Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Szachowy Relaks
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 19:41, 02 Paź 2011    Temat postu:

------------

Dwuchodowki do rozwiazania -- dla zachety - siatki matowe

1____2

Mat w 2 posunieciach --- #2 --- cos dla zachety -- siatka matowa

---------------------------------------------

Biale matuja w 2 posunieciu... #2
1____2
Mat w 2 posunieciach --- #2 ---- cos dla zachety -- siatka matowa

3____4

Mat w 2 posunieciach --- #2 --- cos dla zachety -- siatka matowa

----------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 8:57, 03 Paź 2011    Temat postu:

-----------
--- Dwuchodowka z Rozwiazaniem
-
Autor: Samuel Loyd

1____2

Posunięcie białych, mat w 2 pos.--- Rozwiazanie -- 1. Sb5! -- e5 --- Gd5 -- mat

Rozwiązanie:

1. Sb5! -- grozi --- [2. Ge2, Gd1, Ge4, Gd5, Gh5 -- mat
1. ... Gxb5, Wa2, Se2 ----- 2. Ge2 -- mat
1. ... e5, Kf5, Wxb5, Sd5 --- 2. Gd5 - mat

1. ... Kf7 -------- 2. Gh5 -- mat ----------- Diagram -- 3
1. ... Wa4, Se4 -- 2. Ge4 --- mat
1. ... Wa1 , Sd1 -- 2. Gd1 --- mat --------- Diagram -- 4

3____4

1. Sb5! -- Kf7 -- 2. Gh5 - mat ------ 1. Sb5! --- Wa1 --- 2. Gd1-- mat
Dwie siatki matowe na diagramach...
---------
=----------------
-
Autor: E.COSTA, CXEB 1980

1___2

Posunięcie białych, mat w 3 pos.-- #3 --- Rozw.1. He3! --------- Siatka matowa

Rozwiązanie:

1. He3!
1. ... Kg7 -- 2. h8=S!
2. ... Kxf6 -- 3. He5 -- mat ----- Diagram -- 2
2. ... Kf8 ---- 3. He7/h6 -- mat
2. ... Kxh8 --- 3. Hh6 ----- mat

Ciekawa i nieoczekiwana siatka matowa --- 3. He5 -- mat
---------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 10:41, 03 Paź 2011    Temat postu:

-----
Dwie roszady



Mat w 2 posunieciach --- #2 --- 1. Ke6! -- grozi -- 2. Wxa8 oraz -- 2. Hxh8 -- mat

Zadanie z ksiazki "Chess" --- Laszlo Polgar

Wydawnictwo "Caissa " wycenia ksiazke na 250 zl.--- Twarda oprawa.dla kolekcjonerow
Materialu szkoleniowego na 3 lata.

------- siatka matowa --------- ----- siatka matowa -----
1___2
-----
1. Ke6 -- 0-0 -- 2. Hg7 -- mat ------ 1. Ke6 -- 0-0-0 -- 2. Hb7 - mat
------
0-0 --- mala Roszada
0-0-0 --- duza roszada
-----
Zapis rozwiazania Chinszczyzna zawsze bedzie trudniejszy dla zrozumienia Szachow
, niz pokazanie obrazka z pozycja matowa.
-----------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 13:11, 03 Paź 2011    Temat postu:

----------------
Tablica demonstracyjna do promocji szachow w Polskiej Szkole Podstawowej
----------
Autor : Paweł


Posunięcie białych , mat w 2 pos.-- #2 -- 1. Gc4!

Gra przygotowana --- siatki matowe

1. ... d4 ----- 2. cxd4 mat
1. ... f5 ------- 2. Se6 mat
1. ... Sc4 ------ 2. Sb3 mat
1. ... Gb5 ------ 2. Wc6 mat
1. ... Sf5 ------- 2. Wxd5 mat
1. ... Gc4 ------- 2. Sxb7 mat
-------------------



pozycja powstala po 1 posunieciu -- 1. Gc4!

Rozwiązanie: -- 1. Gc4!

1. Gc4! --- grozi --- 2. Wc6 mat
1... Gxc4 ---------- 2. Sxb7 mat
1... Kxc4 --------- 2. Wb4 mat
1... dxc4 -------- 2. Wxb7 mat
1... Sxc4 ------- 2. Sb3 mat
-------------------
Szachisto! jak masz zamiar poznac Szachy , to edukacje zaczynaj od Dwuchodowek...
to najszybsza droga do poznania skomplikowanych kombinacji szachowych.
==

---------------------------------------------------------------------

ABC szachisty na stronie [link widoczny dla zalogowanych]

_2

Diagram nr.1 -- Mat w 2 pos. --- #2 -------- Diagram nr.2__#4

Diagram nr.1 - rozwiazanie ----------------- 1. Hd1! -- d3 -- 2. Hf1! -- d2
-- 10 siatek matowych
---------------- ------- 3. Sd6! -- d1=H -- 4. Sc4 -- mat

Autor: J.Keebble
Rozwiazanie:


1. g8=S! tempo
1. ... Hxc8 --- 2. dxc8=H/G - mat
1. ... Hxe8 --- 2. dxe8=S -- mat
1. ... Hxd7 --- 2. Gxd7 --- mat
1. ... Hxe7 --- 2. d8=S -- mat
1. ... Wxg8 --- 2. fxg8=H/G#

1. ... Sxd6---- 2. Sg7, exd8=S#
1. ... Sa5/c5 -- 2. exd8=S -- mat
1. ... cxd6 ----- 2. Sg7 ------ mat
1. ... Sf8 ------- 2. exf8=S -- mat
1. ... Sf6/g5 --- 2. f8=S - mat


Diagram nr.2__#4

Rozwiazanie:

1. Hd1! tempo
1. ... d3 --- 2. Hf1 [3. Hf2#]
2. ... d2 ---- 3. Sd6 ---- 4. Sc4#

Polecam rozwiazywanie najpierw dwuchodowek , nastepny etap , to trzychodowki, czterochodowki > koncowki dopiero rozwiazujemy jak mamy opanowane ,te wyzej wymienione zadania Szachista powinien kierowac sie logika > tak postepujemy w edukacji ucznia w szkole najpierw podstawy potem dopiero ulamki ,potegowanie , sinusy cosinusy..itd.

------------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 15:03, 03 Paź 2011    Temat postu:

--------
poniedziałek, 3 października 2011

Końcówki - tablice Nalimowa oraz sprawdzanie idealnego rozwiązania

Czasem możemy mieć ochotę dowiedzieć się "jakby to było". Przykładowo interesuje nas pozycja K+H na K+W i to jak dużo ruchów pozostaje do mata. Może też tak być, że mamy przykład K+W na K+S i chcemy wiedzieć czy przy ruchu dowolnej ze stron jest wygrana czy też remis. Jeśli jest to nie więcej niż 6 bierek (w tym zawsze wliczamy oba króle), wówczas można to od ręki sprawdzić w tak zwanych tablicach końcówek (najbardziej popularne z nich to tzw. tablice Nalimowa). A gdzie i za ile można to zrobić? Ot, chociażby poniżej (i za darmo). Polecam jeśli ktoś chce znać wszystkie możliwości i wiedzieć IDEALNIE ile ruchów do mata, który ruch (ruchy) go opóźnia i po jakich byłby remis. Dodam, że nie jest to miejsce do nauki końcówek, lecz do sprawdzania poprawności tego co uważamy za najlepsze.

[link widoczny dla zalogowanych]


Poniżej przykładowy zrzut ekranu:




Pozycja po lewej: Białe na ruchu przegrywają najdalej w 30 ruchach (po Rh5-f5)




Pozycja po prawej: Czarne na ruchu przegrywają najdalej w 21 ruchach (po 1 z 9 ruchów), zaś remisują po dowolnej podstawce figury: skoczka lub króla (jest ku temu okazja w 4 możliwościach).



Oczywiście jest możliwość wklejania (i kopiowania) pozycji w postaci FEN, obracania szachownicy, ustawiania i usuwania bierek czy też przesuwania całej pozycji w dowolnym kierunku (pionowo-poziomo). Według mnie jest to bardzo proste i przydatne rozwiązanie dla osób, które chcą być absolutnie pewne tego jaki jest wynik końcówki w której nie ma więcej niż 6 bierek

[link widoczny dla zalogowanych]
--------
------------------------------------------------------


-- Dwuchodowka z rozwiazaniem

Autor: Samuel Loyd

1--2

Posunięcie białych, mat w 2 pos.--- #2 ---- 1. He3!! --- zugzwang

Rozwiazanie -- zugzwang -- tempo

1. He3!
1... Sc7 ------ 2. Hxb6X
1... Gxg7 ---- 2. H(x)e7X
1... b5 ------- 2. Hc5X
1... We6 ----- 2. Hxe6X
1... Wg6 ----- 2. Wxg6X
1... Wh6 ----- 2. Hxh6X
1... g3, Hg2, Hg1 ---- 2. He5/Hf4X
1... b2 ------- 2. Ha3X
1... Hxf2 ---- 2. He5X
1... Hh1 ----- 2. He5/g3/f4X
1... Hg3 ----- 2. Hxg3X
1... Hf4 ----- 2. Hxf4X
1... Wc1/b1/a1/e1/f1/g1/h1--- 2. Hd3/Hd2/Hd4X
1... Wd2 ----- 2. Hxd2X
1... Wd3 ----- 2. Hxd3X
1... Wd4 ----- 2. Hxd4X
1... Wd5 ----- 2. Wxf6X
-----------
Bialy Hetman matuje na 12 polach szachownicy.
Rekordowe zadanie S. Loyda.
--------
---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 16:51, 03 Paź 2011, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 20:04, 03 Paź 2011    Temat postu:

--------
-- Dzis cos nowego -- Pomocnik

-- Pomocnik z Promocja Goncow!

Autor : Erich Bartel: -- 593 FIDE-Album 1965-67
Autor : Albert Heinrich Kniest
2175 Aachener Nachrichten 19/08/1966

1----2

Pomocniczy mat w 7 posunieciach --- H#7 ---- pozycja finalowa -- 7. g8=H -- mat

1. e1=G! -- Kg1 --- 2. Gg3 -- hxg3 --- 3. c1=G! -- g4 -- 4. Gh6 -- g5
5. a1=G! -- gxh6 -- 6. Gg7 -- hxg7 --- 7. Ke8 ---- g8=H! -- mat --- Diagram -- 2

Promocja - trzy razy Goniec , raz Hetman

------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 17:46, 04 Paź 2011    Temat postu:

---------
-- Sztuka matowania

Autor : Joseph Kentigern Heydon
Good Companions 1921 > 2.Nagroda



Mat w 2 posunieciach --- #2

Joseph Kentigern Heydon
Good Companions 1921 > 2. Preis
FIDE Album (1914-1944) (I) 1971

Gra przygotowana
; na kazde posuniecie czarnych jest przygotowany mat
[ czyli mamy kompozycje szachowa ] "Typu Bialy Gra"
1. ... Gb7 ----- 2. Hxd7 --- mat
1. ... Sb8 ---- 2. Hxc5 --- mat
1. ... c4 ------ 2. Gxc4 -- mat
1. ... e4 ----- 2. Sf4 --- mat
1. ... b3 ---- 2. c4 ---- mat

Rozwiazanie:

1. Se4! -- tempo
1. ... Gb7 ---- 2. Hxb7 ----- mat
1. ... Sf6 ----- 2. Sxf6 ---- mat
1. ... c4 ------ 2. Hxc4 --- mat
1. ... Kxe4 --- 2. Hc6 --- mat
1. ... b3 ------ 2. Sc3 -- mat
1. ... gxh3 --- 2. Hd6 - mat
--------------
Wstep 1.Se4!! tak zmienil pozycje ,ze wszystkie siatki matowe powstaly inne
niz przed wstepem.Czyli mamy zamiane matow [ po tych samych posunieciach czarnych powstaja nowe siatki matowe ].
Kapitalne zadanie szachowe.


----------------------
--------
-- Dzis cos nowego -- Pomocnik

-- Pomocnik z Promocja Goncow!

Autor : Erich Bartel: -- 593 FIDE-Album 1965-67
Autor : Albert Heinrich Kniest
2175 Aachener Nachrichten 19/08/1966

1----2

Pomocniczy mat w 7 posunieciach --- H#7 ---- pozycja finalowa -- 7. g8=H -- mat

1. e1=G! -- Kg1 --- 2. Gg3 -- hxg3 --- 3. c1=G! -- g4 -- 4. Gh6 -- g5
5. a1=G! -- gxh6 -- 6. Gg7 -- hxg7 --- 7. Ke8 ---- g8=H! -- mat --- Diagram -- 2

Promocja - trzy razy Goniec , raz Hetman

----------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 19:19, 04 Paź 2011    Temat postu:

------
-- Sztuka matowania

Autor : Joseph Kentigern Heydon
Good Companions 1921 > 2.Nagroda



Mat w 2 posunieciach --- #2

Joseph Kentigern Heydon
Good Companions 1921 > 2. Preis
FIDE Album (1914-1944) (I) 1971

Gra przygotowana
; na kazde posuniecie czarnych jest przygotowany mat
[ czyli mamy kompozycje szachowa ] "Typu Bialy Gra"
1. ... Gb7 ----- 2. Hxd7 --- mat
1. ... Sb8 ---- 2. Hxc5 --- mat
1. ... c4 ------ 2. Gxc4 -- mat
1. ... e4 ----- 2. Sf4 --- mat
1. ... b3 ---- 2. c4 ---- mat

Rozwiazanie:

1. Se4! -- tempo
1. ... Gb7 ---- 2. Hxb7 ----- mat
1. ... Sf6 ----- 2. Sxf6 ---- mat
1. ... c4 ------ 2. Hxc4 --- mat
1. ... Kxe4 --- 2. Hc6 --- mat
1. ... b3 ------ 2. Sc3 -- mat
1. ... gxh3 --- 2. Hd6 - mat
--------------

Wstep 1.Se4!! tak zmienil pozycje ,ze wszystkie siatki matowe powstaly inne
niz przed wstepem.Czyli mamy zamiane matow [ po tych samych posunieciach czarnych powstaja nowe siatki matowe ].
Kapitalne zadanie szachowe.

----------------------------------------------------


warcabista myślę, że jeśli chcesz propagować szachy to powinieneś zachęcić laików do tego. Czyli zacząć od całkowitych podstaw

Podstawy szachow to Szachownica

_2

Szachownica z bierkami ( figurami szachowymi )_diagram nr.2 szachownica

Nazwy figur szachowych od lewej strony > W- Wieza . S- Skoczek , G- Goniec , H- Hetman , K- Krol , G- Goniec , S- Skoczek , W- Wieza __na drugiej lini mamy 8 pionow
-------------
Pojedyncze litery ( duze ) oznaczaja nazwy figur szachowych ) np; K- znaczy Krol , H duze _ znaczy Hetman.

Teraz sama szachownica ( diagram nr.2 ) tu trzeba opanowac ( zapamietac oznaczenia jest to bardzo wazne) wszystkie pola szachownicy > to jest tak wazne jak tabliczka mnozenia w matematyce)
Szachista musi wiedziec na jakie pole stawia figure szachowa ( nie patrzac na oznaczenie na szachownicy ) to jest podstawa , by w szachy szybko nauczyc sie grac
Pola szachownicy oznaczamy malymi literami od a do h

szachy > warcaby > polecam > [link widoczny dla zalogowanych]

Ps.
w szachach jest taka zasada , porozumiewamy sie diagramami ( ktore latwo tu na stronie umiescic ) te diagramy to > generator > adres [link widoczny dla zalogowanych]
> na diagramie mozemy umiescic kazda pozycje szachowa , nawet abstrakcyjna z 20 Skoczkami szachowymi

przyklad


to jest ciekawe zajecie , nawet nasze dzieci czy wnuki moga sie bawic ustawiajac ciekawi kompozycje wizualne.
=
-----------------------
Dwie dwuchodowki ze strony [link widoczny dla zalogowanych]

_2

Mat w 2 posunieciach > #2

Rozwiazanie diagram nr.1

autor :J.Opdenoordt

Rozwiazanie:

1. Ha2! tempo
1. ... Sd8/h8/d6/h6/e5/g5 > 2. Sg(x)e5#> Tu potrzeba przeanalizowac zapisy > Skoczka oraz ponizej Gonca

1. ... Gf5/Gxg4 2. Hxd5 -- mat
1. ... d4 ------ 2. Sb4 --- mat
1. ... c2 ------ 2. Hb3 --- mat
1. ... Sa4 ---- 2. We3 --- mat
1. ... Sc4 ---- 2. Hc2 ---- mat
1. ... Sd1 ---- 2. Ha6 --- mat
1. ... Gh2 ---- 2. Sxf2 -- mat
----------------------

Rozwiazanie nr.2

Rozwiazanie: 1. Ha2! tempo
1. ... e5 ---- 2. Hxd5--- mat
1. ... f5 ----- 2. Sg-e5#
1. ... d4 ----- 2. Sb4-#
1. ... c2 ----- 2. Hb3-#
1. ... Sa4 ----2. We3-#
1. ... Sc4 ---- 2. Hc2-#
1. ... Sd1 ---- 2. Ha6-#
1. ... Gh2 ---- 2. Sxf2 --- mat
------------------------

Dwa podobne zadania typu > "Bialy gra" podalem by porownac zapis Skoczka i Gonca przez program szachowy dobrze znac te kreseczki i co znacza.

-----------------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 21:20, 04 Paź 2011    Temat postu:

-----------

Kompozycje szachowe na stronie [link widoczny dla zalogowanych]

1_____2

Mat w 2 posunieciach --- #2
__rozwiazanie 1.Ha8xd5
__--------- diagram nr.2__1.Wa3-c3! --- tempo

Rozwiazanie:

1. Hxd5! -- tempo
1. ... Gg6 ---- 2. Gxg6 --- mat
1. ... Gf5 ---- 2. Hxf5 --- mat
1. ... Ge4 ---- 2. Hxe4 -- mat
1. ... Gd3 ---- 2. Gd1 --- mat
1. ... Gg8---- 2. Hf5/e4, Gg6#
1. ... Sb7/c6/b3 --- 2. Hc4/b3#
1. ... Sc4 ---- 2. Hxc4 --- mat
1. ... Kd3 ---- 2. O-O-O -- mat -- Roszada

------------------------------
Diagram nr.2

Rozwiazanie: 1. Wac3! -- tempo
1. ... Wxc5, Gxc5+ --- 2. Wxc5 --- mat
1. ... Ge4/f3/g2/h1/c4/b3/a2/c6/b7/a8/e6/f7/g8 --- 2. Hd8 -- mat
1. ... a3, Ga3 ---- 2. Wxa3 --- mat
1. ... Gxc3 ------- 2. Hxc3 ---- mat

----------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 9:06, 05 Paź 2011    Temat postu:

---------------

Krakowskie Wieze

----

-- #2 -- ------------- Rozwiazanie -- 1. 0-0! -- Ke7 -- 2. Wae1! -- mat

Takie slynne Krakowskie Wieze , to kazdy moze je
ustawic tak : by powstal mat w 2 posunieciu --- #2


==

Krakowskie Wieze matuja....



Mat w 3 posunieciach ---- #3 --- 3 rozwiazania

1. g6! Kg3 2. g7 Kg4 3. g8=W! -- mat ------ siatka matowa nr.1
---------
1. Wf1- Wg1!+ Kf3 2. Wh4! Ke3 3. Wg3 -- mat --- siatka matowa nr.2
------------
1. Wf4! Kg3 2. 0-0! Kh3 3. Wf1-f3 -- mat -- Siatka matowa nr. -- 3

1. ... Kxh1 -- 2. Kf2! -- Kh2 -- 3. Wh4 -- mat ------- siatka matowa nr.4


_3

1. g6! Kg3 2. g7 Kg4 3. g8=W mat --- 1. Wf1-g1+ Kf3 2. Wh4! Ke3 3. Wg3 mat


_5
Trzecie rozwiazanie -- dwie siatki matowe --- 3. Wf3# oraz 3. Wh4 mat.

1. Wf4 Kg3 2.0-0! Kh3 3. Wf1-f3 mat ------- 1. ... Kxh1 2. Kf2 Kh2 3. Wh4 mat

----=-

Wieze szachowe zawsze beda sie kojarzyc z Duza i mala roszada.
Prawie w kazdej rozgrywanej partii szachowej jest wykonywana roszada. Znaczniej czesciej mala , mniej zas duza roszada...
W celach edukacyjnych przedstawiam duzo zadan , gdzie wystepuja roszady... nawet dla podkreslenia waznosci roszady w szachach zamieszczam zadania pomocnicze , gdzie jest latwiej pokazac motywy z roszadami [ nawet 4 roszady w jednym zadaniu ]
Krakowskie Wieza daja mi impuls i zachete do pokazywania duzo zadan w celach edukacyjnych...
Tu jest okazja by Nasi szkoleniowcy uaktywnili sie ... i pokazali swoje mozliwosci w dziedzinie pt; Szachy.

Ps.
Po miesiacach zastoju , trzeba przypomniec o Krakowskich Wiezach
==


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 9:47, 05 Paź 2011    Temat postu:

===--------------

Trening szachisty , trening instruktora szachowego

Dwuchodowka z rozwiazaniem



Mat w 2 posunieciach -- #2 --- 1. Ha5

1. Ha5! --- f2 -- 2. Hc3 ---- mat
1. Ha5 -- Kf2 --- 2. Sg4 --- mat
1. Ha5 -- bxa5-- 2. Gc5 -- mat
1. Ha5 -- a6 ---- 2. Hxb6 - mat
1. Ha5 -- Gd2 -- 2. Hxd2 - mat
1. Ha5 -- Gh3 -- 2. He1 -- mat
1. Ha5 -- Kd4 -- 2. Hc3 -- mat
----
Piekne zadanie szachowe , warto zobaczyc te maty
na szachownicy...lub na diagramach szachowych.
-
-------- siatka matowa ---------- siatka matowa ---------- siatka matowa --

_2_3

1. Ha5 - bxa5 - 2. Gc5 mat -- 1. Ha5 - Gh3 - 2. He1 - mat -- 1. Ha5 - a6 - 2. Hxb6 - mat

-------------------------
-------- siatka matowa ---------- siatka matowa ---------- siatka matowa --

_5_6

1. Ha5! -- f2 - 2. Hc3 mat -- 1. Ha5 -- Gd2 - 2. Hxd2 mat -- 1. Ha5 - Kf2 - 2. Sg4 mat

Rozwiazania

1. Ha5! ----- f2 ----- 2. Hc3 mat
1. Ha5 ----- Kf2 ---- 2. Sg4 mat
1. Ha5 ----- bxa5 -- 2. Gc5 mat
1. Ha5 ----- a6 ----- 2. Hxb6 mat
1. Ha5 ----- Gd2 --- 2. Hxd2 mat
1. Ha5 ----- Gh3 --- 2. He1 mat
1. Ha5 ----- Kd4 --- 2. Hc3 mat

----

Instruktor wlacza komputer uruchamia program szachowy [link widoczny dla zalogowanych]

nauczy kilku szachistow jak sie ustawia diagramy... program pokazuje zapis, rozwiazania...
Tak postepuje swiatly instruktor szachowy.
Dzieci trzeba uczyc szachow , nie trzeba uczyc zabawy... bo potem trudno odzwyczaic od zabawy , a przekonac do nauki Szachow.

==------

----
Dwie roszady



Mat w 2 posunieciach --- #2 --- 1. Ke6! -- grozi -- 2. Wxa8 oraz -- 2. Hxh8 -- mat

Zadanie z ksiazki "Chess" --- Laszlo Polgar

Wydawnictwo "Caissa " wycenia ksiazke na 250 zl.--- Twarda oprawa.dla kolekcjonerow
Materialu szkoleniowego na 3 lata.

------- siatka matowa --------- ----- siatka matowa -----
1___2
-----
1. Ke6 -- 0-0 -- 2. Hg7 -- mat ------ 1. Ke6 -- 0-0-0 -- 2. Hb7 - mat
------
0-0 --- mala Roszada
0-0-0 --- duza roszada
-----
Zapis rozwiazania Chinszczyzna zawsze bedzie trudniejszy dla zrozumienia Szachow
, niz pokazanie obrazka z pozycja matowa.
----------


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 9:54, 05 Paź 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 13:21, 05 Paź 2011    Temat postu:

-------------

Tablica demonstracyjna do promocji szachow w Polskiej Szkole Podstawowej
----------
Autor : Paweł


Posunięcie białych , mat w 2 pos.-- #2 -- 1. Gc4!

Gra przygotowana --- siatki matowe

1. ... d4 ----- 2. cxd4 mat
1. ... f5 ------- 2. Se6 mat
1. ... Sc4 ------ 2. Sb3 mat
1. ... Gb5 ------ 2. Wc6 mat
1. ... Sf5 ------- 2. Wxd5 mat
1. ... Gc4 ------- 2. Sxb7 mat
-------------------



pozycja powstala po 1 posunieciu -- 1. Gc4!

Rozwiązanie: -- 1. Gc4!

1. Gc4! --- grozi --- 2. Wc6 mat
1... Gxc4 ---------- 2. Sxb7 mat
1... Kxc4 --------- 2. Wb4 mat
1... dxc4 -------- 2. Wxb7 mat
1... Sxc4 ------- 2. Sb3 mat
-------------------
Szachisto! jak masz zamiar poznac Szachy , to edukacje zaczynaj od Dwuchodowek...
to najszybsza droga do poznania skomplikowanych kombinacji szachowych.
==

---------------------------------------------------------------------

ABC szachisty na stronie [link widoczny dla zalogowanych]

_2

Diagram nr.1 -- Mat w 2 pos. --- #2 -------- Diagram nr.2__#4

Diagram nr.1 - rozwiazanie ----------------- 1. Hd1! -- d3 -- 2. Hf1! -- d2
-- 10 siatek matowych
---------------- ------- 3. Sd6! -- d1=H -- 4. Sc4 -- mat

Autor: J.Keebble
Rozwiazanie:


1. g8=S! tempo
1. ... Hxc8 --- 2. dxc8=H/G - mat
1. ... Hxe8 --- 2. dxe8=S -- mat
1. ... Hxd7 --- 2. Gxd7 --- mat
1. ... Hxe7 --- 2. d8=S -- mat
1. ... Wxg8 --- 2. fxg8=H/G#

1. ... Sxd6---- 2. Sg7, exd8=S#
1. ... Sa5/c5 -- 2. exd8=S -- mat
1. ... cxd6 ----- 2. Sg7 ------ mat
1. ... Sf8 ------- 2. exf8=S -- mat
1. ... Sf6/g5 --- 2. f8=S - mat


Diagram nr.2__#4

Rozwiazanie:

1. Hd1! tempo
1. ... d3 --- 2. Hf1 [3. Hf2#]
2. ... d2 ---- 3. Sd6 ---- 4. Sc4#

Polecam rozwiazywanie najpierw dwuchodowek , nastepny etap , to trzychodowki, czterochodowki > koncowki dopiero rozwiazujemy jak mamy opanowane ,te wyzej wymienione zadania Szachista powinien kierowac sie logika > tak postepujemy w edukacji ucznia w szkole najpierw podstawy potem dopiero ulamki ,potegowanie , sinusy cosinusy..itd.

-----------
"]--------------

Trening szachisty , trening instruktora szachowego

Dwuchodowka z rozwiazaniem



Mat w 2 posunieciach -- #2 --- 1. Ha5

1. Ha5! --- f2 -- 2. Hc3 ---- mat
1. Ha5 -- Kf2 --- 2. Sg4 --- mat
1. Ha5 -- bxa5-- 2. Gc5 -- mat
1. Ha5 -- a6 ---- 2. Hxb6 - mat
1. Ha5 -- Gd2 -- 2. Hxd2 - mat
1. Ha5 -- Gh3 -- 2. He1 -- mat
1. Ha5 -- Kd4 -- 2. Hc3 -- mat
----
Piekne zadanie szachowe , warto zobaczyc te maty
na szachownicy...lub na diagramach szachowych.
-
-------- siatka matowa ---------- siatka matowa ---------- siatka matowa --

_2_3

1. Ha5 - bxa5 - 2. Gc5 mat -- 1. Ha5 - Gh3 - 2. He1 - mat -- 1. Ha5 - a6 - 2. Hxb6 - mat

-------------------------
-------- siatka matowa ---------- siatka matowa ---------- siatka matowa --

_5_6

1. Ha5! -- f2 - 2. Hc3 mat -- 1. Ha5 -- Gd2 - 2. Hxd2 mat -- 1. Ha5 - Kf2 - 2. Sg4 mat

Rozwiazania

1. Ha5! ----- f2 ----- 2. Hc3 mat
1. Ha5 ----- Kf2 ---- 2. Sg4 mat
1. Ha5 ----- bxa5 -- 2. Gc5 mat
1. Ha5 ----- a6 ----- 2. Hxb6 mat
1. Ha5 ----- Gd2 --- 2. Hxd2 mat
1. Ha5 ----- Gh3 --- 2. He1 mat
1. Ha5 ----- Kd4 --- 2. Hc3 mat

----

Instruktor wlacza komputer uruchamia program szachowy [link widoczny dla zalogowanych]

nauczy kilku szachistow jak sie ustawia diagramy... program pokazuje zapis, rozwiazania...
Tak postepuje swiatly instruktor szachowy.
Dzieci trzeba uczyc szachow , nie trzeba uczyc zabawy... bo potem trudno odzwyczaic od zabawy , a przekonac do nauki Szachow.

==--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 18:49, 05 Paź 2011    Temat postu:

---------------------
środa, 5 października 2011

Dlaczego tak naprawdę zależy ci na tym, aby zrobić postęp w szachach?

Tym razem nieco kontrowersyjny i prowokujący temat, a w zasadzie pytanie. Mianowicie brzmi ono:

Dlaczego tak naprawdę zależy ci na tym, aby zrobić postęp w szachach?


Oto podstawowe pytanie! Powinieneś pomyśleć o tym zanim zdecydujesz jak bardzo chcesz wejść (wniknąć) w świat szachowy i jakim poziomem (siłą czy zrozumieniem szachowym) naprawdę jesteś zainteresowany.


Pamiętaj, że szachy wcale nie są łatwym, lekkim i przyjemnym sportem! Jeśli chcesz zrobić postęp od poziomu 1000 do 1600, to zajmie ci przeciętnie około 1-2 lat ciężkiej pracy (niektórzy dochodzą po pół roku, ale nie mówię o wyjątkach, tylko przeciętnie zdolnych i pracowitych osobach). Jednak jeżeli jesteś zainteresowany tym, aby dojść do poziomu 2200 (oznaczającego siłę gry na poziomie kandydata na mistrza) i posiadasz poziom 1800 (2 kategorii), to musisz być świadomy tego, że to zadanie jest o WIELE BARDZIEJ trudne aniżeli poprzednie. Jednakże jeśli nie odpowiesz sobie na pytanie DLACZEGO chcesz być „dość dobry” w szachach… to szanse na to, że osiągniesz zamierzony cel są raczej marne.

Nie ukrywajmy tego, że większość ludzi chce grać lepiej, ponieważ chcą oni ogrywać swoich przeciwników (nie ważne jak silnych). Jednak tylko kilku z nich jest naprawdę zainteresowanych tym, aby CIĘŻKO (a raczej nieco precyzyjnie – efektywnie) trenować! Bądź ostrożny jeśli chcesz osiągnąć wysoki poziom (cel) szachowy i nie jesteś gotowy na wniknięcie w szachy bardzo intensywnie i na co najmniej kilka lat! Szybki i trwały postęp jest możliwy, jednak tylko wówczas, gdy ćwiczysz efektywnie i systematycznie – pytanie jak wielu z nas jest w stanie to robić? Obawiam się, że tak naprawdę niewielu (a osoby, które mają poziom ponad 2000 nie muszą tego czytać, bo same wiedzą ile pracy wymaga dojście do tego poziomu i co się wiąże z osiąganiem kolejnych stopni).

Prawdopodobnie jednym z kluczowych czynników sukcesu (nie tylko w szachach) jest wytrwałość! Jeśli jesteś słaby i nie możesz pracować przez dłuższy okres czasu – to może to być pewna cecha i zarazem odpowiedź na pytanie dlaczego utknąłeś na pewnym poziomie. Większość ludzi ma po prostu zbyt dużo obowiązków i każdy z nich chce grać „znacznie silniej”, ale nikt z nich nie chce zapłacić ceny za odniesienie sukcesu (mam na myśli ciężką pracę nad szachami przez kilka dni w tygodniu na przestrzeni całego roku!). Jeden z najbardziej znanych szachistów wypowiedział się w tym temacie dość brutalnie aczkolwiek jasno: „Szachy nie są dla ludzi, którzy są duchowo słabi”. Warto także podkreślić, że niejaki Tomasz Edison (wynalazca żarówki), odniósł sukces dopiero po 10.000 próbach! Pytanie czy jesteś w stanie za każdym razem (po doświadczeniu porażki), mocno wniknąć w przyczynę niepowodzenia oraz eliminować błędy tak długo i wytrwale, jak długo okaże się to konieczne?

Większość ludzi sądzi (i wierzy w to!), że granie wielu partii jest kluczem do sukcesu: grywają oni po 20 lub 30 blitzów codziennie (wymaga to jedynie 2-3 godzin gry dziennie), a następnie są mocno zdziwieni, tym że ich poziom gry (jeszcze) nie osiągnął bardzo wysokiego poziomu! Być może po prostu zapominają o tym, co wielu trenerów mówi do swoich studentów: „im wyższy poziom gry, tym więcej powinieneś studiować, a mniej grać w szachy”.

Granie w szachy bez odpowiedniego podejścia oraz treningu (i odwrotnie) jest jak jechanie samochodem z nadmiernym obciążeniem. Dopiero wówczas, gdy zrozumiesz, że należy zrzucić niepotrzebny balast, wówczas będziesz w stanie jechać znacznie szybciej. Przekładając to na język szachowy: im wcześniej zdasz sobie sprawę, że poważne szachy wymagają poważnej pracy i podejścia… tym szybciej osiągniesz (albo raczej będzie w stanie) wysoki poziom gry.

Według mnie najbardziej trudną sprawą dla wielu (jeśli nie wszystkich) ludzi, jest to aby solidnie usiąść na 5 literach (krzesło ma 7 liter!), otworzyć książkę, czytać uważnie i przez cały czas MYŚLEĆ dlaczego pewne rzeczy są (były) możliwe i rozumieć „co będzie jeśli…”.

Następnym powodem dla którego ludzie nie mogą pokonać swoich barier szachowych, jest to, iż grają ZBYT DUŻO partii blitzowych. Bywają dość dobrzy na 3 minuty, ale jak już znajdą się na turnieju (a tam mają zagrać POWAŻNĄ partię – przykładowo po 2 godziny na zawodnika), wówczas wracają do domu zdruzgotani i załamani.

Jeśli więc chcesz wiedzieć DLACZEGO szachy wymagają (a raczej pochłaniają) “tak dużo” czasu, to odpowiedź znajdziesz poniżej:





Nawet jeśli uważasz, że rozgrywasz JEDNĄ partię szachów – prawda jest taka, że grasz (a przynajmniej powinieneś) kilka „partii” (czyli różnych wariantów wynikłych z danej partii) i sam DECYDUJESZ, która „partia” (dany wariant) ma być rozgrywana na szachownicy (reszta toczy się w głowie). Jeśli natomiast nie sprawdzasz jaka jest INNA możliwość (wariant) oraz jeśli nie robisz tego dość często (najlepiej za każdym razem, gdy to konieczne)… wówczas tak naprawdę nie grasz PRAWDZIWYCH szachów – grasz raczej coś w rodzaju „partii pamięciowej/intuicyjnej”.


Mam nadzieję, że niektórych postraszyłem, a innych upewniłem co do tego, aby nie robić sobie realnych nadziei na sukces: jeśli ktoś nie chce, nie może lub nie potrafi pracować efektywnie. W przeciwnym razie można się mocno rozczarować i przy okazji zniechęcić do szachów. Sukces w każdej dziedzinie, wymaga bowiem odpowiedniej postawy, wysiłku, wytrwałości oraz odrobiny szczęścia. Pamiętajmy, że nie wszyscy z nas muszą być profesorami, arcymistrzami czy laureatami nagrody Nobla. Warto, aby czasem zastanowić się nad tym, czy gramy w szachy dla zabawy czy też chcemy "coś więcej" osiągnąć. Jeśli zależy nam na sukcesie, to na pewno konieczna jest odpowiedź "za jaką cenę" oraz "po co mi to w ogóle potrzebne". Można w ten sposób zaoszczędzić sporo czasu życia, nerwów, wysiłku... oraz złudzeń.

------------------


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 18:53, 05 Paź 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 19:00, 05 Paź 2011    Temat postu:

2011
Czy szachy umrą "śmiercią naturalną" z powodu wyczerpania możliwości?

Martwić się czy czerpać korzyści z wartości szachów?

Pytanie czy szachy (klasyczne) są grą remisową. Kolejne pytanie: czy szachy (jak przewidywał Capablanca) umrą śmiercią remisową?! No i pytanie: czy się tym martwić czy raczej wykorzystywać korzyści oraz wartości jakie zapewniają szachy (przy odpowiednim wykorzystaniu).

Obecnie trudno jest obalić hipotezę, która zakłada, że przy poprawnej grze obu stron wynik rozgrywki to remis. Zauważmy, że gracze czołówki światowej zwykle remisują: wyjątek stanowi słaba forma sportowa i/lub nowinka debiutowa wraz ze znakomitym przygotowaniem. Czy to zatem oznacza, że udowodnienie tego, iż w szachach nie da się wygrać bez błędu przeciwnika... sprawi, że ludzie odejdą od szachów?! Moim zdaniem na pewno nie. Racją jest to, że dużo systemów i wariantów debiutowych jest mocno rozpracowanych (niektóre nawet do 30 czy 40 ruchu!). Niemniej na pewno jest jeszcze sporo możliwości, aby odkrywać nowe idee, plany czy też wzmacniać istniejące rozwiązania. Pamiętajmy jeszcze o jednym czynniku, o którym zdają się zapominać osoby, które wszem i wobec wieszczą "koniec szachów", dodając przy tym, że "zostałe one zniszczone przez komputery". Tym czynnikiem jest dobrze znany niektórym graczom - blef! Michał Tal znakomicie wykorzystywał ten element wraz z efektem zaskoczenia oraz złożonością pozycji, które tworzył. Według mnie jest on jeszcze niedostatecznie zbadany, a na pewno - mało rozumiany i wykorzystywany. Nie zawsze bowiem najlepsze obiektywnie zagranie (oceniane przez silniki szachowe) musi się równać z najlepszych zagraniem w partii szachowej przeciwko człowiekowi. Tak więc moim zdaniem czołówka świata musi się ogromnie pocić, aby wyciskać coś więcej niż remis z najsilniejszymi na świecie, jednak pozostają MILIONY szachistów, którzy nie poświęcają swojego życia na to, aby posiadać tytuł szachowy i być w pierwszej setce światowych szachów. Takim pasjonatom wystarczy to, aby szachy dawały im radość, satysfakcję, wysiłek intelektualny oraz emocjonalną nagrodę w postaci adrenaliny w czasie trudnej pozycji, niepoprawnego poświęcenia czy też wygrania (a nawet zremisowania!) trudnej partii. Nie zapominajmy o osobach, które cieszą się szachami rozwiązując czy też tworząc zadania, organizując turnieje, rozgrywki czy też zapewniając szkolenie wszystkim chętnym. Dla nich szachy też mogą być ważne i sprawiać radość.

Mnie pasjonuje to, że szachy posiadają wartości rozwojowe dzięki którym można uczyć i rozwijać bardzo wiele cech i właściwości, które szczególnie przydają się młodym ludziom. Wystarczy wymienić chociażby umiejętność logicznego myślenia, rozwiązywania problemów, porównywania, ocenienia, dokonywania wyborów, podejmowania decyzji czy też ryzyka.

Uważam, że pozornie proste zadania, które są odpowiednio przygotowane mogą naprawdę w istotny sposób wpływać na rozwój krytycznego (logicznego) myślenia. Zauważmy, że takie zadania (przy pewnej pomocy ze strony rodzina, opiekuna czy nauczyciela) mogą rozwiązywać już dzieci w wieku 5-6 lat. Co prawda mogą być one dla nich trudne, ale właśnie o to chodzi. Pamiętajmy, że wraz ze wzrostem zrozumienia podstaw (ruchy, bicia, zagrożenia, atak, obrona, sposoby ataku i obrony, itp.), należy stopniować trudność zadań. Poniżej jeden przykład "labiryntów myślenia":




Zadanie dla dziecka 5-6 letniego, któremu chcemy dać umiejętność myślenia związaną z wnioskowaniem (jeśli "nie można..." to "wtedy trzeba").



Zadanie polega na tym, aby:
1) pobić wszystkie bierki białą wieżą, ale w taki sposób, aby samemu nie stanąć na zagrożonym polu (czyli na polu atakowanym przez dowolną bierkę)
2) wykonać to zdanie w nie więcej niż 15 ruchów (ideałem jest 13)
3) uzasadnić, że jest już zakończone (tzn. dlaczego nie jest możliwe wybicie wszystkich bierek)


Jeśli macie dzieciaczki w wieku 5-8 lat i chcecie ich nieco "rozgrzać", a akurat szachy są dla nich czymś ciekawym... to spróbujcie tego typu zadania. Gwarantuję, że przy odpowiednim podaniu, wyjaśnieniu celu, zachęcaniu dziecka do myślenia, popełniania błędów (tak, tak!), chwalenia, motywowania do dalszej pracy i do poszukiwania lepszych rozwiązań oraz wyjaśniania swojego procesu myślenia... zadanie takie da dużo radości i satysfakcji dziecku. Nie bez powodu dodam, że dzięki takim zadaniom będziecie wspierać także dzieci w "poczuciu sprawstwa". Jest to coś co oznacza, iż dziecko jest PEWNE, że potrafi wykonać dobrze dane zadanie. I nie tylko wykonać, ale także zrobić go SAMODZIELNIE, jak też dochodzić do tego dlaczego tak a nie inaczej. Zapewniam, że dzieci mają iskry (a niektóre nawet ogień!) w oczach, gdy po kilku (czasem wielu) próbach... w końcu odkryją w jaki sposób należy tego dokonać. Im więcej sukcesów dziecka, które niekoniecznie muszą przychodzić zawsze "szybko, lekko i przyjemnie", tym łatwiej dziecko uwierzy w siebie, będzie chciało rozwiązywać coraz ciekawsze i trudniejsze zadania. W ten sposób dajcie dziecku coś co może być przydatne w jego całym dalszym życiu. Owszem, to jedynie kropla w morzu potrzeb (i możliwości), ale w myśl zasady "ziarnko do ziarnka... a zbierze się miarka" oraz bardzo znanej "trening czyni mistrza"!


Jeśli chcecie jeszcze pokazać dziecko jak rozwinąć "bystre oko", to być może warto zastanowić się nad tego typem zadania:



diagram nr 1 (po lewej) oraz diagram nr 2 (po prawej)


(1): wskaż (wypisz) WSZYSTKIE pola na jakich można ustawić czarnego hetmana, aby zaatakował daną grupę pionów (np. piony a3,b4,a5); grup pionowych jest 6: za każdym razem ściągamy wszystkie bierki z szachownicy (poza 1 grupą pionów).

(2): wskaż (wypisz) WSZYSTKIE pola jakie atakuje hetman: przykładowo H z pola a8 kontroluje 21 pól; są nimi: a7, a6....a1, b8, c8....h8, b7, c6....h1. Następnie wybieramy hetmana z pola b3, c7, d2, itd.



diagram nr 3 (po lewej) oraz diagram nr 4 (po prawej)

(3): grupy 2 figur zaznaczone kolorami: ustawiamy jedną grupę figur (najpierw tak jak stoją, a potem można już samemu wymyślać kolejne ustawienia) - np. grupę niebieską (G+S): gdzie należy ustawić wieżę, aby jednocześnie atakowała obie figury, a sama nie była atakowana? Następnie to samo pytanie dotyczące grupy zielonej i żółtej. Na koniec pytamy o grupę czerwoną (2W): gdzie należy ustawić gońca, aby atakował obie wieże (i sam nie był atakowany). Za każdym razem pytam dziecko o wszystkie rozwiązania.

(4): zabawa ze skoczkiem: wybieramy 1 z ukazanych na diagramie pionów. Przykładowo najpierw stawiamy piona c6. Pytamy dziecko: w ilu najmniej ruchach skoczek może pobić tego piona? Następnie to samo robimy z pionem a7, a4, itd. Skoczek za każdym razem zaczyna z tej samej pozycji - czyli z rogu.


Mam nadzieję, że przekonałem was, że szachami można się WSPANIALE bawić - zarówno z dziećmi jak i z młodzieżą czy starszymi. Konieczne jest jednak to, aby odpowiednio wymyślać i przygotowywać różne formy aktywności związanych z szachami: im bardziej różnorodne i ciekawej... tym lepiej! Oczywiście wyżej ukazane przykłady to tylko kropla w morzu możliwości, jednak na pewno może pokazać w jaki sposób warto bawić się szachami dziecka wykorzystując jego umysł oraz zapewniając wysiłek wraz z elementami zabawy i nagrody w postaci sukcesu oraz radości! Smile

[link widoczny dla zalogowanych]
Tu jest wiecej

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych] -- kompozycja
----------
[link widoczny dla zalogowanych] --- forum

--------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 19:40, 05 Paź 2011    Temat postu:

-------

76 - P1080421
Autor : Reto Aschwanden
R285c Probleemblad -- 07-08/2005



Pozycja powstala po 22 posunieciach czarnych... zapis ponizej


1. h4 c5 2. h5 c4 3. Th4 c3 4. Tc4 a6 5. Txc8 Sc6 6. Txa8 Db8 7. Ta7 Dg3 8. fxg3 d5 9. Kf2 d4 10. Kf3 d3 11. Kg4 dxc2 12. Kh4 cxb1=L 13. Db3 e5 14. Db6 e4 15. b3 e3 16. Lb2 exd2 17. e3 Lf5 18. Ld3 d1=T 19. Lc2 Td8 20. Td1 Ta8 21. La1 Lc8 22. Td7 Sb8 -- Diagram

oznaczenia
L -- Goniec
D -- Hetman
T -- Wieza
K -- Krol
S -- Skoczek


Keywords: Unique Proof Game, Pronkin theme (tl)
Genre: Retro

Jesli jestes ciekawy jak przedostala sie biala Wieza na pole _a7 , to zobacz zapis partii szachowej...
-----------------

76 - P1080421
Autor : Reto Aschwanden
R285c Probleemblad -- 07-08/2005

[attachment=0]TP1080421_65__pozycja po 22 posunieciach czarnych..png[/attachment]


Pozycja powstala po 22 posunieciach czarnych... zapis ponizej


1. h4 c5 2. h5 c4 3. Th4 c3 4. Tc4 a6 5. Txc8 Sc6 6. Txa8 Db8 7. Ta7 Dg3 8. fxg3 d5 9. Kf2 d4 10. Kf3 d3 11. Kg4 dxc2 12. Kh4 cxb1=L 13. Db3 e5 14. Db6 e4 15. b3 e3 16. Lb2 exd2 17. e3 Lf5 18. Ld3 d1=T 19. Lc2 Td8 20. Td1 Ta8 21. La1 Lc8 22. Td7 Sb8 -- Diagram

oznaczenia
L -- Goniec
D -- Hetman
T -- Wieza
K -- Krol
S -- Skoczek


Ersatz der beiden auf ihren Ursprungsfeldern geschlagenen sTa8 und sLc8 durch Pronkin-Figuren.
comment

Keywords: Unique Proof Game, Pronkin theme (tl)
Genre: Retro

Jesli jestes ciekawy jak przedostala sie biala Wieza na pole _a7 , to zobacz zapis partii szachowej...
----------


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 20:10, 05 Paź 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11  Następny
Strona 3 z 11

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin