nunn. Mam wrażenie, że tutaj jest jakaś nieprawidłowość. To jakby kazać się ścigać mistrzowi świata formuły 1 Michaelowi Schumacherowi ze zwykłymi kierowcami. Moim zdaniem nie można porównywać zwykłego problemisty z szachistą praktykiem. Problemiści to przeważnie słabi gracze i w rywalizacji z silnym szachistami nie mają żadnych szans. To wyjaśnia problem, że w solvingu nie ma praktycznie żadnej konkurencji. Od lat ci sami zawodnicy dominują w mistrzostwach Europy i świata. Tutaj nie ma prawdziwej sportowej rywalizycji. Gra toczy się do jednej bramki. Trzeba więc z tej konkurencji wykluczyć wszystkich wyczynowych szachistów.
Solving jest ściśle związany z kompozycją szachowa!
------------
Autor : Jerzy Konikowski --- 1967
Mat w 2 posuieciach --- #2
Gra przygotowana --- maty przygotowane ...
1. ... Kf1 --- 2. Gh3 -- mat
1. ... Kd1 --- 2. Gb3 -- mat
--------------
Gra zludna
1. Hb4 --- 1. Db4? (Zugzwang)
1. ... Kd1 --- 2. Hd2 -- mat
1. ... Kf1 --- 2. He1 -- mat
1. ... Kd3 --- 2. Hc4 -- mat
1. ... Kf3 --- 2. Hg4 -- mat
Ale jest ... c5! --- brak mata
Pozycja po 1 posunieciu 1. Hc5!
Rozwiazanie rzeczywiste!
1. Hc5! zugzwang
1. ... Kd1 --- 2. Gg4 --- mat
1. ... Kf1 ---- 2. Hf2 --- mat
1. ... Kd3 ---- 2. Hc4 --- mat
1. ... Kf3 ---- 2. He3 --- mat
-------------------------
W sumie jest 9 roznych siatek matowych... jak na miniature to SUPER!
------------------
Wyraziłem swoją opinię: „Ciekawa teoria, lecz praktycznie nie do zrealizowania. To są przecież imprezy otwarte dla każdego. Podobnie w turniejach szachowych typu open każdy może startować po opłaceniu wpisowego. Można by ewentualnie organizować – podobnie jak w szachach turniejowych – zamknięte turnieje solvingowe. Ale do tego nigdy nie dojdzie, bo organizatorom chodzi o przyciągnięcie jak największej ilości uczestników, aby tym samym zbić jak największą kasę”!
FM Jerzy Konikowski
Kompozycje Konikowskiego opisal Wladek
-----
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pią 20:59, 28 Paź 2011 Temat postu: |
|
|
--------
Solving to tylko świetna zabawa (7)!
Solving Dodaj komentarz Kilka lat temu – w czasie seminarium dla niemieckich trenerów w Berlinie – zaprezentowałem moją książkę “Kompozycja w szkoleniu szachisty” i tym samym spowodowałem dyskusję na temat “Znaczenie kompozycji w szkoleniu zawodników”.
Zagadnienie było niektórym trenerom już dobrze znane, bowiem kilka lat wcześniej mieliśmy spotkanie z Markiem Dworeckim, który na bazie pouczających studiów pokazał plusy korzystania z takiej formy treningu.
Moją intencją było pokazanie, że inne kompozycje mogą mieć również kolosalne znaczenie w procesie szkolenia. Ale to musi być dobrze wybrany zbiór zadań, w których centralną rolę odgrywa przede wszystkim trudny do wykrycia wstęp. Większość uczestników było jednak zdania, iż tylko studia mają aspekt szkoleniowy.
Nagle dyskusja rozszerzyła się o solving. Tutaj byli wszyscy zgodni, że to nie ma nic wspólnego ze szkoleniem w szachach. Trudno jest bowiem propagowanie czegoś, co jest sprzeczne z zasadami królewskiej gry. Dokładnie chodzi o to, że samomaty i maty pomocnicze nie mają nic wspólnego z normalną grą w szachy.
Jeden z uczestników dalej kontynuował dyskusję: Kiedyś zainteresowałem się rzucającym w oczy zjawiskiem, że w zawodach solvingowych na czele są ciągle te same nazwiska. Wielkich zmian praktycznie się nie widzi. To zdopingowało mnie do wyjaśnienia tego przypadku. Zacząłem analizować uczestników najbliższych mistrzostw świata i Europy. Okazało się, że około 80% to osoby pochodzące głównie z szeregów problemistów. Natomiast 20% to zawodnicy. Niekoniecznie aktywni, ale posiadający wysokie tytuły w grze praktycznej, np. arcymistrz Nunn. Mam wrażenie, że tutaj jest jakaś nieprawidłowość. To jakby kazać się ścigać mistrzowi świata formuły 1 Michaelowi Schumacherowi ze zwykłymi kierowcami. Moim zdaniem nie można porównywać zwykłego problemisty z szachistą praktykiem. Problemiści to przeważnie słabi gracze i w rywalizacji z silnym szachistami nie mają żadnych szans. To wyjaśnia problem, że w solvingu nie ma praktycznie żadnej konkurencji. Od lat ci sami zawodnicy dominują w mistrzostwach Europy i świata. Tutaj nie ma prawdziwej sportowej rywalizycji. Gra toczy się do jednej bramki. Trzeba więc z tej konkurencji wykluczyć wszystkich wyczynowych szachistów.
Solving jest ściśle związany z kompozycją szachowa!
------------
Autor : Jerzy Konikowski --- 1967
Mat w 2 posuieciach --- #2
Gra przygotowana --- maty przygotowane ...
1. ... Kf1 --- 2. Gh3 -- mat
1. ... Kd1 --- 2. Gb3 -- mat
--------------
Gra zludna
1. Hb4 --- 1. Db4? (Zugzwang)
1. ... Kd1 --- 2. Hd2 -- mat
1. ... Kf1 --- 2. He1 -- mat
1. ... Kd3 --- 2. Hc4 -- mat
1. ... Kf3 --- 2. Hg4 -- mat
Ale jest ... c5! --- brak mata
Pozycja po 1 posunieciu 1. Hc5!
Rozwiazanie rzeczywiste!
1. Hc5! zugzwang
1. ... Kd1 --- 2. Gg4 --- mat
1. ... Kf1 ---- 2. Hf2 --- mat
1. ... Kd3 ---- 2. Hc4 --- mat
1. ... Kf3 ---- 2. He3 --- mat
-------------------------
W sumie jest 9 roznych siatek matowych... jak na miniature to SUPER!
------------------
Wyraziłem swoją opinię: „Ciekawa teoria, lecz praktycznie nie do zrealizowania. To są przecież imprezy otwarte dla każdego. Podobnie w turniejach szachowych typu open każdy może startować po opłaceniu wpisowego. Można by ewentualnie organizować – podobnie jak w szachach turniejowych – zamknięte turnieje solvingowe. Ale do tego nigdy nie dojdzie, bo organizatorom chodzi o przyciągnięcie jak największej ilości uczestników, aby tym samym zbić jak największą kasę”!
FM Jerzy Konikowski
Kompozycje Konikowskiego opisal Wladek
--
---------
Matowanie Hetmanem
Pomocnik w 4 posunieciach
10 - P0500689
Autor : Fadil Abdurahmanovic
2064 Mat 01-02/1978 -- 1. -2. Preis
1---2
Pomocniczy mat w 4 posunieciach --- h#4 --- 4 Rozwiazania
Rozwiazanie
1) 1. Kd4 -- fxe6 - 2. Kc3 - exd7 - 3. Kb2 - dxc8=H -- 4. Ka1 -- Hc1 --- mat
2) 1. Kf4 --- f6 --- 2. Kg3 -- f7 --- 3. Kh2 -- fxe8=H -- 4. Kh1 -- Hxh5 -- mat
3) 1. Kd5 -- fxe6 - 2. Kc6 -- e7 --- 3. Kb7 - exd8=H - 4. Ka8 -- Hxc8 -- mat
4) 1. Kf6 -- Kg2! - 2. Kg7 -- f6+ - 3. Kh8 --- f7 ----- 4. Wh7 -- f8=H - mat
Hetman matuje na Hc1#
Hetman matuje na Hxh5# ---------- Diagram --- 3
Hetman matuje na Hxc8# --------- Diagram --- 4
Hetman matuje na f8=H!# ----------- Diagram -- 2
---------
- 3 ----- 4
Czarny Krol zalicza wszystkie cztery
katy ( rogi ) szachownicy ( Ka1 - Kh1 - Ka8 - Kh8 )
----------------
Bylo matowanie Wieza i Goncem , Wieza i Skoczkiem i mamy Hetmanem + Krol
------
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Sob 10:10, 29 Paź 2011 Temat postu: Re: Szachowy Relaks |
|
|
----------
-------
GM Dr John Nunn
World Problem Solving Championship 2011 – Solutions
26.09.2011 – In his report on the competition, which was won by 19-year-old Kacper Piorun, the second-placed solver, GM Dr John Nunn, presented a selection of problems which the competitors had to face. Today he presents the solutions, in the unique explanatory style that has made his many chess books so popular. Studying his notes allows you to delve into the magical world of chess problems.
---------------
[link widoczny dla zalogowanych]
---------------
Solverowcy _ 2011
Wielka trojka
- Kacper Piorun -- Mistrzem Swiata
John Nunn -- wicemistrzem Swiata
Piotr Murdzia -- brazowy medal
---------
Autor : Slobodan Mladenovic
4.hm Probleemblad 1987, --- 06.09.2011
[Nunn,John]
1____2
Mat w 2 posunieciach -- #2 ---- Diagram -- 2 --- rozwiazanie. 1. Sd5!
Gra przygotowana
1. ... Wd6 --- 2. He4 -- mat
1. ... f3 ----- 2. g4 ---- mat
----------------------------
- Rozwiazanie
1. Sd5! -- zugzwang
1. Sd5! --- Ke4 - 2. Gg6 -- mat ---- wiazany Goniec _e6
1. ... Wd6 ----- 2. Se7 --- mat
1. ... Sbxd5 --- 2. Hb1 #
1. ... Scxd5 --- 2. Hh7 #
1. ... Gf7 ----- 2. We5 #
1. ... f3 ------ 2. Sg3 #
-------------------------
W konkursie MS -- trzeba rozwiazac 3 takie dwuchodowki - czas 20 minut
-----------------Harmonogram
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych] ---- forum
[link widoczny dla zalogowanych]
--- Matowanie Skoczkami
--- Promowany Skoczek matuje...
1---2
Mat w 1 posunieciu --- #1 --------- Rozwiazanie -- 1. e8= Skoczek -- mat
------
Witamy na stronie internetowej klubu szachowego PZSzach, znajdującego się w nowej siedzibie związku w Warszawie w Al. Jerozolimskich 49.
Tygodniowy harmonogram zajęć przedstawia się następująco:
od poniedziałku do piątku zapraszamy szachistów w godzinach: 17.00 - 20.00.
Poniedziałek - turnieje błyskawiczne oraz dyżury działaczy Mazowieckiego Związku Szachowego
Wtorek - tunieje szybkie i błyskawiczne oraz zadania szachowe - Ryszard Królikowski
Środa - turnieje otwarte (P-10') + prelekcje Joanny Majdan-Gajewskiej - 1 runda rozpoczyna się o 17.30.
Czwartek - turnieje otwarte (P-15'), i partie towarzyskie - 1 runda rozpoczyna się o 17.30
Piątek - prelekcje, symultany, turnieje otwarte (P-5'), (P-3'+2'') lub Szachy Fischera - 1 runda rozpoczyna się o 17.30
Wpisowe wynosi 5 zł od osoby (cegiełka/darowizna na rzecz PZSzach). Czwartek dniem bez opłat.
Z A P R A S Z A M Y
Zawodnikom proponujemy wcześniejsze zgłaszanie się do turniejów przez internet
---------
Najbliższe Turnieje Klubu PZSzach w Al. Jerozolimskich 49:
IV Turniej Środowy (P-10'): - 26 października 2011 - Zapisy do turnieju
18 Turniej Czwartkowy (P-15'): 27 pażdziernika 2011 -Zapisy do turnieju
15 Piątkowy Turniej blitza (P-5'): 28 października 2011 -Zapisy do turnieju
14.X.2011 odbył się 3-ci turniej szachów Fischera na Alejach Jerozolimskich 49!
--------------------------------------------------------------------------------
Zmiana zajęć wtorkowych!
Od najbliższego wtorku (11.X.2011) zajęcia będzie prowadzić Ryszard Królikowski. W ten dzień planowane jest organizowanie turniejów połączonych z rozwiązywaniem prostych zadań szachowych. Szczegóły znajdują się ---> tutaj. Zapraszymy wszystkich chętnych!
-------------------------------------------------------------------------------
SPOTKANIA Z BARTOSZEM!
16 września 2011 w godzinach 17.00 - 18.30 odbyła się druga prelekcja z arcymistrzem Bartoszem Soćko, który podzielił się wrażeniami z II Zjazdu Ekstraligi i skomentował partię z arcymistrzem Pawłem Czarnotą.
--------------------------------------------------------------------------------
22 sierpnia w godzinach 17-18 odbyła się prelekcja z arcymistrzynią Joanną Majdan - Gajewską, która komentowała
występ drużyny, oraz swoją najlepszą partię z Olimpiady Szachowej w Dreźnie w 2008 r. Po prelekcji rozegrany został turniej blitza - Wyniki turnieju
----------------------
Wtorek
Uwaga! W związku z niską frekwencją w zajęciach wtorkowych (dla początkujących) wprowadzamy zmianę w harmonogramie prac klubu.
Od najbliższego wtorku (11.10.2011) klub PZSzach będzie prowadzony przez Ryszarda Królikowskiego.
W ramach wtorkowych zajęć odbywać się będą turneje szachowe połączone z rozwiązywaniem prostych zadań szachowych.
Wtorkowy dwubój szachowy
Połączenie turnieju szachów szybkich z rozwiązywaniem zadań szachowych.
Zasady turnieju: w kolejnych rundach skojarzeni przez sędziego zawodnicy rywalizują przy szachownicy (partia P`10 + 3``), a następnie rozwiązują dwa proste zadania na mata w dwóch posunięciach (rzutnik). Wynik partii to 2:0 (zwycięstwo jednego z graczy) lub 1:1 remis. Przy zadaniach należy odgadnąć pierwszy ruch białych (wstęp). Odpowiada ten, kto się pierwszy zgłosi. Podanie poprawnej odpowiedzi daje punkt 1:0, podanie błędnej odpowiedzi daje punkt przeciwnikowi 0:1. Jeżeli w limicie czasu (2 min.) nikt z rywalizującej pary nie zgłosi się do odpowiedzi, to za zadanie przyznawany jest remis 0,5:0,5. Możliwe wyniki za zadania to 2:0, 1,5:0,5 lub 1:1. Rezultat ten jest dodawany do wyniku partii i stanowi o wyniku meczu (dwuboju). Końcowa kolejność w turnieju to suma punktów ze wszystkich meczów. Do rozwiązywania zadań zawodnicy przystępują natychmiast po (w kolejności) zakończonych partii.
Warunki uczestnictwa: turniej otwarty dla wszystkich chętnych, należy jednak wykupić u sędziego cegiełkę PZSzach-u za 5 zł (oprócz 11.10). Uwaga: sędzia przygotuje zadania stosunkowo łatwe - pozycje z partii lub miniatury (do 7 bierek na szachownicy), jednak wymagające pewnej orientacji na szachownicy – dla min. średnio zaawansowanych graczy.
Pierwsze zawody 11.10 gratis – ilość miejsc ograniczona.
Nagrody: książki i publikacje szachowe dla pierwszej trójki.
Turnieje prowadzi FA Ryszard Królikowski, dwukrotny drużynowy medalista ME w rozwiązywaniu zadań szachowych (2007, 2011), wicemistrz Polski 2007
-----
Propaganda szachow!
Mat w 2 posunieciach -- #2 --
Rozwiazanie
1. Ga3 Kb1 -- 2. Kd2 mat
1. Ga3 -- c5 --- 2. 0-0 mala roszada -- mat
Mat powstal po takich posunieciach :
1. Ga3 -- c5 --- 2. 0-0 ( mala roszada)-- mat
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Nie 20:22, 30 Paź 2011 Temat postu: |
|
|
--------
------ Miniatury do rozwiazania --- #2
Zadania sa na
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
28 - P1133021
Tibor Schönberger i György Schiffert
8 Magyar Sakkvilag 08/1926
----------------------
[link widoczny dla zalogowanych]1___2[link widoczny dla zalogowanych]
Mat w 2 posunieciach ---- #2 ------------------ mat w 2 posunieciach ---- #2 ---
28 - P1133021
Autor : Tibor Schönberger -------------- Matowanie na ekranie
[link widoczny dla zalogowanych]3----4[link widoczny dla zalogowanych]
Diagram --- 3 ma rozwiazanie -- ponizej --------- mat w 2 posunieciach --- #2
Biale matuja w 2 posunieciach -- #2
1. Sd4 -- Kd6 -- 2. Sf5 - mat
1. Sd4 -- Kf6 --- 2. Hg7 - mat
1. Sd4 -- Kf4 --- 2. We4 - mat
1. Sd4 -- Kxd4 -- 2. Hd2 - mat
Ta dwuchodowka bardzo mi sie podoba wiec podalem rozwiazanie...
--------
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pon 13:06, 31 Paź 2011 Temat postu: |
|
|
----
------ Miniatury do rozwiazania --- #2
Zadania sa na
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
28 - P1133021
Tibor Schönberger i György Schiffert
8 Magyar Sakkvilag 08/1926
----------------------
[link widoczny dla zalogowanych]1___2[link widoczny dla zalogowanych]
Mat w 2 posunieciach ---- #2 ------------------ mat w 2 posunieciach ---- #2 ---
28 - P1133021
Autor : Tibor Schönberger -------------- Matowanie na ekranie
[link widoczny dla zalogowanych]3----4[link widoczny dla zalogowanych]
Diagram --- 3 ma rozwiazanie -- ponizej --------- mat w 2 posunieciach --- #2
Biale matuja w 2 posunieciach -- #2
1. Sd4 -- Kd6 -- 2. Sf5 - mat
1. Sd4 -- Kf6 --- 2. Hg7 - mat
1. Sd4 -- Kf4 --- 2. We4 - mat
1. Sd4 -- Kxd4 -- 2. Hd2 - mat
Ta dwuchodowka bardzo mi sie podoba wiec podalem rozwiazanie...
-------
--------------------
- Wielochodowka -- miniatura
Autor : Aleksandr Sygurow
1
Mat w 5 posunieiach -- #5 ---
1. Ga3! -- Kc2 -- 2. Kc4 --- Kd1
3. Sc3+ -- Kd2 --- 4. Wf1 -- Ke3 -- 5. Gc1 - mat
4. Wf1 --- Kc2 --- 5. Wf2 -- mat ----- Diagram --3
2______3
4. Wf1 -- Ke3 -- 5. Gc1 - mat --------- 4. Wf1 -- Kc2 -- 5. Wf2 -- mat
Male jest piekne , bo czasu nam duzo nie zabiera by zobaczyc i zapamietac .... dwie siatki matowe
-------------
-- Miniatura z rozwiazaniem --
Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. Kb2! zugzwang
1. Kb2!
1. ... Kd3 --- 2. Gb5 -- mat
1. ... Kb4 --- 2. d3 ---- mat
1. ... Kd5 --- 2. He6 -- mat
1. ... d3 ---- 2. He4 --- mat
Dwuchodowka __ dla reklamy szachow...
---------
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pon 20:16, 31 Paź 2011 Temat postu: Re: Szachowy Relaks |
|
|
-----
Zadania 4-chodowe --- #4 plus siatki matowe
Autor : A.Orlimont--------------------- Wolfgang Pauly , 1916 rok
1__________2
Mat w 4 posunieciach > #4 --------- Mat w 4 posunieciach -- #4
Siatki matowe - 4. He4# ---- matowanie - 4. We7# --- siatki matowe - 4. We6#
_4 _5
1. Sa2! e2 2. Ge7 Kf4 --- 1. Wa7! - Ke5 - 2. e7 -- Ke6 -- 3. e8=S -- Ke5 -- 4. We7#
3. Sc3 Ke5 4. He4 mat --- 1. Wa7- Ke5 -- 2. e7 - Kd6 -- 3. e8=W - Kc6 -- 4. We6 mat
=====
Szachowy relaks
Plany na następne wydania newslettera zwanego Szachowym Relaksem dla każdego chętnego
Powoli gromadzę pomysły oraz sprawdzam wszystkie dostępne materiały, które będę mógł wykorzystać. Planuję, że na pewno zwiększy się ilość zadań z dziedziny kombinacji oraz kompozycji (prawdopodobnie będzie ich w każdym numerze ok. 30-40) oraz kilka ciekawych studiów szachowych. Dodatkowo jeśli doby mi wystarczy, to spróbuję także zrobić coś w rodzaju mini-kursu podstawowych końcówek oraz wszystkich motywów kombinacyjnych - omawianych pojedyczno. Do tego jeszcze jakieś ciekawostki i ciekawe cytaty oraz porady szachowe. Kolejny numer planuję zrobić na ok. 20-25 stron, więc z pewnością czeka mnie dużo pracy. Niemniej mam pomysły, materiały oraz świadomość tego po co (i dla kogo) to robię, więc dam radę. Najwyżej trzeba będzie lekko poszerzyć dobę .
Chcę poinformować, że biuletyn będzie także zawierał polemiczne artykuły dotyczące szachów oraz rozwoju szachowego i treningu. Wszystko wskazuje również na pojawienie się treści o charakterze promocyjnym - czyli korzyści z szachów i dlaczego warto grać oraz rozwijać się dzięki szachom. No i powinno także pozostać to co obecnie czyli schematy matowe, porady szachowe jak też opisy książek. Rzecz jasna będzie także szachowy deser - czyli dwuchodówki. Zapraszam i zachęcam do tego, aby się przyzwyczajać do ich rozwiązywania, bo zamierzam w niedalekiej przyszłości dawać także trzychodówki! No i wypróbuję także nowy sposób przekazywania wiedzy - za pomocą mniejszej ilości słów, a większej ilości diagramów, obrazów i znaków. Mam nadzieję, że będzie to z pewnością bardziej stymulujące i zachęcające do własnych poszukiwań i odkrywania tego co już dawno zostało zapisane na kartach historii szachowej.
Przy okazji podkreślę jeszcze, że nasz newsletter (biuletyn) szachowy ma być i będzie różnych od pozostałych, które się ukazywały i ukazują. I to zarówno w treści jak i formie (sposobie przekazu). Osoby, które będą na bieżąco go czytywały i zastanawiały się nad tym co (i dlaczego) jest w nim (w takiej formie) zawarte... mogą liczyć na ciekawą intelektualną oraz także emocjonalną przygodę. Niektóre osoby mogą zostać pobudzone emcjonalnie po tym jak dowiedzą się kto, jak i dlaczego wydaje ten biuletyn, a tym bardziej wtedy, gdy przeczytają kilka artykułów polemicznych związanych z szachami. Na pewno będzie kilku sympatyków tego pomysłu (newslettera), a także wielu zagorzałych przeciwników, malkonentów oraz nieudaczników, którzy w myśl przysłowia "sami nie zrobią i innemu też nie będą dawali zrobić". Ogólnie będzie dobra zabawa jak i wiele (kontrowersyjnych) dyskusji związanych z tą publikacją.
Wszystkich pomysłów nie będę zdradzał, ponieważ wówczas nie byłoby wyczekiwania i zastanawiania się nad tym co będzie następnym razem . Mogę tylko powiedzieć, że gdybym chciał przekazywać wyłącznie wiedzę (w czystej postaci), wówczas musiałbym wydawać publikację objętości 1 lub 2 stron... w której byłyby zawarte linki i adresy do źródeł w których można się wszystkiego dowiedzieć. Obecnie jest dostępnych około co najmniej 6-8 tysięcy pozycji szachowych (angielskich, rosyjskich, polskich, niemieckich, francuskich, hiszpańskich, włoskich), a prócz tego kilka tysięcy stron szachowych oraz kilkaset z blogami i forami. Wystarczyłoby zatem podawać tylko namiary na konkretne źródła w Internecie lub miejsca w pozycjach drukowanych (książkach, czasopismach, zbiorach zadań i innego rodzaju).
------------------------
[link widoczny dla zalogowanych]
Tu wiecej
-------
Dwuchodowki > #2 , proste i pouczajace
_2 _3
Mat w 2 posunieciach rozwiazywanie w zadan przy kazdej okazji...
w tramwaju , w kawiarni ...
_5 _6
Mat w 2 posunieciach > #2
_8
Mat w 2 posunieciach
------------
--------------------------------------------------------------------
środa, 26 października 2011---
Czy silny szachista naprawdę inaczej widzi dowolną pozycję na szachownicy?!
Czy silny szachista inaczej widzi dowolną pozycję na szachownicy?
Zastanówmy się nad tym czy jest (a jeśli tak to jaka) różnica w tym co widzi gracz początkujący oraz średniozaawansowany. Czy obaj widzą to samo czy też wyróżnia ich nieco inne spojrzenie?
Na początek ważne zastrzeżenie - w tym wątku będziemy przypatrywali się jedynie pozycjom, które nie mają charakteru losowego.
Wyróżnijmy 3 typy graczy:
1) nowicjusz A (poziom 800-1000)
2) podstawiacz B (poziom 1200-1400)
3) średniak C (poziom 1800-1900)
Teraz bierzemy dowolną pozycję (a w przypadku testów: najlepiej kilkanaście lub kilkadziesiąt) - niechaj będzie z gry środkowej w której jest jeszcze nieco możliwości:
Gracz A: niekiedy chce wykonywać nieprawidłowe ruchy (np. widzi "bicie" skoczkiem który jest całkowicie związany) nie do końca zdając sobie sprawę, że "nie można". Poza tym zwykle liczy on na to, aby dać mata w 1 ruchu lub zbić hetmana. Jeśli nie widać tego typu ruchów to szuka ruchów, które "coś zbiją" albo natychmiast znajduje ruchy, które jak najdalej wyprowadzają figury liniowe (najczęściej hetmana). Nie jest w stanie on liczyć wariantów, gdyż w swojej grze opiera się na macie (w 1 ruchu) lub biciach (także w 1 ruchu). Zwykle czeka na to, aby przeciwnik podstawił coś pod bicie (nie ważne czy będzie ono korzystne czy nie).
Gracz B: zna on już wartość figur, więc wie, że należy szanować materiał. Potrafi w miarę szybko ocenić to, kto materialnie stoi lepiej. Wie także, że należy wykonać roszadę, aby zabezpieczyć króla. Nie zwraca większej uwagi na różne elementy, lecz stara się policzyć "jakieś warianty" (najlepiej forsowne - czyli ze wzajemnymi biciami lub szachem). Jeśli trochę rozwiązywał kombinacje, to zwykle jego uwaga skupiona jest na ataku i kombinacjach. Najlepiej chciałby, aby partia skończyła się poświęceniem 2-3 figur i daniem mata za pomocą pięknej kombinacji. Przy czym nie ma większego znaczenia to, czy jego piony są w dobrym stanie, a już rzadko kiedy koncentruje się na tym, aby zajmować linie czy uważnie patrzyć na centrum i współpracę swoich figur (i jej brak u przeciwnika). Planem dla niego najczęściej jest mat albo wygranie figury. Końcówki bywają nudne a tym bardziej trudne. Jeśli jeszcze trwają dłużej niż 10-15 ruchów, to taki gracz zwykle traci cierpliwość i coś podstawia.
Gracz C: patrzy na pozycję z innej perspektywy. Pomimo tego, że widzi to co gracz B, to jednak jego widzenie oraz ocena pozycji jest znacząco różna od powyższych. Dlaczego? Oto powody:
- koncentruje się najpierw na materialnej stronie (błyskawicznie potrafi rozpoznać kto jest stratny w materiale)
- natychmiast sprawdza bezpieczeństwo własnego króla (także u przeciwnika)
- ocenia to kto ma zajęte ważne linie (pionowe czy przekątne)
- przygląda się centrum: temu czy jest ono zamknięte czy otwarte i kto go kontroluje oraz ile pionów zawiera
- natychmiast rozpoznaje proste zagrożenia taktyczne (widełki, groźby matowe, szpile, rentgen, itp.)
- sprawdza jak wygląda współpraca figur w jego obozie i które u przeciwnika nie mają dobrej harmonii
- patrzy na strukturę pionową: zwłaszcza jeśli są widoczne defekty, które mogą mieć długotrwały (a więc istotny) wpływ
- próbuje szybko znaleźć prosty plan przerzucenia figur i wzmocnienia pozycji albo pozbycia się słabości
- jeśli jest to pozycja, która zmierza do "czystej" końcówki, wówczas natychmiast przypomina sobie podobnego typu pozycje i porównuje z tym co widzi przed sobą; ponadto stara się szybko ocenić, które z figur należy wymienić, zaś które zostawić.
- po chwili próbuje ocenić plusy i minusy pozycji i dokonać oceny w kierunku: najpierw trzeba polepszyć pozycję poprzez pozbycie się słabości lub też starać się jak najszybciej przydusić pozycję przeciwnika i wymusić na nim kolejne ustępstwa
- dopiero na samym końcu (!!!) poszukuje i ocenia konkretne ruchy (tzw. ruchy kandydaty), które mogą być dobre w tej pozycji (wówczas zajmuje się tzw. liczeniem wariantów)
Myślę, że teraz powinno być widać DUŻĄ różnicę między "podstawiaczami" a "średniakami". Nie jest to jedynie różnica ilościowa, ale raczej jakościowa. Gracz poziomu 1800-1900 będzie grał znacznie "czyściej" (bez podstawek) aniżeli "podstawiacz", a dodatkowo będzie w stanie wcześniej i dokładniej ocenić zalety i wady pozycji. Jeśli będzie konieczne, to średniak przejdzie natychmiast do obrony i wyszuka głęboki plan, aby "zaprzeć się". Natomiast podstawiacz zwykle nie będzie zadawał sobie trudu, aby zrozumieć, że już najwyższa pora na obronę. Najczęściej zwali winę na podstawkę, zamiast zobaczyć, że ŹLE ocenił pozycję i nie potrafił znaleźć dobrego planu (obrony). W tym wypadku podstawka jedynie przyspiesza (!) porażkę, a nie jej zapobiega.
Tak więc Magnus Carlsen (obecnie najsilniejszy szachista według światowej listy rankingowej FIDE - 2810 pkt) miał całkowitą rację, gdy na pytanie "czy Ty i amator widzicie to samo (oraz - tak samo) na szachownicy... odpowiedział: "tak, ale tylko wtedy, gdy jest mowa o pustej szachownicy!".
W przypadku wyższych poziomów 2000, 2200, 2400 różnica nie polega na głębokości liczenia wariantów, lecz przede wszystkim na ZNACZNIE większej bazie danych (wczytanych do pamięci w głowie) i tym, że silni zawodnicy (zawodowcy) oceniają (i łączą) znacznie więcej elementów na poziomie nieświadomym! Innymi słowymi: bardzo silny zawodnik (mistrz) nie widzi tego "co powinien", lecz koncentruje się JEDYNIE na tym co "go razi" - czyli na najbardziej istotnym elemencie (lub ich połączeniu) wystającym z pozycji. Dlatego właśnie zamiast analizować 5-6 ruchów (tak jak analizują gracze poziomu 1500-1700), to interesują go najczęściej 2 lub 3. Oczywiście w pozycjach, które doskonale zna... nie analizuje niczego, tylko "od ręki jedzie z koksem". Są pewne pozycje, które jest w stanie grać jak automat - takie, które najczęściej gracze poziomu 1600-1700 muszą analizować i nieco dłużej szukać planu.
Podsumowując: im silniejszy szachista tym bardziej specyficznie postrzega pozycję. Podkreślę wyraźnie, że WCALE NIE CHODZI o LICZENIE WARIANTÓW*, gdyż badania wykazały, że od poziomu 2000 nie ma istotnych różnic w tym zakresie. Jest jednak spora różnica, gdyż mistrz dobrze wie i czuje co i jak głęboko należy liczyć, zaś silny amator będzie próbował nieco bardziej forsownie "obejmować" pozycje przed nim.
[* - liczenie wariantów, czyli głębokość liczenia wariantów, która zwykle waha się od 2 do 8-9 półruchów]
Mam nadzieję, że tym artykułem zachęcę do przyjrzenia się sobie i swoim procesom postrzegania, oceniania oraz liczenia. Szczerze mówiąc, to gdybym coś takiego przeczytał 13-15 lat temu, to też bym nie uwierzył, że "pomimo posiadania takich samych kamer (oczu), rejestrują (odbierają i przetwarzają) zupełnie co innego". Jeśli będzie taka możliwość to postaram się pokazać na przykładzie kilku pozycji jak postrzegają je gracze w zależności od poziomu i zrozumienia gry. Dodam tylko, że ekspertem w tego typu zagadnieniach jest IM Jeremy Silman - trener i autor szachowy, który od ponad 20 lat zajmuje się pomocą amatorom szachowym.
Poniżej strona Jeremy Silmana , poświęcona szachom: można na niej znaleźć ciekawe recenzje książek oraz artykuły dla początkujących i średniozaawansowanych (1000-1500). Strona jest niestety bardzo słabej jakości, lecz jest kilkanaście materiałów, które są naprawdę ciekawe i pożyteczne.
[link widoczny dla zalogowanych]
---------
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 20:21, 31 Paź 2011, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Wto 22:15, 01 Lis 2011 Temat postu: |
|
|
--
-- Wielochodowka z rozwiazaniem
23 - P1156227
Autor : Alexandr Sygurow
1809 Sadatschi i etjudy 31 12/2003
1____2
Mat w 5 posunieciach --- #5 ------------- pozycja finalowa --- 5. g4#
Rozwiązanie:
1. Ga7! -- tempo
1. ... Kh2 -- 2. g4 tempo
2. ... Kh1 -- 3. g5 tempo
3. ... Kh2 -- 4. Gb8+
4. ... Kh1 -- 5. g4 -- mat ---- Diagram --- 2
---
---- Duza Roszada --- Matowanie na ekranie
16 - P1146133
Autor : Alexandr Sygurow
1375 Sadatschi i etjudy -- 26 04/2002
1__2
Mat w 4 posunieciach -- #4 ----------- pozycja finalowa -- Wieza matuje
1. 0-0-0! -- Kxa4 -- 2. Kc2 -- Kb4 -- 3. Wd5!
Zadania pokazujemy na diagramach -- a wielochodowe zadania obowiazkowo pozycje matowe...
Te moje teorie trzeba sprawdzic u szachistow poczatkjacych , oni w stu procentach beda sie z Wladkiem zgadzac.
-----
Pazdziernikowy -Relaks szachowy --- >
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
----
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pią 21:53, 04 Lis 2011 Temat postu: Re: Szachowy Relaks |
|
|
------
-- Matowanie na diagramie
Autor : Dimitri Turewski--- MatPlus -- 2009
Autor mial - 15 lat -- gdy opublikowal to zadanie w MatPlus - 2009
[link widoczny dla zalogowanych]
1____2
Mat w 4 posunieciach -- #4 ------- siatka matowa ---- 4. Gxa6 - mat
Rozwiązanie:
1. Gb7! --- tempo
1. ... d6 -- 2. Gc6 -- tempo
2. ... f6 -- 3. Gb7 -- tempo
3. ... d5 -- 4. Gxa6 -- mat ---- Diagram -- 2
2. ... d5 3. Ga4 ad lib 4. Gb3 - mat
1. ... f6 -- 2. Gf3 --- tempo
2. ... d6 -- 3. Gb7 -- tempo
3. ... d5 -- 4. Gxa6 -- mat
2. ... d5 -- 3. Gh5 -- tempo
3. ... d4 -- 4. Gf7 - mat
--------- Cztery siatki matowe!
--- Technika matowania Goncem!
-
------------------------------------------
GM Dr John Nunn
World Problem Solving Championship 2011 – Solutions
26.09.2011 – In his report on the competition, which was won by 19-year-old Kacper Piorun, the second-placed solver, GM Dr John Nunn, presented a selection of problems which the competitors had to face. Today he presents the solutions, in the unique explanatory style that has made his many chess books so popular. Studying his notes allows you to delve into the magical world of chess problems.
---------------
[link widoczny dla zalogowanych]
---------------
Solverowcy _ 2011
Wielka trojka
- Kacper Piorun -- Mistrzem Swiata
John Nunn -- wicemistrzem Swiata
Piotr Murdzia -- brazowy medal
---------
Autor : Slobodan Mladenovic
4.hm Probleemblad 1987, --- 06.09.2011
[Nunn,John]
1____2
Mat w 2 posunieciach -- #2 ---- Diagram -- 2 --- rozwiazanie. 1. Sd5!
Gra przygotowana
1. ... Wd6 --- 2. He4 -- mat
1. ... f3 ----- 2. g4 ---- mat
----------------------------
- Rozwiazanie
1. Sd5! -- zugzwang
1. Sd5! --- Ke4 - 2. Gg6 -- mat ---- wiazany Goniec _e6
1. ... Wd6 ----- 2. Se7 --- mat
1. ... Sbxd5 --- 2. Hb1 #
1. ... Scxd5 --- 2. Hh7 #
1. ... Gf7 ----- 2. We5 #
1. ... f3 ------ 2. Sg3 #
-------------------------
W konkursie MS -- trzeba rozwiazac 3 takie dwuchodowki - czas 20 minut
-----------------
Szachowy relaks
Plany na następne wydania newslettera zwanego Szachowym Relaksem dla każdego chętnego
Powoli gromadzę pomysły oraz sprawdzam wszystkie dostępne materiały, które będę mógł wykorzystać. Planuję, że na pewno zwiększy się ilość zadań z dziedziny kombinacji oraz kompozycji (prawdopodobnie będzie ich w każdym numerze ok. 30-40) oraz kilka ciekawych studiów szachowych. Dodatkowo jeśli doby mi wystarczy, to spróbuję także zrobić coś w rodzaju mini-kursu podstawowych końcówek oraz wszystkich motywów kombinacyjnych - omawianych pojedyczno. Do tego jeszcze jakieś ciekawostki i ciekawe cytaty oraz porady szachowe. Kolejny numer planuję zrobić na ok. 20-25 stron, więc z pewnością czeka mnie dużo pracy. Niemniej mam pomysły, materiały oraz świadomość tego po co (i dla kogo) to robię, więc dam radę. Najwyżej trzeba będzie lekko poszerzyć dobę .
Chcę poinformować, że biuletyn będzie także zawierał polemiczne artykuły dotyczące szachów oraz rozwoju szachowego i treningu. Wszystko wskazuje również na pojawienie się treści o charakterze promocyjnym - czyli korzyści z szachów i dlaczego warto grać oraz rozwijać się dzięki szachom. No i powinno także pozostać to co obecnie czyli schematy matowe, porady szachowe jak też opisy książek. Rzecz jasna będzie także szachowy deser - czyli dwuchodówki. Zapraszam i zachęcam do tego, aby się przyzwyczajać do ich rozwiązywania, bo zamierzam w niedalekiej przyszłości dawać także trzychodówki! No i wypróbuję także nowy sposób przekazywania wiedzy - za pomocą mniejszej ilości słów, a większej ilości diagramów, obrazów i znaków. Mam nadzieję, że będzie to z pewnością bardziej stymulujące i zachęcające do własnych poszukiwań i odkrywania tego co już dawno zostało zapisane na kartach historii szachowej.
Przy okazji podkreślę jeszcze, że nasz newsletter (biuletyn) szachowy ma być i będzie różnych od pozostałych, które się ukazywały i ukazują. I to zarówno w treści jak i formie (sposobie przekazu). Osoby, które będą na bieżąco go czytywały i zastanawiały się nad tym co (i dlaczego) jest w nim (w takiej formie) zawarte... mogą liczyć na ciekawą intelektualną oraz także emocjonalną przygodę. Niektóre osoby mogą zostać pobudzone emcjonalnie po tym jak dowiedzą się kto, jak i dlaczego wydaje ten biuletyn, a tym bardziej wtedy, gdy przeczytają kilka artykułów polemicznych związanych z szachami. Na pewno będzie kilku sympatyków tego pomysłu (newslettera), a także wielu zagorzałych przeciwników, malkonentów oraz nieudaczników, którzy w myśl przysłowia "sami nie zrobią i innemu też nie będą dawali zrobić". Ogólnie będzie dobra zabawa jak i wiele (kontrowersyjnych) dyskusji związanych z tą publikacją.
Wszystkich pomysłów nie będę zdradzał, ponieważ wówczas nie byłoby wyczekiwania i zastanawiania się nad tym co będzie następnym razem . Mogę tylko powiedzieć, że gdybym chciał przekazywać wyłącznie wiedzę (w czystej postaci), wówczas musiałbym wydawać publikację objętości 1 lub 2 stron... w której byłyby zawarte linki i adresy do źródeł w których można się wszystkiego dowiedzieć. Obecnie jest dostępnych około co najmniej 6-8 tysięcy pozycji szachowych (angielskich, rosyjskich, polskich, niemieckich, francuskich, hiszpańskich, włoskich), a prócz tego kilka tysięcy stron szachowych oraz kilkaset z blogami i forami. Wystarczyłoby zatem podawać tylko namiary na konkretne źródła w Internecie lub miejsca w pozycjach drukowanych (książkach, czasopismach, zbiorach zadań i innego rodzaju).
------------------------
[link widoczny dla zalogowanych]
Tu wiecej
-------
Dwuchodowki > #2 , proste i pouczajace
_2 _3
Mat w 2 posunieciach rozwiazywanie w zadan przy kazdej okazji...
w tramwaju , w kawiarni ...
_5 _6
Mat w 2 posunieciach > #2
_8
Mat w 2 posunieciach
-------------------
1____2
Mat w 2 posunieciach --- #2 ----- cos dla zachety --- siatka matowa
-------------
---
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Nie 6:32, 06 Lis 2011 Temat postu: |
|
|
----------
- Trzychodowka z rozwiazaniem
1----- 2
Mat w 3 posunieciach -- #3 ------------- diagram -- 2 -- siatka matowa
---------------- 1. Gxg2!+ -- Ke3 -- 2. He5+ -- Kd3 -- 3. 0-0-0--- mat#
----------
3----- 4
1. Gxg2!+ -- Kf4 -- 2. Wf1+ -- Kxg5 ----- 1. Gxg2+ Kxg2 -- 2. He5!
3. Wa5 -- mat --- Diagram --3 ------------ 2 . ... Kxh1 -- 3. Kf2 -- mat
-----------
Wieza z _a1 -- trzykrotnie matuje --- 3. 0-0-0# -- 3. Wa5# -- 3. Kf2! -- mat
Druga wersja trzychodowki ... moze lepsza moze...
-
--------
Problemista Robert Lincoln -- USA
---------- Matowanie na ekranie
175 - P1056581
Autor : Robert A. Lincoln
1___2
Mat w 2 posunieciach ---- #2 ---- pozycja finalowa -- 2. Hh7 - mat
Rozwiązanie:
1. Hb7! --- grozi -- 2. Hxc8 - mat
1. ... Sa7 ---- 2. He7#
1. ... Kd8 ---- 2. Hd7#
1. ... Kf8 ---- 2. Hf7#
1. ... O-O! -- 2. Hh7# --- Diagram -- 2
-------
--
--- Dwuchodowka -- miniatura
Biale matuja w 2 posunieciu_#2 __
Roszada matuje!
---
Autor: Arno TÜNGLER
1______2
Mat w 2 posunieciach ---- #2 ----- diagram -- 2 rozwiazanie zludne -- 1. Sxe5
Gra zludna --- rozwiazanie zludne
1. Sxe5 --- grozi -- 2. Sf4 -- mat
1. Sxe5 --- We4 -- 2. Hxd6 -- mat
1. Sxe5 --- Wd4 -- 2. Hxb7 -- mat
1. Sxe5 --- Wf2 -- 2. Sf3 ---- mat
1. Sxe5 --- Gc4 --- 2. Hxc4 -- mat
Ale jest --- 1. ... g5!! -------- brak mata
------------ Rozwiazanie
Po -- 1. Sg5! mamy rozwiazanie
1. Sg5! --- grozi -- 2. Sf4 -- mat
1. Sg5 --- We4 --- 2. Hxe4 --- mat
1. Sg5 --- Wd4 --- 2. Hb5 ---- mat
1. Sg5 --- Wf2 ---- 2. He4 --- mat
1. Sg5 --- Gc4 ---- 2. Hxd6 -- mat
Po tych samych obronach jak w grze zludnej - 1. ... We4 -- 1. ... Wd4 -- 1. ... Wf2 -- 1. ... Gc4
w rozwiazaniu
otrzymujemy inne maty , niz maty w zudzie - 2. Hxe4# --- 2. Hb5# --- 2. He4# -- 2. Hxd6 -- mat
Szachista analizujac ta, dwuchodowka poznaje 10 siatek matowych.
Takie objasnienia nie zobaczymy w ksiazkach szachowych , bo nie ma komu je pisac.
Programy szachowe sa przygotowane do takiej analizy , ale tych programow nie
uzywamy , bo polscy trenerzy to olewaja lub bagatelizuja... po prostu
------
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Wto 7:56, 08 Lis 2011 Temat postu: |
|
|
-------
Solving to tylko świetna zabawa (7)!
Solving Dodaj komentarz Kilka lat temu – w czasie seminarium dla niemieckich trenerów w Berlinie – zaprezentowałem moją książkę “Kompozycja w szkoleniu szachisty” i tym samym spowodowałem dyskusję na temat “Znaczenie kompozycji w szkoleniu zawodników”.
Zagadnienie było niektórym trenerom już dobrze znane, bowiem kilka lat wcześniej mieliśmy spotkanie z Markiem Dworeckim, który na bazie pouczających studiów pokazał plusy korzystania z takiej formy treningu.
Moją intencją było pokazanie, że inne kompozycje mogą mieć również kolosalne znaczenie w procesie szkolenia. Ale to musi być dobrze wybrany zbiór zadań, w których centralną rolę odgrywa przede wszystkim trudny do wykrycia wstęp. Większość uczestników było jednak zdania, iż tylko studia mają aspekt szkoleniowy.
Nagle dyskusja rozszerzyła się o solving. Tutaj byli wszyscy zgodni, że to nie ma nic wspólnego ze szkoleniem w szachach. Trudno jest bowiem propagowanie czegoś, co jest sprzeczne z zasadami królewskiej gry. Dokładnie chodzi o to, że samomaty i maty pomocnicze nie mają nic wspólnego z normalną grą w szachy.
Jeden z uczestników dalej kontynuował dyskusję: Kiedyś zainteresowałem się rzucającym w oczy zjawiskiem, że w zawodach solvingowych na czele są ciągle te same nazwiska. Wielkich zmian praktycznie się nie widzi. To zdopingowało mnie do wyjaśnienia tego przypadku. Zacząłem analizować uczestników najbliższych mistrzostw świata i Europy. Okazało się, że około 80% to osoby pochodzące głównie z szeregów problemistów. Natomiast 20% to zawodnicy. Niekoniecznie aktywni, ale posiadający wysokie tytuły w grze praktycznej, np. arcymistrz Nunn. Mam wrażenie, że tutaj jest jakaś nieprawidłowość. To jakby kazać się ścigać mistrzowi świata formuły 1 Michaelowi Schumacherowi ze zwykłymi kierowcami. Moim zdaniem nie można porównywać zwykłego problemisty z szachistą praktykiem. Problemiści to przeważnie słabi gracze i w rywalizacji z silnym szachistami nie mają żadnych szans. To wyjaśnia problem, że w solvingu nie ma praktycznie żadnej konkurencji. Od lat ci sami zawodnicy dominują w mistrzostwach Europy i świata. Tutaj nie ma prawdziwej sportowej rywalizycji. Gra toczy się do jednej bramki. Trzeba więc z tej konkurencji wykluczyć wszystkich wyczynowych szachistów.
Solving jest ściśle związany z kompozycją szachowa!
------------
Autor : Jerzy Konikowski --- 1967
Mat w 2 posuieciach --- #2
Gra przygotowana --- maty przygotowane ...
1. ... Kf1 --- 2. Gh3 -- mat
1. ... Kd1 --- 2. Gb3 -- mat
--------------
Gra zludna
1. Hb4 --- 1. Db4? (Zugzwang)
1. ... Kd1 --- 2. Hd2 -- mat
1. ... Kf1 --- 2. He1 -- mat
1. ... Kd3 --- 2. Hc4 -- mat
1. ... Kf3 --- 2. Hg4 -- mat
Ale jest ... c5! --- brak mata
Pozycja po 1 posunieciu 1. Hc5!
Rozwiazanie rzeczywiste!
1. Hc5! zugzwang
1. ... Kd1 --- 2. Gg4 --- mat
1. ... Kf1 ---- 2. Hf2 --- mat
1. ... Kd3 ---- 2. Hc4 --- mat
1. ... Kf3 ---- 2. He3 --- mat
-------------------------
W sumie jest 9 roznych siatek matowych... jak na miniature to SUPER!
------------------
Wyraziłem swoją opinię: „Ciekawa teoria, lecz praktycznie nie do zrealizowania. To są przecież imprezy otwarte dla każdego. Podobnie w turniejach szachowych typu open każdy może startować po opłaceniu wpisowego. Można by ewentualnie organizować – podobnie jak w szachach turniejowych – zamknięte turnieje solvingowe. Ale do tego nigdy nie dojdzie, bo organizatorom chodzi o przyciągnięcie jak największej ilości uczestników, aby tym samym zbić jak największą kasę”!
FM Jerzy Konikowski
Kompozycje Konikowskiego opisal Wladek
----
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Wto 7:58, 08 Lis 2011 Temat postu: |
|
|
------
CZWORACZKI --- #4 , #5 , #6 , #7 z DUZA ROSZADA,
10. XII. 2010
#4_______#5
Mat w 4 posunieciach ------------------ Mat w 5 posunieciach > #5
1. 0-0-0! ----- Kc5 --------------------------------- 1. 0-0-0 ! ------ Kc5
2. Kb2 ------- Kc4 --------------------------------- 2. Kb2 --------- Kc6
3. Gb6 ----- Kb4 -------------------------------- 3. Kb3 ---------Kc5
4. Wd4 --- mat! ------------------------------ 4. Gb7 --- Kb5 ---- 5. Wd5 mat!
--------------------
#6_____#7
Mat w 6 posunieciach --------------------- Mat w 7 posunieciach #7
1. 0-0-0 ------ Kc6 ---------------------------- 1. 0-0-0! ----- a4
2. Kc2 -------- Kc5 ---------------------------- 2. Kb2 ------- Kc7
3. Kxc3 -------- Kc6 --------------------------- 3. Ka3 -------- Kc6
4. Kb3 --------- Kc5 --------------------------- 4. Kxa4 ------- Kc7
5. Gb7 --------- Kb5 -------------------------- 5. Kb4 -------- Kc6
6. Wd5 - mat --------------------------- 6. Gb8 --- Kb6 --- 7. Wd6 mat
Kompozycje sa oryginalne ...
Ukladane z pomoca [link widoczny dla zalogowanych]
----------
Takie zadania podajemy dla szachistow na diagramach szachowych...
Dobrze jest nauczyc uczniow > ustawiania diagramow szachowych.
------
----
--- Dwuchodowka szkoleniowa
1__2
Mat w 2 posunieciach --- #2 --- Nauka matowania -- 1. Sd4!!
Literatura – podstawą sukcesów! (3)
Krytyka Marka Dworeckiego w odniesieniu do twórczości Aleksieja Suetina (1926-2001) jest raczej przejawem jakieś osobistej antypatii. Suetin był bardzo znanym autorem wielu książek i artykułów, które zostały przetłumaczone na wiele języków. Jego prace i analizy miały ogromny wpływ na rozwój teorii debiutów, czym przykładowo Dworecki nie może się poszczycić.
Kilka lat temu widziałem w jednym polskim miesięczniku też krytyczną wypowiedź dotyczącą pisaniu książek przez mało znanych autorów, chociaż pojęcia znany i nieznany są bardzo dyskusyjne. Warto wiedzieć, że poważne wydawnictwa przed publikacją tytułu, dokonują oceny książki i szans jej sprzedaży. W stosunku do mało znanych autorów kryteria są znacznie ostrzejsze. Zresztą nie zawsze dzieła znanych autorów i silnych zawodników prezentują wysoki poziom, ponieważ część z nich traktuje napisanie książki, jako rodzaj „fuchy”. Z kolei często słabszy gracz może być twórcą ciekawej pracy, gdyż on bardzo poważnie traktuje swoją rolę.
Książkę przed zakupem warto obejrzeć, poradzić się trenera, ale krytycznie podchodzić do ocen „pseudospecjalistów”. Niektórzy z nich wydają negatywne oceny z prostej zazdrości lub niechęci do autora.
Ponownie widzieliśmy się rok później na MŚ juniorów w Skien, a do kolejnego spotkania doszło dopiero w 1995 roku, w ośrodku przygotowań olimpijskim pod Berlinem. Wtedy Dworecki miał kilka godzin wykładów na zgrupowaniu czołowych trenerów Niemiec. Poruszył wiele ważnych tematów, znanych mi częściowo z jego książek, m.in. mówił o -- Znaczeniu kompozycji szachowej w kształceniu szachisty --. Tym zagadnieniem zajmuję się praktycznie od początku działalności szkoleniowej i zawsze uważałem korzystanie z osiągnięć problemistyki jako doskonały środek trenowania abstrakcyjnego myślenia.
W Niemczech ten temat nie jest traktowany poważnie przez trenerów i samych zawodników. Musiałem przez wiele lat toczyć ciężkie boje z moimi podopiecznymi, aby ich zachęcić do rozwiązywania studiów i efektownych problemów w celu ćwiczenia zmysłu kombinacyjnego i techniki w grze końcowej. Wykład Dworeckiego pomógł mi w rozwinięciu tej tezy.
FM Jerzy Konikowski
-------------
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Czw 11:45, 10 Lis 2011 Temat postu: Re: Szachowy Relaks |
|
|
---------
-------
GM Dr John Nunn
World Problem Solving Championship 2011 – Solutions
26.09.2011 – In his report on the competition, which was won by 19-year-old Kacper Piorun, the second-placed solver, GM Dr John Nunn, presented a selection of problems which the competitors had to face. Today he presents the solutions, in the unique explanatory style that has made his many chess books so popular. Studying his notes allows you to delve into the magical world of chess problems.
---------------
[link widoczny dla zalogowanych]
---------------
Solverowcy _ 2011
Wielka trojka
- Kacper Piorun -- Mistrzem Swiata
John Nunn -- wicemistrzem Swiata
Piotr Murdzia -- brazowy medal
---------
Autor : Slobodan Mladenovic
4.hm Probleemblad 1987, --- 06.09.2011
[Nunn,John]
1____2
Mat w 2 posunieciach -- #2 ---- Diagram -- 2 --- rozwiazanie. 1. Sd5!
Gra przygotowana
1. ... Wd6 --- 2. He4 -- mat
1. ... f3 ----- 2. g4 ---- mat
----------------------------
- Rozwiazanie
1. Sd5! -- zugzwang
1. Sd5! --- Ke4 - 2. Gg6 -- mat ---- wiazany Goniec _e6
1. ... Wd6 ----- 2. Se7 --- mat
1. ... Sbxd5 --- 2. Hb1 #
1. ... Scxd5 --- 2. Hh7 #
1. ... Gf7 ----- 2. We5 #
1. ... f3 ------ 2. Sg3 #
-------------------------
W konkursie MS -- trzeba rozwiazac 3 takie dwuchodowki - czas 20 minut
--
--- Edukacja Szachowa -- dla --> Kocurka
-Co to jest Samomat? ..tu masz pokazane..ponizej...
Triki problemistyki_nr.1
[ 2
Samomat w 2 posunieciach --- S#2
1. b8=G!+ ---- Kxg1
2. Ha1!! ------ g2xf1=G -- mat
Rozwiazanie:
1. b8=G!+ -- Kxg1
2. Ha1!! ... gxf1=H, gxf1=W, gxf1=G, gxf1=S mat
=-----
--- Kompozycje szachowe we Wloszech
Trzecia Runda --- Studia --- Zadanie nr.7
[link widoczny dla zalogowanych]
Pod tym adresem sa zadania z Mistrzostw Swiata we Wloszech
--
Harmonogram
[link widoczny dla zalogowanych] --- konkursy -- Krolikowskiego
Jak rozwiazywalem zadania --- IM Kacper Piorun
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych] ---- forum
[link widoczny dla zalogowanych]
-----
Mat w 2 posunieciach > #2 -- Szachy dla zakochanych-
Rozwiazanie:
1. Ge7! ---- [2. Wc5#]
1. ... Sb7/xb3 --- 2. Hc4#
1. ... Sxc6 ----- 2. c4#
1. ... Kxc6 --- 2. He4#
1. ... Gxc6 -- 2. Hd3#
------
mat w 2 posunieciach > #2 --- szachy dla reklamy
--------
Rozwiazanie:
1. Gf7! ---- [2. Wd5#]
1. ... Sc7/xc3 - 2. Hd4#
1. ... Sxd6 ---- 2. d4#
1. ... Kxd6 --- 2. Hf4#
1. ... Gxd6 -- 2. He3#
---------
---
--- Dwuchodowka szkoleniowa
1__2
Mat w 2 posunieciach --- #2 --- Nauka matowania -- 1. Sd4!!
Literatura – podstawą sukcesów! (3)
Krytyka Marka Dworeckiego w odniesieniu do twórczości Aleksieja Suetina (1926-2001) jest raczej przejawem jakieś osobistej antypatii. Suetin był bardzo znanym autorem wielu książek i artykułów, które zostały przetłumaczone na wiele języków. Jego prace i analizy miały ogromny wpływ na rozwój teorii debiutów, czym przykładowo Dworecki nie może się poszczycić.
Kilka lat temu widziałem w jednym polskim miesięczniku też krytyczną wypowiedź dotyczącą pisaniu książek przez mało znanych autorów, chociaż pojęcia znany i nieznany są bardzo dyskusyjne. Warto wiedzieć, że poważne wydawnictwa przed publikacją tytułu, dokonują oceny książki i szans jej sprzedaży. W stosunku do mało znanych autorów kryteria są znacznie ostrzejsze. Zresztą nie zawsze dzieła znanych autorów i silnych zawodników prezentują wysoki poziom, ponieważ część z nich traktuje napisanie książki, jako rodzaj „fuchy”. Z kolei często słabszy gracz może być twórcą ciekawej pracy, gdyż on bardzo poważnie traktuje swoją rolę.
Książkę przed zakupem warto obejrzeć, poradzić się trenera, ale krytycznie podchodzić do ocen „pseudospecjalistów”. Niektórzy z nich wydają negatywne oceny z prostej zazdrości lub niechęci do autora.
Ponownie widzieliśmy się rok później na MŚ juniorów w Skien, a do kolejnego spotkania doszło dopiero w 1995 roku, w ośrodku przygotowań olimpijskim pod Berlinem. Wtedy Dworecki miał kilka godzin wykładów na zgrupowaniu czołowych trenerów Niemiec. Poruszył wiele ważnych tematów, znanych mi częściowo z jego książek, m.in. mówił o -- Znaczeniu kompozycji szachowej w kształceniu szachisty --. Tym zagadnieniem zajmuję się praktycznie od początku działalności szkoleniowej i zawsze uważałem korzystanie z osiągnięć problemistyki jako doskonały środek trenowania abstrakcyjnego myślenia.
W Niemczech ten temat nie jest traktowany poważnie przez trenerów i samych zawodników. Musiałem przez wiele lat toczyć ciężkie boje z moimi podopiecznymi, aby ich zachęcić do rozwiązywania studiów i efektownych problemów w celu ćwiczenia zmysłu kombinacyjnego i techniki w grze końcowej. Wykład Dworeckiego pomógł mi w rozwinięciu tej tezy.
FM Jerzy Konikowski
-----------
=Dwuchodowki > #2 --- reklamujace szachy
_2 _3
Mat w 2 posunieciach > #2
_5 _6
Mat w 2 posunieciach > #2
_8 _9
mat w 2 posunieciach > #2
=------------------
Konkurs rozwiazaniowy -- [link widoczny dla zalogowanych]
_2 _3
Mat w 2 posunieciach > #2
Roz. - 1. Ha3 tempo --- Diagram nr.2 >> 1. Hh1 -- tempo _--- 1. Wh3 -- tempo
----
--- Matowanie na ekranie
Latwe proste i przyjemne
Mat w 3 posunieciach --- #3 --- Dwa rozwiazania
Rozwiązanie:
1. Gd2! -- tempo
1. ... Kd4 -- 2. Wh5 tempo
2. ... Kd3 -- 3. Wd5 -- mat --- Diagram --- 2
Rozwiązanie:
1. Ge5! -- tempo
1. ... Ke3 -- 2. Wf1 tempo
2. ... Kd3 -- 3. Wf3 -- mat ---- Diagram ---3
---------
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|