 |
SZACHY Szachy, zadania szachowe i nie tylko
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Czw 7:18, 05 Wrz 2013 Temat postu: |
|
|
--
-- Solving -- to reklama Szachow i edukacja Szachistek!
29 - P1156718
Autor : Stanislaw A. Iljassow
Molodoj leninez 1987
Diagram -- 1
Mat w 11 posunieciach --- #11
-- Rozwiazanie
1. Hb8!+ -- Kh1 --- 2. Hb7+ ---- Kh2 --- 3. Hc7+ --- Kh1
4. Hc6+ --- Kh2 ---- 5. Hd6+ ---- Kh1 --- 6. Hd5+ -- Kh2
7. He5+ --- Hxe5 -- 8. Sxe5 ---- Kh1 --- 9. Sg4 --- h2
10. Kf1 ---- h3 ---- 11. Sf2# --- diagram --- 3
3
Diagram -- 2 --- po 8. Sxe5
-- 8. ... Kh1 -- 9. Sg4! - h2 - 10. Kf1! - h3 - 11. Sf2 - mat ------ Diagram -- 3
Wielochodowka latwa do zapamietania --- gdy jeszcze do pomocy posiadamy
--- dodatkowo dwa diagramy.
--------
--
Podstawowa edukacja szachowa__ matowanie
Autor : F. Seideman ---- [link widoczny dla zalogowanych] --- Forum
2
-- Diagram -- 1
- Biale matuja w 2 posunieciach -- #2 ---- --- 1. He4! --- d1=H+ -- 2. Sf1 - mat
_4 _5
-- diagram -- 3
1. He4 - d1=S - 2. Hc2 mat -- 1. He4 - Sb-d1 - 2. Hc4 mat --- 1. He4 - Sd3 - 2. Hxg4 mat
Nauka szachow na diagramach jest bardziej efektywna , niz
na zwyklej szachownicy z bierkami szachowymi ... poniewaz wiecej widac
Widac wyraznie -- cztery siatki matowe
Jaki wniosek z tego wyplywa?
Do szybkiej edukacji szachowej w Polsce potrzebne sa --
biuletyny szachowe.
----
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 7:22, 05 Wrz 2013, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Wto 11:38, 10 Wrz 2013 Temat postu: |
|
|
--
---- Wirtualna szachownica
Właśnie potrzebuję czegoś niewielkiego, przenośnego i - jeśli piszesz "kupić" - darmowego. Nie chcę inwestować pieniędzy, bo jeszcze nie wiem, czy to mi się opłaci - nie mam za bardzo czasu na, powiedzmy, zawodnicze zajmowanie się szachami. Nie mam nawet w domu szachownicy, a chciałbym sobie coś po prostu móc ułożyć i spokojnie przeanalizować - zawsze podobały mi się np. kompozycje szachowe.
--------
PS
Szachownica wirtualna --- szachownica magnetyczna
Wielkosc okolo 20 centymetrow na 20 centymetrow.
Bardzo praktyczna -- kiedys kazdy wybitny szachista taka szachownice posiadal.
Czesto mozna zobaczyc na archiwalnych zdjeciach....
Alechin wszystkie kombinacje trenowal na takich szachownicach.
Piotr Murdzia z takimi trzema szachownicami - zawsze -
startuje w waznych zawodach rozwiazywania kompozycji szachowej.
Jeden z graczy korespondencyjnych -- pisal mi ze:
w domu ma kilka takich szachownic roznego rozmiaru
i co ciekawe wszystkie wykonal samodzielnie.
--
Propozycje gracza korespondencyjnego postanowilem wyprobowac...
Wiec wykonalem szesc duzych szachownic magnetycznych i do tego figury ( choc nie wszystkie do tych szesciu)
dodatkowo kilka szachownic malego rozmiaru okolo 20 cm/ 20 cm.
Mysle ze rzemieslnik ze zlota raczka , moze wykonac bardzo dobre szachy.
Moje sa takie sobie .. srednie na jeza.
---
Kombinacja matowa -- w trzech posunieciach -- #3
Chigorin - NN, 1894
-
1-2
--- DIAGRAM -- 1
MAT W 3 POSUNIECIACH - #3 -- ---- 1. Gc4+ - Wf7 - 2. gxf7+ - Kf8 - 3. He8! - mat
Rozwiazania na diagramach
-
3-4
-- diagram -- 3
1. Gc4+ -
Hxc4 - 2. He8+ - Sxe8 - 3. Wf8# -- -- 1. Gc4+ - Wf7 - 2. gxf7+ - Kh8 - 3. f8=W! - mat
Diagram -- 2 --
Hetman matuje na polu _e8 --- Skoczek _g7 jest zwiazany.
Diagram -- 4 ----> Dodatkowa Wieza matuje na polu _f8
Wieza powstala wyniku promocji -- bialy pionek przemienil sie w Wieze.
Proponuje tak prowadzic lekcje Szachow w Szkolach Podstawowych -- klasy I - II - III
[link widoczny dla zalogowanych]
-----
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Wto 12:30, 15 Paź 2013 Temat postu: |
|
|
----
-- Solving -- to reklama Szachow i edukacja Szachistek!
29 - P1156718
Autor : Stanislaw A. Iljassow
Molodoj leninez 1987
-- Diagram -- 1
Mat w 11 posunieciach --- #11
-- Rozwiazanie
1. Hb8!+ -- Kh1 --- 2. Hb7+ ---- Kh2 --- 3. Hc7+ --- Kh1
4. Hc6+ --- Kh2 ---- 5. Hd6+ ---- Kh1 --- 6. Hd5+ -- Kh2
7. He5+ --- Hxe5 -- 8. Sxe5 ---- Kh1 --- 9. Sg4 --- h2
10. Kf1 ---- h3 ---- 11. Sf2# --- diagram --- 3
2_3
Diagram -- 2 --- po 8. Sxe5
-- 8. ... Kh1 -- 9. Sg4! - h2 - 10. Kf1! - h3 - 11. Sf2 - mat ------ Diagram -- 3
Wielochodowka latwa do zapamietania --- gdyz jeszcze do pomocy posiadamy -
-- dodatkowo dwa diagramy.
-------
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 12:34, 15 Paź 2013, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Wto 20:47, 22 Paź 2013 Temat postu: |
|
|
-
Partia pięciolatka
przez krzysio
Tym niemniej rodzi się pytanie skąd taka motywacja wewnętrzna
u twojego starszego syna? pojawiła się:
Szachy mu kupiłem w wieku ok 4 lat i od razu załapało, tyle że to była gra poniżej V kategorii, niewiele więcej niż warcaby, zasady znałem z młodości ale niewiele więcej, kilka partii tygodniowo sobie grywaliśmy, to on zachęcał do gry nie ja. Jak pojawił się młodszy brat to zachęciłem go by wychował sobie sparing partnera, Krzysia nauczono grać w szachy w wieku chyba 3 lat, zabawy z początku było z tym sporo ale ... podstawy załapał, starszy już wtedy nałogowo lgnął do szachów, młodszy czasem przed nim i szachownicą uciekał by nie być zmuszonym do gry. Starszy w wieku 8 lat (tu żałuję że nie 2-3 lata wcześniej) poszedł na kółko i tak już zostało. Jak szachy się pojawiły to wiem, skąd tak mocna motywacja i jakie podłoże to mogę tylko zgadywać, myślę że raz lubi je a dwa ma ochotę powalczyć w turniejach o wysokie stawki, znaczy o wysokie miejsce w MP czy w ME/MŚ, co z tego wyjdzie zobaczymy.
Marek to rocznik 2003 i od niecałego roku trening wygląda mniej więcej tak: ok 60-80 zadań taktycznych
(ok 1,5 h) + jakieś partie do analizy i nieco teorii debiutów (ok 0.5h) + kilka partii dziennie (ok 1,5-2h) każdego dnia, w dni wolne od szkoły dawka nieco większa. Robi to bez nacisków, jedyny wymóg to musi to robić by mieć indywidualnego trenera i częste wyjazdy na turnieje, ma możliwość nie robienia treningu ale traci turnieje i trenera. Przy tak postawionej sprawie to trzeba chyba mocno lubić szachy. 2-3 dni w miesiącu to maratony z trenerem, takie ok 12 godzin/dobę z kilkoma przerwami, by coś takiego wytrzymać i nie paść to szachy nie mogą być wrogiem.
A jeśli dziecko odejdzie od szachów to większość trenerów powie to samo, zostawić i nie zmuszać, Krzysiek przez kilka miesięcy nawet nie patrzył na deskę, wrócił i co prawda nie gra jeszcze z tą siłą co pół roku temu ale ... wrócił i coś robi. U Krzyśka myślę że to bardziej zabawa ze starszym i ... musi jakoś zapracować na turnieje które lubi. A z pucharami to mam ciekawą sytuację, młodszy wygrał trzy turnieje rzędem i stwierdził że ... więcej pucharów już nie potrzebuje i nie chce mu się pracować przy szachach Po kilka szt mają, puchary motywacją tu raczej nie są bo często mając możliwość wyboru grają w grupach trudniejszych gdzie nic nie ugrają, mimo że mogą w grupie słabszej z szansą na wygraną. Przykłady to turniej na Wiśle w Krakowie gdzie Marek mając tablet na wyciągnięcie ręki w grupie do lat 10 startuje w openie, ostatni weekend Krzyś mając możliwość gry w dwóch grupach słabszych startuje w ... klasycznych z mocną obstawą bo tak chciał.
@rutra
Do treningu fizycznego zmusisz, dzieciak/junior może płakać ale jeśli będzie ćwiczył fizycznie to efekt osiągniesz, przy szachach tego nie zrobisz, jak dzieciak nie będzie chciał to wyniki przymusowego treningu będą opłakane. Przekupywanie do treningu też ma krótkie nogi, testowałem to i ... przegrałem, stawka za trening szybko rosła, odpuściłem sobie.
--
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Czw 22:00, 24 Paź 2013 Temat postu: |
|
|
---
Kombinacja szachowa z Druzynowych Mistrzostw Polski w Szachach
Walach Marcin - Talla Vladimir > III runda I.Liga [Katowice]
- Diagram -- 1
Nastepuje forsowny mat w 5 posunieciach
Siatka matowa__mat Beniowskiego
Rozwiazanie
1. Hxe6!+
1. ... Kh8 -- 2. Sef7+
2. ... Kg8 -- 3. Sxh6+
3. ... Kh8 -- 4. Hg8+
4. ... Sxg8 -- 5. Shf7 - mat --- diagram ponizej--
oto siatka matowa_ mat Beniowskiego
-----------------------
druga siatka matowa 23. Hh3 f6xg5__mat w 5 posunieciach
biale forsownie matuja w 5 posunieciach _ mat Beniowskiego
Rozwiazanie:
1. Hxe6!+
1. ... Kh8 -- 2. Sf7+
2. ... Kg8 -- 3. Sh6+
3. ... Kh8 --- 4. Hg8+
4. ... Sxg8 -- 5. Sf7 - mat
Mat Beniowskiego__siatka matowa..
Druga siatka matowa_ mat Beniowskiego
------------------
Mat Beniowskiego charakteryzuje sie tym ze Hetman wspoldziala ze skoczkiem.Hetman jest poswiecany na polu kolo czarnego Krola [ tworzac blokade ucieczki czarnemu krolowi]
Mat Beniowskiego moze powstac na srodku szachownicy.
4 _2
Mat w 3 posunieciach > #3 Diagram nr.2 > Mat Beniowskiego
Rozwiazanie 1.Hc7 grozi 2.Hb8+ Wxb8 3.Sc7 mat od tej grozby nie ma obrony
Takie pozycje nalezy dokladnie przeanalizowac , by
sie przytrafilo dostac mata Beniowskiego.
--
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Nie 11:37, 24 Lis 2013 Temat postu: |
|
|
--
Kompozycja szachowa --- szkoleniowa!
Diagram -- 1
Mat w 5 posunieciach --- #5
2 solutions --- Dwa Rozwiazania
Rozwiązanie
1. Kd2! --- tempo
1. ... e3+ -- 2. Kd3 [3. Ha1 -- grozi -- 4. Hxd4 - mat
2. ... f3 ---- 3. Hh2+
3. ... f4 ---- 4. Hh5+
4. ... f5 ---- 5. Hh8 - mat ---- Diagram --- 2
Rozwiązanie
1. Kf2! --- tempo
1. ... e3+ -- 2. Kf3 [3. Hh2 -- grozi -- 4. Hxf4 - mat
2. ... d3 --- 3. Ha1+
3. ... d4 --- 4. Ha5+
4. ... d5 --- 5. Hc7 - mat --- Diagram --- 3
------------------ Diagram --- 2 ---------------- ------ Diagram ---- 3 -----
_3
3. Hh2+ f4 - 4. Hh5+ - f5 - 5. Hh8 - mat -- -- 4. Ha5+ - d5 - 5. Hc7 - mat
W tym zadaniu pasuje dwa rozwiazania!
---
--
Kombinacja nr.20 -- na stronie
[link widoczny dla zalogowanych]
Pozycja z partii:
Fandino Reyes – Fr.Fernandez
, Los Inmortales 2004).
----------
Biale zaczynaja i matujaq w 3 posunieciach -- #3
Rozwiazanie jest na diagramach szachowych!
_3
-- Diagram -- 2 ---- 2. Gh6 - mat ----- ---- diagram -- 3 ------ 2. Sf7 - mat
Nie wszystkim szachistom chce sie ogladac zapis rozwiazania
, lub nie wszyscy szachisci musza sie znac na zapisie...
Dlatego czesto pokazuje pozycje koncowa zadania na obrazku...
Tu szachista tylko moze stracic kilkanascie sekund , by zobaczyc pozycje matowa.
Ten system reklamy Szachow! --- proponuje dla Polskiego Zwiazku Szachowego.
Tam edukacja szachowa jest dla elity szachowej koniecznoscia.
---
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Nie 11:59, 24 Lis 2013 Temat postu: |
|
|
--
Zadanie powstalo 1939 roku w Niemczech.
_2
1. Diagram -- 1
Biale matuja w 5 posunieciu -- #5
Rozwiazanie widzimy na drugim diagramie
Gramy -
Goniec - Goniec - Goniec - KRol i Krol i mat na = diagramie -2
-- 4. Kb5 -- Kd7 - 5. Kd6 - mat
------
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Czw 12:21, 05 Gru 2013 Temat postu: |
|
|
--
-- Solving -- to reklama Szachow i edukacja Szachistek!
Autor : Stanislaw A. Iljassow
Molodoj leninez 1987
-- Diagram
Mat w 11 posunieciach --- #11
-- Rozwiazanie
1. Hb8!+ -- Kh1 --- 2. Hb7+ ---- Kh2 --- 3. Hc7+ --- Kh1
4. Hc6+ --- Kh2 ---- 5. Hd6+ ---- Kh1 --- 6. Hd5+ -- Kh2
7. He5+ --- Hxe5 -- 8. Sxe5 ---- Kh1 --- 9. Sg4 --- h2
10. Kf1 ---- h3 ---- 11. Sf2# --- diagram --- 3
2_3
Diagram -- 2 --- po 8. Sxe5
-- 8. ... Kh1 -- 9. Sg4! - h2 - 10. Kf1! - h3 - 11. Sf2 - mat ------ Diagram -- 3
Wielochodowka latwa do zapamietania --- gdy jeszcze do pomocy posiadamy --- dodatkowo dwa diagramy.
-----------
Czy tu mamy matematyke?
Autor : Waleri Chortow - 1976
biale remisuja -- (= )
Rozwiazanie
1. Gd2+ -- Kd4
2. Ge3+ -- Ke5
3. Gf4+ --- Kf6
4. Gg5+ -- Kg7
5. Gh6+ -- Kxh6 -- pat ( = ) ---- Diagram -- 2
------------------
Pozycja koncowa -- final --- 5. Gh6+ - Kxh6 - pat
Dla szachisty pewno jest zrozumiale , dlaczego jest Remis
Teraz jest potrzebny wyklad dla pani nauczycielki w pierwszej klasie Szkoly Podstawowej.
Jak na diagramie szachowym nauczyc tabliczki mnozenia?
Nastepny diagram --- 3
Trase naszego Krola zaznaczylem pionami
Ten diagram jest rowniez dla szachistow , by temat szachowy mial powiazanie z tabliczka mnozenia.
3 razy 3 = 9 ------ Kc3
4 razy 4 = 16 ---- Kd4
5 razy 5 = 25 ---- Ke5
6 razy 6 = 36 ---- Kf6
7 razy 7 = 49 ---- Kg7
---------------
6 razy 8 = 48 -- Kh6 ---- Diagram --- 2 ---- Finisz!
Teraz jest diagram tylko 6 bierkami , poniewaz dzieci latwiej zapamietaja z mala iloscia na diagramie...
------- Diagram -- 4
Dla przykladu wybieramy bialego Skoczka _f6
Dla praktycznego nauczenia --- jaka to jest liczba?
Postanowimy policzyc.
Zakleskujemy caly kwadrat od A1- A6 --- f6-- f1 --a1.
Dziecko kreslac wszystkie kwadraciki --- 36 wklada pewien
wysilek manualny i przy okazji nauczy sie liczyc do 36.
Po takim treningu juz bedzie pamietac ile jest 6 razy 6.
Dziecko nie uczy sie abstrakcji , uczy sie konkretnych liczb
ktore widzi na diagramie po zakreskowanych 36 polach.
-- 6 razy 6 = 36--
Nauczycielka stosujac ten sposob nauki tabliczki mnozenia
nauczy dzieciakow w 2 czy 3 miesiace... a nie w 3 latach.
-
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Czw 17:04, 05 Gru 2013 Temat postu: Re: Sposoby edukacji szachowej |
|
|
-
Autor : Robert Lincoln -- [USA]
Mat w 2 posunieciach > #2
Diagram nr.1> Mat w 2 pos. > Diagram nr.2 pozycja po wstepie 1. Hf7-b7
_2 _3
Mat w 2 posunieciach - #2 -- pozycja po wstepie 1. Hb7 - 1. Hb7 Ga2 - 2. 0-0-0 mat
_5 _6
1. Hb7 c2 - 2. Wa3 - mat -- 1. Hb7 Gc2 - 2. Hd5 - mat --- 1. Hb7 Kc2 - 2. Hxb1 mat
Cztery siatki matowe --- widoczne na diagramach szachowych
Siatki matowe , to diagramy nr.3 --- Nr.4 --- nr.5 --- nr.6
Autor ; Robert Lincoln - [USA]
Rozwiazanie
1. Hb7! - -- tempo
1. ... c2 ---- 2. Wa3 -- mat
1. ... Kc2 --- 2. Hxb1 -- mat
1. ... Ga2 --- 2. O-O-O -- mat
1. ... Gc2 --- 2. Hd5 -- mat
-----------------
[link widoczny dla zalogowanych] ---> Trening
[link widoczny dla zalogowanych]
-----
--- Konkurs drabinkowy --- zadanie nr.20
2
Mat w 2 posunieciach --- #2 ---- diagram nr.2 -- pozycja po 1 pos. 1. Wd7 gr. Hd5#
Rozwiazanie :
1. Wd7 ---- grozi -- 2. Hd5 --- mat
1. ... Gxd7 ------- 2. Hxg2 --- mat
1. ... Sxd7 ------ 2. Hxa8 ---- mat
1. ... Kxd7 ----- 2. Sd3-e5 -- mat
1. ... Sxb6 ---- 2. Sc4-e5 -- mat
1. ... Ge6 ---- 2. Hxe6 ----- mat
1. ... Sc7 --- 2. Wxc7 ----- mat
Wypisywanie pelnego rozwiazania ma taka zalete , ze szachista poznaje na pamiec
cala szachownice , oraz pozycje zadania szachowego na kilka tygodni
a czasem pamieta ja nawet kilka lat.
--
-- Koncentracja umysłu
Jedną z pierwszych szkół w kraju w których powstały klasy szachowe była podstawówka w Kartuzach na Kaszubach. Dyrekcję placówki przekonały do tego bardzo dobre wyniki w nauce uczniów grających w klubie szachowym. Podobnie było w Zespole Szkół w Zamościu, gdzie cztery lata temu wprowadzono szachy do planu zajęć. W gminie Czarna pod Dębicą już we wszystkich podstawówkach dzieci uczą się królewskiej gry. — Udało nam się pozyskać pieniądze z Unii Europejskiej i przez cały rok dzieci uczyły się gry w szachy przez cztery godziny tygodniowo — mówi dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 w Przeworsku Bogdan Sebzda. Szkoła chce prowadzić zajęcia szachowe nawet, jak nie uzyska pieniędzy na kolejny program szachowy.
Szachy to przede wszystkim koncentracja umysłu --
tak bardzo potrzebna w matematyce. Rozwijają myślenie twórcze, wymuszają zastanowienie się nim cokolwiek się zrobi — zaznacza dyrektor Sebzda. Projekt inicjatywy ustawodawczej przewiduje kilka rozwiązać obowiązkowej nauki gry w szachy. Najprostszy ma zobowiązać nauczycieli klas I-III szkół podstawowych, by nauczyli uczniów gry w
szachy. Możliwe jest też wprowadzenie przedmiotu szachy z określoną liczbą godzin. Proponuje się jedną godzinę tygodniowo przez rok. Innym rozwiązaniem może być wprowadzenie szkolnych kursów nauki gry w szachy, na przykład trwających sześć miesięcy po dwie godziny z obowiązkowym ich zaliczeniem przez uczniów.
--
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pon 9:56, 09 Gru 2013 Temat postu: Re: Sposoby edukacji szachowej |
|
|
--
Sposoby edukacji szachowej! ---> sposob Laszlo Polgar
Problemista Robert Lincoln -- USA
--- Matowanie na ekranie
175 - P1056581
Autor : Robert A. Lincoln
1___2
- Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach ---- #2 ---- pozycja finalowa -- 2. Hh7 - mat
Rozwiązanie:
1. Hb7! --- grozi -- 2. Hxc8 - mat ---- Diagram -- 6
1. ... Sa7 ---- 2. He7 - mat
1. ... Kd8 ---- 2. Hd7 - mat ----- Diagram -- 4
1. ... Kf8 ---- 2. Hf7 - mat
1. ... O-O! -- 2. Hh7 - mat --- Diagram -- 2
----------
3_____4
1. Hb7! -- Kf8 -- 2. Hf7 - mat ------ 1. Hb7! -- Kd8 -- 2. Hd7 - mat
5_____6
1. Hb7! -- Sa7 -- 2.He7 - mat --- 1. Hb7! -- Wh7 -- 2. Hxc8 - mat
Nauka matowania --- Hetmanem
-----
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Czw 9:10, 12 Gru 2013 Temat postu: |
|
|
---
Matowanie na ekranie.
Autor : Witali S. Kowalenko
481 Schach-WW 25 03/1998
--
_2
--- diagram -- 1
Biale matuja w 5 posunieciach - #5 --- -- siatka matowa w 5 pos. 5. f8=S! - mat
Rozwiazanie
-- 1. Kg4 - Kg8 - 2. h7+ - Kh8 - 3. f7
- Kg7 - 4. h8=Hetman - Kg6
- 5. f8=Skoczek - mat --- diagram -- 2
Tak pokazanie szachow --
zmusza ambitnych szachistow do probnej analizy zaistnialej siatki matowej.
Zadanie nie jest trudne , wiec wielu szachistow bedzie mialo
satysfakcje z rozwiazania.
Czesto takie zadania maja inne siatki matowe ,
niz te ktore pokazlem na II diagramie.
--
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 9:13, 12 Gru 2013, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pią 7:17, 20 Gru 2013 Temat postu: |
|
|
- Nauka matowania Skoczkami
----
Biale matuja w 2 posunieciach -- #2
Dwa razy matuje bialy Skoczek -- widac na diagramach
Dwa razy matuje bialy Hetman -- brak matow z Hetmanem --
na diagramach -- 2. Hxb7 - mat --- 2. Hf2 - mat
Rozwiazanie na diagramach
-- 2. bxc8=S - mat --- Dwie siatki matowe --- 2. bxa8=S - mat
_2____3_
Dla 5-latkow -- maty obowiazkowo pokazujemy na diagramach...
Kompozycja szachowa --- szkoleniowa!
Mat w 5 posunieciach - #5
2 solutions --- Dwa Rozwiazania
Rozwiązanie
1. Kd2! --- tempo
1. ... e3+ -- 2. Kd3 [3. Ha1 -- grozi -- 4. Hxd4 - mat
2. ... f3 ---- 3. Hh2+
3. ... f4 ---- 4. Hh5+
4. ... f5 ---- 5. Hh8 - mat ---- Diagram --- 2
Rozwiązanie: 1. Kf2! --- tempo
1. ... e3+ -- 2. Kf3 [3. Hh2 -- grozi -- 4. Hxf4 - mat
2. ... d3 --- 3. Ha1+
3. ... d4 --- 4. Ha5+
4. ... d5 --- 5. Hc7 - mat --- Diagram --- 3
------------------ Diagram --- 2 ---------------- ------ Diagram ---- 3 -----
_3
3. Hh2+ f4 - 4. Hh5+ - f5 - 5. Hh8 - mat -- -- 4. Ha5+ - d5 - 5. Hc7 - mat
W tym zadaniu pasuje dwa rozwiazania!
---
--
Kombinacja nr.20 -- na stronie
[link widoczny dla zalogowanych]
Pozycja z partii:
Fandino Reyes – Fr.Fernandez
, Los Inmortales 2004).
----------
Biale zaczynaja i matujaq w 3 posunieciach -- #3
Rozwiazanie jest na diagramach szachowych!
_3
-- Diagram -- 2 ---- 2. Gh6 - mat ----- ---- diagram -- 3 ------ 2. Sf7 - mat
Nie wszystkim szachistom chce sie ogladac zapis rozwiazania
, lub nie wszyscy szachisci musza sie znac na zapisie...
Dlatego czesto pokazuje pozycje koncowa zadania na obrazku...
Tu szachista tylko moze stracic kilkanascie sekund , by zobaczyc pozycje matowa.
Ten system reklamy Szachow! --- proponuje dla Polskiego Zwiazku Szachowego.
Tam edukacja szachowa jest dla elity szachowej koniecznoscia.
---
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Sob 23:43, 21 Gru 2013 Temat postu: |
|
|
--
Aby grac w szachy to trzeba znac podstawowe zasady matowania.
Dlatego pozwolilem sobie zaprezentowac jak matujemy w szachach.
Siatki matowe trzeba pokazywac na diagramach szachowych.
Zapraszam do nauki Szachow , a nie tylko zabawe szachami.
---------------
Kompozycja szachowa ---- uczy matowania!
30 - P1123962
Autor : Vilhelm Nielsen
Magasinet 1942
_2
Mat w 2 posunieciach --- #2 ----------- 1. a7! - Kc7 - 2. a8=Skoczek - mat
Rozwiązanie: 1. a7! -- tempo
1. ... Ka6 --- 2. Sc5 -- mat
1. ... Kb5 -- 2. Sd4 --- mat
1. ... Kc7 -- 2. a8=S! - mat ---- Diagram -- 2
------------------- diagram -- 3 ------------------- diagram --- 4
_4
1. a7 !-- Kb5 -- 2. Sd4 --- mat -------- --------- 1. a7! -- Ka6 --- 2. Sc5 -- mat
Rozwiązanie: 1. a7! -- tempo
1. ... Ka6 --- 2. Sc5 -- mat ---------- Diagram -- 4
1. ... Kb5 --- 2. Sd4 -- mat ---------- Diagram -- 3
Te diagramy sa przeznaczone dla szkolek szachowych , by szachistow nauczyc ustawiac siatki matowe.
Ps.
Nauka szachow , to rowniez nauka poznawania pol szachownicy.
Dla propagandy szachow -- instruktor szachowy drukuje diagramy szachowe i rozdaje szachistom.
--
Zadanie powstalo 1939 roku w Niemczech.
_2
Diagram -- 1
Biale matuja w 5 posunieciu -- #5
Rozwiazanie widzimy na drugim diagramie
-- 4. Kb5 -- Kd7 - 5. Kd6 - mat
--
--
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Nie 9:35, 22 Gru 2013 Temat postu: Re: Sposoby edukacji szachowej |
|
|
-
Sposoby edukacji szachowej! ---> sposob Laszlo Polgar
Problemista Robert Lincoln -- USA
--- Matowanie na ekranie
Autor : Robert A. Lincoln
1___2
-- Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach ---- #2 ---- pozycja finalowa -- 2. Hh7 - mat
Rozwiązanie:
1. Hb7! --- grozi -- 2. Hxc8 - mat ---- Diagram -- 6
1. ... Sa7 ---- 2. He7#
1. ... Kd8 ---- 2. Hd7# ----- Diagram -- 4
1. ... Kf8 ---- 2. Hf7#
1. ... O-O! -- 2. Hh7# --- Diagram -- 2
----------
3_____4
1. Hb7! -- Kf8 -- 2. Hf7 - mat ------ 1. Hb7! -- Kd8 -- 2. Hd7 - mat
5_____6
1. Hb7! -- Sa7 -- 2.He7 - mat --- 1. Hb7! -- Wh7 -- 2. Hxc8 - mat
Nauka matowania --- Hetmanem
------------
-
Autor : Robert Lincoln [USA]
----------
__Rozwiazanie: 1. Hb7! tempo
Rozwiazanie
1. ... c2 --- 2. Wa3#
1. ... Kc2 -- 2. Hxb1#
1. ... Ga2 -- 2. O-O-O#
1. ... Gc2 -- 2. Hd5#
------------------------------------
__mat w 2 posunieciach > #2
1.Hf7-b7 tempo!
Autor : Robert Lincoln [USA]
Mat w 2 posunieciach > #2
Diagram nr.1> Mat w 2 pos. > Diagram nr.2 pozycja po wstepie 1.Hf7-b7
_2 _3
Mat w 2 posunieciach - #2 -- pozycja po wstepie 1. Hb7 ---- 1. Hb7 Ga2 - 2. 0-0-0 - mat
_5 _6
1. Hb7 c2 - 2. Wa3 - mat ---- 1. Hb7 Gc2 -- 2. Hd5 - mat --- 1. Hb7 Kc2 - 2. Hxb1 mat
Cztery siatki matowe --- widoczne na diagramach szachowych
Siatki matowe , to diagramy nr.3 --- Nr.4 --- nr.5 --- nr.6
Autor ; Robert Lincoln [USA]
Rozwiazanie: 1. Hb7! -- tempo
1. ... c2 ---- 2. Wa3 -- mat
1. ... Kc2 --- 2. Hxb1 -- mat
1. ... Ga2 --- 2. O-O-O -- mat
1. ... Gc2 --- 2. Hd5 -- mat
-----------------
[link widoczny dla zalogowanych] ---> Trening
[link widoczny dla zalogowanych]
-----
--- Konkurs drabinkowy --- zadanie nr.20
2
Mat w 2 posunieciach --- #2 ---- diagram nr.2 -- pozycja po 1 pos. 1. Wd7 gr. Hd5#
Rozwiazanie :
1. Wd7 ---- grozi -- 2. Hd5 --- mat
1. ... Gxd7 ------- 2. Hxg2 --- mat
1. ... Sxd7 ------ 2. Hxa8 ---- mat
1. ... Kxd7 ----- 2. Sd3-e5 -- mat
1. ... Sxb6 ---- 2. Sc4-e5 -- mat
1. ... Ge6 ---- 2. Hxe6 ----- mat
1. ... Sc7 --- 2. Wxc7 ----- mat
Wypisywanie pelnego rozwiazania ma taka zalete , ze szachista poznaje na pamiec cala szachownice , oraz pozycje zadania szachowego na kilka tygodni a czasem pamieta ja nawet kilka lat.
===============
-- Koncentracja umysłu
Jedną z pierwszych szkół w kraju w których powstały klasy szachowe była podstawówka w Kartuzach na Kaszubach. Dyrekcję placówki przekonały do tego bardzo dobre wyniki w nauce uczniów grających w klubie szachowym. Podobnie było w Zespole Szkół w Zamościu, gdzie cztery lata temu wprowadzono szachy do planu zajęć. W gminie Czarna pod Dębicą już we wszystkich podstawówkach dzieci uczą się królewskiej gry. — Udało nam się pozyskać pieniądze z Unii Europejskiej i przez cały rok dzieci uczyły się gry w szachy przez cztery godziny tygodniowo — mówi dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 w Przeworsku Bogdan Sebzda. Szkoła chce prowadzić zajęcia szachowe nawet, jak nie uzyska pieniędzy na kolejny program szachowy.
— Szachy to przede wszystkim koncentracja umysłu tak bardzo potrzebna w matematyce. Rozwijają myślenie twórcze, wymuszają zastanowienie się nim cokolwiek się zrobi — zaznacza dyrektor Sebzda. Projekt inicjatywy ustawodawczej przewiduje kilka rozwiązać obowiązkowej nauki gry w szachy. Najprostszy ma zobowiązać nauczycieli klas I-III szkół podstawowych, by nauczyli uczniów gry w
szachy. Możliwe jest też wprowadzenie przedmiotu szachy z określoną liczbą godzin. Proponuje się jedną godzinę tygodniowo przez rok. Innym rozwiązaniem może być wprowadzenie szkolnych kursów nauki gry w szachy, na przykład trwających sześć miesięcy po dwie godziny z obowiązkowym ich zaliczeniem przez uczniów.
--------[/quote]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Nie 10:03, 22 Gru 2013 Temat postu: |
|
|
--
Teraz jest diagram tylko 6 bierkami
, poniewaz dzieci latwiej zapamietaja z mala iloscia na diagramie...
------- Diagram -- 4
Dla przykladu wybieramy bialego Skoczka _f6
Dla praktycznego nauczenia --- jaka to jest liczba?
Postanowimy policzyc.
Zakleskujemy caly kwadrat od A1- A6 --- f6-- f1 --a1.
Dziecko kreslac wszystkie kwadraciki --- 36 wklada pewien
wysilek manualny i przy okazji nauczy sie liczyc do 36.
Po takim treningu juz bedzie pamietac ile jest 6 razy 6.
Dziecko nie uczy sie abstrakcji , uczy sie konkretnych liczb
ktore widzi na diagramie po zakreskowanych 36 polach.
-- 6 razy 6 = 36--
Nauczycielka stosujac ten sposob nauki tabliczki mnozenia
nauczy dzieciakow w 2 czy 3 miesiace... a nie w 3 latach.
-
Tu na diagramie uczymy sie dodawac odejmowac i nawet mozemy latwo
podzielic.-- liczbe 36 -- na 2 razy - na trzy razy - szesc razy.
--
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|