 |
SZACHY Szachy, zadania szachowe i nie tylko
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Śro 14:06, 14 Gru 2011 Temat postu: |
|
|
=====
--- Konkurs drabinkowy --- zadanie nr.20
2
Mat w 2 posunieciach --- #2 ---- diagram nr.2 -- pozycja po 1 pos. 1. Wd7 gr. Hd5#
Rozwiazanie :
1. Wd7 ---- grozi -- 2. Hd5 --- mat
1. ... Gxd7 ------- 2. Hxg2 --- mat
1. ... Sxd7 ------ 2. Hxa8 ---- mat
1. ... Kxd7 ----- 2. Sd3-e5 -- mat
1. ... Sxb6 ---- 2. Sc4-e5 -- mat
1. ... Ge6 ---- 2. Hxe6 ----- mat
1. ... Sc7 --- 2. Wxc7 ----- mat
Wypisywanie pelnego rozwiazania ma taka zalete , ze szachista poznaje na pamiec cala szachownice , oraz pozycje zadania szachowego na kilka tygodni a czasem pamieta ja nawet kilka lat.
===============
-- Koncentracja umysłu
Jedną z pierwszych szkół w kraju w których powstały klasy szachowe była podstawówka w Kartuzach na Kaszubach. Dyrekcję placówki przekonały do tego bardzo dobre wyniki w nauce uczniów grających w klubie szachowym. Podobnie było w Zespole Szkół w Zamościu, gdzie cztery lata temu wprowadzono szachy do planu zajęć. W gminie Czarna pod Dębicą już we wszystkich podstawówkach dzieci uczą się królewskiej gry. — Udało nam się pozyskać pieniądze z Unii Europejskiej i przez cały rok dzieci uczyły się gry w szachy przez cztery godziny tygodniowo — mówi dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 w Przeworsku Bogdan Sebzda. Szkoła chce prowadzić zajęcia szachowe nawet, jak nie uzyska pieniędzy na kolejny program szachowy.
— Szachy to przede wszystkim koncentracja umysłu tak bardzo potrzebna w matematyce. Rozwijają myślenie twórcze, wymuszają zastanowienie się nim cokolwiek się zrobi — zaznacza dyrektor Sebzda. Projekt inicjatywy ustawodawczej przewiduje kilka rozwiązać obowiązkowej nauki gry w szachy. Najprostszy ma zobowiązać nauczycieli klas I-III szkół podstawowych, by nauczyli uczniów gry w
szachy. Możliwe jest też wprowadzenie przedmiotu szachy z określoną liczbą godzin. Proponuje się jedną godzinę tygodniowo przez rok. Innym rozwiązaniem może być wprowadzenie szkolnych kursów nauki gry w szachy, na przykład trwających sześć miesięcy po dwie godziny z obowiązkowym ich zaliczeniem przez uczniów.
---------
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Czw 23:17, 12 Sty 2012 Temat postu: Re: Nauczanie dawniej i dzis |
|
|
---
Nauczanie dawniej i dziś :
co ważniejsze - wiedza czy pasja
przez epilogue
konkurs drabinkowy --
-------------
Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. Gb8 Hxb8 2. Gb7 mat
1__2
Uczenie szachów , polskiego czy fizyki jądrowej nie zalezy od tego czy sie to kocha lub bardzo chce to jest raczej talent , umiejetnosc dotarcia do ucznia. Nie polega tez na tym zeby wyklepać 20 stron wykładu i powiedzieć już wiesz o co chodzi ? To ma być umiejetne przekazanie własnej wiedzy w taki sposób zeby uczen samodzialenie chciał dokształcac sie w tym zakresie I nie ma uczniów z którymi nie jest sie w stanie pracować jak pisze demon. Patrzac na dzisiejsze oferty pracy i przekładając to na szachy to dobry nauczyciel powienien miec 26 lat ranking fide 2700 i minimum 5 lat doświadczenia w pracy z młodzieżą. Prawda jest też taka ze mając 1800 nie nauczymy kogos gry na 2500. Trzeba wiedziec kiedy przekazać ucznia w lepsze rece --
epilogue
Nauczanie dawniej i dziś: co ważniejsze - wiedza czy pasja
przez LABIRYNT
Ludzie są jak trawa, każde źdźbło rośnie inaczej , jedno jest wyższe od drugiego pomimo że są w tym samym środowisku i doświadczają tych samych bodźców, w tym zewnętrznych i potencjalnie kształtowane są identycznie. Nauczyciel, który mieni się być pedagogiem - z racji, że dydaktyka wpisana jest potencjalnie w jego zawód - tak naprawdę spełnia rolę kosiarki do trawy przycinając ją do równego poziomu. Te wybitne trawki muszą być uśrednione... gdzie tutaj miejsce na indywidualny rozwój? To pasja dopiero stwarza prawdziwego nauczyciela-mentora, który ceni indywidualność i zapewnia rozwój poszczególnych jednostek! Być może jest również przyczynek do tego aby na siłę nie wprowadzać szachów do szkół, bo po prostu nie znajdziemy tylu nauczycieli pasjonatów, aby mieć pewność że nie zniechęcimy dzieci do szachów i nie zmarnujemy talentów. Pozdrawiam
--------------------------
Dwuchodowki_ pierwszy podstawowy etap edukacji szachowej..
Autor : Jerzy Konikowski , 1967 , II miejsce
Mat w 2 posunieciach -- #2 --- 1. Hd7!
1. Hd7!
1. ... Kxa5 ---- 2. Hb5 -- mat
1. ... Kc5 ----- 2. Hd6 -- mat
1. ... Kc3 ---- 2. Hd2 -- mat
1. ... Ka3 --- 2. Gd6 -- mat
------
Autor : J. Konikowski 130 ksiazek szachowych , tak rozpoczynal swoja
edukacje szachowa... ukladajac zadania szachowe w wieku 14 lat!
-----------
Autor : stanislawj
Posunięcie białych , mat w 2 pos.-- 1. He4
Rozwiązanie:
1. He4! -- grozi ---- 2. Hg4 -- mat
1... Sh6 ------- 2. Sgf6 ----- mat
1... Se5 ------ 2. Hf5 ----- mat
1... Sg5 ----- 2. Shf6 --- mat
---------
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 22:35, 26 Gru 2012, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Czw 23:54, 12 Sty 2012 Temat postu: |
|
|
---------
Kompozycja szachowa --- uczy matowania!
11 - P1217291
Autor : Karl Junker
Grossdeutscher Schachbund , 1934
6. Preis
-----------------------
Mat w 2 posunieciach --- #2 ------- Super -- 1. Hf8!
---------
Rozwiązanie:
1. Hf8! -- grozi -- 2. Hxe7 - mat
1. ... Wae8 ------ 2. Sb5/f5#
1. ... Wxf8+ ------- 2. Sdf5#
1. ... Ga6+, Kd6 ---- 2. Sb5#
1. ... Wee8/f7+ ------- 2. Sf3#
Piekny wstep -- 1. Hf8!
-----
ABC SOLVINGU -- Wielochodowki --- w czasopismie Mat
Autor : A.N. Popanddopulo
2
Mat w 6 posunieciach -- #6 -------- diagram -- 2 --- po 5 posunieciu -- 5.c4!
Rozwiazanie
1. Ge8! -- Gh3
2. Sf7! ----- Gh4
3. Gf6!! ---- Gxf6
4. Wg4!! --- Gxg4
5. c4! --- Diagram -- 2
teraz mamy dwie grozby
6. cxb5# , 6. cxd5# --- Diagram
Pozycja po 5 posunieciu -- 5. c4! -- gr. 6. cxb5# -- oraz -- 6. cxd5#
------------
Teraz szachista moze sobie analizowac rozwiazanie i dumac czemu akurat jest taka kolejnosc posuniec bialymi!
-----------
Wielochodowki z jednym wariantem rozwiazaniowym sa jak najbardziej wskazane dla propagandy Szachow i propagowania wsrod szachistow.
Pozycje koncowa zadan nalezy pokazywac na diagramach , jak chcemy miec w Polsce Szachistow swiatowej klasy.!
-------
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 0:03, 13 Sty 2012, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pią 7:17, 13 Sty 2012 Temat postu: |
|
|
--------------
Witam
Wykonuję wielkoformatowe plansze do żywych szachów o dowolnej wielkości i kolorze.
Zainteresowanych zapraszam - [link widoczny dla zalogowanych]
--------
----
Autor: Jan VALUSKA
Mat w 2 posunieciach --- #2
Try: -- proba rozwiazania
1. Qd3? waiting
1. ... Ke1 2. Bg3#
1. ... Bxe2 [a] 2. Qg3 [A] #
1. ... Bh3 -b] 2. Qf3 -B] #
ale jest to --- 1. ... Bg2! --- brak mata
Try: -- proba rozwiazania
1. Bf4? [2. Be3#]
1. ... Bxe2 [a] 2. Qe3 [C] #
1. ... Bg2 2. Qe1/e3 [C] #
ale jest to: 1. ... Kxg1! ---- brak mata
Try: -- proba rozwiazania
1. Bd3? waiting
1. ... Bxe2 [a] 2. Qxe2 [D] #
1. ... Bh3 -b] 2. Qf4 [E] #
ale mamy -- to 1. ... Bg2! --- brak mata
Solution: Rozwiazanie
1. Be4! -- zugzwang --- waiting
1. ... Bxe2 [a] 2. Qd4 [F] #
1. ... Bg2/h3 -b] 2. e3 [G] #
------- siatka matowa ---------- ------------- siatka matowa -----
2___3
1. Ge4! -- Gxe2 2. Hd4 mat ---- --- 1. Ge4! -- Gg2 2. e3 mat
Zwykla , prosta dwuchodowka --- do zrozumienia tej kompozycji potrzebny jest program szachowy
[link widoczny dla zalogowanych]
Dlatego forsuje zadania szachowe -- dwuchodowki i trzychodowki , bo w nich najlepiej i najprosciej ukazac motywy szachowe w zrozumialy sposob dla szachisty.
Edukacja szachowa tak powinna byc prowadzona : pokazywanie zadan prostych na diagramach a zarazem w zrozumialy sposob.
Pokazywanie prostych zadan , to najlepsza reklama szachow , tylko kiedy naszych Propagatorow od Szachow tego nauczymy?
Sukcesy Naszych solverowcow trzeba w odpowiedni sposob reklamowac -- pokazujac zadania z motywami szachowymi
------------
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pią 7:36, 13 Sty 2012 Temat postu: |
|
|
=====
--- Konkurs drabinkowy --- zadanie nr.20
2
Mat w 2 posunieciach --- #2 ---- diagram nr.2 -- pozycja po 1 pos. 1. Wd7 gr. Hd5#
Rozwiazanie :
1. Wd7 ---- grozi -- 2. Hd5 --- mat
1. ... Gxd7 ------- 2. Hxg2 --- mat
1. ... Sxd7 ------ 2. Hxa8 ---- mat
1. ... Kxd7 ----- 2. Sd3-e5 -- mat
1. ... Sxb6 ---- 2. Sc4-e5 -- mat
1. ... Ge6 ---- 2. Hxe6 ----- mat
1. ... Sc7 --- 2. Wxc7 ----- mat
Wypisywanie pelnego rozwiazania ma taka zalete , ze szachista poznaje na pamiec cala szachownice , oraz pozycje zadania szachowego na kilka tygodni a czasem pamieta ja nawet kilka lat
=====--------
-- Koncentracja umysłu
Jedną z pierwszych szkół w kraju w których powstały klasy szachowe była podstawówka w Kartuzach na Kaszubach. Dyrekcję placówki przekonały do tego bardzo dobre wyniki w nauce uczniów grających w klubie szachowym. Podobnie było w Zespole Szkół w Zamościu, gdzie cztery lata temu wprowadzono szachy do planu zajęć. W gminie Czarna pod Dębicą już we wszystkich podstawówkach dzieci uczą się królewskiej gry. — Udało nam się pozyskać pieniądze z Unii Europejskiej i przez cały rok dzieci uczyły się gry w szachy przez cztery godziny tygodniowo — mówi dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 w Przeworsku Bogdan Sebzda. Szkoła chce prowadzić zajęcia szachowe nawet, jak nie uzyska pieniędzy na kolejny program szachowy.
— Szachy to przede wszystkim koncentracja umysłu tak bardzo potrzebna w matematyce. Rozwijają myślenie twórcze, wymuszają zastanowienie się nim cokolwiek się zrobi — zaznacza dyrektor Sebzda. Projekt inicjatywy ustawodawczej przewiduje kilka rozwiązać obowiązkowej nauki gry w szachy. Najprostszy ma zobowiązać nauczycieli klas I-III szkół podstawowych, by nauczyli uczniów gry w
szachy. Możliwe jest też wprowadzenie przedmiotu szachy z określoną liczbą godzin. Proponuje się jedną godzinę tygodniowo przez rok. Innym rozwiązaniem może być wprowadzenie szkolnych kursów nauki gry w szachy, na przykład trwających sześć miesięcy po dwie godziny z obowiązkowym ich zaliczeniem przez uczniów.
-----
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Sob 13:46, 14 Sty 2012, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Sob 13:45, 14 Sty 2012 Temat postu: |
|
|
===
--- Konkurs drabinkowy --- zadanie nr.20
2
Mat w 2 posunieciach --- #2 ---- diagram nr.2 -- pozycja po 1 pos. 1. Wd7 gr. Hd5#
Rozwiazanie :
1. Wd7 ---- grozi -- 2. Hd5 --- mat
1. ... Gxd7 ------- 2. Hxg2 --- mat
1. ... Sxd7 ------ 2. Hxa8 ---- mat
1. ... Kxd7 ----- 2. Sd3-e5 -- mat
1. ... Sxb6 ---- 2. Sc4-e5 -- mat
1. ... Ge6 ---- 2. Hxe6 ----- mat
1. ... Sc7 --- 2. Wxc7 ----- mat
Wypisywanie pelnego rozwiazania ma taka zalete , ze szachista poznaje na pamiec cala szachownice , oraz pozycje zadania szachowego na kilka tygodni a czasem pamieta ja nawet kilka lat
=====--------
-- Koncentracja umysłu
Jedną z pierwszych szkół w kraju w których powstały klasy szachowe była podstawówka w Kartuzach na Kaszubach. Dyrekcję placówki przekonały do tego bardzo dobre wyniki w nauce uczniów grających w klubie szachowym. Podobnie było w Zespole Szkół w Zamościu, gdzie cztery lata temu wprowadzono szachy do planu zajęć. W gminie Czarna pod Dębicą już we wszystkich podstawówkach dzieci uczą się królewskiej gry. — Udało nam się pozyskać pieniądze z Unii Europejskiej i przez cały rok dzieci uczyły się gry w szachy przez cztery godziny tygodniowo — mówi dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 w Przeworsku Bogdan Sebzda. Szkoła chce prowadzić zajęcia szachowe nawet, jak nie uzyska pieniędzy na kolejny program szachowy.
— Szachy to przede wszystkim koncentracja umysłu tak bardzo potrzebna w matematyce. Rozwijają myślenie twórcze, wymuszają zastanowienie się nim cokolwiek się zrobi — zaznacza dyrektor Sebzda. Projekt inicjatywy ustawodawczej przewiduje kilka rozwiązać obowiązkowej nauki gry w szachy. Najprostszy ma zobowiązać nauczycieli klas I-III szkół podstawowych, by nauczyli uczniów gry w
szachy. Możliwe jest też wprowadzenie przedmiotu szachy z określoną liczbą godzin. Proponuje się jedną godzinę tygodniowo przez rok. Innym rozwiązaniem może być wprowadzenie szkolnych kursów nauki gry w szachy, na przykład trwających sześć miesięcy po dwie godziny z obowiązkowym ich zaliczeniem przez uczniów.
----
---
Kompozycja szachowa --- uczy matowania!
1 - P1016271
Autor : Valery Surkov
7031 feenschach 12/1996 -- Lob
---------------
_2
Samomat w 8 posunieciach --- S#8 ---- Final --- 8. Ha2+ -- Wxa2 - mat
(4+2) C -- s#8
Rozwiazanie
1. He7! --- Ka5 -- 2. Hb4+ -- Ka6 -- 3. Hb7+ -- Ka5
4. Wb5+ -- Ka4 -- 5. Hd5 --- Ka3 -- 6. Wb3+ -- Ka4
7. Wb1 --- Ka3 -- 8. Ha2+ -- Wxa2 - mat ---- Diagram -- 2
Temat -- Aristokrat
[link widoczny dla zalogowanych]
----
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pią 12:06, 20 Sty 2012 Temat postu: |
|
|
--------------
Być może warto pomyśleć o RÓŻNYCH metodach (sposobach, kanałach) pracy i komunikacji między trenerem (instruktorem, szkoleniowcem) a uczniem. To, że ktoś nie prowadzi strony czy bloga nie znaczy, że jest słaby czy zły (w swojej pracy). Może po prostu nie umieć tego robić albo nie chcieć. Być może swój cenny czas przeznacza na naukę i analizy zamiast "bawić" się w prowadzenie strony czy bloga.
Być może p. Ryszard Bernard nie jest NAJLEPSZY, ale z pewnością jest wystarczająco dobry. Inaczej nie zostałby zaproszony do drużyny demona . Zobacz Władku jeden z ostatnich artykułów (walka wieży przeciwko gońcowi), a przekonasz się, że jakość jego pracy jest naprawdę dobra . Nie ma co pisać słów, które dyskredytują inną osobę, która robi solidnie swoją pracę. Mogą być bowiem osoby, które potwierdzą jakość pracy Mistrza Fide z kilkudziesięcioletnim (!) doświadczeniem w pracy szkoleniowej .
==========
Jesli opracowania FM R. Bernarda sa doskonale , to jaki jest problem przedstawic je tu i teraz na stronie [link widoczny dla zalogowanych] , by wszyscy uzytkownicy tego forum mieli mozliwosc zapoznac sie.
Jesli mamy dobre opracowania szachowe w Demonicznej Trylogii , to trzeba pisac ze ksiazki sa na przyzwoitym poziomie...
Trzeba swoje chwalic i promowac... nie trzeba wstydzic sie Szachow... Szachy trzeba pokazywac wszedzie ...
Trudno pisac o ksiazce jak nie bedzie fragmentow , tu na stronie cytowanych { pokazywanych }.
Kota nie kupujemy w worku... rzeczywistosc ogladamy i o tej rzeczywistosci dyskutujemy....
-------------
Szachy to nie filozofia tylko konkretne pozycje na diagramach szachowych ktore widzimy i opisujemy.
--------------
Siatki matowe...
Trzychodowe zadanie -- #3 ------------------ final zadania -- siatka matowa
1____________2
Mat w 3 posunieciach -- 1. dxc8=H+ ----- Kh7
2. Hb7+ ----- Kh6
3. Hxh1 ------ mat
Dwuchodowka Mikolajkowa
-- 6. XII. 2010 --
4
Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. g8=Hetman ------ 1. g8=H -- Kd3 -- 2. 0-0-0 -- mat
Wladek __ 6. XII. 2010
Rozwiazanie:
1. g8=H! tempo
1. ... e5 ------------- 2. Hc4 -- mat
1. ... Gg4/h3/e4 ---- 2. Ge4 -- mat
1. ... Gd3 -------------2. Gd1 --- mat
1. ... Gg6 ------------- 2. Hxg6 --- mat
1. ... Gh7 -------------- 2. Hxh7 --- mat
1. ... Kd3 --------------- 2. O-O-O -- mat -- diagram nr.4
Dwuchodowka "Mikolajkowa"
-----
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pią 20:02, 17 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
--
Dwuchodowki ma [link widoczny dla zalogowanych]
Autor: stanislawj ( 2011 r.)
Posunięcie białych , mat w 2 pos.-- 1. Ka7 ---- grozi ---- 2. Sb6 mat
Rozwiązanie:
1. Ka7! --- grozi --- 2. Sb6 ---- mat -------- 2
1... Sg7 ----------- 2. Hc2 ----- mat --------- 3
1... Sd6 --------- 2. Wc5 ----- mat ---------- 4
---------- siatka matowa ---------- siatka matowa ----------- siatka matowa ----
3 4 4
--------- diagram ---- 2 ------------ diagram ---- 3 ----------- diagram --- 4 ----
Siatki matowe....
----
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Śro 14:30, 29 Lut 2012 Temat postu: Re: Nauczanie dawniej i dzis |
|
|
=
Nauczanie dawniej i dziś :
co ważniejsze - wiedza czy pasja
przez epilogue
konkurs drabinkowy --
Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. Gb8 Hxb8 2. Gb7 mat
1__2
Uczenie szachów , polskiego czy fizyki jądrowej nie zalezy od tego czy sie to kocha lub bardzo chce to jest raczej talent , umiejetnosc dotarcia do ucznia. Nie polega tez na tym zeby wyklepać 20 stron wykładu i powiedzieć już wiesz o co chodzi ? To ma być umiejetne przekazanie własnej wiedzy w taki sposób zeby uczen samodzialenie chciał dokształcac sie w tym zakresie I nie ma uczniów z którymi nie jest sie w stanie pracować jak pisze demon. Patrzac na dzisiejsze oferty pracy i przekładając to na szachy to dobry nauczyciel powienien miec 26 lat ranking fide 2700 i minimum 5 lat doświadczenia w pracy z młodzieżą. Prawda jest też taka ze mając 1800 nie nauczymy kogos gry na 2500. Trzeba wiedziec kiedy przekazać ucznia w lepsze rece --
epilogue
Nauczanie dawniej i dziś: co ważniejsze - wiedza czy pasja
przez LABIRYNT
Ludzie są jak trawa, każde źdźbło rośnie inaczej , jedno jest wyższe od drugiego pomimo że są w tym samym środowisku i doświadczają tych samych bodźców, w tym zewnętrznych i potencjalnie kształtowane są identycznie. Nauczyciel, który mieni się być pedagogiem - z racji, że dydaktyka wpisana jest potencjalnie w jego zawód - tak naprawdę spełnia rolę kosiarki do trawy przycinając ją do równego poziomu. Te wybitne trawki muszą być uśrednione... gdzie tutaj miejsce na indywidualny rozwój? To pasja dopiero stwarza prawdziwego nauczyciela-mentora, który ceni indywidualność i zapewnia rozwój poszczególnych jednostek! Być może jest również przyczynek do tego aby na siłę nie wprowadzać szachów do szkół, bo po prostu nie znajdziemy tylu nauczycieli pasjonatów, aby mieć pewność że nie zniechęcimy dzieci do szachów i nie zmarnujemy talentów. Pozdrawiam
=
Dwuchodowka --- dwa rozwiazania
Autor : A. G. Stubbs
__#2
Posunięcie białych
, mat w 2 pos.-- #2 -- 1. Ge5 --- oraz 1. Gh7!
Rozwiązanie:
1. Ge5!
1... Gg5/h4/xe5/e7/d8/g7/h8 ------- 2. f6 --- mat
1... Sc7/e7/b6/b4/f4/c3/e3 ---------- 2. Sc3 - mat
1... Sg3/f2 ----------------- 2. Sg3 ------------- mat
------------
1. Gh7 tempo!
1. .... Gxd4 ------ 2. f6 mat
1. .... Sg3/f2 ---- 2. Sf2 mat
1. .... Sd5- dowolnie ---- 2. Sxf6 mat
---------------------
--------------------------
Dwuchodowki_ pierwszy podstawowy etap edukacji szachowej..
Autor : Jerzy Konikowski , 1967 , II miejsce
Mat w 2 posunieciach -- #2 --- 1. Hd7!
1. Hd7!
1. ... Kxa5 ---- 2. Hb5 -- mat
1. ... Kc5 ----- 2. Hd6 -- mat
1. ... Kc3 ---- 2. Hd2 -- mat
1. ... Ka3 --- 2. Gd6 -- mat
------
Autor : J. Konikowski 130 ksiazek szachowych , tak rozpoczynal swoja edukacje szachowa... ukladajac zadania szachowe w wieku 14 lat!
-----------
Autor : stanislawj
Posunięcie białych , mat w 2 pos.-- 1. He4
Rozwiązanie:
1. He4! -- grozi ---- 2. Hg4 -- mat
1... Sh6 ------- 2. Sgf6 ----- mat
1... Se5 ------ 2. Hf5 ----- mat
1... Sg5 ----- 2. Shf6 --- mat
--------------------------------------
==
CZWORACZKI .> #4 , #5 , #6 , #7 z DUZA ROSZADA,
10. XII. 2010
#4_______#5
Mat w 4 posunieciach ------------------ Mat w 5 posunieciach > #5
1. 0-0-0! ----- Kc5 --------------------------------- 1. 0-0-0 ! ------ Kc5
2. Kb2 ------- Kc4 --------------------------------- 2. Kb2 --------- Kc6
3. Gb6 ----- Kb4 -------------------------------- 3. Kb3 ---------Kc5
4. Wd4 --- mat! ------------------------------ 4. Gb7 --- Kb5 ---- 5. Wd5 mat!
--------------------
#6_____#7
Mat w 6 posunieciach --------------------- Mat w 7 posunieciach #7
1. 0-0-0 ------ Kc6 ---------------------------- 1. 0-0-0! ----- a4
2. Kc2 -------- Kc5 ---------------------------- 2. Kb2 ------- Kc7
3. Kxc3 -------- Kc6 --------------------------- 3. Ka3 -------- Kc6
4. Kb3 --------- Kc5 --------------------------- 4. Kxa4 ------- Kc7
5. Gb7 --------- Kb5 -------------------------- 5. Kb4 -------- Kc6
6. Wd5 - mat --------------------------- 6. Gb8 --- Kb6 --- 7. Wd6 mat
Kompozycje sa oryginalne ...
Ukladane z pomoca [link widoczny dla zalogowanych]
----------
Takie zadania podajemy dla szachistow na diagramach szachowych...
Dobrze jest nauczyc uczniow > ustawiania diagramow szachowych.
Andrej Selivanov , "Uralski Problemist" , 2010 , I nagroda
1__1
Samomat w 7 posunieciach -- S#7 -- 1. b3 ------ 7. Sd3+ Sxd3 -- mat
Rozwiazanie -- Nr.1
1. b3 ------ ba4
2. b4 ------ a3
3. Kc1------ a2
4. Hh2+ --- Kf1
5. Sg3+ --- Ke1
6. Hf2+ ---- Sxf2
7. Sd3+ ---- Sxd3 - mat
[link widoczny dla zalogowanych]
==
Dwuchodowka --- dwa rozwiazania
Autor : A. G. Stubbs
__#2
Posunięcie białych
, mat w 2 pos.-- #2 -- 1. Ge5 --- oraz 1. Gh7!
Rozwiązanie:
1. Ge5!
1... Gg5/h4/xe5/e7/d8/g7/h8 ------- 2. f6 --- mat
1... Sc7/e7/b6/b4/f4/c3/e3 ---------- 2. Sc3 - mat
1... Sg3/f2 ----------------- 2. Sg3 ------------- mat
------------
1. Gh7 tempo!
1. .... Gxd4 ------ 2. f6 mat
1. .... Sg3/f2 ---- 2. Sf2 mat
1. .... Sd5- dowolnie ---- 2. Sxf6 mat
---------------------
--------------------------
Dwuchodowki_ pierwszy podstawowy etap edukacji szachowej..
Autor : Jerzy Konikowski , 1967 , II miejsce
Mat w 2 posunieciach -- #2 --- 1. Hd7!
1. Hd7!
1. ... Kxa5 ---- 2. Hb5 -- mat
1. ... Kc5 ----- 2. Hd6 -- mat
1. ... Kc3 ---- 2. Hd2 -- mat
1. ... Ka3 --- 2. Gd6 -- mat
------
Autor : J. Konikowski 130 ksiazek szachowych , tak rozpoczynal swoja edukacje szachowa... ukladajac zadania szachowe w wieku 14 lat!
-----------
Autor : stanislawj
Posunięcie białych , mat w 2 pos.-- 1. He4
Rozwiązanie:
1. He4! -- grozi ---- 2. Hg4 -- mat
1... Sh6 ------- 2. Sgf6 ----- mat
1... Se5 ------ 2. Hf5 ----- mat
1... Sg5 ----- 2. Shf6 --- mat
--------------------------------------
konkurs drabinkowy --
Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. Gb8 Hxb8 2. Gb7 mat
----
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Sob 18:05, 03 Mar 2012 Temat postu: |
|
|
---------
--- Konkurs drabinkowy --- zadanie nr.20
2
Mat w 2 posunieciach --- #2 ---- diagram nr.2 -- pozycja po 1 pos. 1. Wd7 gr. Hd5#
Rozwiazanie :
1. Wd7 ---- grozi -- 2. Hd5 --- mat
1. ... Gxd7 ------- 2. Hxg2 --- mat
1. ... Sxd7 ------ 2. Hxa8 ---- mat
1. ... Kxd7 ----- 2. Sd3-e5 -- mat
1. ... Sxb6 ---- 2. Sc4-e5 -- mat
1. ... Ge6 ---- 2. Hxe6 ----- mat
1. ... Sc7 --- 2. Wxc7 ----- mat
Wypisywanie pelnego rozwiazania ma taka zalete , ze szachista poznaje na pamiec cala szachownice , oraz pozycje zadania szachowego na kilka tygodni a czasem pamieta ja nawet kilka lat.
===============
-- Koncentracja umysłu
Jedną z pierwszych szkół w kraju w których powstały klasy szachowe była podstawówka w Kartuzach na Kaszubach. Dyrekcję placówki przekonały do tego bardzo dobre wyniki w nauce uczniów grających w klubie szachowym. Podobnie było w Zespole Szkół w Zamościu, gdzie cztery lata temu wprowadzono szachy do planu zajęć. W gminie Czarna pod Dębicą już we wszystkich podstawówkach dzieci uczą się królewskiej gry. — Udało nam się pozyskać pieniądze z Unii Europejskiej i przez cały rok dzieci uczyły się gry w szachy przez cztery godziny tygodniowo — mówi dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 w Przeworsku Bogdan Sebzda. Szkoła chce prowadzić zajęcia szachowe nawet, jak nie uzyska pieniędzy na kolejny program szachowy.
— Szachy to przede wszystkim koncentracja umysłu tak bardzo potrzebna w matematyce. Rozwijają myślenie twórcze, wymuszają zastanowienie się nim cokolwiek się zrobi — zaznacza dyrektor Sebzda. Projekt inicjatywy ustawodawczej przewiduje kilka rozwiązać obowiązkowej nauki gry w szachy. Najprostszy ma zobowiązać nauczycieli klas I-III szkół podstawowych, by nauczyli uczniów gry w
szachy. Możliwe jest też wprowadzenie przedmiotu szachy z określoną liczbą godzin. Proponuje się jedną godzinę tygodniowo przez rok. Innym rozwiązaniem może być wprowadzenie szkolnych kursów nauki gry w szachy, na przykład trwających sześć miesięcy po dwie godziny z obowiązkowym ich zaliczeniem przez uczniów.
---------
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Wto 7:21, 27 Mar 2012 Temat postu: |
|
|
------------
--------------
Witam
Wykonuję wielkoformatowe plansze do żywych szachów o dowolnej wielkości i kolorze.
Zainteresowanych zapraszam - [link widoczny dla zalogowanych]
Proponuje dla reklamy szachow wyprodukowac szachownice rozmiar:
25 cm /25cm pola szachownicy --- rozmiar calej szachownicy okolo 2 metrow.
Takie szachownice beda mialy popyt... beda kupowane przez indywidualnych szachistow do domu na sciane... beda kupowane przez organizatorow turniejow szachowych... by reklamowac swoj turniej szachowy...
Plakat szachownicy rozmiat 2 metry na 2 metry bedzie widac w okolicy , czy przy drodze...
Na poczatek dac cene w miare niska by szachisci nabrali przekonania z korzysci takiej szachownicy...
----------------
Propagator szachow
Wladek
-=========================--------
===
Konkurs drabinkowy prowadzi Mistrz swiata w rozwiazywaniu kompozycji szachowych -- GM Piotr Murdzia
Celem konkursu jest promocja szachow w Polskich Szkolach.
Dlatego zadania sa w miare latwe , by zachecic nauczycieli szachow do rozwiazywania zadan szachowych.
To nauczyciele szachow maja promowac szachy w szkolach.
Ponizej wypowiedzi nauczycieli o korzysciach plynacych z umiejetnosci gry w szachy.
----------------------------
Szachy w Polskich Szkolach
Dyrektorzy wielu szkół w kraju już wprowadzili nieobowiązkowe lekcje gry w szachy i klasy szachowe. Przekonują, że grający w szachy lepiej radzą sobie z opanowywaniem nowego materiału. W Społecznej Szkole Podstawowej nr 2 w Białymstoku nauczanie gry w szachy wprowadzono już na początku lat dziewięćdziesiątych. Obecnie w Podlaskiem w kilkunastu szkołach w wybranych klasach dzieci poznają grę w szachy.
— Podczas gry, gdy dziecko jest zaangażowane i przedstawia w myślach figury - rozbudza swoje zdolności twórcze, a to z kolei wpływa korzystnie na wyobraźnię i fantazję młodego człowieka. Mnogość kombinacji i planów na 64 polach szachownicy zmusza do logicznego myślenia — podkreśla Kamila Klimaszewska, przed laty jedna z czołowych szachistek w kraju, absolwentka Podyplomowego Studium Trenerów Szachowych AWF w Warszawie. W Białymstoku od 20 lat prowadzi Sekcję Szachową w Młodzieżowym Domy Kultury. — Gra w szachy wpływa na rozwój dziecka, ma przełożenie w życiu dorosłym i powinna znaleźć się w programach nauczania w możliwie największej ilości szkół — zaznacza.
=================
--- Konkurs drabinkowy --- zadanie nr.20
2
Mat w 2 posunieciach --- #2 ---- diagram nr.2 -- pozycja po 1 pos. 1. Wd7 gr. Hd5#
Rozwiazanie :
1. Wd7 ---- grozi -- 2. Hd5 --- mat
1. ... Gxd7 ------- 2. Hxg2 --- mat
1. ... Sxd7 ------ 2. Hxa8 ---- mat
1. ... Kxd7 ----- 2. Sd3-e5 -- mat
1. ... Sxb6 ---- 2. Sc4-e5 -- mat
1. ... Ge6 ---- 2. Hxe6 ----- mat
1. ... Sc7 --- 2. Wxc7 ----- mat
Wypisywanie pelnego rozwiazania ma taka zalete , ze szachista poznaje na pamiec cala szachownice , oraz pozycje zadania szachowego na kilka tygodni a czasem pamieta ja nawet kilka lat.
===============
-- Koncentracja umysłu
Jedną z pierwszych szkół w kraju w których powstały klasy szachowe była podstawówka w Kartuzach na Kaszubach. Dyrekcję placówki przekonały do tego bardzo dobre wyniki w nauce uczniów grających w klubie szachowym. Podobnie było w Zespole Szkół w Zamościu, gdzie cztery lata temu wprowadzono szachy do planu zajęć. W gminie Czarna pod Dębicą już we wszystkich podstawówkach dzieci uczą się królewskiej gry. — Udało nam się pozyskać pieniądze z Unii Europejskiej i przez cały rok dzieci uczyły się gry w szachy przez cztery godziny tygodniowo — mówi dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 w Przeworsku Bogdan Sebzda. Szkoła chce prowadzić zajęcia szachowe nawet, jak nie uzyska pieniędzy na kolejny program szachowy.
— Szachy to przede wszystkim koncentracja umysłu tak bardzo potrzebna w matematyce. Rozwijają myślenie twórcze, wymuszają zastanowienie się nim cokolwiek się zrobi — zaznacza dyrektor Sebzda. Projekt inicjatywy ustawodawczej przewiduje kilka rozwiązać obowiązkowej nauki gry w szachy. Najprostszy ma zobowiązać nauczycieli klas I-III szkół podstawowych, by nauczyli uczniów gry w
szachy. Możliwe jest też wprowadzenie przedmiotu szachy z określoną liczbą godzin. Proponuje się jedną godzinę tygodniowo przez rok. Innym rozwiązaniem może być wprowadzenie szkolnych kursów nauki gry w szachy, na przykład trwających sześć miesięcy po dwie godziny z obowiązkowym ich zaliczeniem przez uczniów.
--------
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Sob 9:03, 31 Mar 2012 Temat postu: |
|
|
--------
--- Dwuchodowki z rozwiazaniami.
Posunięcie białych, mat w 2 pos. --- 1. Ge5!
Rozwiązanie:
1. Ge5!
1... We7+ ------------------------ 2. fxe7 -- mat
1... Wd7/c7/b7/a7/xf8 ------- 2. f7 ------ mat
1... Wg7 ---------------------- 2. fxg7 --- mat
1... Wh7 --------------------- 2. Gf7 ---- mat
1... Wxf6+ ----------------- 2. Gxf6 --- mat
Prosta dwuchodowka... 5 siatek matowych...
Do promocji szachow w polskich szkolach!
-----------------------------------------------
Dwuchodowki ma [link widoczny dla zalogowanych]
Autor: stanislawj ( 2011 r.)
Posunięcie białych , mat w 2 pos.-- 1. Ka7 ---- grozi ---- 2. Sb6 mat
Rozwiązanie:
1. Ka7! --- grozi --- 2. Sb6 ---- mat -------- 2
1... Sg7 ----------- 2. Hc2 ----- mat --------- 3
1... Sd6 --------- 2. Wc5 ----- mat ---------- 4
---------- siatka matowa ---------- siatka matowa ----------- siatka matowa ----
3 4 4
--------- diagram ---- 2 ------------ diagram ---- 3 ----------- diagram --- 4 ----
Siatki matowe....
---
------------
Witam
Wykonuję wielkoformatowe plansze do żywych szachów o dowolnej wielkości i kolorze.
Zainteresowanych zapraszam - [link widoczny dla zalogowanych]
-------------
Proponuje dla reklamy szachow wyprodukowac szachownice rozmiar:
25 cm /25cm pola szachownicy --- rozmiar calej szachownicy okolo 2 metrow.
Takie szachownice beda mialy popyt... beda kupowane przez indywidualnych szachistow do domu na sciane... beda kupowane przez organizatorow turniejow szachowych... by reklamowac swoj turniej szachowy...
Plakat szachownicy rozmiat 2 metry na 2 metry bedzie widac w okolicy , czy przy drodze...
Na poczatek dac cene w miare niska by szachisci nabrali przekonania z korzysci takiej szachownicy...
----------------
Propagator szachow
Wladek
-==============
===
Konkurs drabinkowy prowadzi Mistrz swiata w rozwiazywaniu kompozycji szachowych -- GM Piotr Murdzia
Celem konkursu jest promocja szachow w Polskich Szkolach.
Dlatego zadania sa w miare latwe , by zachecic nauczycieli szachow do rozwiazywania zadan szachowych.
To nauczyciele szachow maja promowac szachy w szkolach.
Ponizej wypowiedzi nauczycieli o korzysciach plynacych z umiejetnosci gry w szachy.
----------------------------
Szachy w Polskich Szkolach
Dyrektorzy wielu szkół w kraju już wprowadzili nieobowiązkowe lekcje gry w szachy i klasy szachowe. Przekonują, że grający w szachy lepiej radzą sobie z opanowywaniem nowego materiału. W Społecznej Szkole Podstawowej nr 2 w Białymstoku nauczanie gry w szachy wprowadzono już na początku lat dziewięćdziesiątych. Obecnie w Podlaskiem w kilkunastu szkołach w wybranych klasach dzieci poznają grę w szachy.
— Podczas gry, gdy dziecko jest zaangażowane i przedstawia w myślach figury - rozbudza swoje zdolności twórcze, a to z kolei wpływa korzystnie na wyobraźnię i fantazję młodego człowieka. Mnogość kombinacji i planów na 64 polach szachownicy zmusza do logicznego myślenia — podkreśla Kamila Klimaszewska, przed laty jedna z czołowych szachistek w kraju, absolwentka Podyplomowego Studium Trenerów Szachowych AWF w Warszawie. W Białymstoku od 20 lat prowadzi Sekcję Szachową w Młodzieżowym Domy Kultury. — Gra w szachy wpływa na rozwój dziecka, ma przełożenie w życiu dorosłym i powinna znaleźć się w programach nauczania w możliwie największej ilości szkół — zaznacza.
=================
--- Konkurs drabinkowy --- zadanie nr.20
2
Mat w 2 posunieciach --- #2 ---- diagram nr.2 -- pozycja po 1 pos. 1. Wd7 gr. Hd5#
Rozwiazanie :
1. Wd7 ---- grozi -- 2. Hd5 --- mat
1. ... Gxd7 ------- 2. Hxg2 --- mat
1. ... Sxd7 ------ 2. Hxa8 ---- mat
1. ... Kxd7 ----- 2. Sd3-e5 -- mat
1. ... Sxb6 ---- 2. Sc4-e5 -- mat
1. ... Ge6 ---- 2. Hxe6 ----- mat
1. ... Sc7 --- 2. Wxc7 ----- mat
Wypisywanie pelnego rozwiazania ma taka zalete , ze szachista poznaje na pamiec cala szachownice , oraz pozycje zadania szachowego na kilka tygodni a czasem pamieta ja nawet kilka lat.
===============
-- Koncentracja umysłu
Jedną z pierwszych szkół w kraju w których powstały klasy szachowe była podstawówka w Kartuzach na Kaszubach. Dyrekcję placówki przekonały do tego bardzo dobre wyniki w nauce uczniów grających w klubie szachowym. Podobnie było w Zespole Szkół w Zamościu, gdzie cztery lata temu wprowadzono szachy do planu zajęć. W gminie Czarna pod Dębicą już we wszystkich podstawówkach dzieci uczą się królewskiej gry. — Udało nam się pozyskać pieniądze z Unii Europejskiej i przez cały rok dzieci uczyły się gry w szachy przez cztery godziny tygodniowo — mówi dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 w Przeworsku Bogdan Sebzda. Szkoła chce prowadzić zajęcia szachowe nawet, jak nie uzyska pieniędzy na kolejny program szachowy.
— Szachy to przede wszystkim koncentracja umysłu tak bardzo potrzebna w matematyce. Rozwijają myślenie twórcze, wymuszają zastanowienie się nim cokolwiek się zrobi — zaznacza dyrektor Sebzda. Projekt inicjatywy ustawodawczej przewiduje kilka rozwiązać obowiązkowej nauki gry w szachy. Najprostszy ma zobowiązać nauczycieli klas I-III szkół podstawowych, by nauczyli uczniów gry w
szachy. Możliwe jest też wprowadzenie przedmiotu szachy z określoną liczbą godzin. Proponuje się jedną godzinę tygodniowo przez rok. Innym rozwiązaniem może być wprowadzenie szkolnych kursów nauki gry w szachy, na przykład trwających sześć miesięcy po dwie godziny z obowiązkowym ich zaliczeniem przez uczniów.
-----------
==
Konkurs drabinkowy zadanie -- 32
Mat w 2 posunieciach --- #2 --- 1. --Biale maja ---
dziesiec ( 10 ) mozliwych posuniec --- pionami
-------------
Oryginalne ustawienie bialych i czarnych pionow..
==
Rozwiazanie
1. exf7 --- grozi --- 2. f8=W! --- mat
1. exf7 ---- Sb6 --- 2. dxc7 ---- mat!
-----------
Zluda 1. dxe7? --- grozi -- 2. d8=W mat
-- ale jest 1. ... Sb6!! brak mata
---
Goniec _e1 jest dorobiony ( promowany).
-------
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Sob 9:07, 31 Mar 2012 Temat postu: |
|
|
--
Kompozycja szachowa --- to szkola szachow! -- uczy matowania!
----- Dwuchodowka z Roszada!
1____2
Biale matuja w 2 posunieciu ---- #2 ---- 1. We4! -- Ga2 --- 2. 0-0-0#
-------------
Rozwiazanie
1. We4! ---- ruch wyczekujacy! -- czekamy na gre czarnych...
1. We4 --- Ga2 --- 2. 0-0-0! -- mat ( Duza roszada ) ---- Diagram --- 2
1. We4 --- Ga4 --- 2. Hc4 --- mat
1. We4 --- Gc2 --- 2. Hd4 --- mat ----- Diagram ----- 4
1. We4 --- Kc2 --- 2. Hd2 --- mat
_4 5
------------ Diagram --- 3 ------------- Diagram --- 4 ------------- Diagram -- 5 --
Cztery siatki matowe ,Tylko przy 6 bierkach na diagramie
Takie zadania idealnie nadaja sie do propagandy szachow.
-------
Metody nauki szachow.
Szachisci czesto popelniaja proste bledy uczac matowania...
pokazujac maty na szachownicy dla poczatkujacych szachistow.
Szachista poczatkujacy pamieta maty tylko w momencie pokazywania po kilku minutach juz nie pamieta.
Pokazac maty na diagramach , to tak jak pokazac droge na mapie z Warszawy do Krakowa... dodatkowo mapa wisi na scianie i w kazdej chwili mozemy zobaczyc przez jakie miejscowosci bedziemy jechac.
----
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Nie 7:08, 01 Kwi 2012 Temat postu: |
|
|
------
Zadanie treningowe...
_
Biale zaczynaja -- mat w 2 ruchach -- #2
--1------- siatka matowa ------------2-- siatka matowa -----------3-- siatka matowa -----
_2 _3
1. Wh4+ Kf3 2. Ge4 mat ---- 1. Gf5+ Ke4 2. 0-0 mat ---- 1. 0-0 Kh3 2. Gf5 mat
Najlatwiej rozwiazac pierwsza siatke matowa , najtrudniej trzecia siatke matowa.
Zachecam do sprawdzianu... wyprobowac na szachistach w klubie szachowym , lub
na turnieju szachowym .... czy moje przewidywania sie sprawdza?
---
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Śro 22:36, 23 Maj 2012 Temat postu: |
|
|
plantrop"]
--------------
Witam
Wykonuję wielkoformatowe plansze do żywych szachów o dowolnej wielkości i kolorze.
Zainteresowanych zapraszam - [link widoczny dla zalogowanych]
Proponuje dla reklamy szachow wyprodukowac szachownice rozmiar:
25 cm /25cm pola szachownicy --- rozmiar calej szachownicy okolo 2 metrow.
Takie szachownice beda mialy popyt... beda kupowane przez indywidualnych szachistow do domu na sciane... beda kupowane przez organizatorow turniejow szachowych... by reklamowac swoj turniej szachowy...
Plakat szachownicy rozmiat 2 metry na 2 metry bedzie widac w okolicy , czy przy drodze...
Na poczatek dac cene w miare niska by szachisci nabrali przekonania z korzysci takiej szachownicy...
----------------
Propagator szachow
Wladek
-=========================--------
===
Konkurs drabinkowy prowadzi Mistrz swiata w rozwiazywaniu kompozycji szachowych -- GM Piotr Murdzia
Celem konkursu jest promocja szachow w Polskich Szkolach.
Dlatego zadania sa w miare latwe , by zachecic nauczycieli szachow do rozwiazywania zadan szachowych.
To nauczyciele szachow maja promowac szachy w szkolach.
Ponizej wypowiedzi nauczycieli o korzysciach plynacych z umiejetnosci gry w szachy.
----------------------------
Szachy w Polskich Szkolach
Dyrektorzy wielu szkół w kraju już wprowadzili nieobowiązkowe lekcje gry w szachy i klasy szachowe. Przekonują, że grający w szachy lepiej radzą sobie z opanowywaniem nowego materiału. W Społecznej Szkole Podstawowej nr 2 w Białymstoku nauczanie gry w szachy wprowadzono już na początku lat dziewięćdziesiątych. Obecnie w Podlaskiem w kilkunastu szkołach w wybranych klasach dzieci poznają grę w szachy.
— Podczas gry, gdy dziecko jest zaangażowane i przedstawia w myślach figury - rozbudza swoje zdolności twórcze, a to z kolei wpływa korzystnie na wyobraźnię i fantazję młodego człowieka. Mnogość kombinacji i planów na 64 polach szachownicy zmusza do logicznego myślenia — podkreśla Kamila Klimaszewska, przed laty jedna z czołowych szachistek w kraju, absolwentka Podyplomowego Studium Trenerów Szachowych AWF w Warszawie. W Białymstoku od 20 lat prowadzi Sekcję Szachową w Młodzieżowym Domy Kultury. — Gra w szachy wpływa na rozwój dziecka, ma przełożenie w życiu dorosłym i powinna znaleźć się w programach nauczania w możliwie największej ilości szkół — zaznacza.
=================
--- Konkurs drabinkowy --- zadanie nr.20
2
Mat w 2 posunieciach --- #2 ---- diagram nr.2 -- pozycja po 1 pos. 1. Wd7 gr. Hd5#
Rozwiazanie :
1. Wd7 ---- grozi -- 2. Hd5 --- mat
1. ... Gxd7 ------- 2. Hxg2 --- mat
1. ... Sxd7 ------ 2. Hxa8 ---- mat
1. ... Kxd7 ----- 2. Sd3-e5 -- mat
1. ... Sxb6 ---- 2. Sc4-e5 -- mat
1. ... Ge6 ---- 2. Hxe6 ----- mat
1. ... Sc7 --- 2. Wxc7 ----- mat
Wypisywanie pelnego rozwiazania ma taka zalete , ze szachista poznaje na pamiec cala szachownice , oraz pozycje zadania szachowego na kilka tygodni a czasem pamieta ja nawet kilka lat.
===============
-- Koncentracja umysłu
Jedną z pierwszych szkół w kraju w których powstały klasy szachowe była podstawówka w Kartuzach na Kaszubach. Dyrekcję placówki przekonały do tego bardzo dobre wyniki w nauce uczniów grających w klubie szachowym. Podobnie było w Zespole Szkół w Zamościu, gdzie cztery lata temu wprowadzono szachy do planu zajęć. W gminie Czarna pod Dębicą już we wszystkich podstawówkach dzieci uczą się królewskiej gry. — Udało nam się pozyskać pieniądze z Unii Europejskiej i przez cały rok dzieci uczyły się gry w szachy przez cztery godziny tygodniowo — mówi dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 w Przeworsku Bogdan Sebzda. Szkoła chce prowadzić zajęcia szachowe nawet, jak nie uzyska pieniędzy na kolejny program szachowy.
— Szachy to przede wszystkim koncentracja umysłu tak bardzo potrzebna w matematyce. Rozwijają myślenie twórcze, wymuszają zastanowienie się nim cokolwiek się zrobi — zaznacza dyrektor Sebzda. Projekt inicjatywy ustawodawczej przewiduje kilka rozwiązać obowiązkowej nauki gry w szachy. Najprostszy ma zobowiązać nauczycieli klas I-III szkół podstawowych, by nauczyli uczniów gry w
szachy. Możliwe jest też wprowadzenie przedmiotu szachy z określoną liczbą godzin. Proponuje się jedną godzinę tygodniowo przez rok. Innym rozwiązaniem może być wprowadzenie szkolnych kursów nauki gry w szachy, na przykład trwających sześć miesięcy po dwie godziny z obowiązkowym ich zaliczeniem przez uczniów.
-----
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|