 |
SZACHY Szachy, zadania szachowe i nie tylko
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Sob 9:52, 19 Mar 2016 Temat postu: |
|
|
-- --
Kombinacja matowa z książki - Mat -- Ryszard Czajkowski - Andrzej Nowicki
Zadanie - 845
--
1_2
Diagram - 1
Mat w 7 posunięciach -- #7 ---- --- 1. Gh6+ - Kf7 - 2. Wf5+ - Kg6 - 3. Wg5+ - Kf7
--
3_4
Diagram - 3
Rozwiązanie:
1. Gh6+! - Kf7
2. Wf5+ -- Kg6
3. Wg5+ - Kf7 --- diagram - 2
4. Wxg8 - Kxg8
5. Ke6! - Kh8 -- diagram - 3
6. Kf7! -- e5
7. Gg7 - mat -- diagram - 4
Solving uczy --> reklamy szachów.
Dla szachistów początkujących - tak powinno się pisać --> książki szachowe
Książka szachowa ma uczyć szachów! a nie filozofii.
-- --
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Sob 10:09, 19 Mar 2016, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Sob 10:20, 19 Mar 2016 Temat postu: |
|
|
--
Nauka matowania --> Skoczkami!
--
1_2
Diagram -- 1
Mat w 6 posunięciach -- #6 -- --- 1. Sd4! - Kh8 - 2. Se6 - Kg8 - 3. Sef8 - Kh8
Król ---- Kg8 --- Giżycko ---- 8 razy 7 = 56
Pionek --- g7 -- Grajewo --- 7 razy 7 = 49
Skoczek -Sh7 - Augustów - 7 razy 8 = 56
Król ---- Kg6 ---- Łomża ---- 6 razy 7 = 42
Skoczek -Sf5 - Warszawa - 5 razy 6 = 30
Diagram - 1 ---- miasto ---- mnożenie
Rozwiązanie:
1. Sd4! - Kh8 - 2. Se6 - Kg8 -- 3. Sef8 - Kh8 --- diagram -- 2
4. Kf7! - g5 - 5. Sf6 - g4 - 6. Sg6 - mat -- diagram - 3
Diagram - 3
4. Kf7! - g5 - 5.Sf6 - g4 - 6. Sg6 - szach - mat
Król --- Kh8 -- SUWAŁKI -- 8 razy 8 = 64
Król ---- Kf7 -- OLSZTYN -- 7 razy 6 = 42
Skoczek - Sf6 - MŁAWA --- 6 razy 6 = 36
Skoczek - Sg6 - Łomża --- 6 razy 7 = 42
Pionek --- g4 -- LUBLIN -- 4 razy 7 = 28
Diagram - 3 --- miasto ---- mnożenie
Przy okazji - nauki szachów -- 8-latek ma szanse poznać
tabliczkę mnożenia , oraz większe miasta w POLSCE.
-
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Sob 10:43, 19 Mar 2016 Temat postu: |
|
|
--
Czterochodówka -- 4 rozwiązania - plus geografia Polski - i tabliczka mnożenia
- Autor - Władek z Połańca
--
1_2
diagram -- 1
Mat w 4 posunieciach - #4 --- 1. Wb5 - Ke4 - 2. Sd3 - Kd4 - 3. Sc5 - Kd5 - 4.Wd3#
Skoczek - Sa5 -- Słubice --- 5 razy 1 = 5
Wieża - Wf5 - Warszawa - 6 razy 5 = 30 --- Wieża -Wb5 - Świebodzin -- 5 razy 2 =10
Pionek -- h5 --- Brześć --- 5 razy 8 = 40
Skoczek - b4 -- Głogów ---- 4 razy 2 = 8 ----- Skoczek - Sc5 -- Poznań -- 5 razy 3 = 15
Król --- Kd4 ---- KALISZ ---- 4 razy 4 = 16 ---- Król --- Kd5 ----- Konin ---- 5 razy 4 = 20
Pionek -- f4 ---- RADOM --- 4 razy 6 = 24
Wieża - Wh4 -- Zamość -- 3 razy 8 = 24 ---- Wieża -- Wd3 -- OPOLE --- 3 razy 4 = 12
Król --- Kh2 ---- SANOK ---- 1 razy 8 = 8
-
4 solutions
Rozwiązanie: - 1. Wb5! -- tempo
1. ... Ke4 -- 2. Sd3 - tempo
2. ... Kd4 - 3. Sc5 -- [4. Wd3#]
3. ... Kd5 -- 4. Wd3# --- diagram - 2
Rozwiązanie: - 1. Sbc6!+
1. ... Ke4 -- 2. Se7 - tempo
2. ... Kd4 - 3. Wb5 - tempo
3. ... Ke4 -- 4. Wb4 - mat -- diagram -- 4
Rozwiązanie: 1. Sc2!+
1. ... Ke4 -- 2. Wf6 - tempo
2. ... Kd5 - 3. We3 - [4. We5#]
3. ... Kc5 -- 4. We5 - mat -- diagram - 3
Rozwiązanie: 1. Kg2! -- tempo
1. ... Ke4 -- 2. We5+
2. ... Kxf4 - 3. We3 - [4. W3e4#]
3. ... Kg4 --> 4. W3e4 - mat -- diagram - 5
--
3_4
diagram -- 3
--
diagram -- 5
Ustawiając pionka - h5 - zrezygnowałem z 5 rozwiązania --> 1. Wh5
---> To już 5 wersja -- tej wielochodówki...
--
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Sob 11:08, 19 Mar 2016 Temat postu: |
|
|
-
Nauka matowania ---> Wieżą
Do układania i rozwiązywania zadań szachowych -- polecam
[link widoczny dla zalogowanych]
---
1_2
Diagram - 1
Mat w 6 posunięciach -- #6
Rozwiązanie:
1. Wf2! - tempo
1. ... b5 -- 2. Kb2 - tempo
2. ... b4 -- 3. Kc2 - tempo
3. ... b3+ - 4. Kd2 - tempo
4. ... b2 --- 5. Ke1 - tempo
5. ... Gxf2+ -- 6. Kxf2 - mat -- diagram - 2
--
1_2
Diagram - 1
Mat w 6 posunięciach -- #6
Rozwiązanie:
1. Kb4! -- tempo
1. ... c5+ - 2. Kc3 - tempo
2. ... c4 -- 3. Kd2 - tempo
3. ... c3+ - 4. Ke1! - tempo
4. ... c2 -- 5. Wc1 - tempo
5. ... Gxf2+ -- 6. Kxf2 -- mat
---
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Sob 11:10, 19 Mar 2016, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Sob 12:35, 19 Mar 2016 Temat postu: |
|
|
--
Trzychodówka z rozwiązaniem ---> diagramowym
Autor - Władek z Połańca -- pomoc ------> [link widoczny dla zalogowanych]
--
1_2
Diagram --- 1
Mat w 3 posunięciach -- #3 ---- --- 1. Gxg2!+ - Ke3 - 2. He5+ - Kd3 - 3. O-O-O -mat
Rozwiązanie:
1. Gxg2!+ - Ke3 - 2. He5+ - Kd3 - 3. O-O-O# -- diagram - 2
--
3_4
Diagram --- 3
1. Gxg2 - Kf4 - 2. Hd8 - Ke5 - 3. Hf6 mat --- 1. Gxg2+ Kf4 - 2. Hd8! - Ke3 - 3. Hd2 mat
Trzy następne warianty w tym -- mała Roszada
1. Gxg2+! - Kxg2 - 2. He5 - tempo - Kxh1 - 3. Kf2 - mat -- diagram - 6
2. He5.-- Kf3 -- 3. O-O - mat --- diagram - 7
2. He5 - Kxh3 - 3. Hg3 - mat --- diagram - 8
---
5_6
diagram -- 5
1. Gxg2+ - Kxg2 -- 2. He5!! --- ---- teraz po - 2.... Kxh1 - 3. Kf2 - mat
---
7_8
diagram -- 7
1.Gg2+ Kxg2 - 2.He5 - Kf3 - 3.0-0 mat --- 1.Gxg2 - Kxg2 - 2.He5 - Kxh3 - 3.Hg3 mat
6 siatek matowych - 3 razy matuje Hetman -- 3 razy matują Wieże.
Marna trzychodówka - a ma 8 diagramów - dwie roszady
--> taka jest potrzeba , by szachy pokazywać dla innych szachistów.
Nasi nauczyciele szachów i działacze szachowi najpierw powinni nauczyć
sie reklamy szachów i tą reklame szachów prezentować w TV.
na stronie PZSzach-u. w gazetach codziennych i tygodnikach.
--
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Sob 18:45, 19 Mar 2016 Temat postu: |
|
|
-
Dwuchodówki z rozwiązaniem
--- Diagram -- 1
Mat w 2 posunięciach --- #2
---
1. We7 --- grozi --- 2. Hf4 -- mat
Dwuchodówka z rozwiązaniem...
diagram - 2
Pozycja po pierwszym posunięciu - 1. We7!
1. We7! -- grozi -- 2. Hf4 mat
1. ... Gxe7 -- 2. Wxe5 mat
1. ... Sc6 ---- 2. Sd6 mat
1. ... Wc6 ---- 2. Hd4 mat
1. ... We6 ---- 2. He3 mat
1. ... Ge6 ----- 2. Sxf6 mat
1. ... Gxg5 ---- 2. Wxe5 mat
1. ... Hxe2 ----- 2. Gxd5 mat
1. ... Hd3+ ----- 2. Hxd3 mat
diagram - 1
Posunięcie białych
Mat w 2 pos. - #2 -- -- 1. Gh8 - grozi - 2. Sg5 mat
Rozwiązanie:
1. Gh8! - grozi - 2. Sg5 mat
1... Hg8/xh8 ---- 2. Hxb7 - mat
1... Kxf3 ---------- 2. Gd5 - mat
1... gxf3 ---------- 2. Hxh4 mat
1... Sxf3 ---------- 2. Hh7 - mat
1... Gxf3 ---------- 2. Hb4 - mat
Zadanie polega na poprawnym napisaniu siatek matowych ( matów )
znając pierwsze posunięcie...
Rozwiązanie wypisujemy w słupkach , by sprawdzający miał łatwość sprawdzenia poprawności...
Pozycji nie ustawiamy na szachownicy , tylko patrzymy na diagram...
diagram ma być czytelny i odpowiedniej wielkości -- ( w miare duży).
Takie rozwiązywanie ma na celu naukę matowania --
oraz - poznanie dokładnie pól całej szachownicy.
--
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Sob 19:58, 19 Mar 2016 Temat postu: |
|
|
--
Wirtualne szkolenie -- dla wszystkich!
7 - P1126645
Autor : Miroslav Havel --- arcymistrz kompozycji szachowej!
2712 Zlata Praha 20/06/1917
62A Bohemian Garnets 1923
---------
diagram -- 1
Mat w 5 posunieciach -- #5 --- -- 1. We3! -- tempo
Rozwiazanie
1. We3!
1. ... Kd4 - 2. Kb5 -- tempo
2. ... Kd5 - 3. We7! - tempo
3. ... Kd6 - 4. Gc5+
4. ... Kd5 -- 5. c4 - mat ---- Diagram - 4
2_3
diagram - 2
1. We3! - Kd6 - 2. c4 - Kd7 - 3.c5 - Kc8 ---- 1.We3 - Kc4 - 2. Wd3! - Kb4 - 3. Gd4 - Kc4
4. Wd3 - Kb8 - 5. Wd8 - mat -- ---- --- - 4. Gb2! - diagram - 3 i po Kc4 - 5. Wd4 - mat
__4
--- 4. Gc5 - Kd5 - 5. c4 - mat
Super zadanie -- M. Havla.
Mała ilość bierek szachowych pozwala to zadanie
propagować na imprezach szachowych. i stronach szachowych...
---
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Nie 19:52, 20 Mar 2016 Temat postu: |
|
|
-
Paradoksy szachowe (158)
Szachy w Polsce --- 20 marca 2016
Jerzy Konikowski
Młodzieżowa Akademia Szachowa – szkoła z tradycjami
[link widoczny dla zalogowanych]
Agnieszka Fornal-Urban i Marek Matlak (MAT 8-2015)
„Na przestrzeni wielu lat działalności szkoły system szkolenia był
nadzorowany, koordynowany i dofinansowywany ze środków publicznych.
Przechodził wiele przeobrażeń i modyfikacji. Wdrażano nowe rozwiązania,
które miały na celu uczynić go bardziej skutecznym. Zmiany dotyczyły
nie tylko ram programowych, metodyki prowadzenia szkolenia, ale
również doboru kadry trenerskiej, doboru kandydatów i selekcji
zawodników. Ponadto uwzględniano trendy rozwoju sportu szachowego
na świecie i dostosowywano sposób nauczania do odbiorcy w różnym wieku” …
Kiedyś znajoma mi osoba opowiedziała następującą historię.
„Byłem na pewnym turnieju świadkiem takiego wydarzenia.
Siedzieliśmy po rundzie w licznej grupie trenerów, opiekunów
i zawodników. W pewnym momencie ktoś wymienił pana nazwisko.
Zaskoczyła mnie całkowicie gwałtowna reakcja znanego trenera.
Dostał jakiś nerwowych drgawek, po czym nastąpiła lawina
niecenzuralnych epitetów w stosunku do pana…”.
Ciekawe jest to, że tego trenera nigdy w życiu nie widziałem, nigdy z nim
nie rozmawiałem i nigdy nie wypowiedziałem o nim negatywnego słowa.
Natomiast z jego strony były ataki na moją osobę…
Od lat wiem z różnych źródeł, że mimo mojego wielkiego zaangażowania
(liczne artykuły, książki itd.) w sprawach polskich szachów wyczynowych,
są ludzie negujący te osiągnięcia. Nazywa się mnie pieniaczem,
wichrzycielem itp. Przypina mi się różne „laurki” w rodzaju: poleca
młodzieży rzucanie szkoły na wzór Fischera,
krytykuje solving i dewaluuje sukcesy solvingowców ,
cieszy się z niepowodzeń polskich szachistów, ponieważ często komentuje
i publikuje przegrane partie naszej czołówki, oczernia polskich trenerów itd.
Oczywiście są to brednie rozpowszechniane przez moich oponentów.
Kilkakrotnie obalałem te wymyślone „teorie” w moich artykułach w
fachowej prasie krajowej i na blogu. Mimo tego są one dalej powtarzane
przy różnych okazjach.
Jednocześnie otrzymuję wiele przyjaznych listów od osób, które
zwracają się do mnie z różnymi pytaniami szkoleniowymi, informują
mnie o problemach w polskich szachach, przysyłają wartościowe
materiały oraz zachęcają do dalszej aktywnej działalności na rzecz
naszych szachów!
Np. dla przypomnienia: Link 1 i link 2.
Jak już wcześniej wspomniałem, zarzuca mi się oczernianie polskich
trenerów, szczególnie współpracujących z Młodzieżową Akademią
Szachową. Nie ma w tym krzty prawdy. W moich tekstach opieram
się na własnych doświadczeniach, czyli na autentycznych faktach!
Teraz wracam do trzeciej sesji w Wiśle (3-11 sierpnia 2000).
Przypominam, co pisałem w odcinku 156:
Z Markiem Matlakiem uzgodniłem, że przyjadę na sesję jesienną.
Ale wyraziłem dwa życzenia: obecność Wojtaszka i dostęp do zegarów.
Otrzymałem zapewnienie, że nie będzie z tym żadnych problemów!
W następnej części opiszę, co mnie spotkało w rzeczywistości.
---
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Nie 21:49, 20 Mar 2016, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Nie 21:35, 20 Mar 2016 Temat postu: |
|
|
---
Nauka matowania. -- Dwuchodówka ze złudami
--
1---2
Diagram --- 1
Mat w 2 posunieciach -- #2 ---- Próba rozwiązania -- 1. f8=W -- zugzwang
1. f8=W!? zugzwang
1. ... Sc7 -- 2. Gd7 - mat
1. ... Sb6 -- 2. Gb7 - mat
1. ... Sd6 -- 2. Gd5 - mat
1. ... Sc5 -- 2. Gb5 - mat
1. --- Sf6 -- 2. Wxf6 - mat
Ale jest 1. ... Sg5! -- brak mata
------------
Diagram -- 2
Pierwsze rozwiązanie -- 1. f8=H! -- grozi - 2. He8#
1. f8=H! -- grozi -- 2. He8 - mat
1. ... Sc7 -- 2. Gd7 - mat
1. ... Sb6 -- 2. Gb7 - mat
1. ... Sd6 -- 2. Gd5 - mat
1. ... Sc5 -- 2. Gb5 - mat
1. ... Sf6 -- 2. Hxf6 - mat
Piąta Wieża - na diagramie - nierozwiązuje zadania...
a tak dobrze żarło... Jednak Hetman jest potrzebny - 1. f8=Hetman!
---
Diagram -- 3
Drugie rozwiązanie -- 1. Wd-d5! -- zugzwang
1. Wd-d5! - zugzwang
1. Wd5 -- Sc5 -- 2.Waxc5 - mat
1. Wd5 -- Sb6 -- 2.Gb7 -- mat
1. Wd5 -- Sc7 -- 2. Gd7 - mat
Złudne rozwiązania
1. We7-Wd7? - Sc7!
1. Wb-b7? --- Sg5!
1. Wa-b5? --- Sc5!
Dwuchodówka -- dwa rozwiązania -- cztery złudy.
Dwuchodówka -- dwa Gonce -- cztery Wieże
Jak na 11 bierek na diagramie , to wystarczająco dużo tego jest!
----------
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Nie 21:39, 20 Mar 2016, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pon 7:54, 21 Mar 2016 Temat postu: |
|
|
--
Uczmy się szachów --> na diagramach!
---
diagram -- 1
Białe zastosowały maksyme - Aaagarda
Szachy agresywne
Efekty tej gry widoczne są na - diagramie -- 2 -- poniżej
------- Siatka matowa ---- do zapamiętania.
Diagram -- 2
-- 5. Wd8 - mat
Taki sposób pezentowania szachów ---> jest logiczny.
30 procent szachistów będzie próbowało rozwiązać...
Poszuka w domu szachownicy i może uda się rozwiązać.
Dla innych będzie okazja zakupić szachy w sklepiku za 16 zł.
Magnetyczne -- made in China.
Reklama Szachów w Polsce jest niedoceniana.
Nikt nie uczy --> Reklamy Szachów -- może kiedyś
Polski Związek Szachowy przynajmniej będzie o tej sprawie dyskutował.
-
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 7:58, 21 Mar 2016, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pon 23:14, 21 Mar 2016 Temat postu: |
|
|
-
Poznaj - trzy siatki matowe - ze związaniem pionków
29 - P1316541
Autor - Heinrich Jambon
17 Der Schachspiegel , p. 76, 05/ --- 1947
-
1_2
diagram - 1
Mat w 2 posunięciach -- #2 ---- --- 1. Hc8! - Kf5 - 2. Wxd5 - mat
--
3_4
diagram -- 3
Rozwiązanie: - 1. Hc8! -- tempo
1. ... Kf5 -- 2. Wxd5 - mat - diagram - 2
1. ... Kxd4 - 2. Sf3# -- diagram - 3
1. ... Kxd6 - 2. Sc4# -- diagram - 4
Reklama szachów i nauka matowania to pierwszy etap -
popularyzacji szachów w Polsce.
-
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 23:20, 21 Mar 2016, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Wto 0:02, 22 Mar 2016 Temat postu: |
|
|
--
Paradoksy szachowe (159)
Szachy w Polsce --- 21 marca 2016
Jerzy Konikowski
Młodzieżowa Akademia Szachowa – szkoła z tradycjami
Agnieszka Fornal-Urban i Marek Matlak (MAT 8-2015)
„Na przestrzeni wielu lat działalności szkoły system szkolenia był nadzorowany, koordynowany i dofinansowywany ze środków publicznych. Przechodził wiele przeobrażeń i modyfikacji. Wdrażano nowe rozwiązania, które miały na celu uczynić go bardziej skutecznym. Zmiany dotyczyły nie tylko ram programowych, metodyki prowadzenia szkolenia, ale również doboru kadry trenerskiej, doboru kandydatów i selekcji zawodników. Ponadto uwzględniano trendy rozwoju sportu szachowego na świecie i dostosowywano sposób nauczania do odbiorcy w różnym wieku” …
///////////////////////////////////////////////
Kontynuacja odcinka 158
Akademia Młodzieżowa w Wiśle: 3-11 sierpnia 2000 (1)
Na kwietniowym zgrupowaniu w Wiśle uzgodniłem z Markiem Matlakiem,
że wezmę udział w sesji jesiennej. Niespodziewanie w lipcu otrzymałem
powołanie na sesję letnią. W tekście przeczytałem m.in.
„Program sesji ma na celu bezpośrednie przygotowanie słuchaczy
do zbliżających się mistrzostw Europy i świata juniorów.
Uprasza się (zwłaszcza grupę starszą) o przygotowanie pytań
i wątpliwości dotyczących zagadnień debiutowych, gdyż będzie
to jednym z tematów podczas konsultacji indywidualnych”.
Program oceniłem pozytywnie i dlatego spontanicznie potwierdziłem
swoje uczestnictwo w sesji, mimo że planowałem przyjazd do Polski
dopiero na jesień. Teraz byłem już przekonany, że w Wiśle będzie na
pewno Wojtaszek. W końcu ta sesja miała na celu bezpośrednie
przygotowanie do najważniejszych imprez juniorów w tym roku.
Zastanowiło mnie jednak zdanie: „Prosimy o przygotowanie 3-4
wykładów”. Nie otrzymałem żadnej propozycji tematycznej.
Pomyślałem sobie, że to będzie na pewno podobna improwizacja, jak
na poprzednich sesjach. Wkrótce się przekonałem, że miałem rację.
Każdy udział w sesjach kosztował mnie dwa tygodnie urlopu
wypoczynkowego, jazda samochodem w jedną stronę około 1100 km.
Otrzymane honorarium pokrywało praktycznie koszty podróży.
Ale to nie miało dla mnie większego znaczenia. Moim celem była chęć
podzielenia się wiedzą i doświadczeniem trenerskim z polską młodzieżą!
Krótko przed rozpoczęciem sesji dowiedziałem się, że znowu nie będzie
Radka Wojtaszka. W taki to sposób czołowy szkoleniowiec Polskiego
Związku Szachowego Marek Matlak dał mi do zrozumienia, że nie
zaakceptował mojej koncepcji opieki szkoleniowej młodzieży, która nie
ma na codzień możliwości systematycznego treningu.
Dla przypomnienia link.
W Wiśle czekała mnie kolejna niespodzianka. Przydzielono mi grupę
najmłodszych i ulokowano w małej salce. Nie było oczywiście obiecanych
zegarów. Zresztą nie było warunków do przeprowadzenia ćwiczeń
praktycznych. Stoliki przylegały ściśle do siebie i na dwie osoby
przypadał jeden komplet szachów. Poprosiłem Matlaka o większą salę.
Tłumaczył się, że nie otrzymał do dyspozycji innych pomieszczeń.
Była to nieprawda. Potem miałem okazję obejrzeć ośrodek, w którym
mieszkaliśmy, i było tam kilka wolnych sal, w których można było
przeprowadzić bez problemu odpowiedni trening.
cdn
--
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 0:03, 22 Mar 2016, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Śro 16:40, 23 Mar 2016 Temat postu: |
|
|
Mar23
Paradoksy szachowe (160)
Szachy w Polsce --- 23 marca 2016
Jerzy Konikowski
Niedawno szef wydawnictwa „Penelopa” Jerzy Moraś poinformował mnie,
że pierwszy nakład mojej książki „Ciekawostki Szachowe 1”
został wyczerpany i jest zainteresowany kontynuacją tej serii.
Byłem mile zaskoczony tą wiadomością, gdyż książka, zaraz po jej
ukazaniu się, została negatywnie oceniona przez pewnego czołowego
trenera Młodzieżowej Akademii Szachowej PZSzach.
Niedawno odbyła się na blogu też dyskusja o monografiach debiutowych.
Przyczyną jej była publikacja pewnego „eksperta szachowego”: Link.
Wcześniej na blogu wielokrotnie był poruszany ten temat, np. Link.
W tej kwestii otrzymuję też od czasu do czasu pytania, czy rzeczywiście
jest sens kupowania książek debiutowych, kiedy w momencie
ukazania się ich na rynku mogą być już niezbyt aktualne.
Na blogu pisałem już wcześniej, że monografie o otwarciach są bardzo
cennym ogniwem w procesie szkolenia szachisty, gdyż w istotny sposób
przyśpieszają wiedzę o różnych debiutach. Szachista otrzymuje do rąk
przygotowany materiał do dalszych studiów: plany strategiczno-taktyczne
w poszczególnych wariantach, ogólny wgląd na rozwój gry w danym
otwarciu, analizy teoretyczne, wskazówki metodyczne,
zbiór ważnych partii wzorcowych itd.
Tej wiedzy młody i mało jeszcze doświadczony zawodnik nie jest
w stanie sobie sam przygotować. Książki debiutowe są również niezwykle
pomocne trenerom na etapie przygotowań do zajęć szkoleniowych.
Obecnie można kupić jedną lub nawet kilka monografii na temat
interesującego nas wariantu i błyskawicznie rozeznać tajemnice danego
otwarcia. W krótkim czasie istnieje więc możliwość wprowadzenia
nowych elementów w naszej grze.
Co robić w przypadku kilku książek na interesujący nas temat? J
ak dokonać wyboru? Kierować się tytułem czy rankingiem autora
(autorów)? Sam zalecam moim podopiecznym korzystanie z szerokiego
zakresu informacyjnego. Każdy autor, niezależnie od kategorii,
ma swoje osobiste spojrzenie na rozwój danego otwarcia, wariantu
i przedstawia go na swój sposób. Warto więc poznać doświadczenia
kilku teoretyków, aby potem na bazie zdobytej wiedzy wyciągnąć własne
wnioski i następnie zastosować je w praktyce turniejowej.
Im więcej ma się informacji, tym łatwiej potem jest znajdować
plany w czasie gry!
Moja rada: kupować wszystko, co wzbogaci naszą wiedzę
o interesującym nas otwarciu, wariantu itd.
Na koniec jeszcze jedna bardzo istotna uwaga. Tak jak w edukacji
szkolnej mamy do czynienia z literaturą fachową na szczeblu
podstawowym, średnim i wyższym, podobnie jest w szachach.
Trener musi polecać więc swoim podopiecznym książki odpowiadające
ich klasie sportowej.
Sam w pracy nad różnymi zagadnieniami z teorii debiutów sięgam
nawet po bardzo starą literaturę, gdyż tam zawsze znajdę coś ciekawego i cennego.
Przypominam, że choć dział ten w naszym języku jest jeszcze dość
skromny, to mamy wiele interesującujących pozycji. Dlatego koniecznie
trzeba wspierać w tym zakresie polskie wydawnictwa,
aby w ich programie były dalej monografie debiutowe.
Ostatnio wgłębiłem się w treść znakomitej książki znanego rosyjskiego
teoretyka Edwarda Gufelda Obrona królewsko–indyjska
Kto chce zrozumieć problemy taktyczno-strategiczne tego niezwykle
skomplikowanego otwarcia, powinien gruntownie ją przestudiować!
--
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 16:41, 23 Mar 2016, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Czw 23:47, 24 Mar 2016 Temat postu: |
|
|
--
Kombinacje
Panorama Szachowa -- lipiec /sierpien 2012
diagram - 1
Białe zaczynają i wygrywają - +
Rozwiązanie -- 1. Gxe5! -- po 1. ... Wxg4 czarny dostaje mata
w 5 posunięciach, - 2 diagramy poniżej...
Rozwiązanie: 1. Wg6!+
1. ... f6 -- 2. Gxf6+ - Hg7 -- diagram - 2
3. Gxg7+ - Kg8 - 4. Gc4+
4. ... Gd5 - 5. Gxd5# -- diagram - 3
-----
2_3
diagram - 2
1. Wg6+ - f6 - 2. Gxf6 - Hg7 -- --- --- 3. Gxg7+ - Kg8 - 4. Gc4+- Gd5 - 5. Gxd5 - mat
Kombinacja pokazana na trzech diagramach.
Szachy w Polsce będą poważane jak szachisci nauczą się
reklamować szachy i prowadzić podstawową naukę szachów
---
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 23:49, 24 Mar 2016, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Wto 17:48, 29 Mar 2016 Temat postu: |
|
|
Mar -- 26
Paradoksy szachowe (161)
Polemiki --- 26 marca 2016
Jerzy Konikowski
Nie rzadko widzimy w praktyce turniejowej przeróżne wpadki w grze
końcowej szachistów wszystkich klas, nawet ze ścisłej czołówki światowej.
Czy świadczy to o słabej znajomości końcówek zawodników nawet
z najwyższej półki?
Na pewno nie! Ale dość często taką wersję wypadków przedstawiają
zwolennicy gry końcowej. Według nich powinno się więcej uwagi
w treningu poświęcić końcówkom, gdyż one decydują o ostatecznym wyniku partii.
Taka teoria wydaje się mocno abstrakcyjna, gdyż aby dojść do końcowej
fazy gry trzeba najpierw „przeżyć” wydarzenia na początku walki,
czyli w debiucie i grze środkowej.
Trzeba brać też pod uwagę fakt, iż zawodnicy muszą często pokonać
wiele przeszkód w trakcie partii. Nie tylko czysto szachowych, ale także
wchodzą w grę kwestie kondycyjne. Partia szachowa może przecież trwać
wiele godzin i często zmęczenie oraz psychiczne napięcie długotrwałą
walką są przyczyną popełnianych błędów.
Jednakże o tym przeważnie się nie pisze i nie mówi, tylko oskarża się
o nieznajomość końcówek zawodników. Bądźmy więc ostrożni
w diagnozowaniu takich przypadków, które mogą wystawić tylko
komuś nieuzasadniony zarzut.
Podobnych przypadków miałem sporo we własnej praktyce turniejowej.
Podobne „klęski” widziałem również w twórczości znakomitych graczy
i nawet mistrzów świata.
Jesteśmy przecież tylko ludźmi, a nie robotami szachowymi!
W pamięci mam jeszcze rozgrywki I-ligi w Lublinie (10-20.11.1979). W partii ze Zbigniewem Jaśnikowskim – jednym z najsilniejszych wówczas przedstawicieli naszej młodzieży – powstała równa wieżówka. W pewnym momencie mój młody partner miał do wyboru dwa remisowe odejścia wieżą na d8 i d4. Tymczasem wybrał jedyne posunięcie, które prowadziło natychmiast do przegranej. „Byłem zmęczony długą grą i dostałem jakiegoś zaćmienia” – skomentował wydarzenie po podpisaniu blankietu.
Czy można było po tej nieszczęśliwej wpadce wydać wyrok na Jaśnikowskim, że słabo gra końcówki? Z pewnością nie!
---
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 17:49, 29 Mar 2016, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|