 |
SZACHY Szachy, zadania szachowe i nie tylko
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Sob 0:11, 15 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
--
Zbiorcze pytania
Post przez -- thinkerteacher
@Hipek
Pytanie mam takie: jak praktycznie przydaje się znajomość tego,
gdzie jest które pole i w jakim jest kolorze?
To gdzie jest dane pole (w jakiej części szachownicy) pozwala efektywnie porozumiewać się oraz optymalnie uczyć się. Ostatnio z moim uczniem rozpatrywałem wariant mata w 2 ruchach. Po 5 minutach takiej "komunikacji", gdzie nie wiedział jak się nazywa jakie pole i gdzie leży (nie wspominając o tym jakie bierki je atakują, jakie bronią i tym podobne) podziękowałem za współpracę.
Powiedziałem wyraźnie: DOPÓKI nie nauczysz się porządnie
pól szachownicy - tak długo nie mamy co pracować poważniej.
Jeśli ja mówię o polu g3, a uczeń szuka w obszarze b3 albo g7,
to chyba nie mamy o czym mówić.
A to w jakim jest kolorze? Zobacz. Goniec z c4 bije na f7 szach i potem wyciągamy króla. Kolejny strzał po białopolowej przekątnej gramy hetmanem (na h5 lub b3). A jak omówisz zagadnienia słabości kompleksu pól (czyli tzw. linii). Przy matowaniu G+S od razu mówię, że biała przekątna (ta lub inna) musi być zamknięta (kontrolowana) przez gońca, tak aby król musiał próbować uciekać po czarnych polach. Te z kolei zabieramy (odcinamy) skoczkiem. Z jakich pól - z czarnych. Czemu? Bo skoczek zawsze atakuje (kontroluje, odcina) pola przeciwnego koloru, zaś goniec te same. A jak omówisz ustawienie baterii na głównej (jasnej lub ciemnej) przekątnej?
Dodam od razu, że nie chodzi o typowo mechaniczne "odklepywanie" pól (ich kolorów), lecz ich wizualizacja i widzenie wzajemnych zależności. W jakim punkcie przecina się główna przekątna oraz z przekątną d1-h5? A co jeśli w tym punkcie musimy skupić swoje siły, albo przez punkt przecięcia przerzucić nasze wojsko na drugie skrzydło?
Gdybym był instruktorem (nie daj boże dobrym!), to bym wymagał tego typu znajomości. Mam na myśli oczywiście POWAŻNE podejście do szachów i rozwoju szachowego. Znam bowiem dziesiątki osób, które mają 2 czy 1 kategorię, a do dziś dnia nie potrafią szybko wskazać pól na szachownicy czy też wymienić z pamięci (na ślepo) ich koloru.
Natomiast co do znajomości historii szachowej, to jest to według mnie (nie tylko mnie) przejaw tzw. KULTURY szachowej. Wyobraź sobie, że jesteś instruktorem czy trenerem szachowym - uczeń zadaje ci pytania nie związane z techniczną stroną gry... i co wtedy zrobisz?! A zawodnik, który potrafi rozmawiać o szachach nie tylko poprzez pryzmat technicznej strony gry - jest po prostu postrzegany dużo lepiej. Moim zdaniem świadczy to bardziej o tym, że "można z nim ciekawie podyskutować o szachach i na tematy okołoszachowe", a nie tylko sprawdzić, który ruch był lepszy, a który gorszy.
Podsumowując: według mnie pierwszy aspekt (znanie i zrozumienie szachownicy, ich pól, linii oraz wzajemnych zależności) pomaga w lepszym (efektywniejszym) przetwarzaniu szachowych danych (analiz, partii, planów, strategii, itd.), zaś drugi jest przejawem tak zwanej szachowej kultury.
Zapraszam na bloga dla amatorów szachowych:
[link widoczny dla zalogowanych]
thinkerteacher
-----------
Jeśli miałbym rozpatrywać "język obcy lub szachy" to zdecydowanie wolę język obcy, jesli szachy traktować jako coś ekstra, nieobowiązkowe, prowadzone przez jakiegoś zapaleńca w ramach kółka zainteresowań to nieco zmienia postać rzeczy. Jeśli przeniosę to na własne dzieciaki to staram się pomagać na ile mogę by grały jak najlepiej i postawiłem sprawę jasno - wolę szachy u nich na solidnym poziomie niż super wyniki w nauce. Niemniej innym w żadnym wypadku nie robiłbym z tego obowiązku nawet jeśli miałoby być w minimalnym wymiarze.
Opiszę też coś ze swego podwórka - u nas zakupiono teraz po szachownicy do każdej klasy, dzieciaki z rodziny dyrektorki coś grają to było łatwiej coś w kierunku szachów zdziałać, rodzice zgodzili się dać na to z pieniędzy składkowych (ok 200 zł)i dwójka moich pociech coś stara sie uczyć innych na przerwach. Wójta "molestuję" by znalazł kilka tys zł w skali roku na zorganizowanie kilku turniejów gminnych (wewnętrznych) oraz na zrobienie dwóch grup szachowych miast obecnej jednej, by podzielić dzieciaki na te co coś potrafią i na nowy narybek, resztę uzupełni zapaleniec prowadzący obecne kółko. Raz nie są to kwoty które pokryłyby choćby pół etatu nauczyciela języka obcego, dwa szachy często pomagają w nauce przedmiotów ścisłych a trzy to chyba jeden z fajniejszych i najmniej szkodliwych "nałogów" w jaki można wpaść. Ale co najważniejsze - w żadnym wypadku nie chciałbym by to było obowiązkowe, to ma być fajną zabawą, przede wszystkim zabawą.
-----------
--
Metody reklamy i edukacji szachowej w Polsce
---------------
Diagram -- 1
Białe matują w 3 posunieciach -- #3
Rozwiazanie ----- -- Duza Roszada! --- 1. 0-0-0
2_3
Diagram --- 2
Siatka matowa --- 3. Wf1 - mat ----- ----- Siatka matowa -- 3. d8=Skoczek - mat
Trzychodówka ma 4 siatki matowe ... dwie z nich widac na diagramach.
Dwie nastepne trzeba odszukac... i umiescic na obrazkach.
--
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Wto 11:41, 30 Gru 2014 Temat postu: |
|
|
------
Polska mapa --- Geografia
Diagram edukacyjny --- Słynne studium szachowe.
------------
2
Diagram -- 1
Białe wygrywają czarna Wieże -- ( + ) ---- ---> pozycja po trzech pos. --- 3. Kg6!
Rozwiązanie na diagramie -- nr.2
----------------------------------
Pozycja Figury ------- Duże polskie ------- Tabliczka mnożenia
na diagramie ------- miasto na mapie
Krol ------ Ke8 ------- miasto Elbląg --------- 8 Razy 5 = 40
Krol ------ Kh8 ------- miasto Suwałki ------- 8 Razy 8 = 64
Wieża --- Wf5 ------ stolica Warszawa ----- 5 Razy 6 = 30
Goniec --- Gf4 ------ miasto Radom --------- 4 Razy 6 = 24
Wieża --- Wf3 ------- Miasto Kielce ---------- 3 Razy 6 = 18
------
To wszystko na dużym Diagramie sprawdź na mapie Polski
----------
Diagram maly -- nr.2
Pozycja Figury ----- Duże polskie miasto -------- Tabliczka mnożenia
KROL ---- Kh8 ----------- miasto Suwałki --------- 8 Razy 8 = 64
KROL ---- Kg6 ----------- miasto Łomża ---------- 6 Razy 7 = 42
Wieża --- Wh5 ---------- Biała Podlaska ---------- 5 Razy 8 = 40
Wieża --- Wf3 ----------- miasto Kielce ----------- 3 Razy 6 = 18
------
Szachisto masz okazje zobaczyć na mapie Polski
, czy faktycznie mamy takie miasta w Polsce.
--
Ps.
Na diagramie 64 polowym - wszystkie pola szachownicy mają
odpowiednie miasta.
Szachista ma okazje poznać 64 Polskie miasta, mając szachy w Polskich Szkołach.
--
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 11:47, 30 Gru 2014, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pon 6:47, 06 Kwi 2015 Temat postu: |
|
|
-
Kombinacja matowa... --> Skoczek matuje
[link widoczny dla zalogowanych]
Toran Albero - O'Kelly de Galway - 1967
---
1_2
Diagram --- 1
Białe matują w 6 posunięciach --- #6 --- -- 1. Hxh7+! - Kxh7 - 2. Wh3+ - Sh4
---
Diagram --- 3
3. Wxh4+- Kg6 - 4. Wh6+- Kg5 - 5. f4+ Kxg4 - 6. Se3 - mat
-
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pon 19:48, 01 Cze 2015 Temat postu: |
|
|
--
Dwuchodówka edukacyjna --- poznaj siatki matowe!
Autor : V. Kalina
-----------------
- Diagram -- 1
Mat w 2 posunięciach -- #2 --- -- 1. Hh5!
----------- siatka matowa ---------- siatka matowa ---------- siatka matowa ---
3 _4
Diagram - 2
1. Hh5 - Wd4 - 2. We6# --- 1. Hh5 - Wxf6 - 2. Wd5 mat -- 1. Hh5 - Wxf4 - 2. He8 mat
Dwa najciekawsze warianty diagram -- 2 i - 3
Dwie symetryczne siatki matowe -- 2. We6 # 2. Wd5#
--------- siatka matowa ---------- siatka matowa ---------- siatka matowa
6 _7
Diagram - 5
1. Hh5 - Kxf4 - 2. Wd4# --- 1. Hh5 - c3 - 2. Sd3 - mat --- 1. Hh5 - Wxh5 - 2. Sg6 - mat
Kompozycja szachowa typu - Biały Gra
-
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 20:00, 01 Cze 2015, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pon 11:30, 08 Cze 2015 Temat postu: |
|
|
-
Akademia Szachowa nic nie daje?
Szachy w Polsce, Szkolenie --- 8 czerwca 2015
Skoczek2
„Akademia Szachowa to jak mówią sami juniorzy i niektórzy trenerzy
nic nie daje”?
Niestety prawda jest taka, że brak w Polsce zaplecza w postaci 10-15
obiecujących juniorek w wieku 12-16 lat objętych centralnym programem
dla najzdolniejszych. PZSzach od lat nie potrafił ( bo Akademia Szachowa
to jak mówią sami juniorzy i niektórzy trenerzy nic nie daje )
zaproponować niczego sensownego dla utalentowanej szachowej młodzieży obu płci.
Dlatego od lat Monika, Jola czy Karina nie czują na plecach oddechu
młodszych konkurentek –
to polskim szachom kobiecym dobrze nie wróży!
Źródło
[link widoczny dla zalogowanych]
Metody reklamy i edukacji szachowej w Polsce
---------------
Diagram -- 1
Białe matują w 3 posunięciach -- #3
Rozwiązanie ----- --> Duża Roszada! --- 1. 0-0-0
2_3
Diagram --- 2
Siatka matowa --- 3. Wf1 - mat ----- ----- Siatka matowa -- 3. d8=Skoczek - mat
Trzychodówka ma 4 siatki matowe ... dwie z nich widać na diagramach.
Dwie następne trzeba odszukac... i umieścić na obrazkach.
--
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 11:38, 08 Cze 2015, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Wto 8:51, 09 Cze 2015 Temat postu: |
|
|
---
MolderX -- 8 czerwca 2015
Nie narzekajmy na system szkolenia, a raczej zacznijmy mówić
o systemie motywacyjnym. Moim zdaniem to jest główny problem braku
nowych twarzy w szeregach szachistów. Popatrzmy na to z tej strony.
Jakie w tym kraju ma szanse szachista na utrzymanie siebie i rodziny
z szachów. No więc szanse ma marne. I nie łudźmy się że będzie lepiej.
Stąd wielu zdolnych szachistów będąc na pewnym etapie życia, a z reguły
są to studia porzuca szachy. A pozatym w wielu innych dyscyplinach
sportu zarobki są znacznie większe.
Stąd też wielu młodych woli kopać piłę niż ślęczeć nad szachownicą.
-
amator -- 8 czerwca 2015
Nie zgadzam się z tym. W Polsce szachiści mają dużo lepsze warunki,
niż w Rosji, Ukrainie czy Armenii! Oczywiście, nie dzięki Pzszachowi,
tylko dzięki swobodzie podróżowania w Unii Europejskiej.
A we Francji czy Niemczech, koszty utrzymania są wyższe. Zatem Polacy
mają najlepsze w całej Europie warunki do wyczynowego uprawiania
szachów! Jedyną niedogodnością jest malejąca liczba turniejów w Polsce
(„zasługa” Pzszach), ale przecież do Czech i Niemiec jest niedaleko.
Szachiści z USA i Chin muszą latać do Europy, więc mają o wiele trudniej.
----
Mat2 -- 8 czerwca 2015
Tu nie jest mowa o Polakach jako takich, tylko o dzieciach – młodzikach,
juniorach. Dorosły może sobie pojechać na dowolny turniej w Polsce,
w Czechach, czy w Niemczech. Ale dziecko samo nie pojedzie.
Albo musi z nim jeździć rodzic (ale to trzeba by mieć urlopu nie 26 tylko
chyba ze 3×26 dni rocznie), albo trener.
Z tym, że z jednym dzieckiem trenerowi nie opłaca się zasuwać,
a 10-tki na odpowiednim poziomie nie zbierze.
A koszty i tak ponosi rodzic i to jest kolejny problem.
Nie ma żadnego wsparcia finansowego dla dzieciaków.
I tu leży meritum sprawy a nie w kwestiach szkoleniowych.
Trenerów można zatrudnić i najlepszych. Plany szkoleniowe ułożą
najrewelacyjniejsze. Tylko kto ma to opłacić. Bo rodziców na to
w zdecydowanej większości nie stać. A pomocy znikąd…
--
MolderX -- 9 czerwca 2015
Po pierwsze najniższa płaca w Niemczech to około 6000 zł brutto.
Koszty utrzymania w Polsce i w Niemczech są na podobnym poziomie.
Więc Niemcom zostaje więcej pieniędzy w portfelach niż polakom.
Stąd przykładowo rodzić ma więcej pieniędzy na rozwój zainteresowań
swojej pociechy. Po za tym PZSzach to nie PZPN ,na który to państwo
łoży niebotyczną kasę. Wystarczyłoby nie zbudować jednego stadionu
a te miliardy przeznaczyć na różne inne dyscypliny sportowe.
PZSzach praktycznie zredukował swoją rolę do możnowładcy
zbierającego daninę od klubów, nie dając praktycznie żadnego
dla nich wsparcia w postaci dofinansowania dla młodych zdolnych
lub chociażby wsparcia w postaci szkoleń dla trenerów
lub materiałów szkoleniowych dla trenerów klubowych.
--
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Sob 10:22, 01 Sie 2015 Temat postu: |
|
|
--
-- Wirtualne szkolenie --- dla wszystkich!
-------
Diagram -- 1
Mat w 4 posunieciach --#4 ----- --- 3 rozwiazania
3 Rozwiazania
1. Kb3! -- tempo
1. ... Kd4 -- 2. We6 [3. Ge3#]
2. ... Kc5 -- 3. Gb4+
3. ... Kb5 -- 4. Gd3 - mat ---- diagram -- 2
3. ... Kd4 -- 4. We4 - mat
--
Rozwiązanie: 1. Kc1! --- tempo
1. ... Kd4 --- 2. Kd1 tempo
2. ... Ke5 -- 3. Ke2 tempo
3. ... Kd4 -- 4. Gc3 - mat ---- diagram - 3
Rozwiązanie: 1. Gb1! -- tempo
1. ... Kd4 -- 2. Kc2 tempo
2. ... Ke5 -- 3. Kd3 tempo
3. ... Kf5 -- 4. Kd4 - mat ---- diagram --- 4
_3 _4
3. Gb4+ Kb5 - 4. Gd3 mat - diagram - 2 -- 3. Ke2- Kd4 -- 4. Gc3 mat - diagram - 3 ---- 3. Kd3 - Kf5 -- 4. Kd4 - mat
Trzy rozwiazania -- cztery siatki matowe -- Gd3# -- We4# -- Gc3# -- Kd4#
-
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Sob 6:37, 07 Lis 2015 Temat postu: |
|
|
-
Nauka matowania dla ---> 7-latków
--
1_2
diagram - 1
Mat w 2 posunięciach --- #2 --- --- --- 1. Wb8 -- c6 --- 2. Ga6 - mat
--
3_4
diagram - 3
1. Wb8 - Kc4 - 2. Ga6 - szach - mat --- ---- 1. Wb8 - Gc6 -- 2. f8=Goniec - mat
Rozwiązanie: 1. Wb8! - grozi - 2. Gd5 - mat
1. ... c6 --- 2. Ga6 - mat -- diagram - 2 -- Wieża matuje
1. ... Kc4 -- 2. Ga6 - mat -- diagram - 3 -- Goniec matuje
1. ... Gc6 - 2. f8=G - mat - diagram - 4 -- Goniec matuje
1. ... Gxb7 - 2. Hxg4 - mat ---> Hetman matuje
--
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Sob 7:09, 07 Lis 2015, w całości zmieniany 7 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Nie 14:02, 15 Lis 2015 Temat postu: |
|
|
--
Poznaj - podwójny szach - oraz - bicie w przelocie!
Arthur G. Stubbs
G58 The Chess Amateur 08/1923
--
1_2
diagram - 1
Mat w 2 posunięciach -- #2 --- ---- 1. e5 -- Gxe5 - 2. Wxe5 - mat
Rozwiązanie:- 1. e5! - grozi - 2. Hxf6#
1. ... Gxe5 - 2. Wxe5 - mat -- diagram - 2
1. ... Gd8 -- 2. exf6
1. ... Ke7 -- 2. exf6 -- mat -- diagram - 3
1. ... d5+ -- 2. exd6 e.p. - mat -- diagram - 4
---
3_4
diagram -- 3 --> podwójny szach
1. e5! -- Ke7 -- 2. e5xf6 - szach - mat --- --- 1. e5 - d5+ - 2. e5xd6 e.p. - mat
[link widoczny dla zalogowanych]
-
MolderX
Nie narzekajmy na system szkolenia, a raczej zacznijmy mówić
o systemie motywacyjnym. Moim zdaniem to jest główny problem braku
nowych twarzy w szeregach szachistów. Popatrzmy na to z tej strony.
Jakie w tym kraju ma szanse szachista na utrzymanie siebie i rodziny
z szachów. No więc szanse ma marne. I nie łudźmy się że będzie lepiej.
Stąd wielu zdolnych szachistów będąc na pewnym etapie życia, a z reguły
są to studia porzuca szachy. A pozatym w wielu innych dyscyplinach
sportu zarobki są znacznie większe.
Stąd też wielu młodych woli kopać piłę niż ślęczeć nad szachownicą.
-
amator -
Nie zgadzam się z tym. W Polsce szachiści mają dużo lepsze warunki,
niż w Rosji, Ukrainie czy Armenii! Oczywiście, nie dzięki Pzszachowi,
tylko dzięki swobodzie podróżowania w Unii Europejskiej.
A we Francji czy Niemczech, koszty utrzymania są wyższe. Zatem Polacy
mają najlepsze w całej Europie warunki do wyczynowego uprawiania
szachów! Jedyną niedogodnością jest malejąca liczba turniejów w Polsce
(„zasługa” Pzszach), ale przecież do Czech i Niemiec jest niedaleko.
Szachiści z USA i Chin muszą latać do Europy, więc mają o wiele trudniej.
----
Mat2
Tu nie jest mowa o Polakach jako takich, tylko o dzieciach – młodzikach,
juniorach. Dorosły może sobie pojechać na dowolny turniej w Polsce,
w Czechach, czy w Niemczech. Ale dziecko samo nie pojedzie.
Albo musi z nim jeździć rodzic (ale to trzeba by mieć urlopu nie 26 tylko
chyba ze 3×26 dni rocznie), albo trener.
Z tym, że z jednym dzieckiem trenerowi nie opłaca się zasuwać,
a 10-tki na odpowiednim poziomie nie zbierze.
A koszty i tak ponosi rodzic i to jest kolejny problem.
Nie ma żadnego wsparcia finansowego dla dzieciaków.
I tu leży meritum sprawy a nie w kwestiach szkoleniowych.
Trenerów można zatrudnić i najlepszych. Plany szkoleniowe ułożą
najrewelacyjniejsze. Tylko kto ma to opłacić. Bo rodziców na to
w zdecydowanej większości nie stać. A pomocy znikąd…
--
MolderX
Po pierwsze najniższa płaca w Niemczech to około 6000 zł brutto.
Koszty utrzymania w Polsce i w Niemczech są na podobnym poziomie.
Więc Niemcom zostaje więcej pieniędzy w portfelach niż polakom.
Stąd przykładowo rodzić ma więcej pieniędzy na rozwój zainteresowań
swojej pociechy. Po za tym PZSzach to nie PZPN ,na który to państwo
łoży niebotyczną kasę. Wystarczyłoby nie zbudować jednego stadionu
a te miliardy przeznaczyć na różne inne dyscypliny sportowe.
PZSzach praktycznie zredukował swoją rolę do możnowładcy
zbierającego daninę od klubów, nie dając praktycznie żadnego
dla nich wsparcia w postaci dofinansowania dla młodych zdolnych
lub chociażby wsparcia w postaci szkoleń dla trenerów
lub materiałów szkoleniowych dla trenerów klubowych.
--
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Nie 14:39, 15 Lis 2015, w całości zmieniany 6 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Nie 20:32, 15 Lis 2015 Temat postu: |
|
|
--
- 534 - P1273263
Autor - Nils Adrian Bakke
11155 Springaren , p. 194, 12/2007
--
diagram -- 1
Mat w 3 posunięcciach --- #3
4 rozwiazania
1. c8=D! - h4 - 2. Txb3 - Kxb3 - 3. Dh3#
1. c8=T! - h4 - 2. Tc5 -- Txb5 - 3. Txb5#
2. ... Txc4 - 3. Txc4#
1. c8=L! - h4 - 2. La6 - Lxb5 - 3. Lxb5#
1. c8=S! - h4 - 2. Sd6 - Txb5 - 3. Sxb5#
2. ... Txc4 - 3. Sxc4#
Piękna trzychodówka...
---
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Nie 21:02, 15 Lis 2015, w całości zmieniany 3 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pią 21:57, 27 Lis 2015 Temat postu: |
|
|
-
Sesje w Spale od najbliższej niedzieli
-
W dniach 29 listopada - 6 grudnia 2015 r. w Centralnym Ośrodku Sportu
w Spale przy ul. Mościckiego 6 odbędą się sesje szkoleniowe
dla następujacych grup:
grupa pilotażowa: Weronika Zabrzańska 1318 (2006),
Martyna Starosta 1347 (2006), Martyna Wikar 1552 (2005),
Hubert Backiel 1255 (2006), Bartosz Fiszer 1487 (2007)
grupa młodych talentów (I rok szkolenia): Liwia Jarocka 1535 (2003),
Emila Dyląg 1715 (2004), Maria Malicka 1739 (2003),
Jakub Czechowski 1590 (2004), Kamil Dzida 1617 (2005),
Jakub Chyży 1641 (2006), Tomasz Bąchór 1653 (2004),
Sebastian Półtorak 1672 (2005), Gracjan Grzesik 1744 (2005)
grupa młodych talentów (II rok szkolenia): Natalia Guzik 1609 (2001),
Marika Kostecka 1617 (2001), Pola Mościcka 1691 (2002),
Joanna Święch 1723 (2002), Magdalena Harazińska 1761 (2003),
Adam Kopaszewski 1846 (2003), Maciej Czopor 1896 (2004),
Mikołaj Nowak 1989 (2002), Oskar Ogłaza 2061 (2005)
grupa absolwentów: Wiktoria Cieślak 1789 (2000),
Anna Kubicka 2093 (1999),
Alicja Śliwicka 2117 (2001), Julia Antolak 2133 (2000),
Oliwia Kiołbasa 2182 (2000), Radosław Psyk 2106 (2002),
Patryk Chylewski 2161 (2001)
Opiekę trenerską dla wszystkich grup zapewnią:
Marek Matlak (trener I klasy, starszy trener FIDE),
Bartosz Soćko (GM, instruktor, starszy trener FIDE),
Leszek Ostrowski (trener I klasy, trener FIDE),
Jacek Bielczyk (trener I klasy),
Waldemar Świć (trener I klasy),
Marian Twardoń (trener I klasy).
Zajęcia sportowe poprowadzi mgr Anna Domaradzka-Żyła (instruktor, nauczyciel WF).
Przyjazd powinien nastąpić w niedzielę 29 listopada br. w godzinach
popołudniowych. Słuchacze mają zapewnione wyżywienie od obiadu
(godz. 13:00-15:00). W dniu przyjazdu o godz. 16:20 odbędzie się
spotkanie organizacyjne i otwarcie sesji. Zakończenie sesji i wyjazd
uczestników planowany jest na niedzielę 6 grudnia br. po obiedzie
(ok. godz. 13:00).
---
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 21:59, 27 Lis 2015, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Nie 7:46, 29 Lis 2015 Temat postu: |
|
|
---
Poznaj trzy - siatki matowe
[link widoczny dla zalogowanych]
-
1_2
diagram - 1
Mat w 5 posunięciach -- #5 ---- --- 1. Wxf6 - d6 - 2. Hxg7+ - Kxg7 - 3. Gh6+ - Kg8
4. Se7+ - Sxe7 -- 5. Gxf7 - mat -- diagram - 3
4. Wg6+! - h7xg6 - 5. Sf6 - mat -- diagram - 4
4. Wg6+ - f7xg6 - 5. Se7 - mat --> podwójny szach
-
3_4
diagram -- 3
--
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Nie 8:37, 29 Lis 2015, w całości zmieniany 5 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Sob 9:16, 12 Gru 2015 Temat postu: |
|
|
-
Sposób diagramowy ---> na - edukacje szachową w Polsce
----
1_2
diagram -- 1
Mat w 5 posunięciach --- #5 ---- --- Wieża matuje --- 5. Wa8 - szach - mat
--
diagram -- 3
Wieża matuje na polu _c7 -- -- 5. Wc7#
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Sob 9:36, 12 Gru 2015, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Śro 14:06, 16 Gru 2015 Temat postu: |
|
|
-
Konkurs kompozycji - 2015
[link widoczny dla zalogowanych]
Autor - Marian Frąk - Polska
-
1_2
Diagram -- 1
Pomocnik w 2 posunieciach -- h#2 -- --- promocja Hetmana ---> 2. Wb1 - Ha3 mat
- Pionek teraz jest na - _d7 ---> wiec promocja Hetmana bedzie inna i mat - inny
3_4
diagram -- 3
Pomocnik w 2 posunieciach -- H#2 -- --- promocja Hetmana --- 2. Wa2 - Hc1 - mat
--
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 14:09, 16 Gru 2015, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Czw 20:12, 31 Gru 2015 Temat postu: |
|
|
--
Szacharnia z Pabianic
---
1_2
--- diagram --- 1
Białe matują Goncem na polu -- _f8! --- -- szach - szach - szach i mat
3. Gf8! - szach-mat
---
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|