 |
SZACHY Szachy, zadania szachowe i nie tylko
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Wto 7:56, 08 Lip 2014 Temat postu: |
|
|
--
W Macie nr. 7 jest wywiad z Modzelanem -- na trzy strony....
Zamiast wywiadu umiescilbym tam 50 zadan dwuchodowek , instruktorzy szachowi
w klubach i szkolkach mieliby co pokazywac dzieciakom...
Polska edukacja szachowa --- lezy na lopatkach a szachow nie ma w Macie
--- wystarczajaco...
Wirtualne szkolenie --- Polskich Dzialaczy szachowych...
Autor : Peter Heyl
3509 Sächsische Zeitung 04/11/2006
---------------
Biale
matuja w 3 posunieciach -- #3 - - 1. Kd8! - grozi - 2. h8=S!
Rozwiazanie
1. Kd8! - grozi -- 2. h8=S - Wg7 - 3. e5 - mat
1. ... c5 -- 2. dxc6ep - Wbd5 - 3. c5 - mat --- diagram -- 2
1. ... e5 -- 2. dxe6ep - Wgd5 - 3. e5 - mat --- diagram -- 3
1. ... exf6 - 2. c5+ --- Wxc5 - 3. Hxf6 - mat --- diagram -- 4
Keywords: En passant - bicie w przelocie
ep -- to bicie w przelocie
---- siatka matowa ---- 3. c5 - mat ---- --- siatka matowa -- 3. e5 - mat
2_3
Diagram -- 2
1. Kd8! -
c5 - 2. dxc6 ep - Wbd5 - 3. c5# --- -- 1. Kd8 - e5 - 2. dxe6 ep - Wgd5 - 3. e5#
-- siatka matowa -- 3. Hxf6 mat
--- diagram -- 4
1. Kd8! - exf6 - 2. c5+ - Wxc5 - 3. Hxf6 - mat
Dwa bicia w przelocie i promocja Skoczka na _h8
to najwazniejsze motywy w tej trzychodowce.
Oczekuje ze na stronie Polskiego Zwiazku Szachowego bedzie edukacja szachowa.
Tym bardziej ze Polska Ekipa Solvweowcow takie zadania rozwiazuje na codzien.
Miejsce szachow jest wlasnie na podanej wyzej stronie , gdzie dziennie odwiedza okolo 1000 osob.
--
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 7:57, 08 Lip 2014, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Śro 14:37, 03 Wrz 2014 Temat postu: |
|
|
---
O honorariach i utrzymaniu
Post przez --- thinkerteacher
Nie wiem czy ktoś zechce się przyznać, bo jeśli:
1) zarabia dużo, to będzie obiektem nagonki, że "zdziera z szachistów"
2) zarabia mało, to będzie obiektem kpin, że "daje się dymać"
3) zarabia średnio, to będzie obiektem docinek, że jest jak
"szara masa" i nie walczy o godziwe stawkę
Ja przyznaję, że daję się dymać, ale prawdopodobnie już bardzo niedługo. Jeśli chcesz wiedzieć to mam ofertę, aby uczyć szachów w gminie (w gminnym domu kultury) za oszałamiającą stawkę 20 PLN (z tego odejmij wszelkie podatki, to na rękę dostaniesz ok. 12 PLN). Do tego na dojazd w obie strony muszę wydać 6-8 PLN (paliwo lub autobus) i stracić 45-50 minut (nie wliczam spraw związanych z otwarciem i zamknięciem sali, wyjęciem i spakowaniem szachów, sprawdzeniem list obecności, itd.). Czyli inaczej mówiąc: osoba na stanowisku dyrektora proponuje mi realną stawkę około 4-6 złotych za godzinę prowadzenia zajęć (a realnie mam stracone praktycznie dwie godziny). Nie wiem czy na takie stawki zgadzają się osoby, które są instruktorami (albo i trenerami) w większych miastach lub ośrodkach, które doceniają szachy oraz osoby, które prowadzą klub i/lub szkolenie dzieci i młodzieży. Podejrzewam, że nikt o zdrowych zmysłach i niezaburzonej samoocenie i poczuciu własnej wartości nie zgodzi się na stawkę poniżej 20-25 PLN za godzinę zajęć. Wyjątek stanowią szachowariaci nazywani pasjonatami, którzy
pracują za darmo, bo to kochają i mogą sobie na to pozwolić.
Tych jednak jest raczej mało (i nie ma się czemu dziwić).
Najbardziej spodobało mi się jak FM Andrzej Modzelan
(człowiek do którego mam duży szacunek za postawę, wartości oraz
podejście do człowieka) mówił na kursie instruktora w Suwałkach
(rok temu), że "proszę pamiętać o tym, że teraz mając ukończony kurs
instruktora będziecie mogli zarabiać/życzyć sobie 50 PLN za godzinę"
(taką stawkę rekomenduje PZSZach jeśli się nie mylę).
Być może nie zdawał sobie sprawę, że niektórzy będą mieli proponowane
1/2 lub 1/3 tej stawki (bo zapewne by powiedział do mnie coś w stylu:
"panie Tomaszu pan raczy sobie żartować, ja mówię o poważnym
nauczaniu szachów (a nawet nauczaniu szachami) a nie o jakiejś
jałmużnie, którą ktoś chce panu zaproponować za prowadzenie zajęć").
Nie wiem na ile ustawa zmieniła stawki i warunki zatrudnienia osób, które zajmują się szkoleniem szachowym (bądź chcą zajmować się tym). Na pewno jednak w ostatnim okresie (pół roku) zauważam, że gdyby było możliwe to zmuszono by mnie (w znaczeniu "sam odejdź albo pracuj za groszowe pieniądze") do tego, abym pracował (prawie) za darmo. Szczerze mówiąc, to czasem nie dowierzam, że osoby na tak wysokich stanowiskach nie boją się (albo nie mają wstydu, honoru czy godności?!) postępować w stylu "wycisnę cię do ostatniego grosza". Rozumiem, gdybym jeszcze nie miał odpowiednich kwalifikacji, wiedzy, doświadczenia i wykształcenia (zarówno formalnego jako wyższe jak i szachowego) i dopiero zaczynał kontakt z szachami.
Tak czy inaczej według mnie dawanie się dymać za stawkę uwłaczającą godności człowieka (jakkolwiek wyjaśnianą - najczęściej jako "kryzys gospodarczy" lub "ciesz się tym, bo inni pracują za połowę mniej albo w ogóle nie mają pracy") jest z pewnością przejawem braku szacunku (szefa nad pracownikiem i pracownika względem samego siebie).
Wierzę, że wielu pasjonatów szachowych pracuje w podobnie patologicznym systemie (bądź warunkach), ale nie będzie miało ochoty czy też odwagi, aby o tym powiedzieć wprost. Ja jednak mam już dosyć udawania, że jest świetnie i mam dobrą, dobrze płatną i satysfakcjonującą pracę jako instruktor szachowy i osoba prowadzącą klub (sekcję) szachową, gdy rzeczywistość jest zupełnie inna. NIKOMU nie życzę pracować w takich warunkach (a na pewno finansowych) na jakie ja się zgadzam. Chyba, że ktoś nie ma do siebie ani krzty szacunku, ale wtedy może być potrzebna terapia duchowa lub moralna
PS. Przypominam, że ja patrzę z perspektywy Polski klasy C
(czytaj: podkarpacie - rejon biedzy, nędzy, ubóstwa i akceptacji stawki za
dzień pracy taką jaką dostają obrotne osoby za godzinę pracy w bogatych rejonach).
Zapraszam na bloga dla amatorów szachowych: [link widoczny dla zalogowanych]
--
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Sob 8:36, 30 Maj 2015 Temat postu: |
|
|
---
Kompozycja szachowa --- ciekawe studium szachowe!
Autor : Matous, Mario - [+0033.31g7f5]
2.p Sinfonie Scacchistiche, 1981
--------------
1_2
Diagram -- 1
Białe zaczynają i wygrywają (+) -- --- tu wygrywa posuniecie 7. gxh8=Goniec!
Rozwiązanie
1. h7 --- Gf6+
2. Kf8 -- Se7
3. g7 --- Sg6+
4. Kf7! - Sh8+
5. Kg8 -- Kg6
6. h5+ -- Kh6
3_4
diagram -- 3
7. gxh8=Goniec! -- wygrana! ----- --- po 7. gxh8=H? - Ge5! - 8. Hxe5 - pat
Dorobienie Hetmana tylko remisuje
jesli 7. gxh8=Hetman - to -- 7. ... Ge5! - 8. Hxe5 - pat --- diagram -- 4
Studium z ciekawym zakończeniem -- promocja Gońca - wygrywa - 7. gxh8=G!
[link widoczny dla zalogowanych]
Duży zestaw zadań!
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Sob 8:45, 30 Maj 2015, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Wto 13:32, 06 Paź 2015 Temat postu: |
|
|
wtorek, 2 września 2008
Tak myśli Andrzej Modzelan
Cztery filary szachowego mistrzostwa
A cóż to za sport – szachy? Tą i podobne opinie często można usłyszeć,
i to nie tylko w środowiskach sportowych. Jak to zatem jest z tymi
szachami? Cóż, nie da się zaprzeczyć, że w królewskiej grze występuje
element rywalizacji i wysiłku – choć umysłowego – oraz wymierny efekt
działań w postaci wyniku, czyli wszystko to, z czego sklada się sport.
Skoro podstawową kwestię mamy już rozstrzygniętą, zastanówmy się, jakie są filary szachowego mistrzostwa. W moim przekonaniu mamy do czynienia z czterema komponentami. Pierwszy z nich to z pewnością talent. Ów absolutny „słuch szachowy” – rozumiany jak najszerzej, tzn. intelekt, charakter, zdrowie, aspiracje, ambicje, itp. Pokutuje opinia, że talent to zaledwie 10 % przyszłej kariery. Nie zgadzam się. Wbrew pozorom wielu zdolnych ludzi nie osiąga szachowych szczytów i to nie tylko z uwagi na niewystarczający wkład pracy. Wszystkie składowe talentu powinny występować w odpowiednich proporcjach, a z tym – jak wiemy – bywa różnie. Na swój prywatny użytek przyjąłem, że talent to 40 % sukcesu.Drugie tyle, w moim rozumieniu, to chęć do pracy. Właśnie – chęć! Naturalna pasja szachów, dociekanie istoty problemów wynikających na szachownicy, zgłębianie możliwości drzemiących w figurach. To rzadki dar. Przecież już od najwcześniejszych lat uczą nas w szkołach zupełnie inaczej. Uczą na klasówkę, sprawdzian, egzamin, na odpowiedni dzień i godzinę, na stopień... Powszechnie wyznawana przez uczniów teoria trzech „z”: zakuć, zdać, zapomnieć – zbiera niestety obfite żniwo.Pozostałe 20 % rozdzielam równomiernie pomiędzy postawę rodziców i środki materialne. O rodzicach na łamach „Przeglądu” pisałem już kilkakrotnie. Ich rozsądne, zdrowe zainteresowanie rozwojem kariery szachowej swojej pociechy jest nie do przecenienia. Niestety, jakże często mamy do czynienia z rodzicielami, o których śmiało możemy powiedzieć, ze należą do KOR-u (Komitet Oszalałych Rodziców). Zapewne szanowni Czytelnicy znają takie przypadki w swoich środowiskach.No i jeszcze pieniądze.
Napoleon zwykł mawiać, że do wygrania wojny potrzeba trzech rzeczy:
pieniędzy, pieniędzy i pieniędzy... Bez wątpienia duże możliwości
finansowe sprzyjają rozwojowi kariery – specjalistyczna opieka trenerska,
dostęp do materialów szkoleniowych i informacji, intratne turnieje
szachowe – to wszystko kosztuje, tym nie mniej, brak takowych możliwości nie przekreśli prawdziwego talentu, bez reszty
zaangażowanego w studiowanie szachowych arkanów. Powiadają,
że kiedy uczeń jest gotów – pjawia się mistrz. Coś w tym jest, niejeden
doświadczony trener spotykając na swojej drodze „perełkę”,
wesprze ją w żmudnym procesie szachowej edukacji.
Zaznaczam, że powyższe przemyślenia mają jak najbardzie
subiektywny charakter i Czytelnik może mieć na ten temat
zupełnie inne zdanie. Kończąc, zapraszam do dyskusji.
Andrzej Modzelan
Autor: Długosz
-
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Nie 17:45, 11 Paź 2015 Temat postu: |
|
|
-
Dość działaniom zarządu Polskiego Związku Szachowego!! (1)
W Kazachstanie trochę starsi uczą młodszych!
W Polsce zarząd PZSzach (i jego kumple) wie lepiej!!
Od pewnego czasu mam bliski kontakt z bezpośrednimi informacjami
z Kazachstanu. Tam potrafią zachęcić malutkie dzieci do grania w szachy
wykorzystując trochę starsze (Zhansaya Abdumalik daje symultanę).
Ostatnio pamiętam, gdy taką super promocyjną imprezę ogranizował
prezes PZSzach Przemek Gdański w Warszawie z uczestniczkami
największego turnieju kobiecego w historii polskich szachów
(kto zgadnie - który to był rok?).
U nas jest młodzieżowa akademia szachowa (celowo piszę z małych liter).
Pytam, czy zorganizowała choć jedną taką imprezę? Ignorancja władz
zarządzających szachami w Polsce przekroczyła wszelkie granice!!
Trzeba to towarzystwo wzajemnej adoracji rozpędzić na cztery wiatry!!
Czekam na głosy za, a nawet i przeciw,
choć tu może tylko się wypowiedzieć zarząd PZSzach!!
Autor: Długosz Krzysztof
[link widoczny dla zalogowanych]
--
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Nie 17:50, 11 Paź 2015 Temat postu: |
|
|
-
W Macie nr. 7 jest wywiad z Modzelanem -- na trzy strony....
Zamiast wywiadu umiesciłbym tam 50 zadan dwuchodówek , instruktorzy szachowi
w klubach i szkołkach mieliby co pokazywac dzieciakom...
Polska edukacja szachowa --- lezy na łopatkach
a szachów nie ma w Macie --- wystarczajaco...
Wirtualne szkolenie --- Polskich Działaczy szachowych...
Autor : Peter Heyl
3509 Sächsische Zeitung 04/11/2006
---------------
Diagram -- 1
Białe matuja w 3 posunieciach - #3 --- 1. Kd8! - grozi - 2. h8=S!
Rozwiazanie
1. Kd8! - grozi -- 2. h8=S - Wg7 - 3. e5 - mat
1. ... c5 -- 2. dxc6ep - Wbd5 - 3. c5 - mat --- diagram - 2
1. ... e5 -- 2. dxe6ep - Wgd5 - 3. e5 - mat --- diagram - 3
1. ... exf6 - 2. c5+ --- Wxc5 - 3. Hxf6 - mat --- diagram - 4
Keywords: En passant - bicie w przelocie
ep -- to bicie w przelocie
--
2_3
Diagram -- 2
1. Kd8! - c5 - 2. dxc6 ep - Wbd5 - 3.c5# --- 1. Kd8 - e5 - 2. dxe6 ep - Wgd5 - 3.e5#
-- siatka matowa -- 3. Hxf6 mat
--- diagram -- 4
1. Kd8! - exf6 - 2. c5+ - Wxc5 - 3. Hxf6 - mat
Dwa bicia w przelocie i promocja Skoczka na _h8
to najwazniejsze motywy w tej trzychodówce.
Oczekuje ze na stronie Polskiego Zwiazku Szachowego bedzie edukacja szachowa.
Tym bardziej ze -- Polska Ekipa Solvwerowcow takie zadania rozwiazuje na codzien.
Miejsce szachów jest własnie na podanej wyzej stronie ,
gdzie dziennie odwiedza okolo 800 osób.
-
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Nie 18:10, 11 Paź 2015, w całości zmieniany 5 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Sob 7:02, 14 Maj 2016 Temat postu: |
|
|
-
Młodzieżowa Akademia Szachowa 2016
Szachy w Polsce --- 14 maja 2016
Skoczek2
W dniach 15-22 maja br. w Wojewódzkim Ośrodku Sportu i Rekreacji
w Drzonkowie (ul. Olimpijska 20 , 66-004 Zielona Góra)
odbędzie się sesja szkoleniowa dla następujących grup:
grupa pilotażowa (7 osób): Barbara Kowalczyk, Magdalena Pawicka,
Dariusz Dziewoński, Marek Madej, Hubert Meers oraz
(na koszt własny) Katarzyna Kuczyńska i Alan Bogusz
grupa młodych talentów (I rok szkolenia; 8 osób):
Irena Hertlein, Monika Marcińczyk, Martyna Starosta, Patrycja Waszczuk,
Martyna Wikar, Aleks Bancarewicz, Jonasz Baum, Sebastian Półtorak
grupa młodych talentów (II rok szkolenia; 9 osób):
Maria Malicka, Tomasz Bąchór, Jakub Chyży, Bartosz Fiszer,
Gracjan Grzesik oraz (na koszt własny) Marika Kostecka,
Paulina Raczykowska, Jakub Czechowski i Kamil Dzida
grupa absolwentów (6 osób): Julia Antolak, Alicja Śliwicka, Joanna Święch,
Maciej Czopor, Kamil Kozioł i (na koszt własny) Anna Kubicka
Kadrę trenerską stanowią: IM Marek Matlak (kierownik sesji),
mgr Anna Domaradzka-Żyła (zastępca kierownika, sprawy sportowe),
GM Marcin Tazbir, GM Włodzimierz Schmidt, IM Leszek Ostrowski,
IM Aleksander Czerwoński oraz FM Andrzej Modzelan.
[link widoczny dla zalogowanych]
Czytaj dalej: link.
-
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Czw 8:47, 19 Maj 2016 Temat postu: |
|
|
--
16 - P1319462
Mathias Dallmer
1344 Sächsische Zeitung 20/01/1984
--
1_2
diagram -- 1
Mat w 5 posunięciach -- #5 --- ---- 1. Sc6+ - Ka4 - 2. Ge8 ---- 5. Sa6 - mat idealny.
[link widoczny dla zalogowanych]
--> pełne rozwiązanie
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pią 8:55, 27 Maj 2016 Temat postu: |
|
|
-
-Lekcje Szachów - matowanie Hetmanem
Autor: P.Sola (1935 r.)
1 - P1024722
Pentti Olavi Sola ---- Album FIDE
Suomen Shakki 1935
-----------
1___2
-- diagram nr.1 ---------
Mat w 2 posunieciach -- #2 ---- 1. Gd6! -- 1. Gxd6! Kxd6 2. Hd3 - mat
--
_4 5
--------- diagram -- 3
1. Gxd6 - Wb8 - 2. Hc6# --- 1. Gxd6 - Wxd6 - 2. Hxf7# -- 1. Gxd6 - Gxd6 - 2. Hf5 #
Rozwiazanie
1. Gxd6! -- grozi - mat -- 2. Wcd8 - mat
1. ... Kxd6 ---- 2. Hd3#
1. ... Wb8 ---- 2. Hc6 - mat -- diagram - 3
1. ... Wxd6 -- 2. Hxf7#
1. ... Gxd6 -- 2. Hf5 - mat -- diagram - 5
-
Do tych lekcji szachowych nie ma potrzeby mieć książek
szachowych , zegarów szachowych , klubu szachowego. sponsorów i.t d.
Jesli mamy komputer - to znaczy mamy wszystko... mamy szachy.
[link widoczny dla zalogowanych] ---> nauka matowania do 6 posunięć.
--
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 9:12, 27 Maj 2016, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|