|
SZACHY Szachy, zadania szachowe i nie tylko
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pon 10:17, 06 Lut 2012 Temat postu: Nauka matowania_12 |
|
|
---
-
[link widoczny dla zalogowanych]
-- Jak podnosić poziom gry
Ten artykuł kieruje do wszystkich tych, którzy nauczyli się podstaw gry i chcieliby podnosić swój poziom. Zawarte w nim będą „sekretne prawdy”, których próżno by szukać w typowych podręcznikach i artykułach.
W szachy nauczyłem się grać stosunkowo wcześnie, ale do klubu szachowego wstąpiłem stosunkowo późno, w wieku kilkunastu lat. Studiując samodzielnie teorie szachową, nie miałem trenera, którego mógłbym się poradzić co do objętej drogi. Patrząc na to z perspektywy czasu, stwierdzam, że jako niedoświadczony popełniłem masę błędów, które bardzo hamowały podnoszenie mojej siły gry. Pamiętam, jak próbowałem się dowiedzieć od silnych mistrzów, jak wygląda ich codzienny trening i na czym on polega. Teraz bardzo często, sam jestem pytany o to, jak się uczyć gry w szachy. Kilka moich rad postaram się zawrzeć w tym artykule.
Ocena pozycji ważniejsza niż liczenie wariantów
Przeglądając analizy partii, wielu młodych szachistów jest pod wrażeniem całego drzewa wariantów jakie może znaleźć w analizach. Dotyczy to zarówno debiutów jak i kombinacyjnych pozycji. Wydaje im się, że gracze musieli to wszystko przewidzieć podczas partii i oni też tak chcą. Nic bardziej mylnego a takie podejście potrafi nawet zrobić chaos w umyśle. Rozgrywanie partii szachowej to przede wszystkim gra pozycyjna, a liczenie wariantów to zwykle ... jedno posunięcie do przodu! Tak- nie pomyliłem się, chodzi o jedno posunięcie, ale musi to być dobre posunięcie! Jest w tym trochę przenośni, ale niedużo. Oczywiście, zdarzają się sytuacje, gdzie jedna ze stron przeprowadza atak, który wymusza praktycznie jedyne posunięcia, przez co da się policzyć kilka a nawet kilkanaście posunięć. Ale najczęściej tak nie jest. Jak powiedział w jednym z wywiadów Gary Kasparow, były mistrz świata znany ze swojego agresywnego kombinacyjnego stylu gry, dobrze jest jak da się policzyć 3-5 posunięć, w większości przypadków jednak liczy się mniej.
Zatem jak przebiega myślenie?
W pierwszej kolejności, należy ocenić pozycje, tzn. gdzie która ze stron ma przewagę, jak rozłożone są atuty. Stanowi to podstawę i każdy szachista powinien doskonalić umiejętność oceny i zrozumienia pozycji. Postaram się temu zagadnieniu poświęcić kolejny artykuł. Następnie, należy się zastanowić, gdzie którą figurę najlepiej przestawić i w jakiej kolejności to zrobić! Znana jest anegdotka, jak do mistrza świata Capablanki podeszło dwóch mistrzów prosząc o analizę pewnej skomplikowanej pozycji. Powiedział im wtedy tylko „ta figura powinna stać tutaj, a ta tam”. Od razu mistrzom wydało się wszystko jasne. Właśnie tej umiejętności warto się nauczyć, a liczenie wariantów przyjdzie samo. Analizując grę silnych arcymistrzów, warto się zastanowić po co ta figura idzie tam. Jaki jest tego cel. Czy to jest pole docelowe, czy początek dłuższego manewru. Czy może jest on powiązany z jakimś innym przestawieniem figur, któremu ten manewr przygotowuje warunki, robi miejsce, lub wzmacnia siłę narzucającego się ruchu zajmującego centrum lub rozbijającego łańcuch pionków przeciwnika. Starajmy się odgadnąć myśli super - arcymistrzów! Liczmy warianty, ale bardzo płytko. Co, wykonujący takie posuniecie, miał przygotowane na agresywne odpowiedzi oraz 1 lub 2 narzucające się manewry. Z czasem zrozumiemy sens nietypowych przestawień figur!
Więc jak ma wyglądać trening ?
Obecnie można się zaopatrzyć w niesłychaną liczbę książek szachowych z analizami. Nie warto jednak ich wszystkich kupować. Proponuje najpierw kupić taką, która zawiera analizy arcymistrza jego partii lub znanego trenera, ale dominują w nich słowne opisy pozycji! Pozwalają one poznać jak powinna wyglądać taka ocena u najlepszych. Zdziwimy się czasem jak ona potrafi być prosta i banalna. Następnie starajmy się zrozumieć rolę poszczególnych figur i każdej z osobna. Pozwoli to nam zrozumieć ewentualne powiązania między figurami. Następnie starajmy się sami zaproponować plan przestawienia jednej lub kilku figur, aby poprawić naszą pozycję i ewentualnie utrudnić podobne manewry przeciwnikowi. Następnie skonfrontujmy to z planem, który wystąpił w partii. Gwarantuje Wam, że takie półgodzinne wpatrywanie się w jedną tylko pozycję i próba jej poprawienia manewrami na najbliższe posunięcia potrafi bardziej podnieść poziom, niż rozwiązanie 15 kombinacji z motywem poświęcenia na f7 lub h7. Kiedyś jako początkujący szachista, nie mający cierpliwości, starałem się analizować pozycyjne rozgrywki (najczęściej złożone końcówki), stosując zasadę, że wolno mi było wykonywać na szachownicy kolejny ruch po upłynięciu 10 minut! Zmuszało to mnie to wpatrywania się w pozycje, jej wnikliwej oceny i zrozumienia oraz próby samodzielnego znalezienia najlepszego przestawienia figur. Ze swoich spostrzeżeń robiłem notatki. Jakaż była moja radość, kiedy odkrywałem, że nie tak oczywisty manewr jaki sobie wydumałem, był polecany jako najlepszy. Grając partię również jakby dla mnie stawało się być bardziej oczywiste gdzie dana figura powinna stanąć. Pomimo, że analiza jednej rozgrywki zajmowała mi kilka dni, efekty jakie z tego płynęły okazywały się nad wyraz wymierne.
Blitz i wkuwanie wariantów debiutowych, czyli błędy nowicjuszy.
Wielu młodych zawodników przywiązuje nadmierną wagę do rozgrywania szybkich partii 5 min. i do zapamiętywania niesłychanie długi wariantów debiutowych. Oczywiście, ani w jednym ani w drugim nie ma nic złego. Jednak niewłaściwe proporcje jakie zachodzą pomiędzy nimi, a innymi elementami gry, potrafią przynieść więcej szkody niż pożytku.
Jeżeli chodzi o blitze, to stanowią one dobrą formę relaksu, po długich analizach. Dają możliwość „wyrzucenia z siebie” zgromadzonych idei, planów, manewrów, które dopiero co poznaliśmy. Często po dogłębnym przeanalizowaniu jakiegoś wariantu debiutowego, dobrym sposobem na ich utrwalenie, jest rozegranie kilku partii tematycznych. Jednak, jeżeli czas jaki poświęcamy na granie blitzów, czy to w internecie czy to w klubie lub na turniejach, zaczyna przekraczać 50% czasu jaki zwykle poświęcamy na grę, to zły znak. Zaczyna nam brakować głębokich idei, planów i gry pozycyjnej, a zaczynamy „opanowywać” proste ataki, jednoposunięciowe groźby, niepoprawne poświęcenia, grę na czas. Gdy nam brakuje teorii, nasz umysł przejmuje blitzowe partie jako teorie, ucząc nas tym samym złych nawyków, za które nie tylko przyjdzie nam zapłacić w długiej partii, ale również hamuje rozwój w coraz lepszym rozgrywaniu blitzów.
Jeżeli chodzi pamięciowe uczenie się wariantów, to potrafi ono przynieść nam dużą przewagę lub zwycięstwo, i to bez specjalnego wysiłku, ale najczęściej co mądrzejszy przeciwnik, potrafi zejść z utartych torów, zmuszając na do gry samodzielnej. Dlatego powinniśmy uczyć się debiutów tak jak wyżej gry środkowej. Analizować rozstawienie figur i cele jakie mają spędzać w tym otwarciu. Wtedy nie zaskoczy nas zejście z utartych ścieżek, gdyż zrozumiemy, dlaczego ta pozycja jest dla nas wygodniejsza, w porównaniu z tą w głównym wariancie. Ponadto zauważymy, że pewne struktury pionowe i typy pozycji, będą nam się często powtarzać w grze środkowej. Łatwiej nam będzie wtedy zastosować znane nam plany i manewry.
Pamiętajmy, że w suchym zapisie partii szachowej, kryją się myśli zawodników, jakie nie ujrzały światła dziennego, zarówno w partii jak i krótkich analizach. Postarajmy się je samodzielnie odkryć, zastanawiając się po co dana figura idzie na dane pole i jak jej przestawienie wpływa na inne. Może nie tyle sama coś atakuje, ale zwalnia drogę dla innej? No i co wykonując ten ruch , gracz myślał zagrać na agresywne odpowiedzi? W manewrach strategicznych, planach kryją się naprawdę fascynujące elementy walki. Jeżeli zaczniemy przeglądać partię szachów jak dobrą książkę , w której zapisane są kulisy walki, poważnie zacznie wzrastać poziom naszej intuicji szachowej i coraz mniejszy wysiłek będziemy potrzebować, aby wiedzieć jak rozstawiać figury. Możemy co godzinę, dla urozmaicenia poświęcić kilka minuta dla rozwiązania kombinacji, lub rozegrania 1-2 partii blitza w necie, a potem wrócić do strategicznych niuansów. Zatem miłej zabawy!
-- Lukasz Bardeli --- Gniezno
Diagram -- Mapa Polski -- Gniezno -- tu jest Hitem...
Pomocnik w 5 posunieciach -- h#5 --- bedzie dwie siatki matowe.
Pozycja szachowa --- miasto ----- Tabliczka mnozenia
Goniec -- Gc5 ---- GNIEZNO ----- 5 razy 3 = 15
Krol ----- Ke4 ---- LODZ ----------- 4 razy 5 = 20
KROL --- Kg2 ---- Rzeszow --------- 2 razy 7 = 14
Goniec -- Gh1 --- Ustrzyki GORNE --- 1 razy 8 = 8
---------------
Nauka matowania --- to poczatkowa edukacja szachowa!
[link widoczny dla zalogowanych]
Biale forsownie wygrywaja --
W partii najprawdopodobniej przeszedłbyś obok takiej kombinacji. Wytrenowane zdolności taktyczne w trakcie rozwiązywania zadań pozwolą w partii wyczuć, że coś wisi w powietrzu (szósty zmysł). W moim przekonaniu efekt nie jest podobny.
Czyzby az trzeba miec szosty zmysl , by widziec mata w 3 posunieciu.
Laszlo Polgar zalecal by dzieci uczyc matowania od pierwszych zajec szachowych , czyli uczyc szachow a nie zabawy szachami.
Czy dzieci sa wyszkolone i potrafia matowac w 2 czy w trzech posunieciach zalezy od nauczycieli szachow i od ludzi co administruja stronami szachowymi.
--------
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 6:19, 07 Lut 2012, w całości zmieniany 6 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pon 22:40, 06 Lut 2012 Temat postu: Re: Nauka matowania_12 |
|
|
--
Kompozycja szachowa --- XIX wiek!
12 - P1149314
Autor :Alexander W. Galitzky
Schachmatny Schurnal 1897
------------------
_2
diagram -- 1
Mat w 5 posunieciach -- #5 ---- ---- 1. Wa6! - e6 - 2. Kd2 -- e5 - 3. Kc3 -- e4
---------------------- --------- -- - 4. d4 -- e3 -- 5. Sf6 -- mat
----------
Rozwiązanie:
1. Wa6! -- tempo
1. ... e6 --- 2. Kd2 -- tempo
2. ... e5 -- 3. Kc3 -- tempo
3. ... e4 -- 4. d4 - e3 --- 5. Sf6 - mat
1. ... e5 -- 2. Wb6 - tempo
2. ... e4 -- 3. dxe4+
3. ... Kc4 -- 4. Kd2 - tempo
4. Kd2 - Kd4 - 5. Wb4 - mat__
Pieciochodowka z dwoma wariantami -- dwie siatki matowe
-----------
-
Kompozycja szachowa --- reklamuje matowanie na Diagramie!
Holandia 2012
--- Blokada -- pola _f5
_2
--------- Diagram -- 1 ---------- -- przeslona Wf7 plus -- blokada pola f5!
Mat w 2 posunieciach --- #2 ---- --- siatka matowa ---- 1. ... Gf5 - 2. Kf3 - mat
-----------
_4
blokada - pola --_f5 -- plus przeslona Gh7
1. ... Wf5 -- 2. He3 - mat ------ siatka matowa --- 1. ... Kf5 - 2. Hxd5 - mat
--
Nauka matowania --- to poczatkowa edukacja szachowa!
[link widoczny dla zalogowanych]
Biale forsownie wygrywaja --
W partii najprawdopodobniej przeszedłbyś obok takiej kombinacji. Wytrenowane zdolności taktyczne w trakcie rozwiązywania zadań pozwolą w partii wyczuć, że coś wisi w powietrzu (szósty zmysł). W moim przekonaniu efekt nie jest podobny.
Czyzby az trzeba miec szosty zmysl , by widziec mata w 3 posunieciu.
Laszlo Polgar zalecal by dzieci uczyc matowania od pierwszych zajec szachowych , czyli uczyc szachow a nie zabawy szachami.
Czy dzieci sa wyszkolone i potrafia matowac w 2 czy w trzech posunieciach zalezy od nauczycieli szachow i od ludzi co administruja stronami szachowymi.
----
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 11:40, 09 Paź 2015, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Wto 6:42, 07 Lut 2012 Temat postu: Re: Nauka matowania_12 |
|
|
-
-
[link widoczny dla zalogowanych]
-- Jak podnosić poziom gry
Ten artykuł kieruje do wszystkich tych, którzy nauczyli się podstaw gry i chcieliby podnosić swój poziom. Zawarte w nim będą „sekretne prawdy”, których próżno by szukać w typowych podręcznikach i artykułach.
W szachy nauczyłem się grać stosunkowo wcześnie, ale do klubu szachowego wstąpiłem stosunkowo późno, w wieku kilkunastu lat. Studiując samodzielnie teorie szachową, nie miałem trenera, którego mógłbym się poradzić co do objętej drogi. Patrząc na to z perspektywy czasu, stwierdzam, że jako niedoświadczony popełniłem masę błędów, które bardzo hamowały podnoszenie mojej siły gry. Pamiętam, jak próbowałem się dowiedzieć od silnych mistrzów, jak wygląda ich codzienny trening i na czym on polega. Teraz bardzo często, sam jestem pytany o to, jak się uczyć gry w szachy. Kilka moich rad postaram się zawrzeć w tym artykule.
Ocena pozycji ważniejsza niż liczenie wariantów
Przeglądając analizy partii, wielu młodych szachistów jest pod wrażeniem całego drzewa wariantów jakie może znaleźć w analizach. Dotyczy to zarówno debiutów jak i kombinacyjnych pozycji. Wydaje im się, że gracze musieli to wszystko przewidzieć podczas partii i oni też tak chcą. Nic bardziej mylnego a takie podejście potrafi nawet zrobić chaos w umyśle. Rozgrywanie partii szachowej to przede wszystkim gra pozycyjna, a liczenie wariantów to zwykle ... jedno posunięcie do przodu! Tak- nie pomyliłem się, chodzi o jedno posunięcie, ale musi to być dobre posunięcie! Jest w tym trochę przenośni, ale niedużo. Oczywiście, zdarzają się sytuacje, gdzie jedna ze stron przeprowadza atak, który wymusza praktycznie jedyne posunięcia, przez co da się policzyć kilka a nawet kilkanaście posunięć. Ale najczęściej tak nie jest. Jak powiedział w jednym z wywiadów Gary Kasparow, były mistrz świata znany ze swojego agresywnego kombinacyjnego stylu gry, dobrze jest jak da się policzyć 3-5 posunięć, w większości przypadków jednak liczy się mniej.
Zatem jak przebiega myślenie?
W pierwszej kolejności, należy ocenić pozycje, tzn. gdzie która ze stron ma przewagę, jak rozłożone są atuty. Stanowi to podstawę i każdy szachista powinien doskonalić umiejętność oceny i zrozumienia pozycji. Postaram się temu zagadnieniu poświęcić kolejny artykuł. Następnie, należy się zastanowić, gdzie którą figurę najlepiej przestawić i w jakiej kolejności to zrobić! Znana jest anegdotka, jak do mistrza świata Capablanki podeszło dwóch mistrzów prosząc o analizę pewnej skomplikowanej pozycji. Powiedział im wtedy tylko „ta figura powinna stać tutaj, a ta tam”. Od razu mistrzom wydało się wszystko jasne. Właśnie tej umiejętności warto się nauczyć, a liczenie wariantów przyjdzie samo. Analizując grę silnych arcymistrzów, warto się zastanowić po co ta figura idzie tam. Jaki jest tego cel. Czy to jest pole docelowe, czy początek dłuższego manewru. Czy może jest on powiązany z jakimś innym przestawieniem figur, któremu ten manewr przygotowuje warunki, robi miejsce, lub wzmacnia siłę narzucającego się ruchu zajmującego centrum lub rozbijającego łańcuch pionków przeciwnika. Starajmy się odgadnąć myśli super - arcymistrzów! Liczmy warianty, ale bardzo płytko. Co, wykonujący takie posuniecie, miał przygotowane na agresywne odpowiedzi oraz 1 lub 2 narzucające się manewry. Z czasem zrozumiemy sens nietypowych przestawień figur!
Więc jak ma wyglądać trening ?
Obecnie można się zaopatrzyć w niesłychaną liczbę książek szachowych z analizami. Nie warto jednak ich wszystkich kupować. Proponuje najpierw kupić taką, która zawiera analizy arcymistrza jego partii lub znanego trenera, ale dominują w nich słowne opisy pozycji! Pozwalają one poznać jak powinna wyglądać taka ocena u najlepszych. Zdziwimy się czasem jak ona potrafi być prosta i banalna. Następnie starajmy się zrozumieć rolę poszczególnych figur i każdej z osobna. Pozwoli to nam zrozumieć ewentualne powiązania między figurami. Następnie starajmy się sami zaproponować plan przestawienia jednej lub kilku figur, aby poprawić naszą pozycję i ewentualnie utrudnić podobne manewry przeciwnikowi. Następnie skonfrontujmy to z planem, który wystąpił w partii. Gwarantuje Wam, że takie półgodzinne wpatrywanie się w jedną tylko pozycję i próba jej poprawienia manewrami na najbliższe posunięcia potrafi bardziej podnieść poziom, niż rozwiązanie 15 kombinacji z motywem poświęcenia na f7 lub h7. Kiedyś jako początkujący szachista, nie mający cierpliwości, starałem się analizować pozycyjne rozgrywki (najczęściej złożone końcówki), stosując zasadę, że wolno mi było wykonywać na szachownicy kolejny ruch po upłynięciu 10 minut! Zmuszało to mnie to wpatrywania się w pozycje, jej wnikliwej oceny i zrozumienia oraz próby samodzielnego znalezienia najlepszego przestawienia figur. Ze swoich spostrzeżeń robiłem notatki. Jakaż była moja radość, kiedy odkrywałem, że nie tak oczywisty manewr jaki sobie wydumałem, był polecany jako najlepszy. Grając partię również jakby dla mnie stawało się być bardziej oczywiste gdzie dana figura powinna stanąć. Pomimo, że analiza jednej rozgrywki zajmowała mi kilka dni, efekty jakie z tego płynęły okazywały się nad wyraz wymierne.
Blitz i wkuwanie wariantów debiutowych, czyli błędy nowicjuszy.
Wielu młodych zawodników przywiązuje nadmierną wagę do rozgrywania szybkich partii 5 min. i do zapamiętywania niesłychanie długi wariantów debiutowych. Oczywiście, ani w jednym ani w drugim nie ma nic złego. Jednak niewłaściwe proporcje jakie zachodzą pomiędzy nimi, a innymi elementami gry, potrafią przynieść więcej szkody niż pożytku.
Jeżeli chodzi o blitze, to stanowią one dobrą formę relaksu, po długich analizach. Dają możliwość „wyrzucenia z siebie” zgromadzonych idei, planów, manewrów, które dopiero co poznaliśmy. Często po dogłębnym przeanalizowaniu jakiegoś wariantu debiutowego, dobrym sposobem na ich utrwalenie, jest rozegranie kilku partii tematycznych. Jednak, jeżeli czas jaki poświęcamy na granie blitzów, czy to w internecie czy to w klubie lub na turniejach, zaczyna przekraczać 50% czasu jaki zwykle poświęcamy na grę, to zły znak. Zaczyna nam brakować głębokich idei, planów i gry pozycyjnej, a zaczynamy „opanowywać” proste ataki, jednoposunięciowe groźby, niepoprawne poświęcenia, grę na czas. Gdy nam brakuje teorii, nasz umysł przejmuje blitzowe partie jako teorie, ucząc nas tym samym złych nawyków, za które nie tylko przyjdzie nam zapłacić w długiej partii, ale również hamuje rozwój w coraz lepszym rozgrywaniu blitzów.
Jeżeli chodzi pamięciowe uczenie się wariantów, to potrafi ono przynieść nam dużą przewagę lub zwycięstwo, i to bez specjalnego wysiłku, ale najczęściej co mądrzejszy przeciwnik, potrafi zejść z utartych torów, zmuszając na do gry samodzielnej. Dlatego powinniśmy uczyć się debiutów tak jak wyżej gry środkowej. Analizować rozstawienie figur i cele jakie mają spędzać w tym otwarciu. Wtedy nie zaskoczy nas zejście z utartych ścieżek, gdyż zrozumiemy, dlaczego ta pozycja jest dla nas wygodniejsza, w porównaniu z tą w głównym wariancie. Ponadto zauważymy, że pewne struktury pionowe i typy pozycji, będą nam się często powtarzać w grze środkowej. Łatwiej nam będzie wtedy zastosować znane nam plany i manewry.
Pamiętajmy, że w suchym zapisie partii szachowej, kryją się myśli zawodników, jakie nie ujrzały światła dziennego, zarówno w partii jak i krótkich analizach. Postarajmy się je samodzielnie odkryć, zastanawiając się po co dana figura idzie na dane pole i jak jej przestawienie wpływa na inne. Może nie tyle sama coś atakuje, ale zwalnia drogę dla innej? No i co wykonując ten ruch , gracz myślał zagrać na agresywne odpowiedzi? W manewrach strategicznych, planach kryją się naprawdę fascynujące elementy walki. Jeżeli zaczniemy przeglądać partię szachów jak dobrą książkę , w której zapisane są kulisy walki, poważnie zacznie wzrastać poziom naszej intuicji szachowej i coraz mniejszy wysiłek będziemy potrzebować, aby wiedzieć jak rozstawiać figury. Możemy co godzinę, dla urozmaicenia poświęcić kilka minuta dla rozwiązania kombinacji, lub rozegrania 1-2 partii blitza w necie, a potem wrócić do strategicznych niuansów. Zatem miłej zabawy!
-- Lukasz Bardeli --- Gniezno
Diagram -- Mapa Polski -- Gniezno -- tu jest Hitem...
_2
Pomocnik w 5 posunieciach -- h#5 --- bedzie dwie siatki matowe.
Pozycja szachowa --- miasto ----- Tabliczka mnozenia
Goniec -- Gc5 ---- GNIEZNO ----- 5 razy 3 = 15
Krol ----- Ke4 ---- LODZ ----------- 4 razy 5 = 20
KROL --- Kg2 ---- Rzeszow --------- 2 razy 7 = 14
Goniec -- Gh1 --- Ustrzyki GORNE --- 1 razy 8 = 8
---------------
-- Mapa Polski --
_4
Pomocnik
w 4 posunieciach --- h#4 ---- 1. Kc6 Ke4 2. Kb7 Kd5 3. Ka8 Kc6 4. Ga7 Kc7#
Pozycja szachowa --- miasto ---- Tabliczka mnozenia
Goniec --- Gc5 ------ GNIEZNO ------- 5 razy 3 = 15
Krol ------ Kd5 ------ Konin ------------- 5 razy 4 = 20
KROL ---- Kf3 ------- KIELCE ------------- 3 razy 6 = 18
Goniec -- Gh1 ------ Ustrzyki GORNE ----- 1 razy 8 = 8
Nauka matowania --- to poczatkowa edukacja szachowa!
[link widoczny dla zalogowanych]
Biale forsownie wygrywaja --
W partii najprawdopodobniej przeszedłbyś obok takiej kombinacji. Wytrenowane zdolności taktyczne w trakcie rozwiązywania zadań pozwolą w partii wyczuć, że coś wisi w powietrzu (szósty zmysł). W moim przekonaniu efekt nie jest podobny.
Czyzby az trzeba miec szosty zmysl , by widziec mata w 3 posunieciu.
Laszlo Polgar zalecal by dzieci uczyc matowania od pierwszych zajec szachowych , czyli uczyc szachow a nie zabawy szachami.
Czy dzieci sa wyszkolone i potrafia matowac w 2 czy w trzech posunieciach zalezy od nauczycieli szachow i od ludzi co administruja stronami szachowymi.
-----
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Wto 7:34, 07 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
------
Porady Mistrza z Gniezna!
[link widoczny dla zalogowanych]
Pamiętajmy, że w suchym zapisie partii szachowej, kryją się myśli zawodników, jakie nie ujrzały światła dziennego, zarówno w partii jak i krótkich analizach. Postarajmy się je samodzielnie odkryć, zastanawiając się po co dana figura idzie na dane pole i jak jej przestawienie wpływa na inne. Może nie tyle sama coś atakuje, ale zwalnia drogę dla innej? No i co wykonując ten ruch , gracz myślał zagrać na agresywne odpowiedzi? W manewrach strategicznych, planach kryją się naprawdę fascynujące elementy walki. Jeżeli zaczniemy przeglądać partię szachów jak dobrą książkę , w której zapisane są kulisy walki, poważnie zacznie wzrastać poziom naszej intuicji szachowej i coraz mniejszy wysiłek będziemy potrzebować, aby wiedzieć jak rozstawiać figury. Możemy co godzinę, dla urozmaicenia poświęcić kilka minuta dla rozwiązania kombinacji, lub rozegrania 1-2 partii blitza w necie, a potem wrócić do strategicznych niuansów. Zatem miłej zabawy!
-- Lukasz Bardeli --- Gniezno
Diagram -- Mapa Polski -- Gniezno -- jest Hitem...
_2
Pomocnik w 5 posunieciach -- h#5 --- bedzie dwie siatki matowe.
Pozycja szachowa --- miasto ----- Tabliczka mnozenia
Goniec -- Gc5 -------- GNIEZNO -------- 5 razy 3 = 15
Krol ----- Ke4 -------- LODZ ------------- 4 razy 5 = 20
KROL --- Kg2 -------- Rzeszow ---------- 2 razy 7 = 14
Goniec -- Gh1 ------- Ustrzyki GORNE --- 1 razy 8 = 8
1. Gg1 Kf1
2. Kf4 Ke2
3. Kg3 Ge4
4. Kh2 Kf3
5. Kh1 Kg3#
Pomocnik w 5 posunieciach ma uboczne rozwiazania --- ale dwa najwazniejsze
matowania czarnego krola maja miejsce na polach -- _h1 i _a8
---------------
-- Mapa Polski --
_4
Pomocnik
w 4 posunieciach --- h#4 ---- 1. Kc6 Ke4 2. Kb7 Kd5 3. Ka8 Kc6 4. Ga7 Kc7#
Pozycja szachowa --- miasto ---- Tabliczka mnozenia
Goniec --- Gc5 ------ GNIEZNO ------- 5 razy 3 = 15
Krol ------ Kd5 ------ Konin ------------- 5 razy 4 = 20
KROL ---- Kf3 ------- KIELCE ------------- 3 razy 6 = 18
Goniec -- Gh1 ------ Ustrzyki GORNE ----- 1 razy 8 = 8
Porady mistrza z Gniezna sa moim zdaniem na poziomie mistrzowskim , wiec
je cale cytuje , a w innych postach czesciowo podajac do artykulu link.
1. Kc6 Ke4
2. Kb7 Kd5
3. Ka8 Kc6
4. Ga7 Kc7#
Porady sa tym cenniejsze jak podajemy konkretne przyklady na obrazkach.
Nauka matowania --- to poczatkowa edukacja szachowa!
[link widoczny dla zalogowanych]
Biale forsownie wygrywaja --
W partii najprawdopodobniej przeszedłbyś obok takiej kombinacji. Wytrenowane zdolności taktyczne w trakcie rozwiązywania zadań pozwolą w partii wyczuć, że coś wisi w powietrzu (szósty zmysł). W moim przekonaniu efekt nie jest podobny.
Czyzby az trzeba miec szosty zmysl , by widziec mata w 3 posunieciu.
Laszlo Polgar zalecal by dzieci uczyc matowania od pierwszych zajec szachowych , czyli uczyc szachow a nie zabawy szachami.
Czy dzieci sa wyszkolone i potrafia matowac w 2 czy w trzech posunieciach zalezy od nauczycieli szachow i od ludzi co administruja stronami szachowymi.
-
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 8:09, 07 Lut 2012, w całości zmieniany 3 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Wto 8:56, 07 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
---
Porady Mistrza z Gniezna!
[link widoczny dla zalogowanych]
Pamiętajmy, że w suchym zapisie partii szachowej, kryją się myśli zawodników, jakie nie ujrzały światła dziennego, zarówno w partii jak i krótkich analizach. Postarajmy się je samodzielnie odkryć, zastanawiając się po co dana figura idzie na dane pole i jak jej przestawienie wpływa na inne. Może nie tyle sama coś atakuje, ale zwalnia drogę dla innej? No i co wykonując ten ruch , gracz myślał zagrać na agresywne odpowiedzi? W manewrach strategicznych, planach kryją się naprawdę fascynujące elementy walki. Jeżeli zaczniemy przeglądać partię szachów jak dobrą książkę , w której zapisane są kulisy walki, poważnie zacznie wzrastać poziom naszej intuicji szachowej i coraz mniejszy wysiłek będziemy potrzebować, aby wiedzieć jak rozstawiać figury. Możemy co godzinę, dla urozmaicenia poświęcić kilka minuta dla rozwiązania kombinacji, lub rozegrania 1-2 partii blitza w necie, a potem wrócić do strategicznych niuansów. Zatem miłej zabawy!
-- Lukasz Bardeli --- Gniezno
Diagram -- Mapa Polski -- Gniezno -- jest Hitem...
_2
Pomocnik w 5 posunieciach -- h#5 --- bedzie dwie siatki matowe.
Pozycja szachowa --- miasto ----- Tabliczka mnozenia
Goniec -- Gc5 -------- GNIEZNO --------- 5 razy 3 = 15
Krol ----- Ke4 -------- LODZ -------------- 4 razy 5 = 20
KROL --- Kg2 -------- Rzeszow ----------- 2 razy 7 = 14
Goniec -- Gh1 ------- Ustrzyki GORNE --- 1 razy 8 = 8
1. Gg1 Kf1
2. Kf4 Ke2
3. Kg3 Ge4
4. Kh2 Kf3
5. Kh1 Kg3#
Pomocnik w 5 posunieciach ma uboczne rozwiazania --- ale dwa najwazniejsze
matowania czarnego krola maja miejsce na polach -- _h1 i _a8
---------------
Mapa Polski -
GNIEZNO - Konin - Kielce - Ustrzyki Gorne -- --- Swinoujscie - Szczecin - Szczecinek
_4
Pomocnik
w 4 posunieciach --- h#4 ---- 1. Kc6 Ke4 2. Kb7 Kd5 3. Ka8 Kc6 4. Ga7 Kc7#
Pozycja szachowa --- miasto ---- Tabliczka mnozenia
Goniec --- Gc5 ------ GNIEZNO ------- 5 razy 3 = 15
Krol ------ Kd5 ------ Konin ------------- 5 razy 4 = 20
KROL ---- Kf3 ------- KIELCE ------------- 3 razy 6 = 18
Goniec -- Gh1 ------ Ustrzyki GORNE ----- 1 razy 8 = 8
Porady mistrza z Gniezna sa moim zdaniem na poziomie mistrzowskim , wiec
je cale cytuje , a w innych postach czesciowo podajac do artykulu link.
1. Kc6 Ke4
2. Kb7 Kd5
3. Ka8 Kc6
4. Ga7 Kc7#
Ps.
Zadania sa wyjatkowo skromne , by nie przemeczac forumowiczow
Tylko cztery bierki na diagramie , szesc polskich miast i pare przykladow tabliczki mnozenia.
--------
Porady sa tym cenniejsze jak podajemy konkretne przyklady na obrazkach.
Nauka matowania --- to poczatkowa edukacja szachowa!
[link widoczny dla zalogowanych]
Biale forsownie wygrywaja --
W partii najprawdopodobniej przeszedłbyś obok takiej kombinacji. Wytrenowane zdolności taktyczne w trakcie rozwiązywania zadań pozwolą w partii wyczuć, że coś wisi w powietrzu (szósty zmysł). W moim przekonaniu efekt nie jest podobny.
Czyzby az trzeba miec szosty zmysl , by widziec mata w 3 posunieciu.
Laszlo Polgar zalecal by dzieci uczyc matowania od pierwszych zajec szachowych , czyli uczyc szachow a nie zabawy szachami.
Czy dzieci sa wyszkolone i potrafia matowac w 2 czy w trzech posunieciach zalezy od nauczycieli szachow i od ludzi co administruja stronami szachowymi.
---
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Wto 8:58, 07 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
---
Porady Mistrza z Gniezna!
[link widoczny dla zalogowanych]
Pamiętajmy, że w suchym zapisie partii szachowej, kryją się myśli zawodników, jakie nie ujrzały światła dziennego, zarówno w partii jak i krótkich analizach. Postarajmy się je samodzielnie odkryć, zastanawiając się po co dana figura idzie na dane pole i jak jej przestawienie wpływa na inne. Może nie tyle sama coś atakuje, ale zwalnia drogę dla innej? No i co wykonując ten ruch , gracz myślał zagrać na agresywne odpowiedzi? W manewrach strategicznych, planach kryją się naprawdę fascynujące elementy walki. Jeżeli zaczniemy przeglądać partię szachów jak dobrą książkę , w której zapisane są kulisy walki, poważnie zacznie wzrastać poziom naszej intuicji szachowej i coraz mniejszy wysiłek będziemy potrzebować, aby wiedzieć jak rozstawiać figury. Możemy co godzinę, dla urozmaicenia poświęcić kilka minuta dla rozwiązania kombinacji, lub rozegrania 1-2 partii blitza w necie, a potem wrócić do strategicznych niuansów. Zatem miłej zabawy!
-- Lukasz Bardeli --- Gniezno
Diagram -- Mapa Polski -- Gniezno -- jest Hitem...
_2
Pomocnik w 5 posunieciach -- h#5 --- bedzie dwie siatki matowe.
Pozycja szachowa --- miasto ----- Tabliczka mnozenia
Goniec -- Gc5 -------- GNIEZNO --------- 5 razy 3 = 15
Krol ----- Ke4 -------- LODZ -------------- 4 razy 5 = 20
KROL --- Kg2 -------- Rzeszow ----------- 2 razy 7 = 14
Goniec -- Gh1 ------- Ustrzyki GORNE --- 1 razy 8 = 8
1. Gg1 Kf1
2. Kf4 Ke2
3. Kg3 Ge4
4. Kh2 Kf3
5. Kh1 Kg3#
Pomocnik w 5 posunieciach ma uboczne rozwiazania --- ale dwa najwazniejsze
matowania czarnego krola maja miejsce na polach -- _h1 i _a8
---------------
Mapa Polski -
GNIEZNO - Konin - Kielce - Ustrzyki Gorne -- --- Swinoujscie - Szczecin - Szczecinek
_4
Pomocnik
w 4 posunieciach --- h#4 ---- 1. Kc6 Ke4 2. Kb7 Kd5 3. Ka8 Kc6 4. Ga7 Kc7#
Pozycja szachowa --- miasto ---- Tabliczka mnozenia
Goniec --- Gc5 ------ GNIEZNO ------- 5 razy 3 = 15
Krol ------ Kd5 ------ Konin ------------- 5 razy 4 = 20
KROL ---- Kf3 ------- KIELCE ------------- 3 razy 6 = 18
Goniec -- Gh1 ------ Ustrzyki GORNE ----- 1 razy 8 = 8
Porady mistrza z Gniezna sa moim zdaniem na poziomie mistrzowskim , wiec
je cale cytuje , a w innych postach czesciowo podajac do artykulu link.
1. Kc6 Ke4
2. Kb7 Kd5
3. Ka8 Kc6
4. Ga7 Kc7#
Ps.
Zadania sa wyjatkowo skromne , by nie przemeczac forumowiczow
Tylko cztery bierki na diagramie , szesc polskich miast i pare przykladow tabliczki mnozenia.
--------
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Czw 12:18, 09 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
-
Solving latwy_2012
[link widoczny dla zalogowanych]
Osiem zadan do rozwiazania ---
----------
[link widoczny dla zalogowanych]
OSIEM zadan z Rozwiazaniami
-------------
[link widoczny dla zalogowanych]
-
Kompozycja szachowa --- trzychodowka!
10 - P1146939
Autor : Heinrich Friedrich Ludwig Meyer
1736 Chess Monthly 04/1895 -- 5. Preis
------------
\
Mat w 3 posunieciach -- #3 --- 1. Hc3! -- tempo
Rozwiązanie: 1. Hc3! --- tempo
1. ... Kg4 2. He5 -- tempo
2. ... Kh3 3. Hg3#
2. ... Kxf3 3. He2#
1. ... Ke4 2. Hc2+
2. ... Ke3/xf3 3. He2#
2. ... Kd5 3. Sf4#
1. ... Ke6 2. Hc8+
2. ... Kd5 3. Sf6 - mat ---- Diagram -- 2
2. ... Kf7 3. Se5 - mat ----- Diagram -- 3
1. ... Kg6 2. Hf6+
2. ... Kxh5 3. Hg5#
2. ... Kh7 3. Hg7#
--------------------------
_3
/
1. Hc3 - Ke6 - 2. Hc8 - Kd5 - 3. Sf6# -- 1. Hc3 - Ke6 2. Hc8+ Kf7 3. Se5 - mat
Trzychodowka -- osiem siatek matowych -- takie zadanie
wypada znac i propagowac wsrod Szachistow!
--------
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Czw 16:00, 09 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
-----
Kompozycja szachowa --- ukladanie siatek matowych!
12 - P1179149
Autor : William A. Shinkman
298 The Pittsburgh Gazette Times 10/09/1911
-------------------
Samomat w 11 posunieciach -- S#11
Rozwiazanie
1. f8=D+ Kb7 2. Db5+ Ka7 3. Dbb8+ Ka6 4. Dfd6+ Ka5 5. Dbb6+ Ka4 6. Da6+ Kb3
7. Dda3+ Kc2 8. Dg6+ Kd2 9. Dgd3+ Ke1 10. Df1+ Kd2 11. Df2+ Sxf2#
1. f8=D+ Kb7 2. Db5+ Kc7 3. De7+ Kc8 4. Deb7+ Kd8 5. D5d5+ Ke8 6. Dbd7+ Kf8
7. Dd8+ Kg7 8. D5g8+ Kh6 9. Db6+ Kh5 10. Dgg6+ Kh4 11. Df2+ Sxf2
---
_2
[link widoczny dla zalogowanych]
10. Df1+ Kd2 - 11. Df2+ Sxf2 - mat - -- 10. Dgg6+ Kh4 - 11. Df2+ - Sxf2 - mat
D -- to Dama -- lub Hetman
Dwie siatki matowe...
------
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pią 8:42, 10 Lut 2012 Temat postu: Re: Nauka matowania_12 |
|
|
-
--
Kompozycja szachowa --- XIX wiek!
12 - P1149314
Autor :Alexander W. Galitzky
Schachmatny Schurnal 1897
------------------
_2
Mat w 5 posunieciach -- #5 ---- ---- 1. Wa6! - e6 - 2. Kd2 -- e5 - 3. Kc3 -- e4
---------------------- --------- -- - 4. d4 -- e3 -- 5. Sf6 -- mat
----------
Rozwiązanie:
1. Wa6! -- tempo
1. ... e6 --- 2. Kd2 ---- tempo
2. ... e5 -- 3. Kc3 -- tempo
3. ... e4 -- 4. d4 - e3 5. Sf6 - mat
1. ... e5 -- 2. Wb6 - tempo
2. ... e4 -- 3. dxe4+
3. ... Kc4 -- 4. Kd2 - tempo
4. Kd2 - Kd4 - 5. Wb4 - mat__
Pieciochodowka z dwoma wariantami -- dwie siatki matowe
-----------
-
Kompozycja szachowa --- reklamuje matowanie na Diagramie!
Holandia 2012
--- Blokada -- pola _f5
_2
--------- Diagram -- 1 ---------- -- przeslona Wf7 plus -- blokada pola f5!
Mat w 2 posunieciach --- #2 ---- --- siatka matowa ---- 1. ... Gf5 - 2. Kf3 - mat
-----------
_4
blokada - pola --_f5 -- plus przeslona Gh7
1. ... Wf5 -- 2. He3 - mat ------ siatka matowa --- 1. ... Kf5 - 2. Hxd5 - mat
--
Nauka matowania --- to poczatkowa edukacja szachowa!
[link widoczny dla zalogowanych]
Biale forsownie wygrywaja --
W partii najprawdopodobniej przeszedłbyś obok takiej kombinacji. Wytrenowane zdolności taktyczne w trakcie rozwiązywania zadań pozwolą w partii wyczuć, że coś wisi w powietrzu (szósty zmysł). W moim przekonaniu efekt nie jest podobny.
Czyzby az trzeba miec szosty zmysl , by widziec mata w 3 posunieciu.
Laszlo Polgar zalecal by dzieci uczyc matowania od pierwszych zajec szachowych , czyli uczyc szachow a nie zabawy szachami.
Czy dzieci sa wyszkolone i potrafia matowac w 2 czy w trzech posunieciach zalezy od nauczycieli szachow i od ludzi co administruja stronami szachowymi.
---
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pią 22:23, 10 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
-
------
Diagram duzy -- rowna sie -- Diagram maly -- Matematycznie
_2
Na diagramie bialy Skoczek zamatowal czarnego Krola -- Skoczek Sf4 -- matuje!
---
Pozycja szach. --- Miasta --- Tabliczka mnozenia -- - Maly diagram
Hetman --- Hd8 ----- GDYNIA ----- 8 razy 4 = 32 ----- Hetman - Hh4 --- 4 razy 8 = 32
KROL ------ Ke8 ----- Elblag ------- 8 razy 5 = 40 ------ KROL ---- Kh5 --- 5 razy 8 = 40
Goniec ---- Gf8 ---- Bartoszyce -- 8 razy 6 = 48 ------ Goniec --- Gh6 --- 6 razy 8 = 48
Skoczek -- Sg8 ----- Gizycko ----- 8 razy 7 = 56 ----- Skoczek -- Sh7 --- 7 razy 8 = 56
------------
Pion -------- d7 ---- TCZEW------- 7 razy 4 = 28 ------ Pion ------ g4 ---- 4 razy 7 = 28
Pion -------- e7 ---- OSTRODA --- 7 razy 5 = 35 ------ Pion ------ g5 ---- 5 razy 7 = 35
Pion -------- f7 ----- OLSZTYN ---- 7 razy 6 = 42 ------ Pion ------ g6 ---- 6 razy 7 = 42
------------
Skoczek --- Sd6 ---- Bydgoszcz -- 6 razy 4 = 24 ---- Skoczek -- Sf4 --- 4 razy 6 = 24
Wieza ----- We6 ---- TORUN ------ 6 razy 5 = 30 ---- Wieza ---- Wf5 --- 5 razy 6 = 30
KROL ------ Kd5 ----- KONIN ------ 5 razy 4 = 20 ----- KROL ----- Ke4 --- 4 razy 5 = 20
----------------
Tabliczka mnozenia zgadza sie co do joty obserwujac
diagram Duzy i Diagram maly.
Co ciekawe Kazda bierka szachowa z diagramu duzego odpowiada bierce z diagramu
malego. Nawet mat Skoczkiem Sd6 -- odpowiada Sf4
------
Oczywiscie miasta na Mapie Polski z diagramu Duzego nie beda te same
co miasta z diagramu malego.
Wieza -- Wf5 to miasto Warszawa -- 5 razy 6 = 30
Pozostale miasta sa do ustalenia przez czytelnikow [ wedlug swojego rozeznania]
Ja osobiscie preferuje duze miasta powyzej 50 tysiecy mieszkancow.
Na mapie Polski maly diagram widze tam takie miasta jak:
Lodz -- Radom -- Lublin -- Chelm -- Warszawa -- Siedlce
Biala Podlaska -- Lomza -- Bialystok -- Augustow
Diagram do wszystkiego!
---
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Sob 13:25, 11 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
---
Kompozycja szachowa --- XIX wiek!
50 - P1232006
Autor : William A. Shinkman
3480 Deutsche Schachzeitung 04/1873
P1232006
_2
Mat w 9 posunieciach --- #9 ---- -- 7. Gd1 - Kc4 - 8. Ga4 - Kd5 - 9. Gb3 - mat
(7+7) C+ -- #9
Rozwiazanie
1. b5! - Kc4 - 2. Gd7 - Kd5 - 3. Gc6+ - Kc4 - 4. Ge8 - Kd5 - 5. Gh5 - Kc4
6. Ge2+ - Kd5 - 7. Gd1 - Kc4 - 8. Ga4 - Kd5 9. Gb3 - mat
Trzeba umiejetnie manewrowac bialym Goncem , by zamatowac w 9 pos.
--
-------
--
Kompozycja szachowa --- uczy matowania Krola!
111 - P1164615
Autor : Yves Cheylan
70 Mora Tidning 17/02/1989 ------------ -------------- Diagram -- 2
2
Biale matuja w 5 pos. ------ 1. Kf3! e5 2. Ke4 e6 3. Kd3 e4+ 4. Kc3 e5 5. Hb2#
Rozwiązanie: 1. Kf3! -- tempo
1. Kf3! -- e5
2. Ke4 -- e6
3. Kd3 -- e4+
4. Kc3 -- e5
5. Hb2 -- mat --- Diagram --- 2
Tak pokazujemy i uczymy szachow w Polsce!
------
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Nie 17:42, 12 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
-------
Kompozycja szachowa --- XX wiek!
4 - P1027423
Autorzy : Alain Campbell White
Murray Marble --- 1909 rok
Mat w 2 posunieciach --- #2
Rozwiązanie: 1. Wf1! -- tempo
1. ... Sxb7/f7/xc6/e6 ------- 2. Hxe6#
1. ... Gb5, Wd5+, Gc5 ----- 2. Hxd5#
1. ... Gc4, Gb4 ------------- 2. Sxd4#
1. ... Gxb7, Wb5, Wc4 --- 2. Hxd3#
1. ... Wc5, Wb4, Gb2 ---- 2. Sxd6#
1. ... We5 -------------- 2. fxe5 - mat
1. ... Ke4 ------------- 2. f5 ----- mat
1. ... Gxe7 --------- 2. S6xe7 - mat
Ciekawy wstep -- 1. Wf1! Kapitalna dwuchodowka!
-----------
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pon 10:53, 13 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
---
Kompozycja szachowa --- reklamuje siatki matowe!
Autor : White, Alain Campbell
Good Companions 1918 -- I nagroda
Sources: Nebraska Chess Bulletin 1951
FIDE Album -- (1914-1944)
-------------
diagram - 1
Mat w 2 posunieciach --- #2 --- 1. Wb4!
Rozwiązanie: 1. Wb4! - tempo
1. ... Gh6 ---- 2. Hh7 - mat
1. ... Hxd7 --- 2. Ge4 - mat -- diagram - 3
1. ... Hd5 ---- 2. Gb5 - mat
1. ... Hd4 --- 2. Wb3 - mat -- diagram -- 2
1. ... e5 -- -- 2. Hh3 - mat
---
2_3
diagram - 2
1. Wb4! - Hd4 - 2. Wb3 -- mat ------- ----- 1. Wb4! - Hxd7 - 2. Ge4 - mat
Bardzo zgrabna dwuchodówka!
----
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Sob 18:14, 23 Lip 2016, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pon 21:48, 13 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
--
AEROFLOT Open
7 Runda
GM M. Bartel - GM Caruana -- 1-0
Biale zagraly 20. Hf3! -- diagram
20. ... Sxa4?
21. Gxg6 - Wh8
22. Gg5! -- 1-0
Po 22. Gg5!! czarne poddaly 1-0 ---- grozi 23. We7!
Czyzby GM z rankingiem 2736 nie widzial posuniecia 22. Gg5!
-------
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 21:49, 13 Lut 2012, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pią 17:57, 17 Lut 2012 Temat postu: Re: Nauka matowania_12 |
|
|
-------
Kompozycja szachowa --- XIX wiek!
12 - P1149314
Autor :Alexander W. Galitzky
Schachmatny Schurnal 1897
------------------
_2
Mat w 5 posunieciach -- #5 ---- ---- 1. Wa6! - e6 - 2. Kd2 -- e5 - 3. Kc3 -- e4
---------------------- --------- -- - 4. d4 -- e3 -- 5. Sf6 -- mat
----------
Rozwiązanie:
1. Wa6! -- tempo
1. ... e6 --- 2. Kd2 ---- tempo
2. ... e5 -- 3. Kc3 -- tempo
3. ... e4 -- 4. d4 - e3 5. Sf6 - mat
1. ... e5 -- 2. Wb6 - tempo
2. ... e4 -- 3. dxe4+
3. ... Kc4 -- 4. Kd2 - tempo
4. Kd2 - Kd4 - 5. Wb4 - mat__
Pieciochodowka z dwoma wariantami -- dwie siatki matowe
-----------
-
Kompozycja szachowa --- reklamuje matowanie na Diagramie!
Holandia 2012
--- Blokada -- pola _f5
_2
--------- Diagram -- 1 ---------- -- przeslona Wf7 plus -- blokada pola f5!
Mat w 2 posunieciach --- #2 ---- --- siatka matowa ---- 1. ... Gf5 - 2. Kf3 - mat
-----------
_4
blokada - pola --_f5 -- plus przeslona Gh7
1. ... Wf5 -- 2. He3 - mat ------ siatka matowa --- 1. ... Kf5 - 2. Hxd5 - mat
--
Nauka matowania --- to poczatkowa edukacja szachowa!
[link widoczny dla zalogowanych]
Biale forsownie wygrywaja --
W partii najprawdopodobniej przeszedłbyś obok takiej kombinacji. Wytrenowane zdolności taktyczne w trakcie rozwiązywania zadań pozwolą w partii wyczuć, że coś wisi w powietrzu (szósty zmysł). W moim przekonaniu efekt nie jest podobny.
Czyzby az trzeba miec szosty zmysl , by widziec mata w 3 posunieciu.
Laszlo Polgar zalecal by dzieci uczyc matowania od pierwszych zajec szachowych , czyli uczyc szachow a nie zabawy szachami.
Czy dzieci sa wyszkolone i potrafia matowac w 2 czy w trzech posunieciach zalezy od nauczycieli szachow i od ludzi co administruja stronami szachowymi.
----
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|