 |
SZACHY Szachy, zadania szachowe i nie tylko
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pią 14:17, 09 Mar 2012 Temat postu: |
|
|
--
--------
Nauka matowania w miniaturach -- poznawanie siatek matowych!
13 - P1155902
Autor : Franz Drobny
An der schönen blauen Donau 1887
-------------
_2
Mat w 3 posunieciach -- #3 --- --=-- 1. Sg6! - Kg3 - 2. Sf2! - Kh2 - 3. Hb8 - mat
Autor : Franz Drobny
An der schönen blauen Donau 1887
Rozwiązanie: 1. Sg6! --- tempo
1. ... Kg3 --- 2. Sf2 tempo
2. ... Kf3 --- 3. Hb3#
2. ... Kh2 -- 3. Hb8 - mat ----- Diagram --- 2
1. ... Ke4 -- 2. Hc4+
2. ... Kf3 -- 3. Hf4#
2. ... Kf5 -- 3. Se7 - mat ------ Diagram --- 3
1. ... Kxg4 -- 2. Hd5 tempo
2. ... Kg3 -- 3. Hg2 - mat ----- Diagram --- 4
_4
1. Sg6 - Ke4 - 2. Hc4+ - Kf5 - 3. Se7# -- 1. Sg6 - Kxg4 - 2. Hd5! - Kg3 - 3. Hg2#
Zadanie ma 5 siatek matowych. W tej kolekcji na diagramach pokazalem 3 siatki matowe.
Dla milosnikow rozwiazywania zadan szachowych -- polecam Szachy Diagramowe
--------
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 14:22, 09 Mar 2012, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Wto 7:18, 27 Mar 2012 Temat postu: |
|
|
------
Diagram duzy -- rowna sie -- Diagram maly -- Matematycznie
2
Na diagramie bialy Skoczek zamatowal czarnego Krola -- Skoczek Sf4 -- matuje!
---
Pozycja szach. -- Miasta --- Tabliczka mnozenia -- Maly diagram -- mnozenie
Hetman --- Hd8 ----- GDYNIA ----- 8 razy 4 = 32 ----- Hetman - Hh4 --- 4 razy 8 = 32
KROL ------ Ke8 ----- Elblag ------- 8 razy 5 = 40 ------ KROL ---- Kh5 --- 5 razy 8 = 40
Goniec ---- Gf8 ---- Bartoszyce -- 8 razy 6 = 48 ------ Goniec --- Gh6 --- 6 razy 8 = 48
Skoczek -- Sg8 ----- Gizycko ----- 8 razy 7 = 56 ----- Skoczek -- Sh7 --- 7 razy 8 = 56
------------
Pion -------- d7 ---- TCZEW------- 7 razy 4 = 28 ------ Pion ------ g4 ---- 4 razy 7 = 28
Pion -------- e7 ---- OSTRODA --- 7 razy 5 = 35 ------ Pion ------ g5 ---- 5 razy 7 = 35
Pion -------- f7 ----- OLSZTYN ---- 7 razy 6 = 42 ------ Pion ------ g6 ---- 6 razy 7 = 42
------------
Skoczek --- Sd6 ---- Bydgoszcz -- 6 razy 4 = 24 ---- Skoczek -- Sf4 --- 4 razy 6 = 24
Wieza ----- We6 ---- TORUN ------ 6 razy 5 = 30 ---- Wieza ---- Wf5 --- 5 razy 6 = 30
KROL ------ Kd5 ----- KONIN ------ 5 razy 4 = 20 ----- KROL ----- Ke4 --- 4 razy 5 = 20
----------------
Tabliczka mnozenia zgadza sie co do joty obserwujac
diagram Duzy i Diagram maly.
Co ciekawe Kazda bierka szachowa z diagramu duzego odpowiada bierce z diagramu
malego. Nawet mat Skoczkiem Sd6 -- odpowiada Sf4
------
Oczywiscie miasta na Mapie Polski z diagramu Duzego nie beda te same
co miasta z diagramu malego.
Wieza -- Wf5 to miasto Warszawa -- 5 razy 6 = 30
Pozostale miasta sa do ustalenia przez czytelnikow [ wedlug swojego rozeznania]
Ja osobiscie preferuje duze miasta powyzej 50 tysiecy mieszkancow.
Na mapie Polski maly diagram widze tam takie miasta jak:
Lodz -- Radom -- Lublin -- Chelm -- Warszawa -- Siedlce
Biala Podlaska -- Lomza -- Bialystok -- Augustow
Diagram do wszystkiego!
-
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Wto 21:12, 14 Sie 2012 Temat postu: Re: IQ |
|
|
--
Myśl o niebieskich migdałach
Poprawianie zdolności umysłowych wymaga pracy, ale na szczęście wybór metod jest duży i dostępny dla każdego. Można się choćby gimnastykować. Ćwiczenia aerobowe poprawiają kondycję nie tylko mięśni, lecz także mózgu. Półgodzinny spacer pięć razy w tygodniu pobudza wytwarzanie białka BDNF (czynnika wzrostu pochodzenia mózgowego), które sprzyja tworzeniu nowych komórek nerwowych i połączeń między nimi. W badaniach obrazowych mózgu naukowcy pod kierunkiem Arthura Kramera z University of Illinois w Urbana-Champaign wykazali, że ćwiczenia fizyczne zwiększają ilość istoty szarej w hipokampie, który przetwarza nowe informacje i przesyła je do pamięci długotrwałej w korze czołowej. Wprawdzie napychanie kory mózgowej informacjami nie poprawia czystej inteligencji, ale jak się ma większą wiedzę, to jest się jednak mądrzejszym.
Mózg będzie sprawniejszy także po popołudniowej drzemce, co wykazał w roku 2010 prof. Matthew Walker, psycholog z University of California w Berkeley. Studenci, którzy ucinali sobie półtoragodzinną drzemkę po wykonaniu obciążającego hipokamp zadania (polegało ono na uczeniu się nazwisk 120 znanych im tylko z fotografii osób), zapamiętywali znacznie więcej niż studenci z grupy kontrolnej, którym nie pozwalano się zdrzemnąć.
Niespodzianką okazało się także to, że o godzinie 18 po relaksującej drzemce nauka nowych nazwisk osób szła im lepiej niż przed drzemką (i lepiej niż kolegom, którzy nie spali). Profesor Walker tłumaczy to tym, że zapamiętywanie przypomina przenoszenie danych z pendrive’a na twardy dysk. – Informacja trafia do miejsca, gdzie będzie trwale przechowana, a równocześnie zwalnia się przestrzeń na nowe dane – wyjaśnia prof. Walker. Im sprawniej informacja przechodzi z hipokampu do kory mózgowej, tym więcej danych będzie dostępnych, gdy zajdzie potrzeba.
Podobny efekt dają również wszelkie inne sposoby wypoczynku: marzenie na jawie czy myślenie o niebieskich migdałach. Metodą obrazowania za pomocą funkcjonalnego rezonansu magnetycznego (fMRI) naukowcy z Uniwersytetu Tohoku w Japonii mierzyli przepływ krwi w mózgu u 63 ochotników – poproszono ich, by w trakcie badania o niczym nie myśleli. Ci badani, u których zarejestrowano wtedy największy przepływ krwi w istocie białej mózgu (tworzą ją połączenia między neuronami), uzyskali najlepsze wyniki w testach wymagających pomysłowości i zdolności twórczyc
--
Szlifowanie zdolności umysłowych wymaga więc sporej wiedzy i multidyscyplinarnego podejścia: treningu pamięci wspomaganego kofeiną, przedzielanego zdrowym snem i ćwiczeniami aerobowymi, w połączeniu z komputerowymi grami wymagającymi skupiania uwagi i regularną lekturą. Dopiero to wszystko razem sprawi, że będziemy mądrzejsi, i to nie tylko w 2012 roku, lecz także później. Co prawda, nie będzie łatwo, ale warto spróbować.
Współpraca Ian Yarett
-----------
Solving latwy_2012
[link widoczny dla zalogowanych]
Osiem zadan do rozwiazania ---
----------
[link widoczny dla zalogowanych]
OSIEM zadan z Rozwiazaniami
-------------
[link widoczny dla zalogowanych]
-
Kompozycja szachowa --- trzychodowka!
10 - P1146939
Autor : Heinrich Friedrich Ludwig Meyer
1736 Chess Monthly 04/1895 -- 5. Preis
------------
\
Mat w 3 posunieciach -- #3 --- 1. Hc3! -- tempo
Rozwiązanie: 1. Hc3! --- tempo
1. ... Kg4 2. He5 -- tempo
2. ... Kh3 3. Hg3#
2. ... Kxf3 3. He2#
1. ... Ke4 2. Hc2+
2. ... Ke3/xf3 3. He2#
2. ... Kd5 3. Sf4#
1. ... Ke6 2. Hc8+
2. ... Kd5 3. Sf6 - mat ---- Diagram -- 2
2. ... Kf7 3. Se5 - mat ----- Diagram -- 3
1. ... Kg6 2. Hf6+
2. ... Kxh5 3. Hg5#
2. ... Kh7 3. Hg7#
--------------------------
_3
/
1. Hc3 - Ke6 - 2. Hc8 - Kd5 - 3. Sf6# -- 1. Hc3 - Ke6 2. Hc8+ Kf7 3. Se5 - mat
Trzychodowka -- osiem siatek matowych -- takie zadanie
wypada znac i propagowac wsrod Szachistow!
-
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Śro 11:35, 12 Gru 2012 Temat postu: |
|
|
-----
Kompozycja szachowa --- reklamuje siatki matowe!
Autor : White, Alain Campbell
Good Companions 1918 -- I nagroda
Sources: Nebraska Chess Bulletin 1951
FIDE Album -- (1914-1944)
The Good Companion Two-Mover 1922
2345 Chess Problems 1997
-------------
Mat w 2 posunieciach --- #2 --- 1. Wb4!
Rozwiązanie:
1. Wb4! ---- tempo
1. ... Gh6 ---- 2. Hh7#
1. ... Hxd7 --- 2. Ge4 -- mat --- Diagram -- 3
1. ... Hd5 ---- 2. Gb5#
1. ... Hd4 --- 2. Wb3 - mat ----- Diagram -- 2
1. ... e5 ---- 2. Hh3#
--------- siatka matowa ------------- ------------------ Siatka matowa
_3
1. Wb4! - Hd4 - 2. Wb3 -- mat ------- ----- 1. Wb4! - Hxd7 - 2. Ge4 - mat
Bardzo zgrabna dwuchodowka!
---
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Śro 11:37, 12 Gru 2012 Temat postu: |
|
|
---
Na Polskim Kurniku --- [link widoczny dla zalogowanych]
-------------
Mat po 6 posunieciach -- 6. Se5 - mat
---
Poniewaz jest tylko 6 posuniec bialych i 5 posuniec czarnych....
To latwo przewidziec jak toczyla sie gra... Nawet posuniecia
sa logiczne... moze tylko -- 4. ... fxg5 - mniej logiczne.
--
------------
Matowanie na zawolanie!
Rozwiąż, nim zaczniesz czytać Szacharnię
(zaczyna ten, kto jest na dole)
polecam młodzieży.
-------------------------
Biale matuja w 3 posunieciach --- #3
Rozwiazanie
---- Siatka matowa ---
Zapowiedzialy mat w 3 posunieciach --- 3. Wd8 - mat
---
Takie zadania mozna umieszczac w komunikatach szachowych...
Propagujac szachy!
Tylko kto tym organizatorom szachomym wytlumaczy, ze to jest potrzebne.
-----
Moze autorytet Mistrza Swiata w solvingu przekona Naszych organizatorow do dzialania...
Lub inna mozliwosc. Piotr Murdzia - bedzie pokazywal na stronie PZSzach jak propagowac Szachy!
----
---
Diagram duzy -- rowna sie -- Diagram maly -- Matematycznie
2
Na diagramie bialy Skoczek zamatowal czarnego Krola -- Skoczek Sf4 -- matuje!
---
Pozycja szach. -- Miasta --- Tabliczka mnozenia -- Maly diagram -- mnozenie
Hetman --- Hd8 ----- GDYNIA ----- 8 razy 4 = 32 ----- Hetman - Hh4 --- 4 razy 8 = 32
KROL ------ Ke8 ----- Elblag ------- 8 razy 5 = 40 ------ KROL ---- Kh5 --- 5 razy 8 = 40
Goniec ---- Gf8 ---- Bartoszyce -- 8 razy 6 = 48 ------ Goniec --- Gh6 --- 6 razy 8 = 48
Skoczek -- Sg8 ----- Gizycko ----- 8 razy 7 = 56 ----- Skoczek -- Sh7 --- 7 razy 8 = 56
------------
Pion -------- d7 ---- TCZEW------- 7 razy 4 = 28 ------ Pion ------ g4 ---- 4 razy 7 = 28
Pion -------- e7 ---- OSTRODA --- 7 razy 5 = 35 ------ Pion ------ g5 ---- 5 razy 7 = 35
Pion -------- f7 ----- OLSZTYN ---- 7 razy 6 = 42 ------ Pion ------ g6 ---- 6 razy 7 = 42
------------
Skoczek --- Sd6 ---- Bydgoszcz -- 6 razy 4 = 24 ---- Skoczek -- Sf4 --- 4 razy 6 = 24
Wieza ----- We6 ---- TORUN ------ 6 razy 5 = 30 ---- Wieza ---- Wf5 --- 5 razy 6 = 30
KROL ------ Kd5 ----- KONIN ------ 5 razy 4 = 20 ----- KROL ----- Ke4 --- 4 razy 5 = 20
----------------
Tabliczka mnozenia zgadza sie co do joty obserwujac
diagram Duzy i Diagram maly.
Co ciekawe Kazda bierka szachowa z diagramu duzego odpowiada bierce z diagramu
malego. Nawet mat Skoczkiem Sd6 -- odpowiada Sf4
------
Oczywiscie miasta na Mapie Polski z diagramu Duzego nie beda te same
co miasta z diagramu malego.
Wieza -- Wf5 to miasto Warszawa -- 5 razy 6 = 30
Pozostale miasta sa do ustalenia przez czytelnikow [ wedlug swojego rozeznania]
Ja osobiscie preferuje duze miasta powyzej 50 tysiecy mieszkancow.
Na mapie Polski maly diagram widze tam takie miasta jak:
Lodz -- Radom -- Lublin -- Chelm -- Warszawa -- Siedlce
Biala Podlaska -- Lomza -- Bialystok -- Augustow
Diagram do wszystkiego..
--
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Czw 0:59, 30 Mar 2017 Temat postu: |
|
|
--
Wielochodówka -- dwa rozwiązania --> trzy siatki matowe - na diagramach.
Autor - Władek z Połańca
----
1_2
diagram - 1
Mat --- w 5 posunięciach --- #5
Solution: 1. Gg1! - tempo
1. ... f4 --- 2. Ge3 - tempo
2. ... fxe3 - 3. Kb1 - tempo
3. ... e2 -- 4.Sb5! - e1=H - 5. Sc3 - szach - mat -- diagram - 2
---
3_4
diagram - 3
1. Gd6! - tempo
1. ... f4 -- 2. Kb3 - tempo
2. ... Kc1 - 3. Se2+
3. ... Kb1 - 4. Sxd2+
4. ... Ka1 -- 5. Ge5 - szach - mat -- diagram - 3
3. Se2+ Kd1 - 4. Sc3+ Kc1 - 5. Ga3 - szach - mat -- diagram - 4
---
Czesto ...
Szachowanie prowadzi do mata!
Autor : Jan Mortensen
241 -- idee i form , p. --- 04/1991
---
2
--- diagram -- 1
Białe -- matują w 9 posunięciach -- #9
Rozwiązanie ---> - na drugim diagramie
-
Kompozycja szachowa --- poznawanie siatek matowych!
Autor : Ivan Soroka - Ukraina
20 The Ural's Problemist 10-12/ -- 2011
Waleri Kirillow 60 JT
2. Lob (Mehrzüger)
-----
1_2
diagram -1
Samomat -- w 8 posunieciach -- S#8 -- -- 7. Hd7+ - Kc5 - 8. Hb5+ - axb5 - mat
1. h8=G! - a6 - 2. d8=W! - Ka7 - 3. Hc5+ Kb7 - 4. He7+ Kc6
5. Wd6+ - Kc5 - 6. Wd4+ - Kc6 -
7. Hd7+ - Kc5 - 8. Hb5+ - axb5 - mat - diagram -- 2
Przyjemna minaturka z promocją - Gońca i Wieży!
---
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 4:02, 30 Mar 2017, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|