Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Lekcje Szachów!
Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 5:36, 22 Maj 2012    Temat postu: Lekcje Szachów!

---
- Lekcja 1

Szachy i komputery (5)

Książka otwarć

To po prostu „drzewo” początkowych posunięć (w niektórych wariantach tych posunięć może być i 30) z zapisaną oceną ich siły, danymi o skuteczności i szansą, że silnik wybierze ten, a nie inny ruch. Podstawą książki otwarć są partie na wysokim poziomie, coraz częściej także partie z udziałem silników. Duża część silników ma własne książki, zoptymalizowane do ich stylu gry. Są książki przeznaczone dla ludzi, są też wersje przystosowane do partii między komputerami.


Karta książki otwarć
--
[link widoczny dla zalogowanych]

Obrazek przedstawia kartę książki otwarć z programu Fritz 10. W głównej części znajdują się (od lewej): posunięcie, liczba partii w bazie, w których nastąpiło (N), średni wynik uzyskany po jego wykonaniu (%), średni ranking szachistów, którzy je wybrali (Av), wynik w hipotetycznym turnieju, jaki osiągnęliby, grając je w każdej partii (Perf), wartość zmieniająca prawdopodobieństwo wybrania przez silnik posunięcia (Fact – początkowo wynosi zero), prawdopodobieństwo, że silnik zagra właśnie tak przy niezmienionej wadze (Prob), i prawdopodobieństwo, że silnik wybierze posunięcie przy zmienionej wadze ([%]). Na dole widać słupki oznaczające wygrane białych (1-0), remisy (1/2) i wygrane czarnych (0-1), a także odpowiadającą im liczbę partii.

Tablice końcówek

To wygenerowane przez komputer tablice zawierające wszystkie możliwe przy danej liczbie bierek pozycje, z których każda ma określone wcześniej „ścieżki” do pozycji bliższych matowi o jeden półruch. Obecnie są dostępne tablice dla trzech, czterech, pięciu i sześciu bierek. (Tablice końcówek tak naprawdę nie zawierają wszystkich możliwych kombinacji: niektórych nie ma sensu generować, bo przy przewadze pięć na jednego poradzi sobie najsłabszy silnik na przedpotopowym sprzęcie).
Tablice są tworzone metodą wstecznej analizy, czyli od pozycji końcowej. Najpierw tworzy się bazę wszystkich możliwych pozycji przy danej liczbie bierek, następnie bazę wszystkich możliwych matów przy tej samej liczbie bierek, następnie bazę wszystkich pozycji z nieuniknionym matem w jednym posunięciu i tak dalej. Ocena pozycji na podstawie tablic następuje więc praktycznie natychmiastowo i jest w zasadzie bezdyskusyjna: jeśli silnik podaje, że najkrótsza droga do mata to 37 posunięć, z reguły tak właśnie jest. Owszem, zdarzają się drobne przekłamania, poza tym często jest tak, że w tablicy znajduje się nie bieżąca pozycja, ale pozycja już po przeliczonych przez silnik uproszczeniach, a wtedy może się zdarzyć, że przeoczy on krótszą drogę prowadzącą do mniejszej liczby bierek.
Generowanie tablic trwa bardzo długo – latami. (Komplet tablic dla sześciu bierek ukończono w 2006 roku, komplet dla siedmiu uda się wygenerować nie wcześniej niż w 2015 roku). Rozmiar tablic dla pięciu bierekto około 8 GB, dla sześciu – ponad 1 TB. (Sześciobierkowe, co zrozumiałe, są dostępne chyba wyłącznie w sieciach p2p i poprzez interfejsy na stronach internetowych). W praktyce można poprzestać na kilkuset gigabajtach: na 300 można zmieścić ponad 90 procent najczęściej pojawiających się końcówek, można też ograniczyć się do tablic dla pięciu i mniejszej liczby bierek. (Osobne tablice dla różnej liczby bierek są potrzebne w momencie, gdy zmniejsza się liczba bierek na szachownicy, na przykład w wyniku bicia).
Dla silnika szachowego, który bez pomocy nie spojrzy dalej niż na kilkanaście posunięć do przodu i nie zobaczy końcowej pozycji (z tym samym lub innym zestawem bierek) z pominięciem wcześniejszych, tablice końcówek są bardzo ważne. (A coś takiego zrobi doświadczony szachista, który będzie wiedział, że obecna pozycja skończy się pozycją, o której od wieków wiadomo, że jest remisowa). Współczesne silniki mają zakodowaną pewną podstawową wiedzę o sposobach rozgrywania końcówek, ale bez tablic w najlepszym razie źle je oceniają. (Więcej na ten temat przeczytacie w jednym z dalszych rozdziałów).
Choć tablice pozwalają silnikowi widzieć wielokrotnie dalej i grać perfekcyjnie tam, gdzie normalnie nie mógłby sobie poradzić, nie ma pewności co do tego, czy użycie tablic istotnie zwiększa siłę gry w rozumieniu statystycznym, i to przy założeniu, że tablice są kompletne i pozbawione błędów. Na pewno wiele zależy od ustawień silnika: w jaki sposób korzysta z tablic i jak chętnie to robi. Oto główne problemy.
Przede wszystkim sięganie do tablic trwa, i nawet jeśli dzięki nim silnik zobaczy w wybranym wariancie coś, czego nie policzyłby w godzinę, może mu braknąć czasu na znalezienie tego właściwego, zwłaszcza że w końcówce czasu do namysłu z reguły jest mało, szczególnie w typowych partiach między silnikami. A sekunda mniej lub więcej może oznaczać zupełnie inną ocenę pozycji.
Ponieważ silnik może sięgać do tablic także w pozycjach z większą liczbą bierek (po uwzględnieniu uproszczeń), zdarza się, że gdy już znajdzie w ten sposób na przykład mata w 60 posunięciach, przestaje szukać krótszych wariantów. Jeśli w tych 60 posunięciach znajdzie się 50 bez bicia i ruchu pionem, będzie remis, być może do uniknięcia przy dokładniejszej analizie drzewa wariantów.
Inny problem może pojawić się w partii silnika wyposażonego w tablice końcówek z silnikiem pozbawionym tablic lub człowiekiem. Otóż ze względu na regułę 50 posunięć bez bicia i ruchu pionem teoretycznie perfekcyjna gra może być gorszym rozwiązaniem od tworzenia praktycznych problemów. Czasem znalezienie idealnej obrony jest łatwiejsze, czasem trudniejsze, i może się okazać, że silnik niekorzystający z tablic końcówek będzie się bronić lepiej (dłużej) po takich teoretycznie najlepszych posunięciach niż w wariantach teoretycznie gorszych dla strony atakującej, ale trudniejszych do obliczenia lub zawierających pułapki. Ponadto silniki mają zakodowane, w jakich okolicznościach należy poddać partię, może więc się zdarzyć, że zrobią to w pozycji, w której przeciwnik i tak pewnie by nie wygrał.
I nawet w grze końcowej mogą zdarzyć się pozycje, w których jest możliwa roszada, a tablice końcówek z praktycznych powodów nie uwzględniają prawa do roszady, lub raczej zakładają, że prawo to już nie przysługuje.
------------


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 13:36, 03 Cze 2016, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 7:06, 22 Maj 2012    Temat postu:

---
Szkolenie wirtualne

Autor : Leonid Kubbel -- 64 -- 1926 rok
-----


Biale matuja - w 2 posunieciach -- #2 ----- ---- 1. Ke2!!


1. Ke2! - grozi -- 2. Sd3 - mat
1. ... Gxd7 -- 2. Sf7#
1. ... Wxd5 -- 2. Wxd5#
1. ... Wxc3 -- 2. Sc6#
1. ... Sd6 ---- 2. We7#
1. ... Sxc3+ - 2. Kd3 - mat ---- Diagram - 2

1. ... Sxg3+ - 2. Kf3 - mat --- diagram -- 3
1. ... Sd2 ---- 2. Kxd2#
1. ... Sf2 ---- 2. Kxf2 - mat --- diagram - 4

---
2_3

--
_4
------- diagram --- 4 ----
1. Ke2 - Sf2 - 2. Kxf2 - szach - mat
------


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Nie 8:03, 10 Cze 2018, w całości zmieniany 5 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 8:12, 22 Maj 2012    Temat postu:

--
Szkolenie wirtualne --- Dla wszystkich!

Autor : Leonid Kubbel -- 64 -- 1926 rok
-----

Diagram - 1
Białe matują w 2 posunieciach -- #2 ------ ---- 1. Ke2!!


1. Ke2! - grozi - 2. Sd3 - mat
1. ... Gxd7 -- 2. Sf7#
1. ... Wxd5 -- 2. Wxd5#
1. ... Wxc3 -- 2. Sc6#
1. ... Sd6 ---- 2. We7#
1. ... Sxc3+ - 2. Kd3 - mat --- Diagram - 2

1. ... Sxg3+ - 2. Kf3 - mat --- diagram -- 3
1. ... Sd2 ---- 2. Kxd2 - mat -- diagram - 5
1. ... Sf2 ----- 2. Kxf2 - mat -- diagram -- 4

---
2_3
diagram ---- 2

--
4_5
diagram - 4
- 1. Ke2 - Sf2 - 2. Kxf2 - szach - mat ---- ---- 1. Ke2! - Sd2 -- 2. Kxd2 - mat
------


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Nie 7:35, 18 Paź 2015, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 22:05, 22 Maj 2012    Temat postu:

-
-- Wladek z Polanca
- Oryginalne dla Sandomierskich szachow



Biale matuja w 3 posunieciach --- #3 --- ---- 1. c7!

Rozwiazanie --- 1. c7!

1. ... Ke7 2. c8=W! -- tempo
2. ... Ke6 - 3. We8 - mat ---- diagram -- 2

1. ... Kxe5 - 2. c8=H!
2. ... Kf4 - 3. Hf5 - mat ---- diagram -- 3
-------
_3
1.c7! -
Ke7 - 2. c8=W! - Ke6 - 3. We8 - mat
-- 1. c7 - Kxe5 2. c8=H! - Kf4 - 3. Hf5- mat
---



[link widoczny dla zalogowanych]
--

Szachy w Sandomierzu! --- 25-26 maj 2012

Szachy dawniej a Dzis!

------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 21:36, 23 Maj 2012    Temat postu:

--
Wirtualne szkolenie -- dla wszystkich!

7 - P1126645
Autor : Miroslav Havel --- arcymistrz kompozycji szachowej!
2712 Zlata Praha 20/06/1917
62A Bohemian Garnets 1923
-------------------------


Mat w 5 posunieciach -- #5 --- -- 1. We3! tempo

Rozwiazanie

1. We3!
1. ... Kd4 - 2. Kb5 -- tempo
2. ... Kd5 - 3. We7! - tempo
3. ... Kd6 - 4. Gc5+
4. ... Kd5 - 5. c4 - mat ---- Diagram -- 4


_3

--- 1. We3! - Kd6 - 2. c4 - Kd7 ------ ---- 1. We3 - Kc4 - 2. Wd3! - Kb4 - 3. Gd4 - Kc4
3. c5 Kc8 4. Wd3 Kb8 - 5. Wd8 mat -- -- 4. Gb2! - diagram - 3 i - 5. Wd4#

[link widoczny dla zalogowanych]


__4
--- 4. Gc5 - Kd5 - 5. c4 - mat

----
Super zadania M. Havla.
Mala ilosc bierek szachowych pozwala te zadania
propagowac na imprezach szachowych.
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 20:39, 24 Maj 2012    Temat postu:

---
-- Wirtualne szkolenie --- dla wszystkich!

--------------

Mat w 4 posunieciach --#4 ----- --- 3 rozwiazania


3 Rozwiazania

Rozwiązanie: 1. Kb3! -- tempo
1. ... Kd4 -- 2. We6 [3. Ge3#]
2. ... Kc5 -- 3. Gb4+
3. ... Kb5 -- 4. Gd3 - mat ---- diagram --- 2

3. ... Kd4 -- 4. We4 - mat
--

Rozwiązanie: 1. Kc1! --- tempo
1. ... Kd4 --- 2. Kd1 tempo
2. ... Ke5 -- 3. Ke2 tempo
3. ... Kd4 -- 4. Gc3 - mat ------ diagram --- 3

Rozwiązanie: 1. Gb1! -- tempo
1. ... Kd4 -- 2. Kc2 tempo
2. ... Ke5 -- 3. Kd3 tempo
3. ... Kf5 -- 4. Kd4 - mat ---- diagram --- 4

_3_4

3. Gb4+ Kb5 - 4. Gd3 mat - diagram - 2 -- 3. Ke2- Kd4 -- 4. Gc3 mat - diagram - 3 ---- 3. Kd3 - Kf5 -- 4. Kd4 - mat

Trzy rozwiazania -- cztery siatki matowe -- Gd3# -- We4# -- Gc3# -- Kd4#

------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 14:10, 25 Maj 2012    Temat postu:

----
Szachy i komputery [8] - autor Wojtek Żuchowski

Czym silnik różni się od człowieka

Wybór ruchów-kandydatów i uszeregowanie ich według wstępnej oceny z jednej strony pozwala nie liczyć posunięć słabych, z drugiej łatwo o przeoczenie najlepszego w danej pozycji posunięcia, tyle że mniej oczywistego przy płytkiej ocenie. Oczywiście, człowiek ma ten sam problem, ale w przeciwieństwie do maszyny, aby coś dostrzec, nie musi liczyć wszystkiego, co do tego prowadzi, poza tym doświadczenie, wiedza i zdolność rozpoznawania schematów pozwalają mu często podejmować najlepsze decyzje bez głębokiego liczenia wariantów.

Człowiek ma zdolność rozpoznawania schematów i dopasowywania ich do sytuacji na szachownicy. Człowiek będzie wiedział, zarówno na podstawie wiedzy dostępnej w literaturze szachowej, jak i własnego doświadczenia, czy w danej pozycji różnopolowe gońce dają większe szanse na atak czy raczej na remis albo czy w dłuższej perspektywie, na przykład w możliwej do uzyskania końcówce, goniec będzie słabszy od skoczka przeciwnika czy silniejszy. Silniki taką wiedzę mają w szczątkowej postaci.
Sprawa jeszcze bardziej komplikuje się w przypadku debiutów i końcówek.

Liczba możliwych posunięć i skomplikowanie pozycji powstających po zaledwie kilku początkowych ruchach sprawiają, że ocena pozycji przez program musi być płytka, a wiedza debiutowa powstała przez ostatnich kilkaset lat jest ogromna. Dlatego programy na początku partii standardowo korzystają z przygotowanych przez ludzi książek debiutowych, bez nich radzą sobie nie najlepiej. Oczywiście, silny szachista musi mieć tę wiedzę w głowie: często gracze pierwszych 10, 15 albo więcej posunięć wykonują bardzo szybko, bo albo korzystają z dostępnej wiedzy (nazywanej także teorią), albo grają przygotowane przez siebie, nowe warianty.

[link widoczny dla zalogowanych]

-------------


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 14:11, 25 Maj 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 10:45, 27 Maj 2012    Temat postu:

----
Szachy i komputery [8] - autor Wojtek Żuchowski

Czym silnik różni się od człowieka

Wybór ruchów-kandydatów i uszeregowanie ich według wstępnej oceny z jednej strony pozwala nie liczyć posunięć słabych, z drugiej łatwo o przeoczenie najlepszego w danej pozycji posunięcia, tyle że mniej oczywistego przy płytkiej ocenie. Oczywiście, człowiek ma ten sam problem, ale w przeciwieństwie do maszyny, aby coś dostrzec, nie musi liczyć wszystkiego, co do tego prowadzi, poza tym doświadczenie, wiedza i zdolność rozpoznawania schematów pozwalają mu często podejmować najlepsze decyzje bez głębokiego liczenia wariantów.

Człowiek ma zdolność rozpoznawania schematów i dopasowywania ich do sytuacji na szachownicy. Człowiek będzie wiedział, zarówno na podstawie wiedzy dostępnej w literaturze szachowej, jak i własnego doświadczenia, czy w danej pozycji różnopolowe gońce dają większe szanse na atak czy raczej na remis albo czy w dłuższej perspektywie, na przykład w możliwej do uzyskania końcówce, goniec będzie słabszy od skoczka przeciwnika czy silniejszy. Silniki taką wiedzę mają w szczątkowej postaci.
Sprawa jeszcze bardziej komplikuje się w przypadku debiutów i końcówek.

Liczba możliwych posunięć i skomplikowanie pozycji powstających po zaledwie kilku początkowych ruchach sprawiają, że ocena pozycji przez program musi być płytka, a wiedza debiutowa powstała przez ostatnich kilkaset lat jest ogromna. Dlatego programy na początku partii standardowo korzystają z przygotowanych przez ludzi książek debiutowych, bez nich radzą sobie nie najlepiej. Oczywiście, silny szachista musi mieć tę wiedzę w głowie: często gracze pierwszych 10, 15 albo więcej posunięć wykonują bardzo szybko, bo albo korzystają z dostępnej wiedzy (nazywanej także teorią), albo grają przygotowane przez siebie, nowe warianty.

[link widoczny dla zalogowanych]

--------

-----
Nauka matowania Hetmanem!


41 - P1239666
Autor : Andrej N. Dikussarow
4578 Freie Presse 02/02/2007
-----------------

Mat w 2 posunieciach --- #2 --- ---- 1. Hb7!

------------
Rozwiązanie

1. Hb7! - grozi -- mat - 2. Hxa8#
1. ... Wb8 -- 2. Hxb8#
1. ... Wc8 -- 2. Hxc8#
1. ... Wd8, Kf8 - 2. Hf7#
1. ... Kd8 --- 2. Hd7#
1. ... O-O --- 2. Hxg7#
1. ... Se7 --- 2. Hxe7#

Bialy Hetman matuje 7 razy!
Zadanie typowo szkoleniowe....
----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 21:23, 29 Maj 2012    Temat postu:

---
Szachy i komputery [8] - autor Wojtek Żuchowski

Czym silnik różni się od człowieka

Wybór ruchów-kandydatów i uszeregowanie ich według wstępnej oceny z jednej strony pozwala nie liczyć posunięć słabych, z drugiej łatwo o przeoczenie najlepszego w danej pozycji posunięcia, tyle że mniej oczywistego przy płytkiej ocenie. Oczywiście, człowiek ma ten sam problem, ale w przeciwieństwie do maszyny, aby coś dostrzec, nie musi liczyć wszystkiego, co do tego prowadzi, poza tym doświadczenie, wiedza i zdolność rozpoznawania schematów pozwalają mu często podejmować najlepsze decyzje bez głębokiego liczenia wariantów.

Człowiek ma zdolność rozpoznawania schematów i dopasowywania ich do sytuacji na szachownicy. Człowiek będzie wiedział, zarówno na podstawie wiedzy dostępnej w literaturze szachowej, jak i własnego doświadczenia, czy w danej pozycji różnopolowe gońce dają większe szanse na atak czy raczej na remis albo czy w dłuższej perspektywie, na przykład w możliwej do uzyskania końcówce, goniec będzie słabszy od skoczka przeciwnika czy silniejszy. Silniki taką wiedzę mają w szczątkowej postaci.
Sprawa jeszcze bardziej komplikuje się w przypadku debiutów i końcówek.

Liczba możliwych posunięć i skomplikowanie pozycji powstających po zaledwie kilku początkowych ruchach sprawiają, że ocena pozycji przez program musi być płytka, a wiedza debiutowa powstała przez ostatnich kilkaset lat jest ogromna. Dlatego programy na początku partii standardowo korzystają z przygotowanych przez ludzi książek debiutowych, bez nich radzą sobie nie najlepiej. Oczywiście, silny szachista musi mieć tę wiedzę w głowie: często gracze pierwszych 10, 15 albo więcej posunięć wykonują bardzo szybko, bo albo korzystają z dostępnej wiedzy (nazywanej także teorią), albo grają przygotowane przez siebie, nowe warianty.

[link widoczny dla zalogowanych]

-------
-
Wirtualne szkolenie -- dla wszystkich!

59 - P1067294
Autor : Miroslav Havel
Zlata Praha 29/03/1901
-----------


Mat w 4 posunieciach --- #4 --- ---- 1. Hg1!

Rozwiązanie

: 1. Hg1! -- tempo
1. ... g5 -- 2. Sf7 tempo
2. ... g4 -- 3. Sh6 tempo
3. ... g3 -- 4. Hh1 - mat --- diagram --- 2
3. ... Kh4 -- 4. Hxg4#

2. ... Kh4 -- 3. Hg2 tempo
3. ... g4 --- 4. Hh2#
3. ... Kh5 --- 4. Hxg5#

1. ... Kh4 - 2. Hg2 tempo
2. ... g5 -- 3. Sf7 tempo
3. ... g4 -- 4. Hh2#
3. ... Kh5 - 4. Hxg5#

2. Hg2 - Kh5 - 3. Hg3 - g5 -- 4. Hh3 - mat ---- diagram -- 3
3. ... Kh6 -- 4. Hxg6#

_3
-- Diagram -- 2 ----- 4. Hh1# ----- ---- --- diagram - 3 ---- 4. Hh3#
---
Proste zadanie szachowe w ktorym mamy 6 siatek matowych.

- 4. Hh1# --- 4. Hh2# --- 4. Hh3#
4. Hxg4# -- 4. Hxg5# -- 4. Hxg6#

---
[link widoczny dla zalogowanych]

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 4:20, 30 Maj 2012    Temat postu:

-

64 pola szachownicy otwierają w umyśle ogrom możliwości,
podobnie jak 32 litery alfabetu w kulturze.

-- Wladek z Polanca
- Oryginalne dla Sandomierskich szachow



Biale matuja w 3 posunieciach --- #3 --- ---- 1. c7!

Rozwiazanie --- 1. c7!

1. ... Ke7 2. c8=W! -- tempo
2. ... Ke6 - 3. We8 - mat ---- diagram -- 2

1. ... Kxe5 - 2. c8=H!
2. ... Kf4 - 3. Hf5 - mat ---- diagram -- 3
-------
_3
1.c7! -
Ke7 - 2. c8=W! - Ke6 - 3. We8 - mat
-- 1. c7 - Kxe5 2. c8=H! - Kf4 - 3. Hf5- mat
---



[link widoczny dla zalogowanych]
--

Szachy w Sandomierzu! --- 25-26 maj 2012

Szachy dawniej a Dzis!

---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 12:21, 30 Maj 2012    Temat postu:

-

Szkolenie wirtualne --- Dla wszystkich!

Autor : Leonid Kubbel -- 64 -- 1926 rok
-----


Biale matuja w 2 posunieciach -- #2 ---------- 1. Ke2!!
---
Rozwiazanie

Leonid Kubbel -- 1926

Rozwiązanie

1. Ke2! - grozi -- 2. Sd3 - mat
1. ... Gxd7 -- 2. Sf7#
1. ... Wxd5 -- 2. Wxd5#
1. ... Wxc3 -- 2. Sc6#
1. ... Sd6 ---- 2. We7#
1. ... Sxc3+ - 2. Kd3 - mat ---- Diagram --- 2

1. ... Sxg3+ - 2. Kf3 - mat --- diagram -- 3
1. ... Sd2 ---- 2. Kxd2 -- mat ------- DIAGRAM -- 5
1. ... Sf2 ----- 2. Kxf2 - mat --- diagram -- 4

---
_3
---- diagram ---- 2

--
_5
------- diagram --- 4 ----------- ---------- ---- diagram --- 5
--- 1. Ke2 - Sf2 - 2. Kxf2 - mat ---- ---- 1. Ke2! - Sd2 -- 2. Kxd2 - mat
------
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 19:06, 30 Maj 2012    Temat postu:

--
Wirtualne szkolenie -- plus reklama szachow!

44 - P1240100
Autor : Lars Larsen
3427 Sächsische Zeitung 21/01/2006
-----------------------


Mat w 2 posunieciach -- #2 ----- --- 1. Sc6!


Rozwiązanie

1. Sc6! - grozi - 2. Wf6 mat
1. ... f5 ---- 2. gxf5 - #
1. ... Gc3 -- 2. d8=S - mat --- diagram -- 2
1. ... Gd8 -- 2. Sxd8 #
1. ... d4 ---- 2. Ha2 - #
1. ... Wd4 -- 2. exd4 #
1. ... We5 -- 2. Sd4 - mat --- diagram -- 3
1. ... Wf4 --- 2. exf4 #

Ciekawa dwuchodowka! -- osiem siatek matowych!
---
_3

1. Sc6! - Gc3 - 2. d8=S! - mat --- --- --- 1. Sc6! - We5 - 2. Sd4 - mat

Dwuchodowki zawsze byly do reklamy szachow!
Ciekawe czy Nasi Dzialacze szachowi o tym wiedza?

----
-

64 pola szachownicy otwierają w umyśle ogrom możliwości,
podobnie jak 32 litery alfabetu w kulturze.

-- Wladek z Polanca
- Oryginalne dla Sandomierskich szachow



Biale matuja w 3 posunieciach --- #3 --- ---- 1. c7!

Rozwiazanie --- 1. c7!

1. ... Ke7 2. c8=W! -- tempo
2. ... Ke6 - 3. We8 - mat ---- diagram -- 2

1. ... Kxe5 - 2. c8=H!
2. ... Kf4 - 3. Hf5 - mat ---- diagram -- 3
-------
_3
1.c7! -
Ke7 - 2. c8=W! - Ke6 - 3. We8 - mat
-- 1. c7 - Kxe5 2. c8=H! - Kf4 - 3. Hf5- mat
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 19:07, 30 Maj 2012    Temat postu:

--
Wirtualne szkolenie -- plus reklama szachow!

44 - P1240100
Autor : Lars Larsen
3427 Sächsische Zeitung 21/01/2006
-----------------------


Mat w 2 posunieciach -- #2 ----- --- 1. Sc6!


Rozwiązanie

1. Sc6! - grozi - 2. Wf6 mat
1. ... f5 ---- 2. gxf5 - #
1. ... Gc3 -- 2. d8=S - mat --- diagram -- 2
1. ... Gd8 -- 2. Sxd8 #
1. ... d4 ---- 2. Ha2 - #
1. ... Wd4 -- 2. exd4 #
1. ... We5 -- 2. Sd4 - mat --- diagram -- 3
1. ... Wf4 --- 2. exf4 #

Ciekawa dwuchodowka! -- osiem siatek matowych!
---
_3

1. Sc6! - Gc3 - 2. d8=S! - mat --- --- --- 1. Sc6! - We5 - 2. Sd4 - mat

Dwuchodowki zawsze byly do reklamy szachow!
Ciekawe czy Nasi Dzialacze szachowi o tym wiedza?
----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 8:34, 01 Cze 2012    Temat postu:

--
- Matowanie na Ekranie

=- Wielochodowki z rozwiazaniem

---

Mat w 6 posunieciach ---- #6 -- Duza roszada prowadzi do mata.

Solution:-- Rozwiazanie

1. O-O-O! --- waiting
1. ... Kxa7 --- 2. Wd8 --- waiting
2. ... Kxa6 --- 3. Wd7 --- waiting
3. ... Kxa5 ---- 4. Wd6 --- waiting
4. ... Kxa4 ---- 5. Wd5 --- waiting
5. ... Ka3 ----- 6. Wa5 -- mat ------ Diagram --- ponizej



--- Siatka matowa --- ktora warto pamietac!



----------------------------------------------------------------------------------





Mat w 6 posunieciach ---- #6 -- Duza roszada prowadzi do mata.

Solution: Rozwiazanie

1. O-O-O! ----- tempo
1. ... Kc6 ---- 2. Kc2
2. ... Kc5 ---- 3. Kxc3
3. ... Kc6 ---- 4. Kb3
4. ... Kc5 ----- 5. Gb7 [6. Wd5#]
5. ... Kb5 ----- 6. Wd5 -- mat ----- Diagram ponizej--



-- Siatka matowa --- Ktora szachisci pamietaja

-----------------------------
Dwa zadania szachowe , wiec prosze ocenic , ktore jest lepsze
dla propagandy Szachow w Polsce.

--------------
17 - grudnia 2011 12:40

Komputer plus intuicja

Dzisiejsi profesjonalni szachiści nie mogą się obejść bez komputerów. Komputer liczy warianty o wiele szybciej niż człowiek. A w szachach jest co liczyć: 2 króle można ustawić na 3612 sposobów, wprowadzenie na szachownicę pionka podnosi tę liczbę do 167 248 prawidłowych pozycji, natomiast 2 piony i 2 króle dają się ustawić w ponad 7 mln pozycji itd.
Liczba wariantów w szachach jest astronomiczna. Kombajn Darka Świercza jest więc włączony całą dobę. Wśród dzisiejszych szachistów są i tacy, którzy nawet do 30 ruchów od początku partii wykonują zgodnie z zaleceniami komputera (uczą się wariantów na pamięć).
Czy to oznacza, że komputery zabiją szachy? Bynajmniej. O zwycięstwie decyduje często to, co nieuchwytne dla urządzenia. – Komputer dobrze liczy schematyczne warianty. Nie potrafi jednak myśleć twórczo, strategicznie. Zdarza się, że oblicza moją przegraną, a ja i tak wiem z doświadczenia, że mam lepszą pozycję. I rzeczywiście wygrywam. Maszyna nie ma szachowej intuicji. Ja ją mam – tłumaczy Dariusz Świercz.
Dzięki Darkowi szachy w Polsce mogą zyskać na popularności. Nauczyciele przyznają: szachy rozwijają inteligencję dzieci, nawet jeśli traktuje się je tylko jako zabawę. Tomasz Sielicki (do niedawna na listach najbogatszych ludzi w Polsce) twierdzi: – Szachy uczą myślenia i podejmowania decyzji. Kształcą charakter. Szachiści bardzo często lepiej od innych radzą sobie w życiu społecznym. Mnie szachy bardzo pomogły w biznesie.
W Polsce w szachy gra dwa miliony ludzi; w turniejach uczestniczy 40 tysięcy. Według Światowej Federacji Szachów (FIDE) na świecie zasady królewskiej gry zna 600 milionów ludzi.

---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 10:54, 02 Cze 2012    Temat postu:

---
-- Wirtualne szkolenie --- dla wszystkich!

--------------

Mat w 4 posunieciach --#4 ----- --- 3 rozwiazania


3 Rozwiazania

Rozwiązanie: 1. Kb3! -- tempo
1. ... Kd4 -- 2. We6 [3. Ge3#]
2. ... Kc5 -- 3. Gb4+
3. ... Kb5 -- 4. Gd3 - mat ---- diagram --- 2

3. ... Kd4 -- 4. We4 - mat
--

Rozwiązanie: 1. Kc1! --- tempo
1. ... Kd4 --- 2. Kd1 tempo
2. ... Ke5 -- 3. Ke2 tempo
3. ... Kd4 -- 4. Gc3 - mat ------ diagram --- 3

Rozwiązanie: 1. Gb1! -- tempo
1. ... Kd4 -- 2. Kc2 tempo
2. ... Ke5 -- 3. Kd3 tempo
3. ... Kf5 -- 4. Kd4 - mat ---- diagram --- 4

_3_4

3. Gb4+ Kb5 - 4. Gd3 mat - diagram - 2 -- 3. Ke2- Kd4 -- 4. Gc3 mat - diagram - 3 ---- 3. Kd3 - Kf5 -- 4. Kd4 - mat

Trzy rozwiazania -- cztery siatki matowe -- Gd3# -- We4# -- Gc3# -- Kd4#

----
--
Wirtualne szkolenie --- dla wszystkich!

Autor : Peter Rolf Orlik
692 stern 31 27/07/1978
-----------------
_2

Mat w 2 posunieciach - #2 -- 1. Hg6! --- siatka matowa - 1. ... Kf4 - 2. Hf6 - mat

98 - P1171690
Peter Rolf Orlik
692 stern 31 27/07/1978

Rozwiązanie

1. Hg6! -- tempo
1. ... d5 --- 2. Sd3#
1. ... Kd5 - 2. He4#
1. ... Kf4 -- 2. Hf6 - mat --- diagram -- 2
----
Ciekawy wstep 1. Hg6! - zugzwang!
Oddaje dwa pola czarnemu Krolowi. Kd5 - Kf4
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Następny
Strona 1 z 7

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin